Canon Ixus 40 Review

Martijn02 12 april 2005, laatste update op 19 april 2005, 397 views

Canon Ixus 40

Pluspunten

• Snelheid, Batterijduur, Rubuustheid, groot LCD

Minpunten

• USB1.1 interface om foto's er af te halen. Een USB2-SD-kaartlezer is zeker aan te raden.

Uitbreidbaarheid Score: 2
Batterijduur Score: 5
Snelheid en automatiek Score: 5
Na 4 jaar met een Ixus 1 te hebben gedaan ben ik overgestapt op een Ixus 40. De ixus-serie is bekend om de rubuuste bouw met grotendeels metalen panelen. Wat me als zeer positief opviel aan de Ixus 40 is de snelheid . De nieuwe digic-II beeldverwerkingschip is (met een snelle SD-kaart) ontzettend snel, dat merk je aan alles. Ook kwa batterijdoor heeft de camera me verbaast. Waar ik vroeger 40a50 foto's met een batterijlading schoot heb ik nu bijna 5 dagen uitgebreid gespeeld, gefilmd, en meer dan 200 foto's gemaakt.

Het grote LCD-scherm is helder, en de menu's zijn duidelijk en simpel te bedienen. Alleen de functie voor het instellen van een langere sluitertijd zit vreemd verstopt. (Bij de belichtingsinstellingen op 'menu' drukken, dat staat haaks tegenover de hele bediening van de camera) Overgens wel goed dat het instellen van de sluitertijden is toegevoegd aan de instellingen.

De foto's zijn goede kwaliteit, de kleuren zijn helder en sprankelend, vaak goed scherp. De AIAF doet het niet altijd goed en kiest soms het verkeerde object om scherp te stellen. Bij lastigere foto's zet ik deze functie liever uit, dan mik je met de camera eerst op het object waarop je wil focussen, druk je de sluiter half in, en bepaal daarna je uitsnede.

Heb jij ook een Canon Ixus 40?