Specificaties 16GB SDHC - Bekijk alle specificaties

Duracell SDHC Pro Photo Class 10 Review

xp7amrkr 1 mei 2012, 4.224 views

Duracell SDHC Pro Photo Class 10

Pluspunten

• Schrijfsnelheid ruim boven de specificaties
  • Zeer gunstig geprijsd voor de snelheid en opslag
  • Goed leverbaar bij een groot scala webshops

Minpunten

• Leessnelheid veel lager dan opgegeven

Wat is het
Een 16GB SDHC Class 10 SD kaart van Duracell, voor bijvoorbeeld in je digitale camera of digitale videocamera.

Reden van aanschaf
Voor mijn nieuwe digitale videocamera zocht ik een SDHC kaart voor de opslag. Volgens de handleiding zou een Class 4 voldoen, maar vanwege het geringe prijsverschil en de voordelen met het kopieren van de bestanden, ben ik voor een snellere versie gegaan. De Duracell SDHC Pro Photo Class 10 was volgens de Tweakers Pricewatch één van de goedkopere kaarten, van een merk waar ik hem wel eens van wou proberen. Ik had hem keurig een dag na bestelling voor nog geen dertig euro op de deurmat liggen.

Specificaties
Hieronder een tabel met de belangrijkste specificaties van de geheugenkaart.

Merk: Duracell
Type: SDHC
Geheugen grootte: 16GB
Class: Class 10
Leessnelheid: 30MB/s
Schrijfsnelheid: 10MB/s

Verpakking & inhoud
De SDHC kaart zat zoals gewoonlijk geseald in een plastic en papieren behuizing. Lekker simpel, zonder opberg doos of iets dergelijks. Verpakking was een ramp om open te maken, maar dan weet je ten minste dat je een ‘nieuw’ product hebt, en niet een terug gestuurd item.

Prestaties
Ik heb enkele simpele benchmarks uitgevoerd. Deze heb ik gedaan met behulp van de interne SD-kaart lezer in mijn Lenovo W500, met de kaart in een Canon EOS1000D en met de kaart in een JVC Everio GZ-HM445. Ik hoop hiermee een goed beeld te kunnen creëren van de prestaties van de kaart. De tests zijn uitgevoerd op een geformatteerde kaart, met het FAT32 bestands systeem.
In mijn Canon EOS1000D heb ik een 8GB SDHC SanDisk Ultra II Class 4 kaart zitten, en ik zal hem hiermee vergelijken.

Lenovo W500
Met de Lenovo W500 zijn met het programma ATTO Disk Benchmark de leessnelheid en schrijfsnelheid bepaald.

Zoals je kunt zien is de schrijfsnelheid ruim 14MB/s, dat is dus boven de 10MB/s classificatie van Class 10. De leessnelheid blijft echter steken op 16MB/s, echter vermoed ik dat dit door de kaart lezer komt, aangezien de 8GB kaart van SanDisk ook een snelheid van 16MB/s heeft.

Canon EOS1000D
Met de Canon EOS1000D is gekeken hoe lang het duurt om tien RAW-image bestanden te kopiëren met behulp van de USB kabel. Ook is er gekeken hoeveel foto's er in burst-mode gemaakt kunnen worden, in RAW-image formaat, op 10.1MegaPixel, zonder dat er vertraging plaats vind door het wegschrijven naar de SDHC kaart.

16GB SDHC Duracell Pro Photo Class 10
Na fijt foto's in RAW-image formaat in burst-mode vind er een vertraging plaats door het wegschrijven naar de SDHC kaart.
Kopiëren van tien foto's duurt 12 seconden wat resulteert in een gemiddelde leessnelheid van 7.9MB/s.

8GB SDHC SanDisk Ultra II Class 4
Na vier foto's in RAW-image formaat in burst-mode vind er een vertraging plaats door het wegschrijven naar de SDHC kaart.
Kopiëren van tien foto's duurt 13 seconden wat resulteert in een gemiddelde leessnelheid van 7.3MB/s.

Ik vermoed dat ik met het kopiëren van de foto's tegen de grenzen van de Canon EOS1000D aanloop, en dat deze gegevens niet echt waardevol zijn. Wel kan ik met de 16GB SDHC Duracell Pro Photo Class 10 vijf foto's in burst-mode schieten zonder vertraging, waarbij het bij de 8GB SDHC SanDisk Ultra II Class 4 maar vier zijn.

