Specificaties Small form factor, 11 interne + 1 externe bays - Bekijk alle specificaties

Lian Li PC-V354B Review

XchangeVisions 14 januari 2013, laatste update op 17 november 2015, 4.367 views

Lian Li PC-V354B

Pluspunten

• 100% aluminium, in hoog detail afgewerkt
  • ingebouwde fan-controller
  • inbouw mogelijkheden
  • veel duimschroeven
  • frontje voor 5.25" bay
  • airflow optimalisatie
  • mooie (niet 'te' felle led) aan/uit & reset knopjes

Minpunten

• USB3 kabel is voor externe I/O en erg lang
  • Front-fan kabels zijn kort (wel lang genoeg)
  • Weinig kabel-management handigheidjes

Na lang zoeken heb ik uiteindelijk toch gekozen voor de Lian-Li PC-V354 (USB3 variant) als Server/NAS behuizing. Voor ruim een jaar had ik mijn oude SG01 behuizingen met FreeNas in gebruik maar deze was duidelijk aan vervanging toe. Nadat ik de kostprijs en specificaties van een degelijke/mooie standaard NAS (behuizing) had uitgezocht was de keuze voor een kale behuizing niet meer zo moeilijk.

Eerste indruk
De eerste indruk is positief. De kast zit goed verpakt en is 100% aluminium dus niet zwaar.
De behuizing is in een hoog detail afgewerkt.

Wat aan de voorzijde direct opvalt is het aluminium frontje voor de 5.25" drivebay, dit zorgt ervoor dat je de interne drive niet ziet, maar met een handig knopje wel kan openmaken.

De aan/uit & reset knop zien er netjes uit en zijn mooi klein gebleven. Daarnaast zit vooraan 2 x USB3, HD-Audio en een SD Cardreader. De in omvang 2x120mm ventilatie gaatjes! zorgen voor de nodige luchtinlaat, welke worden afgeschermd via fan-filters.

Aan de bovenzijde zit een lucht-uitlaat voor een 140mm fan, welke theoretisch ook een 120mm fan ondersteund. Praktisch is het mogelijk minder handig omdat de uitlaat gaten breder zijn dan je 120mm fan. en er dus een 'gat' ontstaat. Daarnaast is de meegeleverde fan-filter niet compatible met een 120mm fan.

Aan de achterzijde is wederom ruimte voor een 120mm fan, hiervoor is geen filter meegeleverd. Dit vind ik minder spannend omdat het voor lucht-uitlaat wordt gebruikt en ook geen 'stof vangt'.
Er is ruimte voor 5 PCI kaarten/Expansion slots wat ruim voldoende is voor een m-ATX moederbord.
In de PCI brackets zitten gaatjes voor de lucht-uitlaat. Dit zijn 'normale' PCI slots, dus geen low-profile wat ik wel had verwacht en als een aangename verrassing zie.
Boven de I/O bracket zit een 'vent-hole' waarmee je (usb 3.0) interne kabels buiten de kast kan geleiden voor bijvoorbeeld aansluiten op een externe I/O poort.
Naast de 'vent-hole' zit een traploze regelaar voor de interne ventilators.
Wat opvalt is de locatie van de ATX voeding (zit boven de PCI sloten) en het ontbreken van de schroeven voor de zijpanelen (zitten in de zijpanelen).

Aan de onderzijde zitten 4 mooie aluminium/rubber voetjes en 8 gaatjes voor 2x 2.5" drives.
Wat hierbij opvalt is dat de drives rechtstreeks aan de aluminium behuizing worden bevestigd. Maar je kan uiteraard allerhande trucs toepassen met rubbers e.d..

Binnenzijde en installatie
Nadat de zijpanelen zijn verwijderd, d.m.v. 8 kleine schroefjes per kant, geeft de behuizing ook van binnen een degelijke indruk. Met de hoogte van net iets meer dan een m-ATX en de breedte van slechts 1.5x 3.5" schijf is de kast opvallend ruimtelijk ingedeeld. In de lengte is voldoende ruimte voor nog een 5.25" drive.

