Crucial m4 CT064M4SSD2 64GB Review

Vraaag 2 juli 2011, laatste update op 2 juli 2011, 4.313 views

Crucial m4 CT064M4SSD2 64GB

Pluspunten

• Prestaties
  • Prijs/Performance-ratio
  • Ondersteuning vanuit fabrikant

Minpunten

• Geen 2.5inch -> 3.5inch bracket meegeleverd

Introductie:
Ik las halverwege maart in dit bericht al dat de opvolger van de C300 er aanzat te komen, toen werd ook nog gesproken over de C400 (onder de Micron naam), maar Crucial heeft het omgevormd tot M4.
Eind april werd de Crucial M4 ook officieel aangekondigd. In deze periode was ik al aan het kijken naar een vervanger voor mijn Vertex 2 60GB (ik wilde graag meer snelheid), ik kwam een aantal 60/64GB modellen tegen (op SATA600, met nieuwe chips/controllers), een paar daarvan vielen gelijk af omdat de ofwel de failure-rate mij te hoog was of omdat de snelheden die de schijf werkelijk haalde niet waren waar ik naar zocht.

Uiterlijk van het 64GB model:
Laten we maar beginnen met twee foto's van de SSD zelf:
Voorkant:

IOps (lezen): 40000iops
IOps (schrijven): 20000iops

Features van het 64GB model:
Product details:
Most advanced NAND process technology in the semiconductor industry
Limited three-year warranty

Speed demon:
Hungry for more? The Crucial m4 SSD builds on the success of our award-winning, wildly popular Crucial RealSSD C300 solid-state drive by offering mobile and desktop users scorching-fast read and write speeds, groundbreaking SATA SSD computing, and unparalleled performance for the dollar.

Latest and greatest:
Designed for client computing, the Crucial m4 SSD delivers faster boot and application load times for mobile and desktop users alike. Low power, lightweight, and durable, it empowers high-speed synchronous MLC NAND, advanced controller technology, optimized NAND management, and the second-generation SATA 6Gb/s interface. Together, that technology dramatically improves data transfers for bandwidth-demanding applications.

Clear advantage:
SSDs provide many benefits over traditional hard drives.
- Reduced power consumption
- Less heat generation
- Quiet
- Increased portability, lightweight
- No moving parts
- Rugged and reliable operation in even the most demanding operating environments

Memory Experts:
Delivering on the highest quality based upon Micron's leading-edge NAND media, the Crucial brand of memory has long been synonymous with reliability and high-performance. Our expertise in NAND process technology enables us to optimize the performance and durability of Crucial solid-state drives.

Guaranteed Compatible:
Crucial m4 series employ a standard hard drive interface and dimensions, so it is an easy storage upgrade for most notebooks. We guarantee compatibility.
What's in the box?
Het doosje:

Inhoud:

In het doosje van de Crucial M4 vind je het volgende:
- SSD
- Quickstart Guide
- Plastic

Wat meteen opvalt is dat er geen bracket wordt meegeleverd om je SSD in een normale HDD-bay te plaatsen, dit is wel jammer, ik heb daarom maar de bracket van mijn Vertex 2 gebruikt (aangezien ik geen bracket nodig heb voor de Vertex 2 in mijn notebook).

Ondersteuning door fabrikant:
Ik kwam een paar dagen geleden al tegen dat er nieuwe firmware was uitgebracht voor de M4 series van Crucial, er waren gebruikers die wat problemen ervoeren, het is goed om te zien dat er dan ook gelijk naar gekeken wordt door de fabrikant en zodra ze zelf het probleem hebben gevonden een firmware update uitbrengen om deze problemen bij de klanten ook op te lossen.

Installatie:
Dit is een kwestie van de SSD in je kast monteren, voorzien van SATA vanaf je mobo en stroom vanaf je voeding.

SSD geplaatst in de 3.5inch HD-Bay:

Vervolgens voor de zekerheid gekeken of mijn SATA-modus in de BIOS nog op AHCI stond en daarna de installatie van de nieuwste firmware en vervolgens van Windows 7 gestart. Als je uitgebreider wilt weten hoe je een SSD in gebruik moet nemen, lees dan mijn guide eens door.

Compatibiliteit:
De SSD werkte zonder problemen op mijn moederbord en chipset (Gigabyte GA-P67A-UD5-B3 met P67 chippie). Met andere chipsets geen ervaring maar ik denk dat zolang je een SATA600 poort hebt dat de SSD gewoon zal werken.

Prestaties:
Om de prestaties van mijn nieuwe SSD te meten heb ik de volgende dingen gedaan:
- CrystalDiskMark gedraaid met 3x100MB Random.
- CrystalDiskMark gedraaid met 3x100MB 0Fill.
- AS SSD gedraaid.
- Boot Time van Windows 7 opgemeten.
- Installatie tijd van Adobe After Effects CS5 opgemeten.