JVC Everio GZ-HM445
Met de JVC Everio GZ-HM445 is er gekeken hoe lang het duurt om vijf minuten aan HD-video via de USB kabel te kopieren. Het bestand dat gekopieerd wordt is 880MB aan formaat, en wordt direct naar de C schijf gekopieerd.

16GB SDHC Duracell Pro Photo Class 10
61 seconden > gemiddeld 14.4MB/s

8GB SDHC SanDisk Ultra II Class 4
59 seconden > gemiddeld 14.9MB/s

Uit deze test is gebleken dat de leessnelheid van de 8GB SDHC SanDisk Ultra II Class 4 sneller lijkt te zijn, al is het maar marginaal. De 16GB SDHC Duracell Pro Photo Class 10 haalt in ieder geval niet de opgegeven maximale leessnelheid van 30MB/s

Wat betreft de schrijfsnelheid van deze kaart presteert hij ruim boven de 10MB/s welke opgegeven is. Dit vind ik zeker een pluspunt. Wat wel jammer is, is dat ik de leessnelheid van 30MB/s veruit niet haal, sterker nog, ik haal maar de helft. Of dit door mijn 'test apparatuur' komt weet ik niet, maar naar mijn idee is die 30MB/s in ideale omstandigheden gehaald.

Verder zijn er weinig punten waar ik op kan beoordelen. Heb de kaart nu een week in bezit, en punten als betrouwbaarheid zijn niet echt bepalen.

Update 01/05/2012
Kaart nu ruim een half jaar in gebruik en veel gebruikt in combinatie met mijn HD camcorder en DSLR. Nog geen foutmeldingen of andere problemen ondervonden. Wel zo nu en dan een low level format uitgevoerd.

Heb jij ook een Duracell SDHC Pro Photo Class 10?

Of de specificaties staan niet goed of je hebt niet goed gelezen met de lees- / schrijfsnelheid waardes en je conclusie klopt dan niet ;)
Wat bedoel je? Specificaties welke opgenoemd zijn staan zowel op de website van de fabrikant, als op de verpakking en de SDHC kaart zelf. Ik heb de kaart op meerdere manieren getest maar kom niet op de 30MB/s waarmee ze het artikel aanbieden.
Mooie review. Nog een tikfoutje onder Positieve eigenschappen (Lees ipv Schrijf).
Bedankt, en aangepast! Niks is foutloos he :P
Puike review! Goed voorzien van afbeeldingen en benchmarkcijfers.
Vier sterren voor jou!
Leessnelheid en schrijfsnelheid schrijf je als één woord /brilsmurfmodus
Kijk, hier heb ik wat aan! Ik weet dat het geen excuus is, ik ben zelf dyslectisch en mis ik nog een aantal 'inzichten'. Ik probeer dit zoveel mogelijk te verhelpen met spelling controle en hetgeen dat ik typ gewoonweg nog eens door te lezen, maar dit soort foutjes haal ik er niet uit!
Begrijpelijk. Ik zie niet-dyslectici soms veel beroerdere stukken tikken hoor :)
Bovenin staat bij de specs van de kaart staat Lees snelheid: 10MB/s en Schrijf snelheid: 30MB/s Onderin en de rest van je verhaal lijkt het alsof je het andersom bedoeld. Verder mooie review.
Klopt! foutje is erin geslipt tijdens het overnemen van de specificaties! Is onderhand aangepast.
Ik had een 16GB CF kaart van Duracell besteld bij Opus Supplies en in mijn Nikon D330 gestopt.
Liep bij de eerste sessie na plm 100 foto's vast.
Kreeg een melding op het scherm dat er geen geheugen in de camera aanwezig was.
Kaart verwijderd en opnieuw geprobeerd, na een foto weer het zelfde, dus mijn ervaring met Duracell is minder positief.
Kaart weer teruggestuurd.
Mvrgroet, Hans.
De kaarten van Duracell zijn Dane-Elec kaarten met een ander stickertje. Dane-Elec zijn ook niet de beroerdste, het kan altijd een slechte kaart betreffen. Maar wie weer ben ik over een tijd ook de dupe. Heb de kaart nu al ruim drie keer vol geschreven met HD-video, en tot nu toe geen probleem.

Ik heb niet voor niks mijn oordeel over betrouwbaarheid oningevuld gelaten, ik kan daar nu nog niks over zeggen.