OCZ RevoDrive 3 PCI-Express SSD 240GB Review

ccc456 11 december 2012, 2.950 views

OCZ RevoDrive 3 PCI-Express SSD 240GB

Pluspunten

• Specs
  • Geen idee

Minpunten

• Compatibiliteit

Allereerst een waarschuwing: deze review gaat niet alleen over de RVD3, helaas, want ik had dat wel graag gewild.
Waarom dan deze review hier? Ik denk dat iedereen die een RVD3 overweegt hier wat aan kan hebben.

Een maand geleden kreeg ik de kriebels om mijn systeem te upgraden.
Aangezien mijn moederbord en CPU onlangs waren vervangen dacht ik aan een SSD upgrade.
Mijn huidige Vertex2 en Intel X25M zijn beide wat verouderd en een speed boost is bij het gebruik van oa. Video editing en Photoshoppen altijd welkom.

Dus wat zou ik gaan kopen?
Volgens de tests was je wel gek als je niet een SSD met sandforce 2281 controller zou kopen. Aangezien de Vertex3 nog wat firmware probleempjes had dacht ik aan de Adata S511. Die zou alles onder de knie hebben. Zo gezegd zo gedaan en aangezien het meteen een boost moest worden bedacht ik om er 2 te nemen voor een mindblowing Raid0.

Na het inbouwen van de 2 Adata's meteen maar even benchen en daar gaat wat fout: de ene keer laat ATTO geheel andere waarden zien dan de andere keer. Dit gold ook voor Crystaldiskmark en AS-SSD. De gehandteerde tussenpozen waren 12 tot 24 uur. En met verschillend bedoel ik niet een paar MB of zelfs 10'tallen MB's maar echt honderden! Dus hoogste waarde AS-ssd bench Read 985 ! (NICE) en laagste rond de 500?! :'( . Helaas heb ik van de laatste geen screenshot want de PC liep om de haverklap vast (Vertex3-achtig probleem). En ik heb niet eens een AMD.
Kortom geen succes! Dus wat nu ? Retour!

Toen las ik 14 juli van de nieuwe OCZ Revodrive 3. Wow wat een specs! Dus daar gaan we voor.
Na 14 dagen niet te hebben geslapen, was tie daar eindelijk, een van de eerste RVD3.
Ok, inbouwen en rebooten maar..............................
"OCZ Revodrive firmware xxxx booting _ " (knipper, knipper........)

En dat was het? Nog andere PCIe slots geprobeerd, helaas zelfde resultaat.
Dus? Helaas niet compatibel. Ach ja, het is ook maar een van de meest populaire Z68X moederborden.
Nou ja, ook weer retour.
EDIT: inmiddels zou middels een BIOS update het moederbord wel compatibel moeten zijn met RVD3

Dus wat nu?
Ik wist wel wat ik NIET wilde: een SSD met de nieuwe sandforce controller.
Verder wilde ik wel een snelheids verbetering en betrouwbaarheid, dat heb ik bij mijn huidige SSD's altijd gekregen. Dus na het lezen van verschillende testen werd het de Crucial M4 128GB (firmware 0002).
Deze kwam er bij niet-synthetische benchs erg goed uit.
Ik besloot er 1 te kopen en Raid 0 voor later te bewaren, indien nodig. Ik was het wel een beetje zat, de ervaringen met de nieuwe SSD's was niet bepaald geweldig te noemen.
Wat een snelheid vooral met 4K bestanden! Voelbaar sneller en ook meetbaar sneller dan mijn Vertex 2 en Intel X25M.
Daarbij haalt hij altijd consequent zijn specs. Meestal zelfs nog iets meer. Dus herhaling laat geen grote fluctuaties zien (max. een paar MB). Geeft een stabiel gevoel. Ook HDtach laat geen echte spikes zien.
En heel belangrijk geen freezes!!!!!!!

