Intel Core 2 Extreme QX6700 Boxed Review

Royale de Luxe 14 april 2007, 3.694 views

Intel Core 2 Extreme QX6700 Boxed

Pluspunten

• 4 Cores, Processor kracht op "overschot".
  • Hitte valt heel goed mee. Met de Sonictower en 120mm fan draaiende op 1200rpm haalt hij 39 in idle, op full force haalt hij 57 wat vooral te maken heeft met de afvoer van de hitte van mijn systeem.

Minpunten

• 4 Cores, veel software is vandaag niet geoptimaliseerd om dit te gebruiken. daardoor staat de CPU veel tijd niets te doen.
  • Stroomvebruik is nog eentje die ik wil opnoemen maar met reserves, ondanks dat hij 130watt uit het stopcontact haalt kan je denken dat 2 dual cores ongeveer hetzelfde doen en daardoor gelijk zijn. Dus voor je comments geeft hierover denk dat de QX6700 eigenlijk 2 + 2 core's CPU is waardoor het TDP inderdaad ongeveer even hoog is als 2 Core2Duo's.

Heb, de nu al ruimere tijd aanwezige QX6700 van intel, al 6 maand in mijn bakje steken en moet zeggen dat ik er gemengde gevoelens bij heb.

Vandaag is het zo dat hij vooral zeer sterk is in programma's die multithreading ondersteunen. Video en Fotosoftware van de Adobe reeks maken gretig gebruik van de aanwezige power, mijn Homevideo's worden sneller dan ooit gerendered eenmaal het project af is. Deze zijn meestal een mengeling van Foto, Video en audio materiaal. Grote domper op het feest is echter de nog vele aanwezige single coregeprogrammeerde software, codecs, enz...

Xvid is zo een van de stukjes geschreven code die niet multithreaded zijn tot nu toe. Ook is het zo dat redelijk wat Multithreaded software nooit volledig gebruik maakt van de CPU omdat de software de cores nooit meer dan 30 en 60% van de tijd gebruikt, de DIVX codec is daar een goed voorbeeld van.

Heb vandaag nog zelden 100% gebruik gezien van dit rekenmonster en dat is toch iets wat je bij singlecore CPU's veel meer hebt. Bestaat er een snelheidslimiet voor programma's?

Wat met overclocken, wel leuk aan deze CPU is dat de multiplier unlocked is en dat je daardoor heel wat kan experimenteren. Samen met het Gigabyte G965P-DS3 Rev3.3, apacer geheugen en sonic tower met 120mm fan, heb ik 3.6Ghz op luchtkoeling gehaald dit zonder veel problemen. Hou er rekening mee dat dit een 4x2.66 Ghz processor is en dat enkel een voltage verhoging op de CPU nodig was om dit te behalen. Nu overclocken is niet de grootste nood van deze tweaker maar je moet je systeem wel eens zover gepushed hebben uiteraard.

Conlusie is dat de softwaremarkt ver van quad/dual core is geoptimaliseerd ondanks dat de technologiemarkt dit wel al enige jaren pushed. Hierdoor heb je als bezitter van één Dual/Quad CPU core soms nog het gevoel dat het veel vlugger zou kunnen.

Heb jij ook een Intel Core 2 Extreme QX6700 Boxed?

Dat veel programma's nog niet geschreven zijn voor 4 core's kon je natuurlijk van te voren weten. Wel een leuke survey.

Ik hoop trouwens dat je fan 12cm is, en niet 12mm ;)
120mm is de 'normale' notatie. ;)
Heb de Survey aangepast! dank voor de opmerking.
Wow, vet dat iemand op T.net al een QX6700 in huis heeft, zelf gekocht of voor recensiedoeleinden? Lijkt me trouwens ook best frustrerend dat het allemaal wel sneller moet kunnen maar niet wil. :P
Heb hem "kado" gekregen... maar heb daardoor wel mijn hele systeem moeten upgraden, nieuw mobo, ram, video. Maar daardoor wel leuk om met dit soort speelgoed te kunnen spelen.

En tot nu toe eigenlijk geen spijt gehad van de upgrade, vooral de Video is monsterlijk snel... maar daar ging deze review niet echt over...

Frustratie heb je soms wel, maar eenmaal je bezig bent en je de optimale software hebt gevonden zijn veel van mijn hobby's vlugger gedaan, waardoor je meer tijd vrij hebt voor te kunnen gamen.
Je hebt toch processordrivers die dat probleem gedeeltelijk kunnen oplossen? Die maken toch alle cores beschikbaar en Windoos regelt de rest?
Ik heb bij het kopen van mijn nieuwe PC ook gekozen voor een QX6700 in de hoop dat meer games ook gebruik gaan maken van de cores voor bijv. physics rekenwerk.

Maar omdat ik er nog geen dingen als photoshop op heb gedraaid haal ik zelden meer dan 20% load op het moment :+.