Devolo dLAN 200 AVplus Starter Kit Review

clemensvanos 22 juli 2011, laatste update op 22 juli 2011, 3.275 views

Devolo dLAN 200 AVplus Starter Kit

Pluspunten

• Weinig kabel in het zicht
  • Eenvoudig te verplaatsen

Minpunten

• Informatie summier
  • Veel vraagtekens bij combinatie IPTV en Internet.

Beheerbaarheid Score: 3
Algemene beoordeling :)

Het was even stoeien om de adapters zo aan de praat te krijgen dat ze naar behoren gingen presteren.
Niet vermeld wordt door Devolo dat de adapters zeer gevoelig zijn voor o.a. de adapters waarmee je telefoon wordt opgeladen. Zo opeens kakte mijn performance schrikbarend in.
Ik gebruik ze om het IPTV verkeer te regelen en scoor snelheden die ruim boven de 100 mbps liggen. Zo'n 12,5 mb per seconde sis niet gek.

Featureset :?

Ik kan in mijn meterkast een dubbel geaard stopcontact gemonteerd op naast IPTV het internetverkeer naar de woonruimte te kunnen brengen met een Devolo. Helaas de apparaten zijn lomp en van tevoren was ik niet op de hoogte dat het Internetverkeer strikt gescheiden moest zijn van het IPTV verkeer. Dat was bij de deal van de glasverbinding anders voorgesteld. Het werd me overigens door de KPN afgeraden om dit te doen, maar ik ga het in een later stadium toch uitproberen. Een eerdere review geeft aan dat het wel kan werken. Tussentijds een Wireless client verbonden aan de Experiabox van de KPN dat prima werkt, maar in performance sterk achterblijft bij een Devolo of kabel.

Prestaties |:(
Vanavond scoren de adapters 125 tot 145 mbps. Verrassend snel naar mijn idee. Je pompt al gauw 36GB in een uur over het stroomnet.

Betrouwbaarheid en stabiliteit O-)

De eerste dag ging het mis omdat ik zonder dat ik het wist waarschijnlijk de adapter niet goed contact had laten maken met de muurcontactdoos. Set viel uit en niet zoals bij de installatie was het met een druk op de knop weer in orde. Nadien loopt het als een "trein".

Beheerbaarheid :X
KPN uitvoering waarbij geen software wordt uitgeleverd. Je kunt deze OEM uitvoering ook niet upgraden. Eigen beveiliging niet aangebracht.

Ondersteuning
Devolo reageert binnen 24 uur op een vraag die per e-mail is verzonden. Al met al niet gek.

Prijs.
Ja als het werkt is de prijs helemaal niet zo gek. Ik heb er 3 van de KPN gekregen voor maar 40 euro. Een actie om de overstop naar glas te bevorderen. Eerlijk gezegd - het glasmodem en de Experiabox zijn in de kelder gemonteerd - heeft het draadloze gebeuren mij over de streep getrokken, zonder dat ik kennis van zaken had van het product dlan van Devolo.

• Moterrola 1963 setupbox KPN
  • Samsung Laptop
  • Windows 7 x64

Heb jij ook een Devolo dLAN 200 AVplus Starter Kit?

Aanvulling Review.
KPN heeft voor de Devolo's op haar site een firmware update geplaatst. Dit heeft een substantiŽle snelheidsverbetering gezorgd. Het IPTV netwerk draait strak op 120 mbps en het Internet rond de 150 mbps. IPTV en Internet kunnen op ťťn stroom net dmv van gescheiden netwerken naast elkaar draaien. Het IPTV netwerk wordt niet meer negatief beŪnvloed door de combinatie.

Ik woon in een vooroorlogse woning van 85 jaar oud. In de woning zijn 4 groepen aanwezig.

