Specificaties 5GHz WiFi + router, 4x 1Gbps switch - Bekijk alle specificaties

Linksys E4200 Review

Beatboxx 8 juli 2011, laatste update op 8 juli 2011, 16.450 views

Linksys E4200

Pluspunten

• zeer goede prestaties
  • makkelijk te installeren
  • goede service van Cisco
  • duidelijke & makkelijke webinterface

Minpunten

• draadloos bereik had meer mogen zijn voor de prijs
  • warmteproductie

Beheerbaarheid Score: 5
WLAN-bereik Score: 4

Sinds vandaag ben ik de trotse eigenaar van een Linksys E4200. In de doos zit:
  • een UTP-kabel
  • een stroomsnoer
  • Een quick start guide met een CD
  • Een "normale" installatiegids, van een half a4'tje, overigens wel in o.a. het Nederlands.
. Ik heb echter wel een aantal testjes gedaan, en de resultaten komen zonder significante verschillen overeen met die van de bovengenoemde site.
Ik wil jullie vooral vertellen wat je anders dan prestaties krijgt met deze router, zoals service en een gebruiksvriendelijke webinterface (of juist niet).

De installatie

De installatie was eigenlijk heel simpel. Ik plugde de E4200 in mijn modem&in het stopcontact (en nee, niet de stroomstekker in de modem). Daarna deed ik de CD die werd bijgeleverd in mijn laptop die ik aansloot op de router. Installatie was een gemakkelijke wizzard en vijf luttele minuutjes later was de router up en running.

De webinterface

Als men naar http://192.168.1.1 in de browser gaat, kan je inloggen met username en password admin, of als je een wachtwoord voor wireless internet hebt ingesteld, die als wachtwoord. De interface is wederom ook in het Nederlands beschikbaar, en die taal is zelfs automatisch geselecteerd bij mij. Wat mij betreft is dit een pr, hoewel ik natuurlijk ook met Engels overweg kan.

Webinterface1
(aanklikbaar)

Ondersteuning

Ik kreeg te maken met een probleem bij het inloggen in de webinterface. Ik wist niet dat het draadloze-netwerk wachtwoord hiervoor moest worden gebruikt. Cisco beschikt over een livechat, waar ik dan ook gebruik van maakte. Nadat ik - naar mijn mening teveel, en onnodige - gegevens moest invoeren, kreeg ik een servicemedewerker in de chat. Hij beantwoordde mijn vraag snel en accuraat, en vijf minuutjes later werkte alles naar behoren.

Betrouwbaarheid

Natuurlijk is het moeilijk om na een halve dag gebruik iets te zeggen over betrouwbaarheid. Het signaal van het draadloze netwerk is echter constant, maar niet supersterk, maar wel genoeg om gewoon te gamen via draadloos op de tweede verdieping (houten vloer). Het bereik is daar volgens windows twee streepjes en volgens inSSID -77dB. Die waarde blijft echter wel extreem constant. De bedrade verbinding is ook zeer constant. Het draadloze bereik is goed, maar lang niet optimaal. Als de situatie in de toekomst verandert, zal ik dat natuurlijk hier bijwerken.

De Linksys E4200 is een goede router, maar daar betaal je ook voor. Qua prijs/kwaliteit verhouding onderscheidt deze router zich zeker niet van de anderen. Je krijgt waar je voor betaalt, niets meer en niets minder. Maar dat is dan ook een supersnelle router, die makkelijk te gebruiken en te configureren is. Enige minpuntje wat ik zou kunnen noemen is het draadloos bereik; eerlijk gezegd had ik iets meer verwacht voor deze prijs, en de warmte productie. Als je een uurtje op full speed data transferd over je netwerk is de onderkant behoorlijk heet.

Updates

8-7-11 21:45 signaalsterkte draadloos netwerk aangepast, nu ook op derde verdieping getest.

Heb jij ook een Linksys E4200?

Meer advertenties

Heb zelf deze router ook, het bereik valt ietswat tegen.

In de meterkast beneden plaatsen, en dan op de 1e verdieping (andere kant v/h huis) internetten is een ramp (blijft 5 Mbps over).

Dicht op de router is de snelheid wel gigantisch, en dus heb ik hem nu weer in mijn kamer staan ;).
Inderdaad, ik heb halverwege het schrijven op mijn computer op de derde verdieping die normaal aan een CAT6 kabeltje ligt de draadloze netwerkadapter aangezet. Bereik was toen niet goed. Het bereik op de tweede verdieping is twee streepjes van Windows, en inSSID geeft -77dB
Je geeft aan onder betrouwbaarheid dat het draadloze netwerk sterk is, maar daarna geef je aan dat het bereik niet optimaal is. Kun je dit wat meer onderbouwen? wat is ongeveer het bereik? En gebruik je de 5Ghz of 2,4Ghz band.
Hoe hebben jullie de router geplaatst, wel gewoon plat liggend en niet opgehangen ofzo?
Begreep namelijk dat dit het bereik behoorlijk kan beinvloeden.
Dan moet je nu alleen nog wacht voor ddwrt voor e4200.
Dan moet hij als een zonnetje lopen zoals mijn e2000.
Ik kan bevestigen dat het bereik niet echt denderend is!

Ik heb linksys al meerdere keren een email hierover gestuurd, maar tot op de dag van vandaag geen antwoord mogen ontvangen.
Sinds eind juli in het bezit van deze router en geen enkel probleem met het bereik.
Op de 2e verdieping (zolder / betonnen verdiepingsvloeren) nog uitstekende verbinding (4 streep). In de schuur achterin de tuin wordt het bereik minder (3 streep), maar zit dan ook op ca. 30 meter van de router.

Plaatsen van een (draadloze) router in een meterkast kan negatieve gevolgen hebben voor het bereik, dat is tenminste mijn ervaring. Ook een basisstation van een DECT-telefoon in de buurt van een wireless router wil wel eens problemen geven.

Nog een tip: kijk even op welke channels de rest van de buurt internet, standaard zijn dit vaak de channels 6 en 11 waardoor je interferentie krijgt. Probeer minimaal 3 channels afstand te houden van de rest van de buurt.
Hoe wijzig je het kanaal, ik heb eerder cisco/linksys routers/modems gehad en toen stond het altijd onder draadloos maar nu zie ik het nergens staan
@ Covinet: dit lijkt me een zr bruikbare tip. Echter, hoe kun je zien of detecteren welke kanalen in gebruik zijn genomen van alle WLAN apparatuur van de buren?
Heb je een smartphone(android of IOS) dan kan je deze link gebruiken voor android: https://market.android.co...zer&feature=search_result Het programma heet wifi analyzer dit soort progs heb je ook voor je pc http://www.metageek.net/products/inssider/. Hoop dat je hier wat meer aan hebt.
Gebruik inSSIDer (ook in de review genoemd). Het is gratis te downloaden. Kies dan het kanaal waarop anderen de zwakste sterkte geven.
@beatboxx: Waarom heb je eigenlijk de cd gebruikt als je gewoon het ip-adres had ingetikt hoor je er normaal ook te komen. Zo deed ik dat altijd met mijn Linksys/Cisco apparatuur overigens ook met andere merken.

[Reactie gewijzigd door niels peersman op 21 september 2011 14:35]

Kun je dit ook met 54g apparaten gebruiken??? Ik heb bijna aleen maart 54g apparaten, maar wel een router die wat doet met mijn glasvezel.

Hoe heb je de signaalsterkte van het draadloos netwerk aangepast dan?
Ik bedoel dat ik dat onderdeel heb aangepast;)