Asus M2N-SLI Deluxe Review

Sebazzz 29 februari 2008, laatste update op 17 november 2015, 9.274 views

Asus M2N-SLI Deluxe

Pluspunten

• Ziet er fysiek goed uit (mag ook wel )
  • Tot op 4 case fans en 1 power fan
  • 4-pins processor fan mogelijk
  • Goede prijs/kwaliteit
  • Genoeg SATA-aansluitingen
  • Floppydriver & PATA(IDE) aansluitingen
  • Veel meegeleverde toebehoren
  • Linux compatible (on-officieel)
  • Vista compatible
  • 'Q-Connector'
  • 'Q-Fan'
  • Werkt prima met niet supported CPU's
  • Geen SLI card

Minpunten

• Standaard slechte bios (Standaard geflasht: 3707, op CD: 2020)
  • Geen mogelijkheid tot softwarematige fancontrol
  • Linux compatibiliteit officieel alleen SuSE- en Redhat Enterprise Linux
  • Chipset biedt maar 16 lanes voor je videokaart, wat met SLI op 2x8 lanes voor je PCIe sloten uitkomt

Layout Score: 4
Voor een nieuwe computer wilde ik een AMD processor in combinatie met een niet te duur bord met een modern AMD voetje en eventueel SLI en daarom kwam ik uit op deze M2N-SLI Deluxe met AM2 socket. :)

Featureset
Het bord heeft een IDE(PATA) aansluiting voor maximaal 2 harddisks of andere drives, verder een goede oude 34-pins floppy aansluiting, 6x intern SATA, 1x extern SATA, 6x intern USB, 1x intern 6pins FireWire, 1x extern FireWire, en 4x extern USB. Ze bieden op het bord ook nog 4 case fan aansluiting die met Q-Fan variabel geregeld worden en nog een 4 pin PWM processor fan aansluiting en nog een onbekende 'pwr'-fan aansluiting waar ze in de handleiding niks over vertellen behalve dat die zijn aangesloten fan altijd op 100% laat draaien.

Verder biedt het bord 3 PCI aanlsuitingen, 2 PCIe-1x aansluitingen en 2 PCI-e 16 of 8x aansluitingen, dit ligt eraan of je SLI draait of niet. Als je SLI draait detecteerd het bord dat en maakt deze van de PCIe 16x aansluiting een 8x aansluiting en van de tot dan toe ongebruikte aansluiting ook een 8x slot. Dit moederbord ondersteunt dus alleen 1x 16x of 2x 8. Dit is een chipset beperking. Je kan, als je geen SLI gebruikt het slot gebruiken voor een PCI-e 1x 4x of 8x kaart.

Voor de rest werd je bijna verdronken in toebehoren, voor iedere SATA aansluiting kreeg je een kabel, en je kreeg nog 1x IDE en 1x floppy erbij. Je kreeg om van de interne aansluiting gebruik te maken ook nog 1x FireWire PCI bracket en 2x USB PCI bracket bij. Voor de geluidkaart kreeg je er nog een stereomicrofoontje (SoundMAX Superbeam) bij die je met een bijgeleverd plakkertje op je kast kan positioneren, ik heb me laten vertellen dat die microfoon op de site van de fabrikant 80 dollar kost.

ASUS levert nog een handig toolje mee, de ASUS Q-connector. Hier kan je dan de connectors van de caseleds, en knoppen en speaker op prikken en dan in één keer op je moederbord zetten. Genoeg toebehoren dus, en dan vraag ik mij toch af waarom ze zoveel bijleveren en dan geen optische kabel voor de digitale optische uitgang van het moederbord :)

Layout
Het bord heeft een logische layout en alles zit waar je het mag verwachten. Er zit een heatsink op met een heatpipe die naar de northbridge leidt. Het bordje kan 4 vier case-fans aan die met Q-Fan kunnen worden bestuurd, en voor de processor kan je een 4-pins fan aansluiting vinden. De SATA poorten zijn zo geplaatst dat je alles erin kan prikken en toch genoeg ruimte houdt voor een 8800GTS. Let wel dat je geen actieve chipset koeling kan gebruiken met een lange videokaart, maar waarschijnlijk heb je dat niet nodig, de chipset koelt passief ook zeer goed, mits de CPU koeler goed gemonteerd is.

Dit moederbord bevat overigens geen jumpers, behalve om het bios te resetten, en dit moederbord bevat ook geen onhandige SLI-kaart om tussen SLI en niet-SLI modus te switchen, het moederbord detecteert het blijkbaar vanzelf.

Prestaties
USB gaat erg goed en daar heb ik niks over te klagen. Over FireWire en externe SATA heb ik nog niets te zeggen daar ik het nog niet gebruikt heb. ASUS Q-Fan kan na een BIOS reset hier alle fans goed aansturen, maar toch mis ik de functionaliteit om iedere fan softwarematig aan te kunnen sturen.

Stabiliteit/Betrouwbaarheid
Het moederbord werd met een 3707 BIOS geleverd die blijkbaar wat te klagen had over mijn processor die niet ondersteunt werd, maar het bord startte wel op en gaf mij de gelegenheid om door te booten (wat ik natuurlijk niet deed) of te rebooten en dan een andere bios te flashen. :) Ondertussen was de 9xxx bios al uit, dus ik heb hem met de onboard flash tool geflasht. BIOS bleek echter corrupt te zijn maar dat gaf mij wel een kans om de biosblock te testen. :( Deze zoekt eerst naar een CD-ROM drive voor een BIOS en daarna naar de floppydrive met het bios 'M2N-SLI Deluxe.bin', deze flasht hem en herstart :) Nadat ik een valide bios erop heb geflasht had ik niets meer te klagen.

Overklokbaarheid
Je kan veel overklok gerelateerde dingen aanpassen in de BIOS, o.a voor je geheugen het voltage en de timings, en de frontsidebus etc :) ASUS heeft bovendien nog iets extra's verzonnen dat PEG-link mode heet en je PCIe videokaart overklokt door onder andere de bussnelheid op te voeren. Voor de rest zit er ook een automatische overklok bij of overklok-easy mode waarmee je je processor stabiel kunt overklokken door een overklokpercentage aan te geven dat oploopt tot en met 110%.

Je kan je BIOS instellingen in één van de twee profielen bewaren of in een bestand opgeslagen op een fat12/fat16/fat32 geformatteerde schijf of usb stick.

Compatibiliteit
Werkt zowel in XP als Ubuntu Linux, voor beide besturingssystemen zijn drivers meegeleverd. Voor AMD Live! functionionaliteit moet je wel een patch driver installeren omdat Windows XP anders een Onbekend Apparaat ziet. Windows Vista wordt ook goed ondersteunt inclusief de extra programma's die je kan installeren. Wel een nadeel is dat alleen SuSE Enterprise Linux en Red Hat Enterprise Linux officieel ondersteunt wordt, en je dus moet hopen dat voor andere Linux distro's de drivers meegeleverd zijn (zoals bij Ubuntu) of dat je ze ergens andere van het net kan plukken.

Ondersteuning
Zoals altijd bij ASUS: Dat zit wel goed. Support is zeer vriendelijk en is persoonlijk.

Voor wat het bord biedt zeer goed! Ik heb dit plankje voor 130 bij Alternate gehaald. Uiteraard is het nu nog veel goedkoper.

Zeer goed bord voor de prijs, alleen jammer van de lage versie van de standaard bios (dus voordat je je pc voor de eerste keer aanzet: eerst een USB stickie pakken met de laatste bios)

Review geupdated @ 29-02-2008

Heb jij ook een Asus M2N-SLI Deluxe?