De lengte van de USB 3.0 kabels van de front-panel is bijzonder te noemen. Gezien de intentie achter de ontwikkeling van een m-ATX kast moet hier vast een goede reden voor zijn. Waarschijnlijk heb je ruim voldoende speling als je deze kabels via de 'vent-hole' op de achterste PCI slot aansluit. Daarnaast hebben de kabels een 'normale' USB3 header, hierdoor moet je waarschijnlijk een verloop-stekker toevoegen als je op een interne USB3 pin-header wil aansluiten. Wel wordt netjes een USB2 verloop-stekker meegeleverd.

De bevestiging mogelijkheden die worden meegeleverd zijn voldoende. Zo krijg je o.a. 28 duimschroeven waarmee je via rubbers je harddisk kan bevestigen. De overige meegeleverde aansluiting handigheidjes vind ik nogal mager, met name omdat je bij een goedkopere Silverstone Milo meer 'tools' krijgt.

De fan-controller kan 4 ventilators aansturen wat op deze manier een hele nette oplossing is. Wel zijn de kabels van de front-fans nogal kort. De 2 witte 120mm front-fans kan je eenvoudig (zonder schroeven) verwijderen en evt. vervangen door een led-loze variant. De fans zijn netjes afgeschermd met een filter en worden bevestigd via rubbers.

De interne 3.5" bay's kan je eenvoudig verwijderen via duimschroeven. Je moet eerst het bovenste deel verwijderen voordat je het onderstuk kan wegnemen. In het bovenste deel kan je 3 hardeschrijven kwijt, het onderstuk biedt ruimte voor 4 hardeschijven. Als je een grote videokaart wil installeren moet je het onderstuk weglaten en 'verlies' je veel ruimte. Ik heb geen videokaart nodig en heb geen onderzoek gedaan, maar het is aannemelijk dat Lian-Li een aangepaste bay beschikbaar heeft.

Voor het verwijderen van de 5.25" bay zitten 4 kleine schroefjes aan de zijkant/buitenkant van de behuizing. (deze worden normaal gesproken afgeschermd door het zijpaneel) Hierdoor kan je eenvoudig de complete bay demonteren en je drive bevestigen. De drive kan je zonder aanpassingen in de bay monteren. (je hebt dus 2 frontjes; van je drive en het aluminium frontje van de front-panel).

Het moederbord bevestig je op het zijpaneel en kan je zo eenvoudig de-monteren. Hierdoor kan je niet zomaar kabels bevestigen aan het zijpaneel, want dan verliest dit zijn functie.

Wat opvalt is de voeding boven de PCI kaarten, waarvan de fan naar binnen wordt gericht.
Dit neemt uiteraard veel ruimte in beslag en blokkeert het moederbord.
Als hulpmiddel is er de mogelijkheid dat je het moederbord incl. PCI kaarten kan (de)monteren. Hiervoor moet je alleen de PCI kaarten losschroeven en het zijpaneel verwijderen. Ook kan je met 2 duimschroeven zo'n 2 centimeter aan aluminium behuizing (boven de PCI kaarten) weghalen voor extra speling/beweeg ruimte, waarna je het geheel eenvoudig kan de-monteren.

Gebruik
In gebruik wordt de case aan de voorkant mooi verlicht. De blauwe fan-led heeft de vorm van de fan-filter. De aan/uit knop wordt ook blauw verlicht, waarin je ook weer de detail afwerking terugziet.
De reset-knop geeft ook de IDE activiteit weer.
De fan's zijn stil en geven ook in een volgebouwde kast voldoende airflow.
Het vervangen van hardeschijven is een eenvoudige taak, het op het moederbord inpluggen van bijv. SATA kabels is, afhankelijk van de hoogte van je CPU cooler, makkelijk tot een kleine moeite.
De CPU cooler kan waarschijnlijk niet veel hoger zijn dan 11cm omdat anders de voeding in de weg zit.

Toelichting score
Bouwkwaliteit en afwerking.
De kast is mooi afgewerkt en van 100% aluminium, om jezelf te snijden moet je serieus je best doen.
De knopjes zijn detail en de ingebouwde fan-controller aan de achterzijde is helemaal top.
De zijpanelen zijn van degelijke kwaliteit en de schroefjes zijn netjes weggewerkt.

