Microsoft Windows XP Home Edition Review

Loller1 17 juli 2011, laatste update op 9 april 2012, 607 views

Microsoft Windows XP Home Edition

Pluspunten

• Leuke interface
  • Fijne functies als Windows Movie Maker
  • Lange ondersteuning

Minpunten

• Einde ondersteuning
  • Oud OS
  • Extended Support

Gebruiksvriendelijkheid Score: 4
Systeemeisen Score: 5
Stabiliteit Score: 4
Windows XP, 10 jaar na uitgaven een review gaan schrijven is misschien een beetje laat, ook omdat mijn beoordelingen misschien worden be´nvloed door het feitje dat ik nu al sinds 22 oktober 2009 met Windows 7 werk. Maar daarvoor heb ik 6 jaar met XP gewerkt, ik hoop dat mijn ervaring met Windows XP het komende uurtje nog wat bij blijft.

Stabiliteit
Windows XP is eigenlijk net hetzelfde van Windows 2000 als Windows 7 van Windows Vista. Klein verschil is dat Windows 7 goed onthaald werd. Dat was bij Windows XP niet het geval. Maar dan weer anders dan Windows Vista en Me, kon Windows XP het imago van slecht besturingssysteem wel van zich afgooien, met veel dank van Service Pack 2.

Ik heb Windows XP altijd gekend als een goed lopend besturingssysteem. Af en toe wel eens een hapering tijdens het gebruik van Office, Internet Explorer en enkele Verkenner vensters tesamen en bij het gebruik van krachtige programma's als Photoshop en Dreamweaver als een probleem. Als je op het moment dat deze programma's aan het draaien zijn en je bent een Word documentje aan het typen, maar het wordt Windows net iets te veel, dan kan je opnieuw beginnen.

Ik moet toegeven, in het begin had ik daar bijna geen last van onder mijn Windows XP installatie, maar hoe langer ik Windows XP ging gebruiken, hoe erger dit soort problemen werden. Enkel Internet Explorer en Windows Live Mail opstarten nadat de computer volledig is opgestart was de laatste maande al een serieuze taak voor hem, waarna hij ook af en toe eens vast liep, uitviel, opstarte en zei dat Windows was hersteld van een ernstige (?) fout.

Functionaliteit
Moeilijk puntje voor mij, aangezien ik de laatste ander half jaar niet meer zoveel met die zelfde Windows XP computer heb gewerkt, mijn ouders hebben hem nu in huis, maar ze hebben me nog vaak nodig met hulp. Maargoed...

Ik weet nog dat ik vaak met Windows Movie Maker zat te 'spelen' omdat ik me verveelde en er soms kleine, niets zeggende, filmpjes mee maakte. Voor beginners, maar dan ook echt beginners, is Windows Movie Maker een fijn programma. Ik vond het over het algemeen eigenlijk jammer dat Windows Live Movie Maker 2009 niet meer op Windows XP kon worden ge´nstalleerd. Achja, dat was nu eenmaal zo.

Aangezien ik sinds 2003 Windows XP ben gaan gebruiken, heb ik dus ook Internet Explorer 6 gebruikt. Waauw! In die goeie ouwe tijd was het nog een top-browser... ...voor die tijd. De Netscape Navigator (was dat toen ook versie 6?) uit die tijd stond vol met balken, reden te meer om IE te gebruiken. Later heb ik op die zelfde Windows XP nog met Internet Explorer 7, dat was al een hele verbetering, en Internet Explorer 8 gewerkt.

In die tijd werd MSN Messenger, zoals het toen nog hete, ook standaard meegeleverd met Windows XP, ben ik altijd heel tevreden over geweest. Iedere versie, nu nog, met Windws Live Essentials 2011. Het is in mijn ogen trouwens jammer dat Windws Live Essentials 2009 de laatste versie voor Windows XP is. Er zijn nu nog steeds veel mensen die bij mij thuis komen (Windows 7) en zeggen: "Waauw! Dat wil ik ook! Kan je dat linkje eens doorsturen?' Dan vraag ik naar hun besturingssysteem en zeggen zei "Windows XP". Jammer, gaat niet meer.

Natuurlijk ook nog het vernieuwde startmenu, Windows XP was de eerste versie van Windows die een startmenu gebruikte van 2 kolommen breed. Ik vond het vooral handig dat vaak gebruikte programma's in het startmenu kwamen te staan, iets dat ze gelukkig in Windows Vista en 7 niet hebben verwijderd.

Verder is mijn geheugen over Windows XP te ver versleten om nog iets te bedenken over de functionaliteit.

Prestaties
Prestaties, dat is een vlak waar ik in het begin heel tevreden over was met Windows XP, maar op het einde... Toen ik mijn computer met Windows XP voor de eerste maal opstarten om hem echt te gebruiken, de installatie had ik al eerder gedaan, was dat snel. Binnen de minuut kon ik mij aanmelden. Aanmelden zelf ging ook vlot. Programma's als Internet Explorer, MSN Messenger, Word (2003) enzo reaggeerde vlot.

Echter, na Windows XP lange tijd te hebben gebruikt en met CCleaner verscheidene programma's te hebben uitgeschakelt die standaard mee opstarte met Windows, Windows grondig te hebben opgeschoond, nutteloze bestanden te hebben verwijderd en gedefragmenteerd te hebben (meerdere maal) was het toch te merken: Windows XP (Ondertussen Service Pack 3 al) werd traag, opstarten duurde steeds langer en langer, op de klok gekeken kwam ik aan tijden boven de 5 minuten. Aanmelden ging ook niet meer zo vlot en het opstarten van programma's duurde al wat langer. Meerdere programma's opstarten leide zelfs tot stabiliteitsproblemen, waarna de computer crashte en afsloot. Of dit nu feitelijk ligt aan Windows XP of de computer waar het op stond, weet ik niet.

