Specificaties 64GB USB 3.0-stick - Bekijk alle specificaties

Adata Nobility N005 64GB Grijs Review

TERW_DAN 20 december 2012, 2.096 views

Adata Nobility N005 64GB Grijs

Pluspunten

• Snelheid
  • Uiterlijk, strak en eenvoudig

Minpunten

• Geen 64GB groot, maar 2,5GB kleiner
  • rare drops in HDtune (maar gelukkig niet in daadwerkelijk testen)
  • een los dopje

De ADATA N005 is een USB3.0stick die in verschillende capaciteiten te vinden is. Zelf heb ik de 64GB variant, maar er zijn ook 16GB- en 32GBversies van deze stick. Ik heb deze stick gewonnen op X-Life in een Grand Theft Auto 2 competitie, en omdat ik eerste werd kreeg ik de 64GB variant.

Specificaties

MateriaalAluminium / Plastic
Opgegeven snelheidLezen: 85MB/s
Schrijven: 55MB/s

Uiterlijk/Bouwkwaliteit
De stick maakt een robuuste indruk. Hij is een stuk langer als andere USBsticks die ik heb gebruikt, maar zeker voor 64GB valt de grootte nog best mee. De behuizing is gemaakt van aluminium, en de boven en onderkant van zwart plastic, net als het dopje dat erop zit.
Het uiterlijk is vrij somber te noemen, een indicatieledje heb je niet voor de schijfactiviteit. Sommigen zullen dat een gemis vinden, maar ik vind het alles behalve storend eigenlijk, ik kijk toch nooit naar de ledjes die erop zitten.

Het dopje is los, dus de kans bestaat dat je die kunt verliezen, iets wat mij met veel andere sticks al wel is gebeurd. Gelukkig kun je het dopje op de achterkant vastklikken. Het enige nadeel daarvan is dat je dan geen touwtje door het oogje aan de achterkant kan halen, waarmee de stick aan bijvoorbeeld een sleutelbos te hangen is.
De stick is maar iets meer dan 20 gram, dus zeker niet te zwaar, maar ook niet te licht waardoor je hem makkelijk kwijtraakt. Dat heb ik wel eens met zo'n hele kleine 4GB USBstick gehad, die was dermate klein dat je het ding echt nergens terug kon vinden. Daarom gaat mijn voorkeur uit naar een wat grotere stick, maar hij had wel een centimeter of 3 korter mogen zijn, want het ding is wel erg lang.

Inmiddels is het dopje aan de achterkant losgeraakt, waardoor de stick makkelijk uit z'n behuizing te halen is. Voordat ik het even vast zet met een druppeltje lijm heb ik er uitaard even een foto van gemaakt, gewoon, omdat het kan.

De stick in gebruik
De stick is geformatteerd met NTFS als bestandssysteem. Ideaal, want de stick is gelijk bruikbaar en je kunt er bestanden opzetten groter dan 4GB, iets dat je met FAT32 wat veel sticks gebruiken niet kan. NTFS kan wel wat problemen geven met Linux of OSX, maar dat gebruik ik toch niet, dus dat vind ik geen minpunt.
Wat wel opvalt is dat de stick vrij warm wordt als deze een tijdje in de USBpoort zit, iets dat me bij andere sticks nog niet is opgevallen. Echter is het niet zo warm dat ik me zorgen ga maken om de kwaliteit, chips kunnen immers best wat hebben, maar het valt gewoon op.

Wat wel lastig is is dat de stick net iets te dik is om in iedere USBpoort te passen met nog een ander apparaat er naast. In mijn notebook gaat het goed, daar past het precies zonder dat de stekkers in elkaar zitten, maar in de frontUSB van m'n desktop PC zit het net iets te krap. Op zich is dit niet zon heel grote issue, want op de desktop steek ik hem toch achterin, omdat daar de USB3.0poorten zitten.

Gevoelsmatig werkt de stick lekker vlot, zeker op een USB3.0 poort. Het kopiŽren van grote hoeveelheden data gaat best rap, 7,5GB in iets meer dan 2 minuten is best netjes.

