Internet Explorer Review
Ik vond het eens tijd om een review te schrijven over Internet Explorer. Dit omdat er momenteel nog niet echt een goede uitgebreide review over IE is geschreven. In deze review ga ik het hebben over Internet Explorer 11. Dat is op het moment van schrijven (28 oktober 2013) de nieuwste stabile versie van deze browser. Windows heeft al sinds jaren als standaard browser Microsoft Windows Internet Explorer (de langste naam voor een browser ooit?) en dat is met Windows 8.1 niet anders. Internet Explorer 11 valt al te testen sinds 26 juni 2013, toen de Windows 8.1 Milestone Preview werd vrijgegeven. Sinds dien heb ik de browser ook gebruikt. Dus was het wel mogelijk een review te schrijven. Internet Explorer is momenteel de oudste...
Pluspunten
Nette interface Weinig plug-ins, maar die je nodig hebt, zijn er wel Snel Geheugen gebruik Metro versie
Minpunten
Tabs op een lijn bij klein scherm Favorieten springen naar links
Eindoordeel

Ik vond het eens tijd om een review te schrijven over Internet Explorer. Dit omdat er momenteel nog niet echt een goede uitgebreide review over IE is geschreven. In deze review ga ik het hebben over Internet Explorer 11. Dat is op het moment van schrijven (28 oktober 2013) de nieuwste stabile versie van deze browser.

Windows heeft al sinds jaren als standaard browser Microsoft Windows Internet Explorer (de langste naam voor een browser ooit?) en dat is met Windows 8.1 niet anders. Internet Explorer 11 valt al te testen sinds 26 juni 2013, toen de Windows 8.1 Milestone Preview werd vrijgegeven. Sinds dien heb ik de browser ook gebruikt. Dus was het wel mogelijk een review te schrijven.
Internet Explorer is momenteel de oudste browser, gezien voor publike releases. Enkel Opera is ouder, versie 1 van die browser kwam voor IE1 maar deze versie was niet publiekelijk beschikbaar. Internet Explorer was vroeger beschikbaar voor UNIX en Mac OS. Maar Internet Explorer 11 is enkel beschikbaar voor Windows 7 en Windows 8.1 (Windows 8 gebruikers zullen moeten upgraden naar 8.1, gratis). Ik ga mijn review basseren op Internet Exporer 11 op Windows 8.1 Pro 64bit op een Acer Aspire V5 573G machine.

Internet Explorer werd tot versie 8 geleverd met verschillende balken en extratjes. Dat is in Internet Explorer 9 teruggeschroefd en net als in versie 10 is dat in IE11 nog steeds het geval, in Internet Explorer 11 zal je in de desktop interface zelfs geen verschil zien. De enige balken die zijn over gebleven zijn de adresbalk (met vorige en volgende knop) en de tabbladen balk. Die zijn notabene langs elkaar gezet om nog meer ruimte te besparen. Dit geeft IE een zeer propere en simpele look.

Ik kan het zeer waarderen dat die 2 balken nu langs elkaar staan op mijn 1080 op 1920 pixels scherm. Maar ik kan geloven dat sommige, met lagere resoluties hier niet echt blij mee zijn. Daarom is de, sinds IE9 RC beschikbare, functie om tabbladen op een afzonderlijke rij te geven geen overbodige luxe, al gebruik ik hem niet.
De menubalk is nu netjes onder een tandwieltje aan de rechterkant van het venster opgeborgen. Dit is zeker een mooie aanpassing, ik gebruikte de menubalk toch niet vaak: lang leven de sneltoetsen. Ook de favoriten zijn naar rechts verplaatst, hier enig puntje van kritiek is dat, als je de favoriten opent deze rechts worden weergegeven, zodra je ze vergrendeld aan de interface van Internet Explorer verspringen ze echter naar links. Een beetje vervelend, maar ach, wie heeft die balk in 2013 nog standaard uitgeklapt?
Natuurlijk is er ook nog de Internet Explorer 11 App. Dit is IE11s tegenhanger voor Metro. Deze versie is volledig volgens het Microsoft Style principe vormgegeven en daardoor goed te gebruiken op tablets, voor allerdaags desktopgebruik is hij dan weer minder. Hier bevat Internet Explorer 11 wél visuele verbeteringen. De tabbladen worden nu onderaan weergegeven en het is mogelijk om de adresbalk en tabbladen vast te pinnen aan de onderkant van het scherm. Verder zijn er nog enkele knoppen toegevoegd voor diverse andere opties.



