Specificaties HTPC, 1 interne + 1 externe bays - Bekijk alle specificaties

MS-Tech MC-1200 Review

Lt-Crash 26 juli 2011, laatste update op 26 juli 2011, 6.328 views

MS-Tech MC-1200

Pluspunten

• Vormgeving
  • Makkelijk hardware inbouwen
  • Formaat van de kast

Minpunten

• Afstandbediening emuleert toetsenbord
  • Snel krassen en vingerafdrukken

Vormgeving & Bouwkwaliteit

De MC-1200 ziet er erg goed uit, al is hij wel erg gevoelig voor vingerafdrukken en krassen. Vooral de gedeeltes die niet geborsteld zijn, zijn erg gevoelig voor krassen, terwijl de geborstelde delen weer erg gevoelig voor vingerafdrukken zijn. Het klepje voor de Blu-Ray zit slim in elkaar, zodat deze netjes open en dicht gaat. Alle knoppen die erop zitten voelen goed aan en doen hun werk perfect.

De maten van de kast zijn een stuk beter dan de vorige HTPC die ik had. Dat was een monsterlijke Mozart HTPC kast van Thermaltake, waar de MC-1200 het formaat heeft van een kleine HiFi set. Het is een stevig kast die niet /weinig tordeert, zolang de bovenkant erop zit. En de bovenkant van de kast zit vast met wel tien schroeven, zoveel heb ik er nog nooit gezien. Tijdens het inbouwen is de kast een stuk fragieler. Al met al een prachtige kast voor het betere HTPC werk.

Inbouwmogelijkheden & Installatiegemak

De voeding die erbij geleverd was heb ik eruit gehaald omdat deze volgens een andere review veel geluid kon produceren. Ik heb dan ook gekozen voor een picoPSU, want het AMD Fusion platform gebruikt niet veel stroom. Mijn energiemeter kwam uit op 30 Watt tijdens het afspelen van een Blu-Ray film. Het gebruik van een picoPSU leverde mij wel zeen van ruimte op, waardoor het inbouwen van de overige componenten geen probleem was. De behuizing van de oude voeding heb ik weer ingebouwd, zodat er aan de achterkant van de kast geen groot leeg gat zit. En het zal de structurele integriteit vast ook ten goede komen.

Het hart van de HTPC is de ASUS E35M1-M, een μATX bordje. Het enige wat mij niet lukte was het plaatsen van het I/O shield. Het shield leek net een millimeter te groot, waardoor deze bol stond en ik de uitgangen van het moederbord niet kon op lijnen met de gaten in het shield. Of het I/O shield te groot was of het gat in de MC-1200 te klein kan ik niet oordelen, want ik heb geen extra shields om het te testen. In de review van iDont stond dat hij geen 120mm fan kon combineren met een μATX bordje, dus ik had hier van te voren al rekening mee gehouden. Maar wat bleek achteraf: met het moederbord dat ik heb gebruikt was er meer dan plek zat voor een 120mm fan.

De houder voor de harde schijf en de optische drive kan makkelijk worden gedemonteerd, zodat het installeren van deze onderdelen erg makkelijk gaat. De Blu-Ray speler moest wel goed in zijn slot geschoven worden. omdat het knopje om de speler te bedienen niet al te groot is, dus de uitlijning ervan kan voor wat problemen zorgen. Ik heb het opgelost door de speler een paar graden voorover te kantelen, zodat het raar gevormde knopje van de Blu-Ray speler achter het drukknopje kwam te liggen.

Koelingsmogelijkheden

Ik kon wel een 120mm fan kwijt in de MC-1200, wat voor mijn hardware meer dan voldoende is. Al met al ben ik achteraf wel blij dat er een 120mm fan in paste, want het moederbord wordt passief gekoeld en dan is een zuchtje wind toch wel aan te bevelen. Tijdens het afspelen van een Blu-Ray film wordt de APU ongeveer 65 graden, wat ik een zeer acceptabele temperatuur vind voor een passief gekoeld APU, die maximaal 90 graden mag zijn.

Afstandsbediening

De afstandbediening was mijn grootste zorgenkindje van deze hele HTPC. Toen ik deze kast kocht, was ik er bijna heilig van overtuigd dat ik te maken had met een afstandbediening van Soundgraph (of soortgelijke). Maar helaas pindakaas, ik had te maken met een afstandbediening dat een toetsenbord emuleert. In Mediaportal had ik dit probleem al snel ondervangen door het installeren van de Generic Keyboard/Remote Input Plugin, maar omdat er een Blu-Ray speler in de HTPC zit, had ik ook nog iets nodig om PowerDVD te kunnen bedienen. Gelukkig liet mijn beste vriend Google mij niet in de steek en kwam ik na enig speurwerk EventGhost tegen. In mijn ogen is dit het programma om die afstandbediening te temmen. Het programma houd allerlei "Events" in de gaten om vervolgens de bijbehorende macro's uit te voeren. In mijn geval heb ik voor PowerDVD en Mediaportal aparte Event lists gemaakt, die geactiveerd worden wanneer n van de desbetreffende programma's wordt gestart. Het voordeel hiervan is dat ik een aantal knoppen die in nooit zou gebruiken kon remappen naar wat nuttigere functies. Zo heb ik geen opname mogelijkheden nodig, dus deze knop is mijn eject knop geworden en de guide knop veranderde al snel in mijn exit (alt+F4) knop. De Windows MediaCenter knoppen (alle knoppen met een kleurtje) werken allemaal niet (meer?). Zelfs EventGhost ziet geen keyboard functies geactiveerd worden. Alleen de muis gaat even ronddraaien en dat is het dan. Hierdoor kan ik deze knoppen helaas niet remappen, dus zit ik nu opgescheept met 5 nutteloze knopjes :( .

