Corsair Obsidian 650D Review

ijscobar 30 november 2011, laatste update op 30 november 2011, 3.709 views

Corsair Obsidian 650D

Pluspunten

• erg goede koelprestaties
  • erg makkelijk in gebruik
  • meer dan genoeg inbouwmogelijkheden

Minpunten

• harde schijven zitten los in lade
  • front 200mm fan is niet te vervangen voor 120mm/140mm fan

Eerste indruk

De Corsair 650D zit goed verpakt in een behoorlijk groot ogende doos met 2 dikke stukken piepschuim die het zaakje goed bij elkaar houden.
De kast zelf zit in een zwarte stoffen zak in plaats van "your usual plastic bag" wat een ik een mooi detail vond ook al is de kwaliteit of verder nut hiervan niet noemenswaardig...
Na het verwijderen van de zijpanelen vind je in de kast een plastic zak getaped aan de frontpanel aansluitingen met daarin de verschillende schroeven (allen zwart) , rubbers (tbv fans) , een stuk of acht tie-rips en het garantiebewijs.
De handleiding ontbrak vreemd genoeg maar in principe is de 650D een vrij makkelijk te doorgronden behuizing qua inbouwen .

Bouwkwaliteit

De bouwkwaliteit is erg goed te noemen ; de kast voelt erg solide aan , geen scherpe randen , het spuitwerk binnen is bij mij flawless en alle schroefgaten (wat wel eens anders is) zitten op de goede plek .
Toch zijn er wel wat punten van kritiek te noemen , daarover later meer.

Inbouwmogelijkheden

De 650D kan 4 stuks 5.25"drives , 6 stuks 3.5"/2.5" harde schijven en als je moederbord dit ondersteund 8 stuks aan insteekkaarten huisvesten.
De voor een midi tower gangbare moederborden van het formaat ATX en mATX kunnen zonder probleem , met voldoende ruimte makkelijk worden ingebouwd.
Bij de "hot swapable" SATA poort aan de bovenkant bevindt zich ook een fan controller , deze heeft drie standen en ondersteund vier fans.
De bovenste harde schijf "kooi" kan voor extreem lange videokaarten worden verplaatst naar de bodem van de kast.
Bovenin de kast is er extra ruimte vrij gehouden voor radiatoren tbv waterkoeling , wel moet je de standaard 200mm fan dan vervangen voor een of twee 120mm/140mm fans met radiator .
Ook op de 120mm exhaust fan aan kun je waterkoeling monteren , ik heb zelf daar de Corsair H60 op gezet.
Jammer genoeg heeft de 200mm fan aan voorzijde niet de mogelijkheid om deze te vervangen voor bovengenoemde fans .

Installatiegemak

Ik ben eerst begonnen met het vervangen van de standaard 200mm fan bovenin en de exhaust fan voor drie Scythe 120mm fans op 800rpm.
Vervolgens het moederbord erin dat erg makkelijk op zijn plaats blijft (dmv van een pen die door het middelste schroefgat van je moederbord gaat) zodat het aandraaien van de eerste paar schroeven geen probleem is.
Of de I/O plaatjes van Asus zijn stukken beter geworden of het was de kast ; dit ging mij nog nooit zo makkelijk af...
Mijn eerste negatieve puntje kwam ik tegen bij het inbouwen van de 3.5" schijven ; de schijven worden vastgehouden (in hun lade) door gladde pinnetjes ipv schroeven waar een rubber tussen zit.
Na het plaatsen van de schijf kun je de schijf nog zeker 4mm heen en weer bewegen , de rubbers zijn aan de achterkant wat dikker dus ik heb deze omgedraaid (zie foto's) zodat de schijf vast in de lade zit.
Bij het plaatsen van de voeding stuitte ik op meer punten; voor een kast waar zoveel oog voor detail (en alle rubberen isolatie ringen) is vind ik het jammer om te zien dat de voeding "koud" op de bodem van de kast ligt .
Ik heb hier maar wat isolatietape (1.5mm) gebruikt om de voeding geen fysiek contact met de kast te laten maken .
Ook is de ruimte voor kabel management is wat aan de dunne kant , als je ronde kabels hebt kan het nog best een uitdaging zijn om niet het zijpaneel bol te laten staan.
Het plaatsen van geheugen spreekt voor zich , ook het plaatsen van de H60 en de videokaart mag geen naam hebben.

