Specificaties Radiogestuurde muis en 800dpi sensor - Bekijk alle specificaties

Logitech Mouse MX Revolution Laser Cordless Review

VR46 23 maart 2007, laatste update op 23 maart 2007, 1.407 views

Logitech Mouse MX Revolution Laser Cordless

Pluspunten

• Erg mooi, strak design
  • Scrollwiel is een aardige extra feature

Minpunten

• Muis lijkt problemen te vertonen i.c.m. systemen met AMD cpu
  • Scrollwiel kan soms irritant werken
  • Duimwiel
  • Korte batterijduur
  • Duur

MX Revolution
Om maar met de deur in huis te vallen, mijn verwachtingen van deze muis waren groter voordat ik hem in gebruik genomen heb. Voor deze muis heb ik een tijd lang met een MX 1000 gewerkt, een geweldige muis die bijna aan al mijn eisen voldeet, maar die helaas enkele maanden geleden is gesneuveld..

Issues met AMD?
Na de muis enkele maanden gebruikt te hebben werd het me heel duidelijk dat hij last heeft van haperingen. Op mijn werk heb ik het er dus over gehad met een collega, die de muis zelf ook heeft gehad, en die had exact dezelfde problemen. De muis is toen getest met verschillende Intel systemen en enkele AMD systemen, en wat heel duidelijk blijkt, is dat dit probleem zich slechts voordoet op systemen met een AMD processor.
Dit is voor mij dus het allergrootste minpunt aan dit apparaat, aangezien er af en toe zelfs niet mee te werken valt.
Ook als je op GoT kijkt, zijn de gebruikers die klagen over haperingen slechts AMD-gebruikers. Zie dit draadje

Batterijduur
Over de batterijduur van de Revolution valt niet echt te spreken. Met een volle lading kan de muis er nog geen week mee door. Mijn voorgaande MX1000 echter, kon met een volle accu vaak een maand mee zonder opladen.
Het oplaadstation is wel erg strak vormgegeven en wat design betreft een stuk mooier geworden dan die van de MX1000. Daarnaast zijn er minder kabels benodigd om hem aan de PC aan te sluiten.

Het scrollwiel
Het scrollwiel is erg apart. Door middel van een mechanisch systeem in de muis zelf kan het scrollwiel twee modi aannemen: loslaten (dus zonder weerstand scrollen) of normaal (zoals bij alle normale logitech muizen). Ook leuk, is dat je met SetPoint, de meegeleverde software, kan instellen dat het scrollwiel automatisch "losgelaten" moet worden als je op een bepaalde snelheid scrollt. Tevens kan je switchen tussen de twee modi met een druk op het scrollwiel.
Nadeel van deze feature is wel, dat je het universal scroll op een andere toets moet instellen, mocht je het willen gebruiken.
Wat de software (SetPoint) betreft zijn er een aardig aantal instellingen beschikbaar, maar is het niet de meest complete software die ik voor muizen ken.

Documenten schakelaar (duimwiel)
De documenten schakelaar zit pal onder je duim. Als je de muis net hebt, is dit zeker even wennen, maar ik ben daar al snel aan gewend geraakt.
Of het handig is, is erg persoonlijk. Ik zelf gebruik het vrijwel nooit en vind het daarom eerder in de weg ziten.

Prijs, Conclusie
Inmiddels is de winkelprijs van de Revolution rond de 79 euro, wat erg veel is voor een muis. Helaas zijn er nog niet veel alternatieven voor deze muis, gezien de vrijwel unieke feature van het oplaadstation, wat voor mij een echte must is (ik wil niet beginnen aan batterijen verwisselen).
Mocht er een degelijk alternatief op de markt komen, zou ik daar zeker eerst even naar kijken. De MX Revolution moet het doen van zijn aantal extra features, die helaas alleen niet erg doordacht inelkaar zitten.
Wat echter de druppel is die de emmer doet overlopen, zijn de haperingen waar de muis last van heeft. Dit verplicht mij dus binnenkort een andere muis te gaan zoeken.

Heb jij ook een Logitech Mouse MX Revolution Laser Cordless?

Grotendeels herkenbaar verhaal. Van het 'AMD-probleem' heb ik echter totaal geen last (AMD X2 4600+).

Ik heb de MX Revolution via Logitech gekregen nadat mijn MX1000 defect was geraakt. De medewerker vertelde mij al dat beide muizen erg verschillend waren, maarja bij gebrek aan een alternatief (de MX1000 kon men niet meer leveren) toch maar akkoord gegaan.

De eerste indrukken waren meteen al behoorlijk negatief. Het scrollwiel aan de zijkant zit onder mijn duim, wat ik niet wil aangezien ik het ding amper gebruik. Wat ik echter het meeste mis zijn de cruise-knoppen zoals de MX1000 die heeft boven en onder het scrollwiel.

Tenslotte vind ik het bovenste wieltje erg moeilijk in te drukken zodat hij fungeert als middelste knop. Ik gebruik het om links in een nieuwe tab te openen, maar 6 van de 10 keer registreerd hij het alsof ik hem naar links of rechts beweeg.

Alleen maar negatief? Nee, dat niet.

De accuduur is langer dan bij mijn MX1000's die ongeveer 4 dagen mee gaan bij intensief gebruik. De MX doet ongeveer een week op een acculading. Verder ziet hij er zeker wel netjes uit.

Toch ben ik er, na hem een maand te hebben gebruikt, gewoon niet tevreden over.
WAT IS DIT NOU???

Problemen met AMD .... :?
:? :?

Ik heb even eerder dat topic bijna volledig gelezen, en nu net doorzocht met de search, maar de term "amd" of "AMD" komen niet eens in dat topic voor. Dus ik begrijp niet waar jij dit vandaan hebt.

En ook zoeken op GoT in de categorie "Overige Hardware" op: "mx revolution amd" geeft geen waarschijnlijk resultaat.

Dus ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat jij hier maar een lulverhaal rond je eigen onderzoekje ophangt (als je dat al uitgevoerd hebt),
dat je geloofwaardig probeerd te maken door het aan een topic over deze muis te koppelen.

Als je dit echt denkt, raap je moed dan bij elkaar en stel het ter discussie op het topic waar je naar linkt. :(

Edit:
Oorzaken van haperingen die in dat topic genoemd worden zijn:
  • - Ontvanger, achter de stalen pcbehuizing
  • - Ontvanger te ver van de muis
  • - draadloze netwerkapperatuur te dichtbij
  • - andere muizen in de buurt (op te lossen door de verbinding te resetten met de verbindingsknop)

[Reactie gewijzigd door R-J_W op 29 november 2007 21:18]

...Of je denkt even aan je bloeddruk en wind jezelf niet op om lucht 8)7
Nougoed, je kan het zien als slechts speculaties, maar dat onderzoek heb ik uitgevoerd op de technische dienst van mycom, samen met een collega hebben we er 5 amd systemen getest in totaal, en op die állemaal kwam het probleem voor, niet bij intel systemen. Toevallig hé....
Maarja aan jou of je het 'gelooft' of niet. Je stelt jezelf wel héél erg kinderachtig op zeg. Is de MX revolution je zus soms??
Daarnaast, denk je dat ik dat topic voor de grap in de review heb geplaatst? Kennelijk heeft iemand ge-edit oid..

Inmiddels heb ik geprobeerd het op te lossen door een MS Lasermouse 8000 te nemen, maar die doet het nu dus ook superslecht...

[Reactie gewijzigd door VR46 op 7 april 2008 13:48]