64GB
64GB op een stickje is lekker, maar wat me opvalt, is dat de grootte toch wat kleiner is in werkelijkheid. Algemeen bekend is natuurlijk het feit dat Windows uitgaat van een 2^10 (1024) bytes voor een kiloByte, en 2^10 (1024) kiloBytes voor een MegaByte, en dat schijffabrikanten uitgaan van 10^3 (1000) bytes voor een kiloByte en zo verder.
Tot nu toe hebben alle apparaten met flashstorage die ik heb gebruikt wel minstens die grootte in bytes gehad, om op de respectievelijke grootte uit te komen.

Ter vergelijking even de N005 naast een USBstick en een SDkaart.

Een 1GB USBstick (van een inmiddels onbekend merk, ik meen Emtec, maar er zit al tijden geen behuizing meer omheen).
Deze is ruim 1.000.000.000 bytes, dus 1GB als we de 10^3 berekening hanteren.

Een 8GB SDkaart van Transcend, gekocht omdat het destijds de goedkoopste 8GB SDkaart was.
Deze is kaart heeft ruim 8 miljard bytes aan opslag.

De N005 64GB. Ik zou verwachten dat deze op minstens 64.000.000.000 bytes zou uitkomen, maar het zijn er toch aanzienlijk minder, ik mis zo'n 2.5GB (als we uitgaan van 10^3).

Nu verwacht ik niet dat ik die 2.5GB in de praktijk echt zal missen, maar het is niet netjes van ADATA om het ding als een 64GB variant te verkopen, terwijl hij dat eigenlijk niet is.

Betrouwbaarheid
upd: 22-12
Over de betrouwbaarheid heb ik tot nu toe nog niets geschreven, dit omdat betrouwbaarheid pas over een langere periode goed te beoordelen is. Ik heb de stick nu zo'n half jaar in gebruik, en vooralsnog veel gebruikt voor het overzetten van grote bestanden en tijdelijk een extra backup maken. Ook staan er een grote hoeveelheid benchmarks op, die ik nodig heb op testsystemen, een USBstickje waar alles op staat is dan heel erg makkelijk.
De stick is gebruikt op diverse desktops, notebooks en settopboxes met zowel USB2.0 als USB3.0 en voooralsnog ben ik geen datacorruptie of dataloss tegengekomen. De stick is ook altijd netjes veilig verwijdert, dat scheelt ook al een boel.

De warmte die de stick produceert baart me nog wel een beetje zorgen, maar vooralsnog is dat denk ik meer een gevoelskwestie, problemen heeft de stick niet gegeven, ook niet als hij een aantal dagen achtereen in een systeem had gezeten.

Ergens half februari werd de stick ineens niet meer herkend en kon ik enkel nog een 4GB volume terugvinden in diskmanagement. De data was weg (gelukkig niets cruciaals, omdat ik de stick niet gebruik voor belangrijke bestanden). Op diverse systemen geprobeerd, maar er was niets meer aan te redden.

Daarom een RMA request ingediend bij ADATA en dat ging heel snel. Ik kreeg direct een RMAformulier terug en kon de stick terugsturen. Deze is zaterdag op de post gegaan en woensdag lag er een nieuwe stick in de bus. Een RMA binnen 3 werkdagen vind ik heel netjes. Dus hoewel de betrouwbaarheid me een beetje tegenvalt, vind ik de service van ADATA meer dan prima.

Benchmarks
Maar om iets te zeggen over de snelheid zijn benchmarks essentieel. Daarom heb ik een aantal bekende benchmarks van stal gehaald, namelijk Crystal Disk Mark, HDtune en Atto. Daarmee heb ik de USBstick getest op zowel USB2.0-, als USB3.0poorten, om te kijken hoe groot de verschillen zijn hiertussen.

Specificaties testsysteem
CPUIntel Core i5 2500K
MoederbordGigabyte P67A-UD7
I/OcontrollerIntel ICH (USB2.0)
Renesas USB3.0

HDtune
HDtune USB2.0

HDtune USB3.0

Opvallend is dat de USBstick in HDtune hele vage drops heeft, op zowel een USB2.0 als USB3.0 poort. In het gebruik van de stick merk ik deze drops helemaal niet, of het dus te wijten is aan de stick of aan de benchmark.