Koelprestaties

Zoals eerder beschreven zijn de koelmogelijkheden legio , water of luchtkoeling is allemaal zonder al te veel obstakels in te bouwen .
Mijn systeem gaat idle niet boven de 30 graden (zie foto) , in load zit ik rond de 45 / 50 graden.
Stil is de kast met de standaard fans niet echt te noemen maar daar kun je zelf gelukkig wat aan doen.
Jammer is wel dat het aanbod van (stille) 200mm fans niet erg groot is waardoor je de front fan of niet moet aansluiten of genoegen moet nemen met het geluid dat met deze unit gepaard gaat.

Ondanks de kleine aanpassingen die ik heb moeten doen ben ik erg tevreden met deze kast ; strak uiterlijk , voldoende opties en erg goede koelprestaties.
Als je een stille kast wilt moet je er een beetje werk in stoppen maar dan heb je ook wat!

Edit 30-11-11 :

Mijn videokaart (inmiddels een GTX570) draaide altijd rond de 28/29 graden idle , toen deze in idle 34 graden werd ging ik maar eens kijken waar het probleem lag.
Het bleek te liggen aan de fancontroller die de geest heeft gegeven , inmiddels een nieuwe fancontroller bestelt.
Erg slordig dat deze het niet meer dan 6 maanden heeft uitgehouden...

Heb jij ook een Corsair Obsidian 650D?

Reviews door de redactie

"-front 200mm fan is niet te vervangen voor 120mm/140mm fan"

Dit is niet waar! Zie hier: http://imageshack.us/photo/my-images/202/20110712085433.jpg/

Heb de mijne vervangen door 2 Apollish Vegas 120mm fans en mijn bovenkant is nu bewoont door 2 Apollish 140mm fans, zonder enige aanpassing. Nagenoeg is de kast nu fluisterstil. Het enige waar ik me aan erger is de resonantie die sommige HDDs geven in de kast, heb er nu alleen maar EcoGreens van Samsung inzitten en een SSD en daarmee is dat probleem ook opgelost.

Goeie review maar ik zou toch graag wat meer van de kast willen zien op de foto's. Ik geef je gelijk op het punt dat deze kast wel wat aanpassingen nodig heeft om hem stil te krijgen.

Voor de rest een top kast, heb er geen spijt van.

[Reactie gewijzigd door Crazykenny op 12 juli 2011 09:03]

Uiteraard niet zonder modding, dus je mag er zeker van uit gaan dat het absoluut waar is, kan er immers zelf over meepraten. Er zitten simpelweg totaal geen gaten voor. En ja, je kan natuurlijk wel een enkele 120/140 mm fan plaatsen in het midden, maar dat koelt waarschijnlijk minder dan één 200 mm fan.

Aan de schrijver:
Zijn je temperaturen met open kast of gesloten? En had je nog problemen met het in de lade stoppen van je 2,5" SSD? Met het laatste had ik nog wat problemen, omdat die pinnetjes met het rubber in de weg zaten.

[Reactie gewijzigd door marcel87 op 12 juli 2011 09:10]

Heb geen enkele aanpassing gedaan, dus wel degelijk zonder modding ;) Er zitten er bij mij dus 2 in en kan met gerust hard zeggen dat ik geen verschil in koelprestaties heb. Over het feit dat er niet genoeg ruimte achter het moederbord zit; probeert u maar eens kabels te managen in mijn ouwe Antec 1200. "Good luck" :P

[Reactie gewijzigd door Crazykenny op 12 juli 2011 09:17]

Zonder modding, hoe heb je ze dan in je kast bevestigd??

Ik ben zelf ook geïntereseerd maar niet met die 200mm fan.

