Specificaties 15,6" (1366x768), 320GB (hdd) - Bekijk alle specificaties

Toshiba Tecra R850-117 Review

denPes 10 juli 2011, laatste update op 6 juni 2012, 1.662 views

Toshiba Tecra R850-117

Pluspunten

• Algehele bouwkwaliteit. stil, blijft koel. goed scherm. lange autonomie. mooi design. één van de dunste 15.6 laptops op de markt

Minpunten

• krakkemikkig binnenwerk dvd drive, triestige software image die slechte out-of-box ervaring geeft.

Voorwoord
Okay, 'k ben niet echt van plan een complete review te maken. Dus enkel een korte omschrijving van mijn ervaring met deze laptop plus enkel punten die ik belangrijk vind. Dit ter info voor diegene die mogelijk ook interesse heeft voor laptop uit dit segment.

Mijn oude laptop was 6 jaar oud en begon kuren te vertonen, dus tijd voor een nieuwe. Ik was op zoek naar een laptop met linux compatible hardware, goede bouwkwaliteit, redelijke autonomie, mat scherm, en goede prestaties op vlak van het platte rekenwerk. Games speel ik op mijn desktop, dus een igp was voldoende voor mij. Ook omdat een laptop met aparte gpu meer verbruikt en warmer wordt. Video's afspelen op de intel igp geeft tegenwoordig ook vrij weinig problemen. Daarnaast wilde ik minimaal een 14 inch scherm. Mijn budget was maximaal 1000 EURO. Mijn eerste keuze was een Thinkpad uit de T serie of anders een HP uit de pro serie. Voor Thinkpads, zelfs voor een ouder model, betaal je hier in Belgie de jackpot. Dus ben ik op zoek gegaan naar een alternatief, en kwam uit bij deze tecra uit de R850 reeks. Hier heb ik, enkel op basis van de eerste indruk (k heb 'm pas 2 weken), geen spijt van gehad. Ik heb 850 Euro betaald voor de R850 ;)

bouwkwaliteit
De bouw kwaliteit is zeer goed. Het framewerk bestaat uit een magnesium legering en de buitenkant is van een mooi geribbeld kunststof (geen last van vlekken of vingerafdrukken). Alles voelt stevig en robuust. Vrij eenvoudige exterieur met enkel mooie accenten (zoals de zilverkleurige scharnieren en het toshiba logo). Het enige wat mij aan de bouwkwaliteit stoort is het krakkemikkig aandoende binnenwerk van de dvd drive.

Ergonomie
Zeer goed toetsenbord (goede bouwkwaliteit en lijkt een geheel te vormen met het chassis). Geeft minder feedback dan een thinkpad, maar de klik is er wel, alleen is het meer een gedempte klik. voor de muis zijn er 2 opties, het touchpad en de clitoris (zoals bij de thinkpads). Beide werken naar behoren. Verder is er nog een fingerprint scanner bij voor makkelijke authenticatie (dit voor de windows gebruikers).

Beeldkwaliteit
Mat scherm met goede helderheid en nog goed leesbaar in verlichte of zonnige omgeving. De resolutie is slechts 1366x768, zoals bij de meeste 15.6 inch laptops. Voor mij is dit voldoende. Een hogere resolutie bij laptops in dit segment zul je waarschijnlijk moeten zoeken in een eveneens hogere prijsklasse.

nog een paar eigenschappen samengevat
De warmte- en geluidsproductie is ronduit laag. Hij is zeer stil en wordt blijkbaar ook goed gekoeld. Dit zal wel komen door het lage energie verbruik van de sandy bridge config in combinatie met de igp in de cpu. Het enige wat je hoort is de harde schijf. Maar deze heb ik vervangen door een 120 GB intel SSD die nog in mijn desktop zat. Je hoort 'm gewoon niet, behalve bij het compileren of andere intensieve taken. Maar zelfs dan is het nog meer dan acceptabel.

De prestaties zijn goed, maar die zal bij de meeste laptops met de nieuwe core i5 sandy bridge wel gelijkwaardig zijn. Daarom geen benchmarks. Bovendien ging het voor mij bij de aankoop vooral om ergonomie en bouwkwaliteit. Een paar procent prestatieverschil is immers in een paar maanden achterhaald. In combinatie met de ssd is dit ding voor mijn supersnel. De batterij gaat zo een 7 a 8 uur mee. Wanneer ik veel compileer en of video kijk is dit iets minder. De laptop heeft naar mijn idee voldoende aansluitmogelijkheden qua video ,usb of andere interfaces. Er is ook usb 3.0 aanwezig. maar ik heb geen usb3 apparaten, dus hier kan ik vrij weinig van zeggen. Mogelijkheid voor dockingstation. Wifi heeft goed bereik.

Dit is een laptop uit de bussiness klasse, en heeft ook de bijbehorende functies, zoals: Spill-resistant Keyboard, HDD Protection and 3D accelerometer, etc.