Ik vind de prijs wel een beetje tegenvallen. Je krijgt een kast die stevig en slim in elkaar zit, maar om dan gelijk te zeggen dat deze 90 waard is? Nee. Wat ook ik mijn nadeel uitvalt is dat ik de voeding die erbij zat gelijk opzij geschoven heb en er een picoPSU van 55 euro in heb gekocht. Al met al hadden ze die voeding wel achterwege kunnen laten en de kast een stuk goedkoper kunnen maken. Ook had ik de prijs een stuk rechtvaardiger gevonden als er een goede instelbare afstandbediening bij had gezeten, zoals de iMon modules van SoundGraph.

Heb jij ook een MS-Tech MC-1200?

Hoi Lt-Crash,

Dank je wel voor deze review. Je hebt me een stuk wijzer gemaakt over de mogelijkheden van deze case.

Ik heb echter een vraag over de manier waarop je de picoPSU hebt ingezet. Op de vendor site van de picoPSU die je gebruikt, zie ik dat de outputs van dat ding zijn: 1x 12v ATX, 1x SATA, 1x PATA en 1x DJ Jack (http://resources.mini-box...mages/picoPSU-90-big3.jpg). Je gebruikt in jouw setup (volgens mij?) echter 2 Samsung apparaten (1x BluRay en 1x HDD) die beiden de SATA standaard gebruiken.

Hoe heb je beide apparaten op basis van jouw picoPSU van stroom kunnen voorzien? ZIjn er bijvoorbeeld verloopstekkers van PATA naar SATA power? Ik ben op dit front nog een absolute beginner, dus dank je wel alvast voor je tips/reactie.
Fix je eerste foto even, ik zie alleen een tafelblad? :)
Ben nog even aan het vechten met de foto's, want zelfs een breedte van 640 pixels past blijkbaar niet. Nog even geduld :)

edit: Ik geef het op, 600 pixels breed en nog valt er een randje vanaf. Onder de review staan ze wel compleet.

[Reactie gewijzigd door Lt-Crash op 26 juli 2011 18:39]

Bedankt voor de tip voor de afstandsbediening. Ik snap er alleen niets van :$. Welke input moet ik kiezen? Kun je het me misschien kort uitleggen, want zelfs met het forum en de documentatie kom ik er niet uit.

Alvast bedankt
Je hebt mazzel dat ik een handleiding heb gemaakt. Hij is niet erg uitgebreid, maar mocht je nog vragen hebben, stuur me even een DM. In het plaatje is een stappenplan te zien om een programma te openen. Zover ik nog weet kan je voor mediaportal en PowerDVD al standaard lijsten in het programma laden en dan de juiste knoppen er aan verbinden. Je moet zelf eerst maar een beetje bikkelen, want voor mij is het ook lang geleden. Hier de link naar de handleiding:
Heb die hardware setup draaien, maar dan met een AT5ION board en een SSD van 32GB (louter als player systeem dat linked naar de Synology). Zat heel erg te hikken op het board wat jij erin hebt gestoken, maar XBMC live is nog niet ready for Fusion (niet zonder een hoop geemmer). Ook ik heb nog altijd moeite met die verrotte AB die erbij geleverd werd. Mijn Logitech Harmony riep ook gewoon "jah, daahhg! die ga ik echt niet begrijpen"

Hoe bevalt het Asus board verder?
Over het Asus bordje kan ik zelf weinig zeggen. Ik heb het systeem voor een oom van mij gebouwd met Mediaportal erop en hij speelt alles af, ook 1080p MKV worden zonder horten en stoten afgespeeld. Het enige waar ik een klacht over ontvangen heb is dat 2.0 geluid niet doorgestuurd wordt door de HDMI aansluiting, maar ik verdenk een verkeerde codec ipv het bordje.
Ik heb deze kast voor de HTPC van mijn broer gebruikt.

Zelfde problemen hier met de remote. Heb het maar laten rusten dat het niet werkt :+

Als het mijn kast was geweest zou ik een IR receiver van eBay inpluggen maar mijn broer vond het de extra 20,- niet waard aangezien mijn Logitech dinovo mini goed genoeg is voor zijn mediacenter :+
Jup, er zijn gewoon verloop stekkertjes van Pata naar Sata. Zo heb ik ook beide apparaten aangesloten. Even een tip, deze webwinkel heeft veel kabels voor weinig.
Hoe heb jij deze remote aangesloten ? aangezien deze vraagt voor een usb en power aansluiting.