Vanaf hier geld bovenstaand kleurenpatroon voor grafieken. Om wat specifiker te zijn over de browsers, het gaat om Internet Explorer 11.0.0, Firefox 24.0, Opera 17.00, Chrome 30, Internet Explorer 10.0.10 en Internet Explorer 9.0.21. Na iedere test werd de computer opnieuw opgestart, tijdens de test stond enkel de desbetreffende browser open samen met kladblok. De tests zijn gedaan op een Acer Aspire V5 573G met Windows 8.1. Voor Internet Explorer 9 is dat onder Windows 7 op dezelfde machine, voor Internet Explorer 10 op Windows 8 op dezelfde machine.
Bij sommige benchmarks staat OLD. Dan worden deze versies anders opgedeeld. Het gaat dan om Internet Explorer 10.0.0, Firefox 16.0.4, Chrome 18 en Opera 12.04, deze zijn allemaal getest onder een verse Windows 8. Internet Explorer 9.0.10 is getest onder een verse Windows 7.
HTML5Test versie 5.0
Internet Explorer 11 scoort 378/555 punten en staat daarmee laatste (ik tel IE9 en 10 niet mee, dat geld voor iedere test). Opzich is deze achterstand niet erg, en zal die waarschijnlijk met IE12 verder worden recht gezet. Microsoft heeft dan ook gemeld enkel delen van de standaard die volledig zijn voltooid zullen worden opgenomen in Internet Explorer (dat geld ook voor IE9/10).
Hoger is beter
Internet Explorer 11 voegt nog eens 40 punten toe aan de score van IE, dit is geen verbazingwekkende verbetering, maar wel goed genoeg om mee te gaan met het huidige web. Indien een van de functies door een website wordt gebruikt waarvoor een van de 181 andere punten vereist is, is het web gewoon niet klaar voor die website.
CSS3
Wat CSS3 betreft kan Internet Explorer 11 zich goed meten met de rest van de browsers. Samen met Firefox heeft het 58% van de standaard ondersteund. Chrome zit op 60%* (wat vreemd genoeg een daling is tegenover vorige keer) en Opera zit op 61%*.

Hoger is beter
*Let erop dat deze resultaten niet volledig correct zijn, dit omdat Webkit en Blink "liegen" tegen de test dat het CSS3 background-repeat ondersteund, maar dat doet het niet. Chromes score zou 59% moeten zijn, Opera's score 60%.
Kraken v1.1
Internet Explorer 11 heeft de score van IE nogmaals gehalveerd, in dit geval is dat een zeer goed resultaat want lager is beter. Firefox staat als 2de met 100ms achterstand op Internet Explorer 11. Opera heeft duidelijk geprofiteerd van de overstap naar Blink, waar het in Opera 12 nog verslagen werd door IE9, is Opera 17 Chrome al voorbijgestreefd. Chrome eindigt als laatste.
Lager is beter
OLD: FishBowl
FishBowl is de opvolger van de Fish IE Tank test van Microsoft. En ja, als we een review van Internet Explorer gaan basseren op een test van Mozilla en Google (later) waarom dan geen van Microsoft? Opnieuw ga ik er niet veel woorden aan vuil maken en zal een grafiekje het duidelijk gaan maken. Onthouw: het gaat hier op FPS, dat betekend dat er een maximum score is van 60 punten.

Hoger is beter
Grote weergave
Hoewel Chrome 18 nog goed presteerde (gelijk aan Firefox ongeveer) op deze test, lijkt dit met versie 22 volledig ongedaan zijn gemaakt. Wel zijn is het natuurlijk zo dat IE10 de rest verslaat, inclusief IE9. Firefox staat net als toen de review over IE9 ging op de 2de plaats en presteert ook nog vrij goed.
NEW! V8 versie 7*
De V8 test van Google. Opmerkelijk resultaat: Internet Explorer 11 staat 2de! In tegenstelling tot IE10 (die in de vorige test ook 2de stond), kijk IE11 niet tegen Chrome op, nee, deze kijkt op tegen Firefox. Chrome is daarmee gezakt naar de 3de plaats, vlak achter IE11. Gevolgd door Internet Explorer 10, en Opera staat nog een beetje verderop.
Hoger is beter
ECMAScript Language test262 versie 5.1
De ECMAScript test spreekt voor zich. Niet alleen presteert IE10 het beste tegenover de andere, ook was hij het snelst klaar (met voorsprong).
Pass
Internet Explorer 10 is een duidelijke verbetering en staat als winnaar bovenaan de lijst.
Hoger is beter
Fail
Van de moderne browsers heeft Firefox de grootste achterstand, een zeer grote. Natuurlijk is het weer IE10 die hier vooraan staat, met een duidelijk verschil met zijn voorganger.
Lager is beter
Failed to load
Geen enkele browser had een "failed to load".
Bij alle 2 de grafieken telt dat 11571 de maximum te behalen score is. ES versie 5.1.

