Specificaties Geschikt voor macOS / OS X, Win - Bekijk alle specificaties

Postbox Review

xebeche4you 4 december 2011, 2.338 views

Postbox

Pluspunten

• 64 bits support
  • Integratie van Dropbox
  • Foto / data import vanuit Facebook, LinkedIn, Twitter, Gravatar
  • Indexering van bestanden
  • Snelle zoekfunctie afbeeldingen & full-text.
  • Bediening mogelijk m.b.v toetsenbord combinaties
  • Managen van meerdere e-mail accounts
  • Templates bouwen via ingebouwde editor

Minpunten

• Standaard geen ingebouwde agenda
  • Niet alle Firebird plugins werken
  • Pittige geheugeneisen (2 Gb) voor een mail client

Gebruiksvriendelijkheid Score: 5
Systeemeisen Score: 3
Stabiliteit Score: 5
Aanleiding
Naar aanleiding van de berichtgeving dat met de komst van Apple's nieuwe besturingssysteem "Lion" Rosetta niet meer wordt ondersteund, ben ik op zoek gegaan naar e-mail alternatieven van Eudora. Heel veel keus is er niet wanneer je op zoek bent naar een vergelijkbaar programma met dezelfde mogelijkheden.De open-source versie van Eudora-OSE is niet vooruit te branden ten opzichte van de klassieke Eudora uit 2006. Een ander alternatief is Postbox. Sinds 4 december 2011 is Postbox 3.02 uitgekomen. Deze software is ook voor Windows XP SP2, Vista en Windows7 beschikbaar.

Installatie
Installatie ging vlekkeloos maar het direct importeren van 5500 mail berichten met bijlagen uit Eudora Classic niet. (gebruikte versie Postbox 2.5) Via Eudora Mailbox Cleaner is de conversie uiteindelijk geslaagd. Postbox kan tevens mail, instellingen en adresboekgegevens uit Firebird en Apple Mail importeren. Het importeren van mail uit Outlook en Entourage kan via een plugin. Tijdens de installatie neemt Postbox automatisch de taal van het OS over, waaronder dus het Nederlands.

Lay-out
Postbox 3 lijkt qua lay-out op de webbased mail services zoals bij Yahoo, Gmail of MSN Live. Het werkt echter via een aparte applicatie en is oorspronkelijk van Mozilla's Thunderbird afkomstig.

Op allerlei mogelijke manieren is de lay-out aan te passen. Zelf ben ik nogal gehecht aan de klassieke stijl waarbij de berichten rechtsboven staan, met halverwege het scherm onderaan het bericht. Zie voor de moderne stijl, het bijgevoegde screenshot. Ten opzichte van bijvoorbeeld Apple Mail vind ik de lay-out duidelijker en mooi(er).

Werking
Wat mij vooral opvalt met dit programma is dat ondanks mijn grote mailbox van 3 1/2 Gb, het programma zonder haperen werkt. Ook het snelle zoeken in bijlagen en full-text valt in positieve zin op. Ik heb op dit moment van schrijven nog geen filter ingesteld, maar heb wel al de ingebouwde editor gebruikt om wat aanpassingen in de werking van het programma door te voeren.

In plaats van mail folders kun je ook voor soort GMail achtige constructie kiezen van "archives". Na het lezen en beantwoorden van je e-mail, verplaats je het bericht met 1 muisklik naar een superfolder. Nu werkt de zoekfunctie prima, maar zelf heb ik toch meer vertrouwen in het netjes sorteren van e-mail in folders.

Wat ik zo uit externe reviews heb gelezen is het ontbreken van een interne kalenderfunctie voor sommige gebruikers een groot gemis. In versie 3 zit t.o.v. versie 2.5 nog steeds geen interne kalender, de mogelijkheden tot het maken van bijvoorbeeld afspraken in externe programma's is flink verbeterd. Zo is er nu een ingebouwde herkenning voor data. Zie je een datum staan, dan wordt deze gemarkeerd en kan er gekozen worden voor een koppeling naar iCal (Apple) of Google Calendar

Sociale Netwerken
Vanaf versie 3 is het mogelijk dat er informatie van LinkedIn, Facebook and Twitter accounts kan worden gekoppeld in Postbox. Hierbij kun je bijvoorbeeld denken aan profiel foto's, maar ook de update status of het mailen naar e-mail adressen die op bovengenoemde accounts actief zijn.

Extra functies
Om ervoor te zorgen dat Postbox niet helemaal dicht slipt met grote bestanden, is er bij versie 3 een mogelijkheid dat er Dropbox kan worden gebruikt voor het versturen van grote bestanden. Je sleept met de muis bestanden vanuit Dropbox naar Postbox om bijlagen toe te voegen. Deze integratie werkt prima en je vraagt je eigenlijk af waarom iemand niet eerder op het idee gekomen is om Dropbox te zo makkelijk te laten samen werken met een mailprogramma.

Support
Via een eigen supportbase is er veel informatie te vinden over de werking van het programma en eventuele beschikbare plug-ins.

Ik heb momenteel 3 mail accounts via Postbox lopen en ben daar erg tevreden over. Naast de crash tijdens de import van Eudora (Classic) mail, is het systeem daarna nooit meer gecrasht. De update van versie 2.5 naar 3.0 betekent voor mij een kleine snelheidswinst, enkele lay-out aanpassingen, en een uitgebreidere functionaliteit in de vorm van 'afspraken herkenning' en Dropbox integratie. Maak je zelf ook nog veel gebruik van templates bij het beantwoorden van e-mail berichten, dan is de keuze voor een overstap van versie 2.x naar 3 snel gemaakt.

Ik betwijfel echter of dat Postbox voor iedere gebruiker interessant is. Wanneer je bijvoorbeeld geen gebruik maakt van filters, of meerdere e-mail accounts, is er niet zo veel meerwaarde ten opzichte van bijvoorbeeld Apple Mail. Laatstgenoemde is trouwens ook gratis.

Voor Windows gebruikers is Postbox qua mogelijkheden nog het best te vergelijken met "The Bat". Al is Postbox wel iets goedkoper. Je kunt via de Apple's App store de oudere 2.x versie kopen voor $ 15,95,of dit direct via de website van de maker doen ($ 29,95) / update voor vorige versies ($ 9,95). Dit laatste heeft de voorkeur aangezien bepaalde functies zijn uitgeschakeld bij de App Store versie. (Plug-ins en integratie met bijvoorbeeld iLife'11).

Via de site kun je een proef versie voor 30 dagen gebruiken.

Postbox 3.02

Review & beoordeling aangepast n.a.v. upgrade van Postbox 2.5 naar 3.2

Heb jij ook een Postbox?

Mooie duidelijke review. Heb je zelf ook ervaring met Thunderbird, en hoe zou je het daarmee vergelijken?
Tevens, als ik de Postbox website zie, dan wordt de Lightning plugin (kalender) gewoon ondersteund.
Nee, ik heb zelf geen ervaring met Thunderbird, dus helaas kan ik deze vergelijking niet maken. Misschien zijn er onder de lezers van deze reivew wel Thunderbird gebruikers, die hier een opmerking of vergelijking over kunnen maken ?

Je hebt gelijk dat de Lightning plugin wordt ondersteund, maar wat ik in deze review wilde zeggen is dat er standaard geen kalender in zit. Met andere woorden je hebt toch een plugin nodig.