Specificaties 2,4" display, met geheugenslot - Bekijk alle specificaties

Samsung Chat 335 S3350 Zwart Review

HaX0r 16 juli 2011, laatste update op 14 augustus 2011, 5.040 views

Samsung Chat 335 S3350 Zwart

Pluspunten

• Java ondersteuning.
  • Snel toetsenbord.
  • Strak Design.
  • Prijs.

Minpunten

• Slechte bouwkwaliteit.
  • Geen mainstream OS.
  • Geen echte App store.
  • Accuduur met Java.

Samsung Chat 335

Na 5 jaar met dezelfde oude Nokia rond te hebben gelopen werd het wel eens tijd om aan de smartphone te gaan. Aangezien ik het met ¤10,- prepaid per maand doe, ging ik opzoek naar een nieuwe prepaid model. Het toestel moest betaalbaar zijn en er een beetje goed uitzien. Vandaar dat ik uitkwam op de Samsung Chat 335.

Featureset: 4

Ik heb het toestel gekocht voor ongeveer ¤78,-. Dit is een van de weinige toestellen in die prijs categorie die WIFI heeft en Java ondersteunt. Je krijgt er geen mooi OS bij zoals Android, maar het besturingssysteem wat erop zit werkt prima en heeft genoeg mogelijkheden. Er zit gewoon een agenda, memo, simpele browser, wekkerfunctie en een camera in. En voor nog geen ¤80,- hoef je er ook niet meer van te verwachten.

Java support is redelijk. De meeste simpele apps werken wel zoals gmail en facebook. Alleen kan je toestel niet echt krachtige apps aan. Je hebt ook niet echt een app store. Je kan wel wat spelletjes kopen op een wap site van Samsung. Ik was echter allang blij toen ik er achter kwam dat je Pokémon Blue erop kan spelen. En dat werkt prima!::)

Bereik: 2

Het toestel heeft erg slecht bereik. Je kan er vrijwel van uitgaan dat je ergens binnen gewoon geen bereik hebt. Ik moet vaak genoeg bij een raam gaan staan om verbinding te hebben. Buiten werkt hij wel prima en heb ik nog geen problemen ondervonden. Het gebrek aan een groot bereik is erg vervelend, als je vaak binnen zit zul je gewoon een hoop oproepen mislopen.

Accuduur: 3

In de specs van dit toestel stond dat het 520 uur standby kon staan. Dit is absoluut niet waar. Vanaf de dag dat ik hem heb heeft hij dit niet gehaald, en ik heb hem de eerste keer helemaal leeg laten lopen voordat ik hem opladen. Als je geen Java apps draait maar gewoon belt en sms't gaat hij 3 dagen mee. Als je een Java app gebruikt gaat hij zo'n 3 en een half uur mee. Java apps zuigen je accu echt leeg.

Gebruiksgemak: 4

In het begin zul je het even moeilijk hebben omdat je eigenlijk alleen de bovenste 3 knoppen gebruikt waarvan de middelste een trackpad is. In het begin is dit niet echt duidelijk en zal je veel op het groene telefoontje drukken omdat daarboven de functie die de menu knop op dat moment heeft wordt aangegeven. Maar dit went gelukkig snel genoeg.
Het qwerty toetsenbord werkt snel en heeft een prima formaat toetsen. Over de indeling valt nog een beetje te twisten. Er is niet heel erg goed nagedacht over de plaatsing van speciale tekens en dit merk je hele erg tijdens het browsen. Het grootste gemis is de / knop in de buurt van de alt knop. Het is een hele onderneming om een lange url in te vullen in je browser met een hoop slashes. Dat terzijde werkt het prima.

Een hele handige functie zijn de macro's die je kan maken. Je kan een aantal toesten koppelen aan een bepaalde app of functie van je mobiel. Deze zijn helemaal naar behoren in te stellen. Dit werkt perfect! Het enige nadeel is dat je niet een zelf er op gezette app kan instellen hierop. Om die te starten zal je altijd naar de Games en more folder moeten. Het gebrek aan eigen ordening van menu's en folders stoort me nogal maar er is mee te leven.