Systeemeisen van Internet Explorer 10 zijn er niet echt. De enige vereisten is dat je een legitime versie van Windows 7 of Windows 8 hebt. Iedere machine die Windows 7/8 aan kan, is ook perfect in staat om Internet Explorer 10 te draaien.

In tegenstelling tot Internet Explorer 9, heeft Internet Explorer 10 functioneel niet veel vernieuwing gekregen.
- Webstandaarden: De ondersteuning van vele standaarden zijn serieus op de schop gegaan. Internet Explorer 10 bied dan ook goede ondersteuning voor HTML5 en CSS3. Ook andere standaarden zijn beter ondersteund. Wist je dat IE de enige browser is die CSS2.1 volledig ondersteund?
- Spellingscontrole: Internet Explorer 10 beschikt eindelijk over een spellingscontrole, dezelfde als wordt gebruikt in Word.
- Auto update: Ook beschikt Internet Explorer 10 over een functie die de browser automatisch update als er een nieuwe versie beschikbaar is. Dit wordt ook uitgerold naar Internet Explorer 6, 7, 8 en 9 en is in bepaalde landen al beschikbaar.
- InPrivate tabs: Ook is er nu een functie beschikbaar waarmee aparte tabs privé kunnen worden gehouden.
- Autocorrect: Aanvullend op de spellingscontrole, zullen woorden automatisch worden gecorrigeerd als deze fout zijn.
- Internet Explorer 10 App: Niet te vergeten is natuurlijk het 2de uiterlijk van Internet Explorer 10 volgens het Microsoft Style principe.

Ook wil ik nog even heel kort de aangeduide score in de simpele review een kort argumentje geven.
Stabiliteit: ik heb nog geen enkele crash meegemaakt, niet van IE, niet van een tabblad binnen IE. 5 sterren.
Functionaliteit: Wat ik nodig heb is er, en ik ben webdeveloper, ik ben tevreden. 5 sterren.
Prestaties: Vlot, soepel, start als ik klik, sluit af als ik klik. 5 sterren.
Systeemeisen: Iedere PC met Windows 7/8. Klachten van mij? Nee. 5 sterren.
Gebruiksvriendelijkheid: Sneltoetsen voor de belangrijkste dingen, enkel nodige knoppen in interface. 5 sterren.
Installatiegemak: Geen mening, IE10 voor Windows 7, de enige versie die los kan worden geïnstalleerd, moet nog uitkomen.
Ondersteuning van fabriekant: Altijd geholpen als het nodig was! 5 sterren.
Prijs: Het is gratis. Geen oordeel.