Crystal Diskmark

Crystal Diskmark USB2.0

Crystal Diskmark USB3.0

Atto

Atto USB2.0

Atto USB3.0

De rare afwijkingen in HDtune zie ik niet terug in de andere benchmarks, mijn gok is dus dat HDtune gewoon niet lekker werkt op deze USBdrive. Ik houdt het in elk geval in de gaten, als ik rare issues tegenkom dan zal ik deze uiteraard in de review vermelden, maar vooralsnog doet de stick het vlekkeloos.

De N005 64GB kost op het moment tussen de §100 en §120. Een prijs die aardig in lijn ligt met de andere USB3.0 sticks die op het moment te vinden zijn in de pricewatch. ADATA is daarmee zelfs wat goedkoper, dus prijstechnisch gezien is het een interessante stick, als je USB3.0 wilt hebben. Als USB2.0 voldoende is dan kun je met 3 tientjes minder al een USBstick hebben. Maar met een dergelijke grootte is USB2.0 gewoon te traag, en is USB3.0 wel zeker wenselijk, dus die zou ik niet overwegen bij de aanschaf.
Een 32GB variant is te vinden voor een flink stuk minder, voor minder dan 5 tientjes. Die zou ik zelf overwegen als ik een USBstick zou moeten aanschaffen, omdat 32GB op zich al genoeg is voor mezelf. Het verschil in prijs per GB is verwaarloosbaar met de huidige prijzen.
De prijs is voor mij niet zo relevant, omdat ik de stick gewonnen heb.

De N005 is een leuke USBstick. Wellicht wat aan de grote kant in vergelijking met wat andere USBsticks, maar ik vind het niet hinderlijk. De stick wordt wel wat warm, maar dat kan niet echt veel kwaad lijkt me.
Alleen in HDtune doet de stick wat raar, maar of dat nu aan de stick te wijten is of puur aan de benchmark ben ik nog niet helemaal uit, in gebruik werkt het ding prima. De snelheden die ADATA opgeeft zie ik ook wel weer terug in de benchmarks, dus daar is weinig over te zeggen.
Wat me wel erg is tegengevallen is dat het ding niet daadwerkelijk 64GB groot is, het is dat er op het moment niet zoveel keus is, maar het zou voor mij wel een reden zijn dat als ik op zoek was naar een stick, toch even verder te kijken naar de andere USB3.0 sticks, om te zien of die wel daadwerkelijk de grootte hebben waarmee wordt geadverteerd.
Hoewel de prestaties van het product goed zijn, en hij tot nu toe probleemloos werkt, is de algemene beoordeling hierdoor toch maar 3 sterren, waar het er 4 zouden zijn als de grootte wel gewoon zou kloppen.

Heb jij ook een Adata Nobility N005 64GB Grijs?

Het is toch normaal dat je geen 64GB hebt? dit is bij HDD's en SSD's en andere USB sticks en geheugen kaartjes ook. Omdat je em formateerd heb je overhead door het filesystem. Dat is altijd al zo geweest.
Nee, dat is niet zo.
Op ieder storage device heb ik daadwerkelijk de aangegeven hoeveelheid (uitgaande van de 10^3 notatie). Bij dit apparaat is dat niet zo. Dat heeft helemaal niets te maken met de overhead van een filesystem, deze stick is gewoonweg te klein.
klopt zelfde gaat op voor de 32GB versie die is gewoon 30GB (ook uitgaande van de 10^3 notatie) in de praktijk hou ik dus nog maar 28GB over
Mooie review! Grappig om te zien dat met de usb3.0 snelheden nu ook de benchmark-apps goed tot hun recht komen, in het stick-segment. :)
Dit ziet er idd uit als een stick voor grote knuisten...vwb de losse dopjes, ik zou bijna denken dat iedere fabrikant in de loop der jaren toch wel gezien heeft dat een uitschuif/lock-mechanisme de voorkeur geniet? Zeker met deze lengte zou je dit verwachten.
Je moet de stick even een keer volledig erasen met bijv. zero fill in HDTune. Dan heb je daarna deze drops niet meer.