Crucial m4 CT128M4SSD2 128GB Review

Philflow 14 juni 2011, laatste update op 23 juni 2011, 4.430 views

Crucial m4 CT128M4SSD2 128GB

Pluspunten

• Goede prestaties, onafhankelijk van compressie.
  • Prestaties zakken niet in bij zwaar gebruik zoals bij Sandforce.
  • Crucial scoort goed qua betrouwbaarheid op Newegg.com

Minpunten

• Stroom verbruik is niet beter dan 5400rpm 2.5" HDD.
  • Heeft vaak LPM tweak nodig.
  • Werkte niet stabiel in Macbook Pro 2011 (maar dat ligt waarschijnlijk aan MBP)

Ik heb deze SSD uitgebreid getest in een Toshiba C660 Core i5 laptop en een Macbook Pro 13" 2011.

Bij deze een zeer beknopte indruk van mijn ervaringen. De uitgebreide review staat op Notebookreview.com.

Crystal Disk Mark

AS-SSD

AS-SSD File Copy

AS SSD Compression

Hieronder de positieve en nagatieve punten, in mijn ogen. Voor een uitleg zie de review op NBR.com.

Update: inmiddels is er nieuwe firmware beschikbaar welke de LPM bug zou moeten fixen. Dit werkt niet voor iedereen.

Heb jij ook een Crucial m4 CT128M4SSD2 128GB?

Wat moet je dan precies aan die LPM tweaken? Dat lijkt me wel handig om te weten als je het bij de negatieve punten noemt.
LPM moest bij mij uitgezet worden om freezes te voorkomen. How to zie hier.

Edit: inmidels is er nieuwe firmware die het zou moeten oplossen.

[Reactie gewijzigd door Philflow op 14 juni 2011 14:18]

Misschien wel zo handig om dit dan ook uit je negatieve eigenschappen te halen, erg misleidend gezien het dus eigenlijk geen negatieve eigenschap meer is?
ik heb even gekeken en je hebt dus eigenlijk de reviews van mensen erbij gehaald hoevaak er failures voorkomen, maar in welke setups en tests e.d., staat er niet perse bij. Ik ga het bijvoorbeeld inbouwen in een sandybridge desktop, niet in een laptop.
Die review wat je laat zien van heardwareheaven, laat enkel een snellere M4 zien bij de office installatie en gamerepairs. Bij de overige praktijktesten blijkt dat de Vertex3 toch echt sneller is. Dus ik ben nog niet echt overtuigd.
Wat die review van HH laat zien is dat de verschillen miniem zijn. En ja de Vertex 3 is net ietsjes sneller over het geheel genomen.

In de honderden customer reviews op Newegg is te zien dat er voor de Sandforce 1 SSDs 8 keer zoveel failures worden gemeld als voor de Crucial C300. Of Sandforce 2 beter gaat worden is nog onbekend maar de eerste tekenen beloven weinig goeds.

[Reactie gewijzigd door Philflow op 14 juni 2011 20:08]

Bedankt voor deze overtuigende review. Hieruit kan ik opmaken dat deze kaart de goud middenweg is tussen Intel 320 120GB SSD en OCZ Vertex 3 120GB SSD.
voor een echte real-world vergelijking tussen de M4 en Vertex 3 kijk hier 'ns naar:

dit geeft een heel ander plaatje te zien
Ik heb deze ssd ook in zowel mijn desktop als notebook (beide Sandy Bridge) en had voor beide systemen de LPM tweak nodig. Voor de rest is het wel een snel ding. :D
in vele reviews moet deze het toch afleggen tegen de Force3 en Vertex3 qua snelheden en IOPS. Ok, hij is goedkoper, maar voor iemand die echte pure snelheid wilt, kan volgens mij beter naar de Sandforce controllers uitwijken.
De betrouwbaarheid op Newegg....is daar een test van? ik zou namelijk willen weten waarom ik niet voor de vertex3 moet gaan. Ik lees namelijk nergens dat deze snel stuk gaat o.i.d.
Je review is beknopt, maar ik denk wel dat het belangrijkste erin staat. toch 3 sterren.
Sandforce is de minst betrouwbare SSD

- Intel 0,59%
- Corsair 2,17%
- Crucial 2,25%
- Kingston 2,39%
- OCZ 2,93%
Ik heb zowel de Vertex 3 als Force 3 in precies dezelfde setup gebenchmarked. De Force is zeker niet sneller. De Vertex 3 is een soms een klein beetje sneller, soms langzamer.

Dit vind ik een goede review die ze ook vergelijkt: http://www.hardwareheaven...-review-introduction.html

Voor betrouwbaarheid cijfers zie: http://forum.notebookrevi...t-ssds-who-will-help.html Sandforce drives scoren significant slechter dan Samsung, Intel en Crucial.

[Reactie gewijzigd door Philflow op 14 juni 2011 14:19]

firmware 0002 voor de crucial m4 schijnt wat problemen met LPM op te lossen.