Internet Explorer 10 is een grote verbetering op Internet Explorer 9, op dezelfde manier als Internet Explorer 8 op versie 7: functioneel is er weinig veranderd, maar IE10 is weer een grote verbetering voor het ondersteunen van de standaarden, en als ontwikkelaar kan ik daar alleen maar om juichen.
UPDATE 1: Benchmarks zijn nu niet alleen gedaan op een Acer Aspire Notebook maar ook op een Medion Akoya Desktop.
UPDATE 2: Aanpassingen voor Internet Explorer 10 GA.
UPDATE 3: Aanpassingen voor Internet Explorer 11 Preview in benchmarks.
UPDATE 4: Aanpassingen voor Internet Explorer 11 GA (deel 1/2).
*Deze tests tonen nieuwe statistieken voor IE11 in vergelijking met oude versies van Chrome en Firefox. Dit omdat beide browser slecht presteerde op deze tests onder Windows 8.1. Hierom laat ik ze even zo. Het is mogelijk dat ze echt slecht presteren, of er zijn problemen met de compatibiliteit.
Reacties (45)
Voor de rest, hele goede review!
EDIT Typo
[Reactie gewijzigd door Johannes77 op 24 juli 2024 16:31]
Aanvulling;
Dit is de code die in een script gezet moet worden, om HTML5-achtig te laten lopen
<!--[if lt IE 9]>
<script src="//html5shiv.googlecode.com/svn/trunk/html5.js"></script>
<![endif]-->
[Reactie gewijzigd door Johannes77 op 24 juli 2024 16:31]
Met andere woorden; feit dat IE9 nog niet alles ondersteund is goed voor het web.
Dat heeft niets met stabiliteit te maken, eerder zorgen dat alle alternatieven kapot gemaakt worden. Leesvoer:Paul Irish
Eerste ontwikkelingen waren in (bron Wikipedia) 2004! Eerste draft van w3.org is van 22 januari 2008. Ik weet dat het kort dag is maar de door mij genoemde codes hadden ze mijns inziens in die ruim drie jaar wel kunnen implementeren
EDIT typo
Ik zou de enorm trage (in vergelijking met andere browsers dan toch) updatecyclus nu juist één van de grote nadelen van IE noemen. Daarnaast natuurlijk de achtergebleven ondersteuning voor CSS3 en HTML5, tezamen met het feit dat je W7 nodig hebt, iets wat voor de overige browsers niet geldt.Internet Explorer 9 is een grote verbetering tegenover Internet Explorer 8. Hij scoort misschien niet even goed op alle tests tegenover zijn concurrenten. Maar je vergelijk een browser van een jaar oud dan ook met zeer recente versies.
IE10 is er nog niet he? en die wordt pas vanaf Q3 verwacht. Ik heb het trouwens niet over de (idiote) versienummering van FF en Chrome maar over de snelheid waarmee browsers als Chrome en Opera ondersteuning voor nieuwe standaarden (en bijna-standaarden) aan de browser toevoegen. IE loopt in dat opzicht gewoon achter.Enorm traag? 1 jaar is doodnormaal voor een browser, Chrome en Firefox zijn te snel.
Mijn fout. Niettemin, er zitten nog erg veel mensen op XP, die IE9 dus niet kunnen gebruiken.Internet Explorer 9 draait trouwens ook op Windows Vista.
En wat dat betreft moet je zien dat waar IE9 genummerd wordt met meer ITIL-achtige minor release nummers (zoals 9.0.5) , zie je dat Firefox en Chrome major releases vermommen als Minor releases.
Wat dat betreft kun je het als volgt zien:
De laatste IE-Release buiten security patches (9.0.5) was 50 dagen geleden op 14 februari, FF is op 13 maart voorzien van een update, wat het 28 dagen oud maakt, en Chrome 18, wat op 28 maart vrijgegeven is, is 15 dagen oud. Niet zo veel verschil eigenlijk tussen de grote drie. Sterker nog: als je gaat kijken naar de feature lijst, dan zie je voor Chrome 18 als enige major ertussen staan: Hardware Accellerated Canvas (2D), iets wat IE9 eigenlijk al LANG had.
Overigens: ik moet zeggen dat ik wel degelijk Chrome gebruik, juist vanwege de plugins, maar ik probeer wel neutraal te zijn: IE9 is een knaller van een browser/engine, en op mijn Windows Phone is het een geweldige browser. Op mijn Android Tablet gebruik ik overigens Firefox voornamelijk (heerlijk, maar ik zal wel een van de weinigen zijn, ik vind Opera niets en Chrome is er nog niet voor mijn tab). Ik sjouw omdat ik nou eenmaal in het buitenland woon ook een ouwe HTC Desire mee voor mijn 2e telefoonnummer, en daar staat de standaard browser op die het ook wel goed voor mij doet. De enige browsers waar ik echt nooit aan kon wennen zijn Safari Mobile en Opera voor mij. Maar goed, ieder z'n ding. Ik ben neutraal maar neig naar Chrome voor de plugins. Zouden die plugins in IE9 zitten, dan vind ik dat een PAAR dingetjes missen aan HTML5 die ik toch nog niet gebruik (en IE10 komt binnenkort er al weer aan wat ze wel ondersteunt) niet eens zo erg, HTML 5 is immers nog geen standaard.
Back to the story: het is maar hoe ze nummeren. In de grote lijnen is het irrelevant.
Ikzelf haat IE ookal is het alleen maar omdat je het perse nodig hebt om Chrome te downloaden (in tegenstelling tot Linux), ik zelf de UI niet handig vind en het dus niet te deinstalleren is (zonder te veel gehack en gekloot)