[Reactie gewijzigd door Molecom op 12 juli 2011 09:58]

De raster gaten waar de lucht doorheen stroomt passen prima fan schroeven in en heel toevallig dat 2 fans boven elkaar ook prima uitlijnen met deze gaten. Probeer het maar eens zou ik zeggen.
Thinking outside the box...!
Ik heb bij mijn kast hetzelfde gedaan nu. De rubbertjes van 200mm fan kun je mooi hergebruiken bij het vastzetten van de 2 (120mm) fans. Bij mijn fans (Nexus Real Silent Case Fan) zaten ook nog van die bevestigingsrubbers. Deze konden mooi de resterende gaten opvullen van de fans, zodat het nu compleet geruisloos is!

Het enige wat ik nu nog hoor is de fan van videokaart, maar die is gelukkig niet storend. Bij mijn kast waren de grootste stoorfactors de meegeleverde corsair fans (2 van 200mm voorzijde en bovenzijde en 1 van 120mm aan de achterzijde).
wow . hartstikke bedankt man !
Ter info, de pinnetjes kan je gemakkelijk verwijderen (1tje eruit duwen), zodat je de 2,5" SSD goed vast kan zetten.

Kwam ik ook per ongeluk achter...

(ik weet dat ik reageer op een post uit 2011, maar deze kast is nog steeds te koop)

Zie 2 posts verder...

[Reactie gewijzigd door Sangroid op 14 juli 2015 22:21]

Nette review,
ik ben zelf ook deze kast aan het overwegen. Ik heb nu de 800D (ook zonder handleiding geleverd) maar die is toch wel erg groot en onhandig. Bovendien is de kast beschadigd geraakt vorig weekend tijdens vervoer naar een LAN.
Temps zijn met dichte kast , en de 200mm front fan uitgeschakeld .
Ik wilde juist zichtbaar maken qua foto's voor degenen die ook deze kast willen gaan aanschaffen wat ik heb gedaan om de hard disks zonder speling in de lade te krijgen .
Van de kast zelf zijn er meer dan genoeg foto's in de review van Tweakers zelf , vandaar de niet heel uitgebreide review .
SSD heb ik geen problemen mee gehad ; je trekt de pinnetjes en rubbers er makkelijk uit via de binnenkant van de lade zodat je 'm van onder vast kunt schroeven.
Ik heb de 200mm fan aan de voorkant vervangen met een stille Bitfenix spectre (green led).
Hier linkje
Lekker stil , Perfecte airflow . en nog een mooi kleurtje ook !! :P
ik heb deze kast ook

een mooie kast en zeker ook veel optie's
maar had zelf problemen met de 8pins kabel naar de bovenkant van me moederbord achterlangs kwam niet uit met lengte achterlangs, dus die zit nou evengoed gewoon over me moederbord( naar valt niet zo op eigenlijk)

me ssd's zelfde probleem de ruimte achterlangs past maar net om de sata stroom kabels daar te plaatsen in de onderste hdd rek

mijn ervaring verder is geweldig voor de rest mooi kabels weggewerkt lekker stil (gebruik ook de h60) en de 6950 msi twinfrozr III is uit zichzelf ook still
ik gebruik ook gewoon de standaart 200mm fans die erbij geleverd werden

mischien ook tijd voor mij voor een andere voeding die beter bij deze kast gaat waarschijnlijk, ik heb nu de recom Pe-m600 .
Ik vind de standaard fans vrij luidruchtig. Ik heb de voorste fan ondertussen vervongen door een 140mm van Lian Li. Dat scheelt al een hoop. Met dank aan Crazykenny voor de tip over het bevestigen. Foto:
Ik vind het egt een perfecte kast, heb nu zelf de cm strom trooper. Die vind ik wel gelijk waardig.
Allebei goede airflow etc
Ik heb sinds een week deze behuizing. Bevalt perfect, alleen geven de USB 3.0 kabels niet echt genoeg power door, mijn 2.5" externe schijf doet het niet op de linkerpoort van het frontpanel als ik de USB 3.0 kabels heb aangesloten. Als ik de schijf op de rechterpoort heb aangesloten is de datatransfer vrij laag, ongeveer USB 2.0 snelheid.

Het is geen driverkwestie, achterin (zonder kabels naar het frontpanel) werkt de USB 3.0 hdd wel naar behoren.