Systeemeisen
Iets waar Windows XP dan wel weer goed op scoort. Volgens de systeemvereisten die werden bekend gemaakt bij de lancering van Windows XP in 2001 had dit OS slecht 1,5 GB harde schijf nodig om te kunnen draaien. Dat is een heel verschil met Windows Vista (40 GB voor 32bits uitvoering) en Windows 7 (20 GB voor 64bits uitvoering). Ook zou blijken dat Windows XP SP3 pas echt vlot presteerd met 1 GB ram. Iets dat ik had, maar echt vlot kan ik het niet noemen.

Gebruiksvriendelijkheid
Gebruiksvriendelijk is het zeker geworden met Service Pack 2. Het oogt ook veel fijner als die saaie grijze interface van Windows 2000 en lager. Hier en daar mankeerd er toch nog wat aan de interface, zo heb ik mij altijd afgevraagt waarom dat het nodig was om het Windows-logo in ieder venster te moeten weergeven (verkenner, IE, etc.). Gelukkig is dat in nieuwe versies van Windows en IE wel weg gelaten.

Installatie gemak
De installatie van Windows XP zelf heb ik nooit gedaan, ik heb het OS dus ook nooit opnieuw ge´nstalleerd op m'n PCtje. Wat ik wel heb gedaan is bij de eerste opstart alles instellen, zoals updates, etc. Ik vond dit wel mooi gemaakt, het was duidelijk wat je moest doen. Niet meer, niet minder.

Ondersteuning door fabrikant
Dit is een punt waar bij er in het geval van Windows XP helemaal niks te klagen valt. Dit OS bestaat ondertussen al 10 jaar en de ondersteuning loopt pas af over 995 dagen (ten tijde van schrijven was dit correct: 17 juli 2011). Dat maakt op 4 maanden na, ondersteuning van 13 jaar.

Momenteel bevind Windows XP zich wel in Extended Support, er worden dus nog enkel beveiligingslekken gedicht. Maar ik vind dat je niet van Microsoft kunt verwachten dat ze Windows XP tot in de eeuwigheid blijven ondersteunen. Dat ze het bij Microsoft beu beginnen te worden met Windows XP is volgens mij wel stillaan duidelijk aan het worden. Windows Live Essentials 2009 werte gedeeltelijk al niet meer op Windows XP (WL Movie Maker) en met Windows Live Essentials 2011 is de ondersteuning volledig opgeschort. Ook Internet Explorer 8 is de laatste versie van deze browser die nog voor XP wordt ondersteund. Ik zou niet weten waarom WLE niet werkt op Windows XP en enkele aanpassingen aan IE9 en het zou volgens mij toch ook wel moeten werken.

Het zou me niet verbazen als de aankomende Office-suite van Microsoft ook geen ondersteuning meer bied voor Windows XP. Iets dat we in mijn ogen niet kwalijk mogen nemen van Microsoft, 10 jaar ondersteuning is toch al zeer lang. En dat nog eens 3 jaar volhouden, is gewoon teveel. Daarom toch maar: Pluimpje voor Microsoft.

Net als mijn review over Windows 7, heb ik geen flauw idee hoeveel mij Windows XP installatie heeft gekost. Aangezien ook deze was voorge´nstalleerd op mijn PC. Los koste Winodws XP dacht ik zo'n 120 euro in de beginjaren. Iets dat ik veel vond, want ja, toen was Windows XP het nog niet echt waard. Pas vanaf SP2 is Windows XP die 120 euro echt waard geworden. Dus uiteindelijk zat de prijs toch nog redelijk goed.

Windows XP was een goed besturingssysteem sinds SP2, maar software wordt ook oud en Windows XP begint simpel weg te verslijten. Ik zeg niet dat mensen nu plots moeten upgraden naar Windows 7 ofzo, als je dat zelf niet wilt en gewoon lekker old school Windows XP wilt blijven gebruiken, dan doe je dat. Het is niks om tegen je zin een ander OS te moeten gebruiken. Maar tegen dat het 8 april 2014 is, als XP officieŰl in de vuilbak wordt gegooid door Microsoft (en waarscheinlijk dan nog veel meer ontwikkelaars) is het misschien toch maar eens tijd op te upgrade.

Heb jij ook een Microsoft Windows XP Home Edition?

Ik gebruik xp nu ook al7 jaar bijna nooit klachten opnieuw installeren na crash kost max. 45 minuten voor xp en dan al je andere programmatjes nog....
voor compatibiliteit is het nog steeds een aanrader o.a. nog voor verscheidene games die alleen tot xp gaan (helaas)..
Ook heel makkelijk naar eigen wensen aan te passen, een maar.
Ik krijg m met geen mogelijkheid van sp2 naar sp3...
Windows moviemaker op xp faalt hard op kwaliteit hij compressed je filmpjes om geheugen te sparen....

Als je een besturingssysteem zoekt met hogere snelheden maar met (helaas) minder compatibiliteit is ubuntu echt een aanrader, mijn tweede boot...

Ook een groot voordeel naar mijn mening is dat alle windows files easy accesable zijn!