Specificaties 13,3" (1366x768), 320GB (hdd) - Bekijk alle specificaties

Samsung SF311-S01NL Review

redparrotnl 29 juli 2011, laatste update op 29 juli 2011, 1.734 views

Samsung SF311-S01NL

Pluspunten

• Het straalt kwaliteit uit door o.a. chromen randje, afwerking. Gewoon leuk om te zien.
  • Mooie 3D geluidservaring, je kunt de speaker gewoon niet vinden waar het geluid uit komt. Hangt rondom de laptop.
  • Goed scherm.
  • Licht gewicht.

Minpunten

• Het beetpakken in dichtgeklapte toestand geeft toch een erg plastic gevoel. Enorm verschil met de buitenkant van een MacBook Air die perfect aan voelt bij oppakken en mee nemen.
  • Prijs. - Voor wat je krijgt voor je geld kwa specs.
  • Op onderstaande foto is op beide laptops dezelfde website geopend.

Ik zocht een laptop van rond de 700 tot 900 euro. Liefst klein. Zoals de Macbook Air 13". In de winkel stonden heel veel laptops op een rij. De scherpte van het scherm van de sf311 sprong er toch wel uit voor mij. Ik wil er vooral film op kijken en omdat de kleuren van het scherm erg goed zijn heb ik voor deze laptop gekozen. Ondanks de hoge prijs voor wat je aan specs krijgt.

Algemene ervaring
Deze laptop is best snel. Wat me opviel wat een zogenaamde Samsung Battery Life Extender programma, wat de accu tot max. 80% op laad. Verder valt direct op dat de accu niet te verwijderen is.

Windows 7 draait soepel zonder zandlopertje of "even 2 seconden wachten' voordat foto's en schermpje in beeld komt.

Uiterlijk
Een ivoorkleurige buitenkant. De toetsen zitten perfect geplaatst. Ben Logitech extern toetsenbord gewend, maar kan blind alles vinden zonder ernaast te drukken steeds, ook shift en return zitten op de juiste plek. Toetsenbord is veel beter dan een klein netbookje, zelfs voor grote vingers goed te doen. Blauwe lampjes achter wifi knopje en aan-/uitknop boven toetsenbord. De rand rondom het beeldscherm is gespikkeld met spikkels lijkend op muggepoepjes. Geeft wel iets van een Louis Vuton gevoel, maar ook wel een muggepoepjes gevoel. Misschien zorgt het voor minder reflectie van licht? Een gaatje links van de muispad is een microfoon. Links 2 x usb en een HDMI. Rechts 1x usb met een mondje ervoor, zodat je de ingang minder hoeft te zoeken bij insteken, goed idee van Samsung. Verder SD kaart slot en natuurlijk aansluiting koptelefoon, en verder VGA voor bijv. een grote ext. monitor op aan te sluiten.

Accuduur
De accu gaat zeker 6 uur mee.

Geluid
Hoog, schril, zonder bas, maar erg helder. Erg goede surround, je kunt de speakertjes haast niet vinden, denk dat het geluid achter uit komt en nog onder, maar misschien ook nog rechts ergens. Geluid is dus niet slecht en onprettig om naar te luisteren, maar voor films kijken of muziek luisteren met wat bas er in, heb je ext. speakertjes nodig.

Videokaart
De Nvidia Geforce GT 520 is een fijne videokaart, zo heb ik echter niet de kans gehad om zware spellen erop te spelen, maar zover voldoet hij aan alle eisen. Als u een meer specifieke review zoekt voor de videokaart, raadpleeg dan de site 'notebookcheck'.
*Ik vul dit aan zodra ik games heb gespeeld hier op

Scherm
Het scherm is zo lichtgevend door de LED verlichting, als een ouderwetse tv haast. Met mijn oude laptop er naast schrik ik er van dat ik 3 jaar lang naar een gewoon erg dof scherm heb gekeken. Iets vermoeiender voor de ogen dat licht. Van omgevingslicht heb ik geen last. Ben huiverig voor spiegelende schermen. Mijn 2 pc's en vorige laptop hebben ook matte beeldschermen. Deze glimt de pan uit met als voordeel diepere kleuren. Ik las veel over de Apple Mac's die sinds ongeveer een jaar super spiegelende beeldschermen hebben. Ik heb deze daar niet mee kunnen vergelijken. Verder was de 16:9 beeldverhouding van de aan te schaffen laptop een must. Deze heeft dat, dus geen zwarte balken bij film kijken.

Algemeen
Deze laptop is echt erg goed draagbaar. Met andere woorden, even mee de tuin in. Of even met de HD webcam aan het huisdier filmen terwijl de laptop even op een stoel gezet is. Hij is net wat kleiner en fijner dan een 15" laptop. Als ik hem op een mijn kleine 15" hp bussiness laptop leg lijkt de hp een log verjaard bakbeest, terwijl dat toch ook een klein laptopje is. Zowieso, als je een kleine lichte laptop gewend bent op schoot, en je legt een 17" bakbeest op je schoot, dan zie je echt de voordelen van iets kleiners. Hier offer ik graag die extra centimeters beeldscherm voor. 10" Is voor mij te veel staren en vermoeiend na 2 uur werken. 13" Is prima te doen nog.

Afwerking:
Mooi chromen randje. Minder saai dan een gemiddelde standaard zwarte laptop. Absoluut stil. Heel af en slaat de fan aan, maar die hoor je nauwelijks. Ik laat er wel een 120mm fan met draaiknop regelaar er o tegen aan blazen aan de zijkant tot ik een goede laptop cooler heb gekocht of gebouwd.

Conclusie:
Ik wilde je een keuze maken tussen de 13" mabook air (1100,=), Samsung 13,3" NP900 (1450,=), en kleine Sony, en de samsung sf311 (695,=). Ik vind dit gewoon een lekker laptopje. De mooie degelijke afwerking. Vorm, gewicht, draagbaarheid. Ook een kwestie van gevoel denk ik. Als in september 2011 een nieuwe Macbook Air 13" uit komt koop ik die er bij als 2e computer en doe ik mijn oude laptop en 2 pc's voor een prikkie de deur uit is op dit moment de planning.

Video- / beeld materiaal van het product:
Volgende filmpje geeft mooi de schoonheid van dit laptopje weer:

• Sonca ventilator 120mm (Extra ext./los staande koeling)
  • Windows 7 x64

Heb jij ook een Samsung SF311-S01NL?

Nette review. Hint: maak tussenkopjes vetgedrukt (zet het tussen [ b ] en [ /b ] (zonder spaties)

Ik vind het inderdaad wel een vrij dure laptop, gezien de specificaties. Gelukkig bevalt 'ie :)