Logitech Z-5400 Review

331c0 7 januari 2009, 3.748 views

Logitech Z-5400

Pluspunten

• Geluid is voor een midrange goed
  • Prijs/kwalietijd is prima
  • Controlecentrum is uitstekent in gebruik

Minpunten

• Afstands knopjes zijn te klein
  • vormgeving oogt wat geodkoop
  • Ophang systeem van Satelliet speakers is niet goed over nagedacht
  • Niet beweegbare pootjes van Satelliet speakers
  • Plopjes bij het zappen

Mid- en hoogweergave Score: 4
Basweergave Score: 5
Film/gameweergave Score: 4
Muziekweergave Score: 4
Intro

Ik heb heel lang een 2e hands versterker,met 2 matige (geluids kwaliteit) speakers,van Pioneer gehad, voldeet prima.Maar in de loop der tijd kreeg dat ding toch zijn kuren.En ben dan toch maar eens gaan kijken naar een nieuw speaker-setje. Overigens,op mijn pc heb ik een Creative inspire p580 aangesloten.Waar ook best een mooi geluidje uitkomt.Alleen de bass is bij de Logitech veel mooier en voller.Maar ja , dat ding van Logitech is dan ook flink groter.Dat is dus niet te vergelijken. Dus...na wat rond kijken op internet en verkopers hebben lastig gevallen heb ik gekozen voor een Logitech Z-5400 speakersetje.gekocht bij Dynabyte.sterk afgeprijst van 269 euro naar 164 euro.Inverband met oud model van afgelopen jaar.
Thuis gekomen de Logitech Z-5400 maar eens aangesloten.

WOW...wat een verschil met wat ik eerst had en met de Logitech Z-5400 (die ik nu meer dan 5 jaal heb).

Ik moet wel zeggen dat het om een midrange speakerset gaat.Wil je echt top kwalietijd? neem dan Bosse of JVC en spaar ook nog maar effe verder.Want je bent dam zo 200 per box kwijt.

Waar ik hem voor gebruik

Ik luister veel naar moderne rockmuziek en naar (rock) muziek uit de jaren 80'.Verder hou ik van films van diverse genres.Ook gebruik ik hem voor de wii en de oude xbox.

Algemene indruk:

Een aardig mooi vormgegeven speakersetje.Alleen oogt het wat goedkoop door al dat plastic.De voetjes van satelliet speakertjes kun je loshalen maar niet buigen, om ze beter te kunnen richten.Ophangen kan ik heb ze gewoon staan. De subwoofer is 30x30x39 met een gewicht van zo,n 12 kilo.Waardoor het wel wat lastig word om te plaatsen.Maar dat zie ik niet echt als min punt, je krijgt daardoor een beter geluid.De subwoofer is van houd wat ook beter voor het geluid is. De afstands bediening zelf en de knopjes zijn klein, wat lastig in gebruik is.Erg handig vind ik dat je de volume van de subwoofer,center,suround apart kunt regelen zonder onderbreking van de film of muziek (of is dit normaal?).Verder is het aansluiten kinderspel.

Featureset:

Een mooie SoundTouch-controlecentrum met hardware decoder voor Dolby® Digital en DTS 96/24 (6 aparte kanalen), en heeft 2x optische, 1x coaxiaal, 1x direcht (3x 3.5mm) en nog 2x een 3.5 mm ingang voor een headset of MP3 speler. Erg handig is dat de z-5400 automatisch het juiste geluids effect gebruikt ,bij het afspelen van een cdtje of dvdtje (Stereo, Stereo x2,dts, Dolby PLII Movie en Music)bij het kijken van een filmpje of bv het luisteren van een cd.Er ook genoeg aansluitingen.

Bouwkwaliteit en afwerkingt:

Op zich prima design. Alleen vind ik de plastic pootjes niet mooi,hout of metaal zou veel mooier zijn.Maar dan zal de prijs ook hoger uit komen.Ook de knopjes van de afstands bediening zijn niet makkelijk in gebruik.Het is veel te klein.

Geluidskwaliteit muziek:

Mooie volle bass tonen.geen last van vervorming bij hoog volume. De midden en hoge frequenties klinken Uitstekend.Het klinkt echt beter dan mijn oude speakers.Veel helderder en je hoord meer detail.En dat zou je niet meteen zeggen van kleine satellieten speakers.Alleen hoor ik lichte plopjes bij het zappen op tv.Maar dat schijnt een bekent probleem te zijn bij speakers van Logitech.Mij ergert het niet zo.Ik kijk toch niet zoveel tv en ik zapp niet veel.Wel is het een slordig mankement.

Conclusie:

Prijs/kwaliteit is dik in orde.Het had alleen wat duurdere uitstraling mogen hebben.En het ophang systeem had Logitech wel wat meer aandacht aan mogen besteden,net zoals de afstands bediening die veel te klein is met zijn knopjes.Maar ik ben ondangs dat toch zeer tevreden.

Nog effe de specificaties:

*Totaal RMS vermogen: 310 watt RMS
Satellieten:194 watt RMS (2x38W voor, 2x38W achter,42W midden)
Subwoofer:116 watt RMS
Totaal piekvermogen:620 Watt
Maximum-SPL:103 dB
Frequentierespons:35 Hz - 20 kHz
Signaal-ruisverhouding: > 95 dB
Ingangsimpedantie: 9500 Ohm
Versterker:ultralineair analoog met grote capaciteit
Drivers:Satellieten: 6.35cm, subwoofer: 16.5cm
*Surroundsound effecten
Hardwaredecodering voor:
Dolby Digital
DTS en DTS 96/24
Dolby Pro Logic II (Movie en Music modus)
6-kanaals direct
1 middenkanaal
1 subwoofer
Draad voor 6-kanaals direct
Digital SoundTouch controlecentrum
Draadloze afstandsbediening (batterijen meegeleverd)
Gebruikershandleiding

• C-Tech HD 5000
  • Panasonic TH-37PV7F
  • X-box
  • Nintendo wii

Heb jij ook een Logitech Z-5400?

Hoezo ervaring met 2 setjes? Heb je 2 sets of was de eerste niet goed?
Ik heb 2 aperaten opgegeven waar ik ervaring mee heb.
Dat zijn 2 verschillende aperaten.
Dus die zin klopt niet van tweakers.
Ah ..wat stom. |:(
Heb dat verkeert ingevuld.
Effe verbetert.
Hele duidelijke en nette survey. ;)
Met dit soort survey's ben je nu echt eens geholpen.

In mijn geval ben ik al langer aan het kijken welk setje bij mij past.
En met deze survey ben ik daarom ook zeer geholpen. :9 ;)
Fijn om te ho..eh.. lezen :+
Maar wees er snel bij.
want dit is een oude serie,en zal snel uitverkocht zijn.
En gebruik dan een coax kabel.
Dan heb je echt 5.1 (6 kanalen direct aangestuurd).

Trouwens die pioneer divx/dvd speler is ook een topper.
Heb hem voor 100 euro gekocht bij mediamarkt.
Zal binnenkort daar ook een survay voor maken.
Ik denk dat het handig is wanneer je ook aangeeft naar wat voor muziek genres je vooral luisterd. De logitech setjes zijn namelijk erg populair onder de "stampers" die van overdreven veel bas houden maar minder geliefd bij mensen met een andere smaak (zoals ik) waarbij een meer verfijnd en gebalanceerd geluidsbeeld past.

Grappig om te zien dat eigenlijk iedereen die een X-5500 of X-5400 koopt gelijk over de bassen begint.
Ik heb de Z-5500 en het is een pracht ding waarmee ik alles kan vernietigen door de uber bass :P
Ik houd wel van een beetje bass.
Maar ook zonder veel bass komt er erg mooi geluid uit voor die prijs.
Heb het effen erin gezet.
Ik snap niet hoe plopjes uit een speaker niet irritant kunnen zijn. Hoe goed de geluidskwaliteit verder ook mag zijn, een plopje, ook al is het alleen tijdens het zappen (geeft toch aan dat het product gewoon niet af is) verpest het bij mij helemaal.
Niet beweegbare pootjes? Mmmmm, valt me wel op bij logitech want ik heb precies hetzelfde probleem met mijn X-540. Als oplossing had ik toch nog een paar gaatjes in de muur die ik toen maar heb gebruikt om de onderkant/zijkant wat van de muur te krijgen...
Ik denk dat dit te maken heeft (die plopjes) met de manier waar het apparaat is aangesloten op de computer, probeer eens een optisch digitaal (oftewel tosslink) kabeltje te gebruiken.
Het heeft over het algemeen te maken met de afscherming (of het ontbreken daarvan) van de boxen en met name de subwoofer. Had de Z-5500 ook last van, die zijn toe aangepast en vervangen, maar bij de goedkopere sets doet Logitech dit niet.
Ik heb al een paar jaar een Z-5500 setje, m.n. gebruikt voor games, en ja, als er iets ontploft moet je bureau ook schudden of niet dan ! LOL! Surroundeffecten ook geweldi!
Afwerking is ook op een goed niveau zoals altijd bij dit merk.
Maar voor de nerds (stampen)onder ons, met de equalizer van je sound card en de presets op de command unit kun je zaken behoorlijk bijregelen! Even de tijd voor nemen dus. Bovendien is de vormgeving m.i. ver te verkiezen boven de sigarenkistjes van creative. Was er verder nog wat voor dat geld? Niet dat ik weet.
Had eigenlijk verwacht dat JBL zich nog eens zo revancheren, had jaren geleden een prima 2 weg setje plus sub van ze met een geweldig geluid, maar ok. Ze blijven bij 2 weg setjes steken. Maar mensen die met high end geluid naar hun TFT'tje willen kijken raad ik dan aan om een Klipsch setje te bemagtigen voor rond de 1000 euri, ben je van al het gezeur af. meteen dè referentiestandaard, dit merk wordt ook veel in bioscopen gebruikt.
Nee voor muziek heb ik wel iets heel anders staan maar daar koop ik PC speakers niet voor. Al kun je prima film kijken qua geluid (nou ja, qua beeld dan toch liever de plasma tv of de beamer LOL)