Windows moet toch met EEN browser geleverd worden, het zou nu toch weinig steek houden daar alle hedendaagse browsers in te steken. Als je ziet hoeveel de alternatieve browsers tegenwoordig gebruikt worden, vinden er wel genoeg mensen de weg naar FF of Chrome. Chrome is IE toch ook voorgestoken ondertussen. Trouwens je verwijst naar Linux, maar Ubuntu wordt toch ook standaard met Firefox geleverd.
Dat deïnstalleren komt toch ook geen hacken bij kijken. Je opent configuratiescherm>programma's>Windows-onderdelen in-of uitschakelen en je zoekt in de lijst.
Ik gebruik zelf IE trouwens net lang genoeg om FF te installeren :-).
In Europa ligt ff net aan kopt met 30.48% met daarachter ie met 30.22% (maw. ie is niet de grootste
In Nederland is ie wel de absolute heerser met bijna 49%, chrome komt daarna met bijna 23%. De verhouding ie9 / chrome 15 is wel bijna 50/50.
(bron: statcounter)
En wat is er zo moeilijk aan het vakje "Internet Explorer 9" uit te vinken?
Het fijnste aan IE9 is dat ik niet meer bij iedereen andere browsers wil aanraden en installeren, het werkt gewoon voldoende/acceptabel voor normaal gebruik, meer kan ik niet verwachten van IE.
Als (web)dev die erg veel moet debuggen ook op browser niveau heb ik helaas nog steeds een hekel aan IE, al is het met IE 9 wel een stuk makkelijker geworden (als iedereen nu ook eens gewoon van IE 6,7 en 8 afstapte). Het blijft gewoon niet lekker werken, al helemaal niet als je echt meerdere versies moet ondersteunen.
Over plaatjes en andere tweakers.net FAQ (even met Crtl f zoeken wat je wilt weten
Een goede richtlijn is een breedte van niet meer dan 570 pixels, en een hoogte van niet meer dan 430 pixels. (Je hebt nu volgens mij 1021 breed, ws is het met 570 net leesbaar)
Je kan eventueel linken naar een grotere versie van je plaatje door een link om de verkleinde versie heen te zetten (thumbnailen). Hiervoor kan je de volgende RML-code gebruiken:
[img]http://link.naar.verkleind.plaatje.jpg[/img]
Dank voor de review, leuk dat je hierover geschreven hebt !
Verder: extensies die je nodig hebt zijn er: yup eigenllijk heb ik enkel adblocker nodig, maar dat is bij IE betaald en heet admuncher.
Klein scherm vindt het juist handig dat alles op 1 lijn staat, je hebt dan al zo weinig ruimte. Verder denk ik dat 80% van het IE-volk niet vaak tabs gebruikt.
Jammer ook, tot slot, dat je niet noemt dat cleartype verplicht is, uitzetten lukt niet, een dik minpunt volgens velen.
Leuk dat je dit doet op zich.
[Reactie gewijzigd door Sjah op 24 juli 2024 16:31]
TPL werkt als een AdBlocker
Edit: heb zojuist eens Google V8 version 7 laten lopen, en ik haal met IE 10 maarliest 4644 punten, is dit een veelbelovend punt?
[Reactie gewijzigd door sjanssen15 op 24 juli 2024 16:31]
Allerlei plugins had ik niet nodig, maar wilde wel een interface die niet veel ruimte in beslag nam, en tabs kon gebruiken.
IE9 vindt ik zelf een zeer geschikte browser, en doet eigenlijk niets meer onder aan Chrome of FF naar mijn mening.
Daarnaast vindt ik het erg handig dat met Windows Live Mesh/Windows 8 Microsoft ID logon, alle favorieten automatisch gesync'd worden met alle devices waar een van deze twee aanwezig is. Ik weet dat Chrome en FF ook deze mogelijkheid bieden, maar ben niet een fan om voor elk dingetje een online account aan te moeten maken, al hebben de meesten wel een gmail/live- of hotmail account zie ik niet snel iemand een account aanmaken voor firefox fav. sync.
@OP Thanks voor de tip met betrekking tot TPL, ik heb hier al een hele tijd overheen gekeken. Maar me er eventjes in verdiept en het werkt idd super. Tot zover zijn alle sites adfree geworden; dit was een van mijn eerste google resultaten: http://www.quero.at/adblock_ie_tpl.php
Voor een gebruiker zal het best een goede browser wezen, voor een webdeveloper zoals mij is het een ramp. Microsoft denkt alles beter te weten waardoor CSS2/3 waardeloos wordt gerenderd.
Chrome/Firefox renderen alles veel beter en houden zich strakker aan de W3C regels.
Tenminste, dat is mijn mening; Microsoft zou eens moeten beginnen met het vaker verplicht updaten, zou een hoop ergenis schelen.
Volgens mij betaal je er wel degelijk voor bij het kopen van je Windows licentie.Prijs: Het is gratis. 5 sterren
Er wordt echter breder bekeken. Je betaald voor het besturingssysteem en een webbrowser is een apart stukje software. Al is Internet Explorer heel erg geweven in Windows...
Wel nog een tikfoutje gespot in de eerste paraaf van de Kraken benchmark:
Volgens de afbeelding hoort het zo te klinken:Opera doet het met een dikke 2500 ms beter. Aan kop staat Chrome met 7874 ms
"Chrome doet het met een dikke 2500 ms beter. Aan kop staat Opera met 7874 ms"
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn