HP NC6320 Review

WeBBaN 14 maart 2007, 2.952 views

HP NC6320

Pluspunten

• De processor
  • Stil

Minpunten

• De locatie van de aansluitmogelijkheden aan de zijkant van de laptop
  • De videokaart had beter gekund
  • De schermresolutie van 1024x768
  • Slechte Vista ondersteuning vanuit HP

Ik gebruik de HP nc6320 (T5500) nu 3 maanden voor zakelijke doeleinden. In eerste instantie met Windows XP, om vervolgens de upgrade naar Windows Vista te maken.

Het eerste wat mij opviel toen ik hem uit de doos haalde was dat er geen restore DVDs meer worden bijgeleverd. Deze moet je nu zelf branden op een DVD die uiteraard niet wordt meegeleverd. Op zich is dit niet hinderlijk, alhoewel ik mij afvraag waarom HP voor deze besparing heeft gekozen.

Bij het eerste gebruik van de laptop viel al meteen op dat het toetsenbord een beetje goedkoop oogt. Het lijkt los op de laptop te liggen en toont hier en daar wat speling. Verder is het een prettig toetsenbord om op te werken.

De laptop is stil en wordt niet snel warm. Ook na enkele uren aan te hebben gestaan, blijft de temperatuur laag. Wanneer er echter (bijv.) videobewerking gedaan wordt kan de onderkant best warm worden.

De aansluitingen voor een extern scherm, usb-apparaten, seriële poort, netwerk, firewire, etc. zijn allen aan de zijkanten van het apparaat geplaatst. Aan de achterkant kan je alleen de netvoeding aanluiten.
Vooral de 2 USB poorten rechts aan de voorkant van het apparaat zitten erg onhandig. Bij het gebruik van een muis (rechtshandig) zitten aangesloten apparaten (memorystick, externe HDD) al snel in de weg.

De fingerprint scanner is een leuke -doch niet noodzakelijke- toevoeging. De werking is goed te noemen, bijna in alle keren herkende hij direct de vingerafdruk. Echter na de upgrade naar Windows Vista bleek dat HP daar nog geen software voor heeft.

Opnieuw heeft HP er voor gekozen om één knop te maken voor het uit en aanzetten van zowel bluetooth als wireless. Het is dus niet mogelijk om één van beide uit te schakelen.
De wireless verbinding is niet al te sterk. Waar ik voorheen in huis met een 3Com PCMCIA kaart een signaalsterkte van ongeveer 95% haalde, redt ik nu maximaal de 60%. Alsnog voldoende om normaal gebruik te kunnen maken van internet, maar ik hoef tegenwoordig niet meer te proberen om op zolder te gaan zitten.

Het geluid van de laptopspeakers is van aardige kwaliteit voor een laptop. Het is uiteraard geen surround-set, maar voor een muziekje op de achtergrond is het geschikt. De plaatsing van de speakers had naar mijn mening beter gekund. Doordat de speakers aan de voorkant van het apparaat zitten, kan het geluid gedempt raken wanneer je de laptop op schoot hebt.

De videokaart is eigenlijk enkel geschikt voor zakelijk gebruik. Aero draait er maar net op, maar wanneer ik meerdere applicaties open heb staan, merk je toch al gauw dat de videokaart het niet meer bij houdt. Ook bij videobewerking (zonder Aero) haakt de kaart al gauw af, het beeld gaat dan stotteren. Verder is het beeld scherp en helder, en uitermate geschikt voor Office werkzaamheden.
De resolutie van 1024x768 is toch wel een tegenvaller. Al snel kom ik ruimte te kort op mijn scherm en alles is wel erg groot op het scherm. HP had beter voor een resolutie van 1280x960 of 1400x1050 kunnen kiezen.

De CD/DVD brander heb ik tot nu enkele malen gebruikt zonder enige problemen. Ook hier liep ik wel tegen het probleem dat er nog geen Vista capable software geleverd werd door HP, waardoor ik genoodzaakt was om een pakket van een derde te installeren.

De processor kracht is goed te noemen. Het is geen krachtpatser, maar ook hier geldt dat het uitermate geschikt is voor gemiddeld zakelijk gebruik. Het is dan ook een zakelijke laptop.
Ik heb de processor nog niet in de stress weten te krijgen, enkel bij videobewerkingen kreeg hij het even moeilijk. Doch was de bottleneck daarbij nog altijd de videokaart.

De levensduur van de batterij is okay. Zo'n twee-en-een-half uur op een volle batterij bij normaal gebruik is haalbaar. De helderheid van het scherm omhoog zetten blijkt een enorm verschil te maken; op de hoogste stand houdt de laptop het ongeveer een uur uit.

Het gewicht van de laptop is redelijk. De laptop de hele dag mee moeten slepen is geen pretje, maar hij is zeker niet te zwaar.

Heb jij ook een HP NC6320?

waarom had je een nc6320 gekocht met 1024*768, als deze ook te leveren is met 1400*1050?
Omdat ik deze van mijn baas kreeg... :+