Design: 5

Het is gewoon een soort blackberry copycat. Het ziet er gewoon modern en strak uit, en gewoon in stijlvol zwart. Zelf ben ik helemaal weg van de mooie geribbelde achterkant. Het Samsung en Wifi logo zijn ook goed op hun plaats en glimmen mooi. Dit toestel ziet er gelikt uit!

Bouwkwaliteit en afwerking: 3

Het is een geval van schijn bedriegt. Dit toestel oogt erg chick en mooi maar is eigenlijk heel erg cheap. Dit is echt een groot minpunt. Het ergste is dat mijn menu knop niet goed meer werkt. Ik moet hem nu heel hard indrukken om hem te laten werken. Dit zorgt ervoor dat ik vaak genoeg per ongeluk mensen bel terwijl ik eigenlijk in het optie menu van een contact wou komen. Dit is gewoon heel erg vervelend.

Ik ben ermee terug gegaan naar de winkel en die vertelde me dat ze hem gewoon weer terug zouden sturen omdat ze dan zeggen dat er niks mis mee is. Ik kon geen leen toestel krijgen dus zou ik een aantal weken zonder mobiel zitten. Dus voorlopig moet ik er nog mee leven. Ik ga over 2 maanden een echt dure smartphone kopen dus ik vind het niet zo'n probleem.

De grootste flaw in dit toestel is het beeldscherm. Er komt continu stof onder en dat ziet er gewoon niet uit en stoort enorm. Ik heb hem geprobeerd open te schroeven maar dat werkte niet. Toen vond ik gelukkig een filmpje op Youtube. Je kan gewoon met je nagel het scherm er af halen. Dit is gewoon een plastic plakkertje. Ik was een beetje gedesillusioneerd in de kwaliteit van mijn toestel toen ik hier achter kwam, maar je kan hem dus wel makkelijk schoonmaken.

Stabiliteit & betrouwbaarheid: 2

Je kan door de slechte bouwkwaliteit niet echt vertrouwen in dit toestel.
Hij kan echter wel tegen een stootje. Mijn mobieltje heeft al meerdere keren op straat gelegen. Het knopje dat niet goed meer werkt deed het al niet voordat ik hem de eerste keer liet vallen. Maar door de val partijen zijn geen extra schade ontstaan en er zitten maar hele kleine schaafjes aan.

Maar er is dus elke keer wat. Of je belt weer per ongeluk iemand of je hebt geen bereik, of je accu is leeg omdat je er even pokémon op speelt..

Opnamekwaliteit: 2

Er zit een bar slechte camera op. De fotos zien er niet uit, de kleuren ook niet en de camera is ook nog langzaam. De videokwaliteit is al helemaal niet over te spreken. Je kan amper wat zien en het geluid is erg slecht.
De voice recorder is iets beter, die is prima maar knispert de hele tijd wel en kraakt ook af en toe.

Prijs: 4

Je haalt je geld er wel uit. Voor wat het waard is heeft dit toestel een prima prijs kwaliteit verhouding.
Helaas kan je niet teveel verwachten voor nog geen ¤80,-.

Conclusie: 3

Voor een budget toestel heeft het hele wat in huis. Bijna alles werkt wel maar je zult vaak genoeg gefrustreerd raken. Leuk om even te proeven aan een smartphone, maar daarna zul je gelijk iets beters willen.

Heb jij ook een Samsung Chat 335 S3350 Zwart?

Bedankt voor de duidelijke uitleg, mijn zoon gaat naar de middelbare, had jij jou toestel simlockvrij gekocht en waar, dan kan ik daar eens gaan kijken. Alvast bedankt.
Graag gedaan. :)

Ik heb mijn mobieltje niet simlock vrij gekocht maar de T-Mobile variant. Ik heb hem gekocht bij een vestiging van telefoonkopen.nl, daar was hij het goedkoopst toen der tijd.

Het is opzich een prettig mobieltje. Laat hem echter niet vochtig worden want dan kan je problemen krijgen met het toetsenbord.

De prijs kwaliteit is echter behoorlijk goed van dit toestel. Laat me weten hoe het afloopt. ;)
Gooi er nog 2 tientjes tegenaan en koop een ZTE Blade bij belcompany. Prepaid, geen simlock maar wel android 2.2 + een degelijk toestel. Wel uitsltuitend touchscreen en geen qwerty.