WD Passport 120GB 120GB Review

dabronsg 18 januari 2013, 4.169 views

WD Passport 120GB 120GB

Pluspunten

• klein formaat
  • warmteproductie
  • gemiddelde snelheid
  • ontwerp is no-nonsens
  • afdekklepje USB aansluiting
  • meegeleverde encryptie software
  • Betrouwbaarheid
  • Betrouwbaarheid

Minpunten

• losse USB kabel
  • snelheid bij kleine bestanden

Mobiliteit Score: 4
10-04-2007
ik heb mijn digital Passport nu ongeveer een week. Een beetje kort om deze survey te gebruiken als aankoopadvies, maar ik denk wel een paar valide puntjes te scoren.

Ik zocht al een tijdje een mobiele HDD zonder toeters of bellen. Hij moest 2.5" zijn en bus powered. In eerste instantie viel mijn oog op de Freecom toughdrive pro 120GB, maar ik heb mij laten verleiden door een hoger toerental en een lagere prijs. Aangezien ik de HDD in een bijgekochte tas opberg is ook deze schijf robuust genoeg.

Ik gebruik de drive om grote hoeveelheden data mee te nemen en om mijn MP3 collectie op werk af te kunnen spelen op de computer. Hiernaast gebruik ik hem als installatieschijf voor laptops ed.

Het beschijven van de drive gaat bij grotere bestanden met ongeveer 15MB/s, lezen haalt +/- 20MB/s. Gaat het om meerdere kleine bestanden van enkele KB's groot dan zakt de snelheid in naar 0,5 tot 1,5MB per seconde voor zowel lezen als schrijven. Het inzakken van de snelheid bij het schrijven van meerdere kleine bestanden gebeurd bij al mijn schijven, maar deze schijf verraste mij.

Bij het afspelen van MP3's is de drive de hele dag aangesloten en zit in de tas. Hierdoor kan de drive zijn warmte niet kwijt. na enkele uren draaien wordt de drive niet warmer dan handwarm. Hierbij moet wel gezegd worden dat de drive niet constant leest of schrijft, maar wel constant draait. (Het advies, ook de mijne, is uiteraard de drive niet te gebruiken als hij in een tas zit. Ik ben gewoon lui en eigenwijs)

De drive doet zijn werk geruisloos. Het enige waaraan gemerkt kan worden dat de drive aanstaat is het blauwe ledje aan de zijkant van het apparaat.

De drive komt geformatteerd op FAT32. Ik heb de drive direct op NTFS geformatteerd. De meegeleverde software (encryptie software) heb ik nooit gebruikt, maar liet zich wel zonder probleem configureren.

Update 09-05-2008
Hij doet het nog steeds. De schijf hangt met regelmaat meerdere uren in een snikhete kamer aan een computer data te pompen. Warmer dan handwarm wordt hij niet. Nog steeds heel tevreden. Het is niet de snelste, maar mijn exemplaar is wel betrouwbaar.

Update 04-07-2008
Eigelijk wil ik een grotere kopen of er een grotere schijf inzetten, maar zolang deze werkt vind ik dit zonde. En het kleinnood werkt nog steeds, dag in dag uit, zonder mankeren. ik heb hem al een paar keer draaien op de grond laten vallen, maar dat #$^@#%@ ding wil niet kapot.

Update 13-05-2009
De schijf weet maar niet van ophouden. Ik heb hem dagelijks ongeveer 9 uur aan de computer hangen op werk. De schijf blijft (nog steeds) koel. Ik denk dat ik binnenkort een grotere schijf ga halen. Het wordt in ieder geval zeker weer een WD Passport. voor wat betreft betrouwbaarheid een dikke 10!!!

Op mijn huidige computer (Q9550 - 3.4GHz - Gigabyte P45-UD3R4 - 8GB - WXP64) leest hij overigens ~27MBps en schrijft hij bij grote bestanden (NTFS) ~20MBps weg. Kleinere bestandjes van een paar kb blijft geen feest...

Update 29-12-2009
Het Ledje voor diskactiviteit heeft het begeven!!! Gaat hij dan toch nog een keer kapot? (Zal wel niet.. Ik vrees dat ik tot in lengte van dagen met dit ding opgescheept zit. Vervangen terwijl hij niet kapot is vind ik, als zuinige Nederlander, zonde)

Update 16-09-2011
De harddisk werkt nog steeds. Hij hangt nog steeds 5 dagen per week 9 uur per dag aan een computer op werk. Hij werkt alweer ruim vier jaar. Dat is voor een apparaat dat nogwel eens op de grond valt (ook als hij aan staat) niet verkeerd. Het is niet de grootste, niet de snelste maar wel een van de betrouwbaarste. Voor mij geen ander merk meer. (behalve in mijn NAS)

18 januari 2013
De schijf is dood.
Met of zonder de behuizing (direct aan het moederbord) maakt niets uit. Hij heeft het een kleine 7 jaar volgehouden. Maar nu is het tijd om afscheid te nemen. Tijd voor USB3. Ik denk dat ik weer een WD 2,5 inch hdd koop

• Caselogic PHDC1
  • Windows 7

Heb jij ook een WD Passport 120GB 120GB?

Welk tasje heb je hiervoor gekocht? Ik zoek nu éénmaal ook iets om het makkelijker mee te vervoeren.
Ik ben zo'n passport aanhet overwegen te nemen nadeel is wat ik zie is dat ze maar 2MB cache hebben in tegenstelling van de tegenwoordige standaard van 8MB... Zouden daardoor die kleine bestanden zo inzakken?
Dit zou er mee kunnen te maken hebben hoor.
Ik heb ook zo'n passport en vind dat persoonlijk niet erg tenzij het over 1gb aan kleine rommel gaat. Meestal is het om documenten en andere rommel over te zetten of als backup te hebben.

Als je echt een portable hd met 8mb cache wilt hebben, dan koop je best een 2,5" hd met 8mb cache en een externe 2,5" behuizing.
ik heb hem net aangeschaft voor school,ik moet zeggen snelheid is indd met kleine bestanden wat matig,en de usb kabel is wat kort vind ik,maar verder is hij wel makkelijk
losse usb kabel kan toch ook handig zijn?
Als een usb-kabeltje oprolbaar (of intrekbaar, of hoe zeg je dat?) is dat bij een mobiele HD zeker handiger. Het schijfje wordt er nauwelijks groter op en je moet je geen zorgen maken dat het loskomt, loszit, kwijtspeelt... Tenslotte gebruik de HD toch enkel met dat kabeltje? anders is het toch nutteloos?
Mja, als het kabeltje kapot zou zijn, dan zit je met -grotere- problemen natuurlijk.... maar hoe groot is de kans daarop?

Op het inzakken van de snelheid; heb ik ook op mijn 3.5" NTFS Terra van WD hoor... heeft volgens mij ofwel met cache van de HD ofwel met het OS te maken...
Mooie review, jammer dat je geen benchmarktool ofzo hebt gebruikt. Maar die vind ik nog wel. 4 sterretjes :)
Mooie en duidelijke review... ben er zelf ook bekend mee en vind hem prima werken...
Time Flies, Hardware Doesnt! ;)