Tenslotte
Ik heb wat benches bijgevoegd van de M4 en een van de twee Adata S511 in Raid 0 (wel snel, maar dat vastlopen was een tikkeltje vervelend, en iedere keer andere benchwaarden gaf ook geen stabiel gevoel).
Van de Revodrive 3 heb ik geen benches, vanzelfsprekend, die kwam niet eens voorbij de BIOS.
Hier kan ik alleen zeggen: zorg ervoor dat je hem ergens koopt waar je hem kan retourneren in geval van incompatibiliteit.

• Gigabyte Z68X UD3 (Bios F04)
  • Intel 2600K
  • Windows 7 x64

Heb jij ook een OCZ RevoDrive 3 PCI-Express SSD 240GB?

Ja dat klopt, allen is dit een bekent verhaal, OCZ heeft de OCZ RevoDrive SSD drives maar op weinig Moederborden getest en ze hebben ook slechte service, kan je ook lezen op de forms van OCZ, het is jammer want ze kunnen als ze het doen heel snel en goed wezen.

En jou MB ccc456 hebben ze geeneens getest, er staat wel een GA-Z68A-D3-B3 tussen die problemen heeft als: System will hang during drive detection when AHCI Mode is used. Has installation issues under IDE Mode. Not recommended.

Tested Motherboard Guide
Ik heb deze SSD ook.

Mijn bevindingen tot nu toe:

-Compatibiliteit met moederborden hangt af van beschikbare ruimte in het Option ROM gedeelte van het BIOS/EFI, en je PCIe slots. Checken of je moederbord gaat samenwerken is dus zeker nodig. Op mijn Gigabyte EX58-UD3R bord moet ik de Intel RAID/AHCI bios uitzetten en gebruik maken van de IDE optie. Ik heb die niet nodig omdat ik alleen de RevoDrive gebruik en opslag op een server heb. Wellicht gaat een toekomstige BIOS hier uitkomst voor bieden. Maak gebruik van dedicated PCIe 2.0 x4/x8/x16 slots als je die hebt!

-Windows start langzamer op vergeleken met mijn oude X25-M G1 in Raid-0. Ik vermoed dat de OCZ driver bij het opstarten nog niet optimaal/snel werkt. Ook neemt het initialiseren van de RevoDrive BIOS grofweg 10 seconden in beslag. Voor mij niet echt een issue. In Windows is het allemaal in orde.

-Zware belasting is nodig om het beste uit deze RevoDrive te halen. Standaard werk met I/O Queue depth t/m 4 is totaal geen belasting. Ik merk wel veel verbetering bij Random/Sequential writes, iets waar mijn X-25M schijven op een gegeven moment totaal inklapten. Deze drive gaat lekker door.

-TRIM zit er op, maar helaas heeft Windows 7 niet het benodigde SCSI Unmap commando in de STORPORT laag. Hoe de prestaties over een tijdje zijn is dus lastig te zeggen. Of Microsoft dit missende commando gaat ondersteunen is ook koffiedik kijken.

-Firmware update naar 2.11 is vlekkeloos verlopen. Geen fouten tot nu toe.

-Als je meer wil dan deze drive kan bieden, wacht dan op de RevoDrive3 X2 240GB. Deze krijgt 4 Sandforce Controllers en is grofweg 1,5 keer sneller dan deze kaart, voor 100+ euro meer.

Ik zal zelf binnenkort een korte review maken met AS-SSD en Anvil Storage Utilities. De laatste tool laat de drive pas echt zweten :)
Moet je niet pci-e slot expliciet op 4x zetten voor die drive?
Met deze kaart eerder x8 :)
Bij mijn weten zijn de PCIe slots altijd backwards compatible?
Jammer dat dit een van de weinige PCI-E ssd's is , verder nog een kleine review maar wel verstaanbaar :)
Bedankt voor deze review!

Ik had bijna een revo gekocht zonder te kijken of het wel kan met mijn mobo.

Ik hou het nog ff bij de vertex 2

Gr