Inbouw mogelijkheden
De omvang van de kast en de ruimte voor 7x 3.5 inch hardeschijven is voor mij helemaal top.
Van buiten verwacht je niet dat van binnen een echte 'mean machine' kan zitten.
Ook voor een gamer/HTPC is dit een ideale systeemkast; handzaam, het staat netjes naast de TV en heeft genoeg ruimte voor 2 'full-size' videokaarten. Ook zijn er genoeg mogelijkheden voor (home)server congifuraties, het demonteren van HDD's is werkelijk kinderspel. Al met al ben ik zeer tevreden met de inbouw mogelijkheden, mede door de ervaringen met overige systeemkasten is de beoordeling 'Zeer Goed'.

Koelings mogelijkheden
De kast wordt geleverd met 2 front-fans (led) voor air-intake, en 1 top-fan voor air-outtake.
Daarnaast is er de mogelijkheid tot aansluiten van een extra fan aan de achterzijde. Ook de 'vent-hole' kan gebruikt worden voor bijv. externe koeling. De inrichting van de airflow en de meegeleverde fans + ingebouwde fan controller maakt de beoordeling 'Zeer goed'.

Vormgeving
Een exterieur is uiteraard meer een review over smaak dan inhoudelijk een meerwaarde.
Je hebt 3 kleuren, zwart, rood en zilver. De zwarte is mooi en netjes afgewerkt. Niet alleen het frontje voor de 5.25 inch drive laat zien dat het een kwaliteit product is.

Installatie gemak
Het demonteren van HDD is simpel, maar de overige componenten zijn minder eenvoudig.
Voor het toevoegen van een 120mm aan de achterzijde moest ik eerst de fan van de bovenzijde verwijderen. Dit doe je gelukkig niet vaak dus vind ik dan ook niet zo spannend.
Het de-monteren van een PCI kaart kan een hele klus zijn omdat de voeding in de weg zit.
De kast zit vol met duimschroeven en het is duidelijk zichtbaar dat over e.a. is nagedacht.
Door mijn ervaring met kleine kasten en in verhouding tot de inbouw mogelijkheden is de beoordeling zeer goed.

Modbaarheid
De modbaarheid is daarentegen onbekend. Je kan het frontje voor de 5.25" bay eenvoudig demonteren voor aansluiten van bijv. een LCD scherm. Hierdoor is de beoordeling dan ook goed.

De prijs is hoog en hierdoor wordt ook een stukje kwaliteit verwacht.
De kast is van 100% mooi afgewerkt aluminium wat uiteraard een groot deel van de prijs bepaalt.
Van binnen is het netjes, er wordt een fan-controller met 3 fans meegeleverd en het aantal duimschroeven is ongekend. De verwachting worden in mijn geval 100% waargemaakt.
Toch blijft de score goed, hier en daar had het toch wat beter gemogen.

Algemene beoordeling
De algemene beoordeling is goed. Gezien de prijs is het verwachtingspatroon ook hoog. Op een aantal punten overtreft de Lian-Li mijn verwachtingen maar op een klein aantal punten had het net iets beter gemogen. Een meer degelijke handleiding zou voor sommigen een criteria zijn, nu bevat het slecht een als A4 opgevouwen A3tje waarop in 4 talen een howto staat.
Daarnaast staat in de handleiding dat je onder de 5.25" drive een 2.5" drive kan bevestigen. Dit is mijn geval niet voorbereid want er zitten geen schroef-gaatjes o.i.d..

____________________~[update 28-03-2012]_______________________________
Een kleine update/aanvulling n.a.v. lange termijn gebruikservaring.

De behuizing staat op het bureau. Hij oogt nog steeds erg netjes (geen krasje).
Stof zie je bovenop de behuizing wel liggen maar dat is binnen twee tellen ook weer schoon.
Van binnen heb ik, ondanks de 4 grote fan's, nog weinig stof gezien.

Het zijpaneel zet ik vaak met 4 schroefjes vast (ipv 8 ). Zit als een huis maar is net wat sneller los voor het ouderwets tweaken. Het merendeel van het onderhoud doe ik in een 'rechtop staande' kast en met al de duimschroeven is het zelden schroevendraaier werk. (...ik vergeet de zijkant even)

Het demonteren van een HDD is 'relatief' eenvoudig. Ik wil nog wel even benadrukken dat het niet in de buurt komt van hot-swappable. Bij het verwijderen van het onderste gedeelte (4 bay) werd ik soms wel wat gefrustreerd...de kabeltjes moeten al snel los gekoppeld worden voordat je de bay kan verwijderen, en de bovenste bay moet ook los voordat de onderste genoeg beweegruimte heeft.