Hey goede survey, :D

Wat mij intresseert,
Voor hoeveel heb je het bordje kunnen bemachtigen? :+

En heb je er foto's van? :P
Ik zet het er nu bij. :)
software matig fancontrol is weldegelijk mogelijk (werkt hier perfect)
gewoon met speedfan de snelheiden aanpassen
het is alleen niet mogelijk als je in de bios al een bepaalde snelheid voor je fans instelt (performance en nog 2) maar anders is het gewoon mogelijk.
Je bedoelt dus dat ik in mijn BIOS Q-Fan moet uitzetten.
Maar ik zie bijvoorbeeld de speeds van me fans niet goed in Speedfan, en 1 speed geldt voor alle fans, eentje is er voor de processor en de andere is gewoon een dummy speed.
Super Review, ik heb hem gekocht :*)

Ik heb hem 21-8-2007 gekocht bij 4Launch voor 99,- Euries :P
Inderdaad, goede review.
Bij mij werkt de fan control door het bios uitstekend. rear case fan, front case fan en cpu fan. Wat je erg goed ziet is dat voor alle drie de fans een andere regeling gebruikt wordt. Ik gebruik de Asus monitor tool om de fan speed te bekijken. Ook de cool'n quiet functionaliteit van de CPU werkt prima.
Ja, die fan control doet het ook goed, maar je kan ze niet software matig zelf onafhankelijk van elkaar regelen.
Goede survey,

Je hebt me overtuigd om dit moederbord te nemen:)
Hallo, ik las het volgende :

Ik heb een beetje ervaring met het assembleren, maar dat is al weer 5 jaar terug, er is veel veranderd. Nu heb ik ook zo,n bord gekocht.

Kunt u me zeggen waar ik die bios update kan vinden om op een usb stick te zetten

Vervolgens, als je net je bord hebt gemonteerd en er staat verder nog geen besturingssysteem op je schijven, hoe kan hij dan je usb stick zien en de update installeren.

gr. Arie
http://support.asus.com ;)

Voor het installeren van een BIOS update moet je in het boekje kijken. Tijdens de BIOS moet je bijvoorbeeld Alt+F2 drukken
Op zich inderdaad een goed moederbord alleen heeft deze toch bij veel gebruikers een klein probleem.. Als je in de bios de voltage van bijvoorbeeld Vcore van auto naar handmatig zet en dan bijvoorbeeld op 1,4v dan blijkt dat deze in HW monitor 1,46v is en via everest 1,51v Via CPUz is het weer anders en deze geeft dan weer 1,32v.

Op het Asus forum word er veel besproken over de voltage problemen van deze moederbord en helaas tot de dag van vandaag niet opgelost door Asus.

Diverse M2N SLI de luxe gebruikers hebben er ook een voltage meter bij gepakt en dat bevestigd het probleem dat veel gebruikers van deze moederbord problemen hebben als het gaat om het regelen van de voltages. Zolang je dus alles op stock houd is niet zoveel aan de hand maar wil je overklokken moet je even rekening houden dat de voltages kunnen afwijkingen.

Daarbij had Asus een bui om elke keer met beta bios versies te komen en pas sinds kort eindelijk een final bios. Echter allemaal zonder het oplossen van problemen met geheugen en voltages.

Voor de rest een zeer goed moederbord die ik zelf al een jaar gebruik en eigenlijk altijd wel stabiel is.
allereest moet ik zeggen dat dit een zeer goede revieuw is!
ik heb deze plank nu 3 maanden draaien, in combinatie met een AMD Athlon 64X2 6400+ Black Edition, draait lekker.
ik heb alleen nog geen bios update gedaan, toch maar eens gaan doen (nog nooit gedaan, dus kan leuk worden :p)
je vergeet alleen te vertellen dat RAID ondersteund wordt op meerdere niveau's :D

en al die extra's vind ik wel makkelijk, heb je altijd genoeg als er een keer een kabeltje of wat ook kapot gaat :D
Als ik op de Asus site kijk naar de BIOS versies van dit moederbord zit er geen versie tussen van 3707 en de nieuwste BIOS is zelfs 1701 en die is van begin 2009, misschien bedoel je versie 0307.