Asus M2N-MX Review

PeaceNlove 23 april 2007, 8.864 views

Asus M2N-MX

Pluspunten

• Goedkoop
  • Compleet voor zijn prijsklasse
  • Werkt direct uit de doos

Minpunten

• Slechte ondersteuning door Asus

Layout Score: 4
Doelgroep
Dit moederbord is bedoeld voor simpele pc's die niet veel zaken nodig hebben. Denk bijvoorbeeld aan een simpele kantoorpc of een simpele HTPC.

Featureset
Het moederbord heeft alles wat je van een simpel en modern moederbord mag verwachten: 4 sata-poorten, 1 ide aansluiting, een floppyconnector, 1 pci-e 16x en 1 pci-e 1x aansluiting, twee pci aansluitingen, vier usb-poorten op de backplate en mogelijkheid om nog 6 usb aan te sluiten op het bord zelf, een D-sub VGA op de backplate en een gigabit ethernetpoort.
Ik vind dit zeer compleet voor een moederbord uit deze prijsklasse.
Wanneer een geheel nieuwe pc wordt samengesteld met dit bord is het ontbreken van een tweede ide-connnector geen bezwaar, er zijn voldoende sata-aansluitingen aanwezig. Het is wel iets om rekening mee te houden wanneer er een upgrade gedaan wordt en er oude harddisks en opticals met ide aansluiting worden meegenomen.

Verder wordt er bij het moederbord een ide-kabel, satakabel, molex naar satavoeding, floppykabel, backplate, drivercd en een handleiding meegeleverd.
Layout
De layout van het bord is goed, alle aan te sluiten kabels bevinden zich aan de rand van het bord of onderaan het bord. De kabels hoeven dus niet als een wirwar door elkaar te lopen. Ook de volgorde is goed door bovenaan de voeding te plaatsen, dan de ide voor de opticals en dan de sata voor de schijven. Ook de aansluitingen voor de front-usb en front-audio zitten mooi onderaan. De kabels van de Aopen Midi Tower QF50E zijn voldoende lang om hierop aangesloten te kunnen worden.
Twee kleine kritiekpuntenjes: de floppy zit helemaal onderaan en wanneer je die wilt aansluiten kan de kabel te kort zijn en loopt de kabel lelijk overal doorheen. Geen groot bezwaar, want de diskette is toch al uitgestorven. Tweede puntje is dat de buitenste rand niet ondersteund wordt door afstandsbusjes en de aansluitingen nogal stroef gaan. Bij het plaatsen van de ide en de voedingkabel was daardoor nogal een gekraak te horen en dat is nooit zo fijn als je een nieuwe pc in elkaar zet.

Prestaties
De prestaties zijn goed gezien de doelgroep en de prijs. Er zit niet veel op het bord en de prijs is niet hoog, maar het moederbord doet het direct goed vanaf het moment dat de pc aangezet is en het bord detecteerd alle hardware goed. Het is geen bord voor gamers en tweakers die het uiterste uit hun pc willen halen.

Stabiliteit en betrouwbaarheid
Ik heb het moederbord gisteren geinstalleerd en toen geen vastlopers gezien, maar verder kan ik er niets over zeggen.

Overclockbaarheid
Niet geprobeerd en ook niet naar gekeken.

Compatabiliteit
De andere onderdelen werden vanaf de eerste boot direct herkend. Er hoeven geen bios-flashes gedaan te worden. Ook heb ik geen conflicten met de andere hardware kunnen zien. Prima dus.

Ondersteuning
Die is vrij beroerd. Ik heb Windows Vista Home Basic 32bit geinstalleerd en de driver-cd wilde daarmee niet werken. Gelukkig herkende Vista de meeste hardware direct al en werkte de netwerkkaart vanaf de eerste start zodat twee niet-geinstalleerde onderdelen alsnog de drivers geinstalleerd konden krijgen. Dit ging via de standaard installatie waarbij de drivers van internet gedownload werden.
Alleen de geluidschip werd niet correct geinstalleerd. De driver-cd bracht geen uitkomst en dus wilde ik de driver van de Asus-site afhalen. Asus heeft tot nu toe alleen beta-drivers voor geluid. Deze driver werkt overigens wel naar behoren. Downloaden daarvan was ook zeer moeilijk, want Asus kampt momenteel met overbelaste servers waardoor mijn download via de Global, EU en USA server werd geweigerd en ik uiteindelijk via de Japanse server met 10KBp/s kon downloaden.
Kortom: Asus moet eens investereren in betere webhosting en zorgen voor goede driver cd's die werken met windows Vista.

Zeer goed, ik heb 65 euro betaald voor dit moederbord en het leverd zeker waar voor zijn geld!

Update
Wat meer informatie over de betadriver voor het geluid toegevoegd.

Update 11-04-2007
Inmiddels heb ik nog twee systemen met dit bord gebouwd, beide met een X2 3800+ 65W. En ook hier draaide alles vanaf het begin soepel. Deze hebben windows XP Prof en de driverCD werkt hierbij wel goed. Mijn oordeel over de ondersteuning blijft wel staan aangezien Vista de toekomst is en nieuwe systemen voorzien worden van Vista.

Update 23-04-2007
De systemen draaien nog steeds lekker, geen vastlopers of andere rare zaken gemerkt. Daaromeen score van 5/5 toegevoegd voor de betrouwbaarheid.

Heb jij ook een Asus M2N-MX?

Goede survey. De servers van Asus zijn de laatste tijd inderdaad wat slecht bereikbaar. Bij mij werkte tot nu toe de .de site nog wel naar behoren, maar t blijft een minpuntje. Werken die Beta drivers voor de Soundmax chip wel naar behoren? Ik heb namelijk op mijn mobo ook een Soundmax chip, maar nog niet getest met Vista.

Asus kun je eigenlijk niet afrekenen op het feit dat er alleen een beta driver voor het geluid beschikbaar is, die zijn natuurlijk ook weer afhankelijk van AnalogDevices voor de drivers. Probleem is wel dat je de drivers alleen van de Asus site kunt trekken (als de servers meewerken).
De servers van Asus zijn de laatste tijd inderdaad wat slecht bereikbaar.
Volgens mij is dit al 4 jaar zo.
Je kan het beste altijd de USA of nog beter, de Japan mirrors gebruiken. Die gaan bijna altijd op ongeveer 80kbps. De Europe mirrors daarentegen houden het vaak al op 3 kbps voor gezien..
"AOpen QF50E (ATX, 350W, Zwart/Zilver) "
Dit moederbord is toch een micro ATX?

Ik ben namelijk ook op dit moederbord gekomen met de pc die ik aan het samenstellen ben!

Hierbij kom ik uit op Micro Atx en houdt daar dus ook rekening mee met de keuze van mijn behuizing.
Een micro-ATX-moederbord past ook goed in een ATX-kast, aangezien ATX groter is.
ik heb ook een Asus bordje met SoundMax chip. Ik draai Vista Home Premium 64-bit en ik de beta drivers zijn nog niet helemaal goed. Maar ja, daarom zijn 't ook beta drivers :)
Zo pakt ie soms alleen m'n stereo boxen, de andere keer alleen m'n center boxen en dan weer alleen m'n subwoofer boxen... en dan na een half uur pielen pakt ie toch m'n hele 5.1 setje, maar dat is wel tijdsgebonden... soms kapt ie er ineens mee :'(
Nette survey, ook goed dat hij wordt bijgehouden. (Y)

Asus servers zijn al jaren beroerd sloom. Idd als je veel mazzel hebt haal je 80kb maar meestal is hij gecaped op 50kb en vaak moet je dan ook alle mirrors proberen om niet op 4kb te hangen. Begrijp me niet verkeerd kan best ff wachten maar een geluidsdriver met 2kb/s duurt echt een aantal uren om binnen te halen en we zijn de tijd v/d inbelmodems toch echt al jaren gepasseerd.