Voor het toevoegen van een PCI kaartje hoeft geen kabel los. De voeding is met 4 duimschroeven vrij van de behuizing, waarna je voldoende ruimte kan creŽren voor het toevoegen van een PCI kaartje.
Eventueel kan je ook alle 8 duimschroeven losdraaien zodat je nog eenvoudiger ruimte kan creŽren zonder kabels los te maken.

Met 7 drives werdt het kabelmanagement wel 'rommelig' maar met een beetje handigheid krijg je toch alles netjes op z'n plaats. Je wordt bijna gedwongen om de onderhoudsgunstige route te kiezen. Je kan alle drive bay's verwijderen en deze zonder veel moeite weer terugzetten.

De sd-kaartlezer heeft mij regelmatig hoofdpijn bezorgd in FreeBSD en OpenBSD. (drivers etc.)
Kabeltje los is in mijn geval de oplossing, ik gebruik het toch niet.

Na ruim 9 maanden ben ik nog steeds erg tevreden met deze aankoop.

~[Update 14-01-2013]
Nog steeds zeer tevreden!
Hierbij nog een foto waarin de kast vol zit met schijfjes.

____________________~[einde update]_______________________________

Verder wil ik nog even meegeven dat er verschillende versies zijn. Zo is er ook een oudere versie zonder 'vent-hole' en met mogelijk nog meer verschillen.

Al met al een echte aanrader!
Een modulaire voeding is waarschijnlijk de beste oplossing maar zeker niet noodzakelijk.
Feedback wordt gewaardeerd.
~[review gemaakt in juni-2011]

Heb jij ook een Lian Li PC-V354B?

Met wat goede foto's erbij is dit 4 sterren waard!
Misschien zelfs 5 ;)
Done. Voor meer 'algemene' foto's kan je de website van Lian-Li raadplegen.
Mooie review. Ik heb het ding ook besteld... maar dan in het rood. Ik ben erg benieuwd of ik ook zo tevreden ben... :)
Ik zit al een aantal dagen te kijken naar een nieuwe server case en niet echt iets tegen gekomen wat mij 100% aansprak. Kwam deze case tegen en maar meteen de review gelezen en nu weet ik zeker dat dit hem is en ik niet verder ga zoeken. Bedankt voor deze goede en informatieve review! Maar snel bestellen :)
Misschien overbodig, maar ik heb een kleine update geplaats met ervaring na 9 maanden gebruik.
Bedankt voor de update, was ik inderdaad wel benieuwd naar. Ga er zelf ook 7 drives in doen en hopelijk lukt het mij dan de kabels beetje net weg te krijgen. Heb hem al binnen gekregen, hopelijk kan ik van het weekend mijn hardware overzetten naar deze case :)

[Reactie gewijzigd door feedmebits op 30 maart 2012 14:31]

Ben ook geinteresseerd in deze kast voor een microATX met een i7 5820K / 5930K erin als videoediting systeem. Hoeveel speelruimte is er voor een 2011-3 cpu koeler tussen socket en voeding met behoud van top en achter-fans?
Sinds een paar dagen heb ik dit kastje ook. Het is een perfect ding voor een headless home server . Voor mensen die vaak aan hun hardware knutselen zou ik het zeker niet adviseren.

Leuke review btw :)
Echt een goede review van deze behuizing :D
Ik ga nu zeker overwegen om deze behuizing aan te schaffen :)
Je krijgt vast geen spijt!
Ik gebruik de behuizing nu ruim 9 maanden en ben nog net zo enthousiast als toen ik hem uitpakte.
Ik heb inmiddels een RAID PCIex kaartje met 5 schijfjes ingebouwd.
Past allemaal erg makkelijk en ook de kabels kunnen netjes worden weggewerkt zodat de airflow optimaal blijft.
Ik sta nog voor de volle 100% achter m'n score...een echte aanrader dus.
Heb mijn server nu 5 maanden draaien in deze case. Het zit helemaal perfect, alles past, en verder nog geen last van stof gehad. Nog helemaal schoon van binnen. Echte aanrader, is het geld zeker waard!