Ik heb dit bij mijn Vertex 2 en C300 64GB ook al eerder allemaal uitgewerkt en nu heb ik de M4 aan de grafiekjes toegevoegd.

CDM - Random - 3x100MB:

CDM - 0Fill - 3x100MB:

AS SSD - Benchmark:

AS SSD Access Times:

AS SSD Score:

Windows 7 Boot Time:

Installatie tijd van After Effects CS5:

Zoals je kunt zien doet de M4 64GB het erg goed, wat ik eigenlijk ook wel verwacht had.

Betrouwbaarheid:
Een reden dat ik voor de M4 64GB ben gegaan is dat deze SSD geen SandForce controller heeft, er zijn de laatste weken bij andere fabrikanten relatief veel SSD's met failures naar voren gekomen, deze hadden vrijwel allemaal de nieuwe SandForce controller, ik had geen zin een falende SSD dus ben ik voor een SSD gegaan met een andere controller. Ik verwacht dat deze SSD het de komende jaren zonder problemen uithoud (even afkloppen ;)).

Prijs:
Ik heb voor het 64GB model 104,95 betaald bij Highflow, dit komt neer op 1 euro en 64 eurocent per gigabyte. Ik vind het persoonlijk niet heel duur als je kijkt naar wat je ervoor terug krijgt. Maar het wordt wel eens tijd dat de prijs gaat naar 1 euro per GB gaat.

Conclusie:
De M4 64GB is een goede opvolger van mijn Vertex 2 60GB, sneller en ook nog eens 4GB meer, de peformance van het schijfje is prima en ik ben dus content mij met mijn aankoop.

Heb jij ook een Crucial m4 CT064M4SSD2 64GB?

Hoe heb je de boot-time gemeten als ik vragen mag? Ik heb zelf ook de M4 maar dan op een SATA-2 aansluiting gezien ik de brakke Marvell 9128 controller heb als SATA-3 controller.
Ik heb vandaag een 128gb exemplaar opgehaald en kan je vertellen dat die firmware update prima zelf te doen is. En wat een verschil in snelheid in vergelijking met een sata schijf!
Firmware is fluitje van een cent inderdaad.
- .iso branden naar een CD-rommetje.
- Booten vanaf dat CD-rommetje.
- "yes" intypen.
- Wachten tot finish.
- CTRL + ALT + Delete om af te sluiten.
- Klaar.
Ooit gehoord van daemon tools ?
Ja, maar lijkt me niet dat dat werkt als je geen windows installatie hebt op een schijf...
Goede tip, dank je!
Uitgebreide review trouwens!
Waarom heb je gekozen voor de M4 en niet voor de Intel 510 eigenlijk?
Omdat de Intel 510 geen 60GB model heeft. :)
┴ha okÚ.
Slim om hem ook meteen op HWI te zetten :P
Van mij full-stars!
Mooie review, leest makkelijk door en de grafieken maken veel duidelijk.
Hij past dus in de bracket van de OCZ?
Twijfel tussen een:
Scythe Twin Mounter 2.5 Rev. C
SilverStone SST-SDP08 Bay Converter
En de OCZ bracket.
Tuurlijk past ie. :)
En neem gewoon de goedkoopste. :p
Ziet er erg goed uit, nog even een vraagje over je test setup bij de grafiekjes:

Hoe heb je dit precies gedaan? Image gekopieerd naar andere 2? M.a.w. is er sprake van exact dezelfde configuratie of zitten er verschillen tussen?

(SATA Controller drivers b.v. kunnen namelijk een redelijk grote impact hebben op de boot prestaties)

Goede keus van de te vergelijken puntjes!

[Reactie gewijzigd door jkommeren op 30 juli 2011 08:09]

Even een vraagje, weet iemand misschien waar ik een kabeltje kan krijgen voor deze ssd voor in mijn hp laptop? het gaat hier om de dv7 6070ed, ik wil er een ssd bij in stoppen, maar dat kabeltje is nergens te krijgen. tenminste, meestal is ie duurder dan de ssd zelf. :(

duss, iemand tips?
Heb hem binnen, geplugd in de SATA/600 aansluiting.
Net een verse Firmware update naar 0009 gedaan, Windows 7 SP 1 ge´nstalleerd, alleen krijg de read niet hoger als 350mb/s.

Heb jij misschien ideeŰn waar ik nog naar kan kijken?
( P.s, heb alleen een C:\ schijf, geen andere partitie).
AHCI instellen in de BIOS, in plaats van IDE. Je algehele prestaties zijn hierdoor ook beter, dus niet alleen de readsnelheid. Daarvoor moet je eerst in Windows een register tweak doen, zie dit: http://www.sevenforums.co...able-windows-7-vista.html