OCZ Onyx SATA II 2.5" SSD 64GB Review

Robino 1 augustus 2011, laatste update op 1 augustus 2011, 759 views

OCZ Onyx SATA II 2.5" SSD 64GB

Pluspunten

• Een jaar geleden was het een van de eerste SSD's onder de 100 euro.
  • Leessnelheid bij een bestandsgrootte van 4 KB doet niet onder voor de huidige generatie SSD's.

Minpunten

• De lees- en schrijfsnelheden lopen achter bij de huidige generatie SSD's.
  • Alleen een SSD in de verpakking, geen kabel of brackets.

Aanschaf
Ik heb de OCZ Onyx 64 GB SSD in september 2010 bij MyCom gekocht voor net geen 100 euro. Samen met de 32 GB-variant was de Onyx-serie een van de eerste SSD's voor onder de 100 euro. Daarmee vond ik het de moeite waard om er een aan te schaffen, wetende dat ik op het gebied van SSD's nog geen snelheidsduivel in huis zou halen. Desondanks ben ik er nu een jaar later nog steeds zeer tevreden over!

Bron: Techspot.com

OCZ Onyx 64 GB
De Onyx-serie maakt gebruik van een Indilinx Amigos controller, wat in feite een halve Indilinx Barefoot controller is (4 i.p.v. 8 NAND-kanalen). Aangezien de Barefoot controller al uit eind 2009 stamt, was bij de aanschaf van mijn SSD de techniek dus al een jaar oud. Destijds was Indilinx nog een eigen bedrijf, maar het is tegenwoordig onderdeel van OCZ.

De fabrieksopgave adverteert met een leessnelheid van 135 MB/s en 70 MB/s voor de schrijfsnelheid. Vergeleken met de huidige lees- en schrijfsnelheden lijkt het daarom niet de moeite waard om de Onyx-serie nog van een review te voorzien. Maar toch heeft deze SSD-serie van een jaar oud nog steeds wat pit onder de motorkap!

Benchmarks september 2010
Na een schone installatie van Windows 7 Ultimate 64-bit heb ik met CrystalDiskMark 3.0 en HD Tune 2.55 een test gedaan. Van de beschikbare schijfruimte heb ik 8 GB niet gepartioneerd om de prestaties optimaal te houden. De systeemspecificaties zijn verder:
  • AMD Athlon 64 X2 5400+
  • Gigabyte GA-MA78GM-S2H
  • OCZ Gold OCZ2G800R22GK
  • Western Digital Caviar Blue WD6400AAKS
Zoals je kan zien zijn de systeemspecificaties niet denderend. Juist daarom was ik benieuwd naar snelheidswinst van een SSD. Hieronder staat als eerste de HD Tune test:

Bovenstaande resultaten lijken de fabrieksopgave voor de leessnelheid te bevestigen. De volgende test is gedaan met CrystalDiskMark:

Deze resultaten bevestigen ook de leessnelheid, de schrijfsnelheid lijkt met 55 MB/s wat achter te blijven. Wat echter opvalt is de leessnelheid bij een bestandsgrootte van 4 KB. Tomshardware heeft beschreven dat ongeveer 70% van de schrijf- en leescommando's deze bestandsgrootte heeft:

Bron: Tomshardware.com

Als we de 4 KB leessnelheid van de OCZ Onyx 64 GB (25,14 MB/s) dan ook vergelijken met die van een nieuwe Crucial m4 128 GB (24,37 MB/s), dan blijkt de Onyx-serie nog niet eens zo langzaam te zijn.

Bron: Crucial m4 CT128M4SSD2 128GB review door Philflow

Het is jammer dat de overige lees- en schrijfsnelheden van de Crucial m4 128 GB mijn OCZ Onyx 64 GB compleet voorbij streven. Maar toch is het aardig om te zien dat de Onyx-serie het tenminste op één punt aardig weet bij te benen. Zelfs de OCZ Vertex 3 Max IOPS 120 GB haalt maar 6 MB/s meer op het gebied van 4 KB leessnelheid.

Benchmarks augustus 2011
Nu de SSD al bijna een jaar in gebruik is, is het interessant om te kijken naar het verlies in snelheid. Ik heb daarom een nieuwe test uitgevoerd met CrystalDiskMark:

Zoals je kan zien is de schijf nu voor 74% vol (min de 8 GB niet gepartioneerde ruimte) tegenover 21% na de schone installatie van Windows 7. De schrijfsnelheden zijn met meer dan 10% toch wel flink gedaald, maar de leessnelheden lijken juist te zijn gestegen!

Ik heb de OCZ Onyx 64 GB aangeschaft als eerste stap in de SSD-wereld. Ik heb (en had een jaar geleden al) geen snel systeem, maar de SSD maakt dat alles wel snel reageert. Wat dat betreft wil ik deze review dan ook afsluiten met de conclusie dat het zeker de moeite waard is om een SSD te kopen, ook de goedkopere. Uiteraard wil ik daarbij wel opmerken dat alle waarden naar zijn geld is.

• AMD Athlon 64 X2 5400+
  • Gigabyte GA-MA78GM-S2H
  • OCZ Gold OCZ2G800R22GK
  • Western Digital Caviar Blue WD6400AAKS
  • Windows 7 x64

Heb jij ook een OCZ Onyx SATA II 2.5" SSD 64GB?