Software
Er staat windows 7 pro op en een hoop ..........andere dingen. Ja, voor mij een absoluut drama. Begrijp me niet verkeerd. Zoals uit bovenstaande kan worden opgemaakt ben ik zeer content met de hardware. De software image die toshiba hierop heeft gezet is voor mij absoluut niet acceptabel. Hij heeft dezelfde ziekte als de meeste consumenten laptops, namelijk een overvloed aan gesponsorde rotzooi. Van Bing Toolbar en Bing Search tot ebay, amazon en als topper de WildTangent Games Console. Maar ik zal er niet teveel over zeuren, omdat de laptop daardoor waarschijnlijk goedkoper is.

De interface voelde gewoon traag aan. Wellicht door een combinatie van de geinstalleerde rotzooi plus de toshiba win7 config. Ik wilde toch even zien of windows 7 op deze laptop echt zo traag was als deze config deed geloven. Er zit geen windows DVD bij. Dus de win7 home disk van mijn vriendin gepakt, en deze omgevormd tot een multi install. http://windows7center.com...b-install-drive-yourself/

Vervolgens win7 pro geinstalleerd plus alle drivers en tools van de tecra r850 product page. Het resultaat was een supersnel en goed draaiend win7 systeem binnen een uurtje (dit met de standaard harde schijf en nog zonder tweaken van de services/desktopomgeving). M.a.w. windows gebruikers kunnen beter een clean install doen om deze laptop als snel te ervaren en van alle rotzooi verlost te zijn.

Op dee laptop gebruik ik geen Windows. Dus de drive gecleaned en een installatie van slackware 13.37 gedaan. En zo goed als alles werkte out-of -the-box. Het enige probleemgeval was de sandybridge igp. Dit heb ik opgelost door de combinatie van linux kernel 2.6.38, xf86-video-intel-2.14, mesa libs 7.10 en nog libva gecompileerd. De grafische omgeving is nu stabiel, heeft goede 2d prestaties, draait hd video's, MAAR nog geen 3d versnelling. Dit zal in de loop van het jaar wel worden opgelost. De sandy bridge is nog vrij nieuw.

Ook suspend to ram als het lid word gesloten (onder xfce) werkt gewoon ( suspend to disk waarschijnlijk ook, maar ik gebruik dit niet ivm luks full encrypted drive). Het systeem is bloedje snel. ( ik had er nog 4GB extra bij gedaan ivm veelvuldig gebruik van virtual box en om zonder swap te draaien, en de harde schijf vervangen door een ssd). Wat werkt er nog meer out-of-the-box: de cardreader, webcam met microfoon, touchpad en clit. De fingerprint reader heb ik onder linux nog niet geprobeerd.

conclusie
Stevige prijs voor de interne specs, maar de algehele bouwkwaliteit is super, plus de laptop ziet er chique uit. Je krijgt waarvoor je betaald. Het scherm is goed (als je de resolutie geen probleem vindt). Ik heb absoluut geen spijt van deze aankoop. Ik heb de algehele beoordeling op 4 sterren gezet. Voor mijzelf is het 5 sterren waard (ivm uitstekende bouwkwaliteit en prijs-kwaliteit verhouding), maar de software image die Toshiba erop heeft gezet doet voor de windows gebruiker absoluut afbreuk aan het product, zeker voor iemand die er meteen mee wil werken.

Heb jij ook een Toshiba Tecra R850-117?

Je schrijft: "Vervolgens win7 pro geinstalleerd plus alle drivers en tools van de tecra r850 product page. "
Bedoel je wellicht Windows Home op USB stick? Is professional niet goed voor thuisgebruik?
Verder mis ik de HDMI aansluiting. voor koppeling met een TV. Is daar een alternatief voor? Filmpjes wil ik op Sony tv proberen te bekijken.

Goede review !
ik ben het niet met jouw eens dat je zegt dat dit de dunste laptop is de MSI X600 is dunner
die heeft dan misschien mindere prestaties en geen DVD drive maar is wel dunner
Ik heb niet geschreven dat dit de dunste laptop is. Ik heb geschreven dat dit 1 van de dunste 15.6 inch laptops is. Ik zie net wel dat de accenten boven de "e" missen ;).

Het kan zijn dat er dunnere zijn.

"een" veranderd naar "één"

[Reactie gewijzigd door denPes op 11 juli 2011 10:02]

Nee, k heb van de windows 7 home installatie disk ( van mijn vriendin haar pc) een multi installatie usb stick gemaakt, zodat ik daarmee win 7 PRO kon installeren.

Dit omdat er geen installatie disk bij de laptop zat. Dus ik heb wel degelijk win7 pro er op gehad om even te testen. En win 7 pro is net zo geschikt voor thuisgebruik, als de home versie. De pro heeft enkel meer features.

Er zit wel een hdmi-out of display port op. k heb die eigenlijk nog niet geprobeerd.
Mag ik vragen waar de laptop te krijgen is voor 816,90 euro?

gr.19muad

[Reactie gewijzigd door 19muad op 29 juli 2011 11:24]

Op http://www.notebookcheck....11P-Notebook.54676.0.html

staat dat de beeldhelderheid zo ongelijk is opgebouwd: 1/3 deel rechts is veel donkerder dan de rest.

Merk je dat ook?
Nee, anders had ik dat zeker vermeld.