Het kopiŽren van een film van 4 GB van de laptop naar mijn NAS verloopt in 14 tot 15 minuten pak hem beet rond de 35 mbps zo'n 4,5 mb/s.
Inderdaad, met de nieuwe firmware behaal je betere snelheden! Zeer goede tip :)
De nieuwe firmware is hier te downloaden: http://kpn-customer.custh...answers/detail/a_id/16214
Gebruik je nu twee sets los van elkaar? 1 voor internet en een voor tv?
Wat plaatjes van een transfertest zouden ook wel mooi zijn. Verder redelijke review :)
Ik heb inmiddels 3 devolo's extra aangeschaft. Ik heb eeb test uitgevoerd met 2 gescheiden netwerken naast elkaar. De performance van het IPTV netwerk wordt wel negatief beÔnvloed, maar de performance blijft voldoende. Hoewel het van alle kanten - o.a. KPN Glasvezel helpdesk en WLAN-shop - werd afgewezen, kunnen 2 gescheiden netwerken naast elkaar functioneren. Zou hier niet zonder meer van uitgaan. Het kan zijn dat het niet bij iedere stroomnetwerk het geval zal zijn. Gek genoeg merk ik sinds korte tijd dat de performance is terug gelopen naar 75 tot 105mbs. Ik heb niks veranderd en geen aanwijzing waardoor dit wordt veroorzaakt. Ik vermoed dat een van de lankabels - lijkt geknakt - de boosdoener is. Ga wat kortere stevigere kables monteren en kijken of ik het oude niveau weer kan bereiken. Na aanbrengen nieuwe bekabeling zal ik foto's van de testen bijvoegen.
Voortschrijdend inzicht en gerijpt door wat meer ervaring heb ik de KPN Devolo's vervangen door de Devolo's AV 500 Plus. Een van de homeplugs heeft een switch. Daar waar het bij mij allemaal gebeurd (rondom de TV) heb ik naast een Motorola Set-topbox, een Android Minipc Neo X5 en de AC Ryan Playonhd aan elkaar geknoopt. Door een combinatie van apparaten op de lanverbinding van IPTV en doordoor het afhandelen van zowel IPTV- als ook Internetverkeer heb ik besloten voor de 500AV plus serie te gaan. De prestaties liggen niet echt heel veel hoger dan de 200AV plus na de recente aanpassing van de firmware, maar iedere snelheidwinst is meegenomen.
Als ik via speedtest meet op de de computer hoe snel ik de data kan binnen trekken, haal is gemiddeld 48mbps zo'n 6 mb per seconde. Het transporteren van een file van 4 gb gaat iets sneller nu dan met de AV200 plus pluggen.
De combinatie IPTV en Internet vormt geen probleem. Je kan via de bijgeleverde software wel merken dat de snelheid afneemt als tegelijkertijd bijde stromen afgehandeld moeten worden.
Zwaar downloaden en IPTV kijken en opnemen, zou zo maar kwaliteitsverlies kunnen opleveren.
In mijn situatie kijk ik of TV danwel ik gebruik mijn Mediaplayer of Android minipc met XBMC.
Ik wil eenzelfde situatie gaan creŽren. Dus zowel iptv als lan naar de tv. Je hebt nu dus 1 500AV set?
Hoe werkt dit dan aan de experia kant? Zit daar in de switchkant het iptv signaal en lan gemixt op 1 poort?
Op de vorige Experiabox (ZTE H220N) kwam het IPTV signaal van poort 3. De nieuwe Experiabox V8 heeft geen dedicated IPTV poort meer. Aan de Experiabox heb ik een Devolo AV500+ gekoppeld.
In de woonkamer in de buurt van de TV zit de Devolo Triple AV500+ gemonteerd. Vanf de switch een kabel naar:

1 Motorolla VIP1983;
2.Minix Neo X5 (Android Mini PC);
3.AC Rayan Playon HD (Mediaplayer)

Alle apparaten met HDMI kabel met TV verbonden. Hiervoor een mini intelligente switsch aangeschaft bij Geekbuying.