Apple iPad 2 Wi-Fi 32GB Wit Review

Alexander6501 26 juni 2011, laatste update op 26 juni 2011, 2.892 views

Apple iPad 2 Wi-Fi 32GB Wit

Pluspunten

• Snel, vloeiende animaties
  • Safari snel
  • Geluid goed
  • Soms echt magische apps voor iPad
  • Superhandig om pdf'jes te lezen
  • Smartcover erg handig, alleen wel wat zwaar
  • Lange batterylife
  • Scherm superhelder, ontzettend stevig gebouwd, licht en dun.
  • Click and buy is een stuk beter dan Google Checkout (voor Android)
  • WiFi tethering werkt perfect met mijn telefoon voor onderweg

Minpunten

• Gesloten systeem, geen filesystem
  • Apps die niet voor iPad zijn gemaakt onwerkbaar
  • Computer afhankelijkheid
  • Lage pixeldensiteit
  • Sommige zaken zijn minder intu´tief dan gedacht
  • Autocorrect is om te huilen
  • Camera's zijn dramatisch
  • Appstore onoverzichtelijk en apps soms echt heel erg duur
  • Meer force closes dan ik gedacht had

Hier is hij dan: mijn beknopte review van de iPad 2. Aangezien ik eerst van plan was om een Galaxy Tab 10.1 was te kopen, neem ik dit ook mee in mijn review.

Via de Tweakers V&A heb ik deze iPad (nieuw) aangeschaft. Zoals hierboven genoemd, was ik eerst van plan om een Galaxy Tab 10.1 te kopen, maar aangezien deze nog niet leverbaar is (misschien zelfs pas vanaf augustus) heb ik die eerst laten lopen. Zoals het nu lijkt, ben ik blij dat ik de iPad nu heb gekocht en als er straks betere Android tablets uitkomen, denk ik uiteindelijk toch van plan die te kopen.

Eerste indruk
Eerste ding wat opvalt aan de iPad is natuurlijk zijn extreem stevige behuizing en zijn gewicht en dikte. Samen met de kleur wit, maakt het dit een extreem sexy apparaat.
Ondanks dat de iPad2 een true "post-pc device" is, moet je voordat je ook maar iets kunt doen met je iPad, eerst verbinding hebben gehad met iTunes. Dit duurt niet zo heel erg lang en aangezien ik geen muziek heb te staan op mijn computer, hoefde ik dit ook niet allemaal te synchroniseren.

Het scherm is ontzettend helder, ook al op 20% helderheid, maar niet altijd echt scherp. Als ik pdf'jes lees (die zijn gebouwd uit LaTeX dus superscherp) zie je vaak toch wat pixels. Een scherm met een hogere pixeldensiteit zou geen overbodige luxe zijn geweest. Ik gebruik mijn iPad voornamelijk om pdf'jes te lezen en om te browsen in Safari en dat doet hij echt perfect.

iOS
Dit is de eerste keer dat ik een Apple device heb. Ik ben zelf een groot Android aanhanger en dit is dan ook de eerste keer dat ik een Apple apparaat langer in handen heb dan een dag. De eerste indrukken zijn natuurlijk dan ook dat iOS vloeiender is dan Android, maar niet per se sneller. Soms merk je bij iOS een vertraging als bijvoorbeeld een app wordt afgesloten. Dit levert dan wel een vloeiendere animatie op dan bij Android, aangezien er bij Android vaak gelijk tot actie wordt overgegaan met een stotterige animatie. Ik vind mijn HTC Desire dan ook niet veel langzamer aanvoelen dan mijn iPad 2. Al met al is de hardware acceleratie diep ge´ntegreerd in iOS en de A5-processor is ook perfect om hier gebruik van te maken. Sommige zaken had ik echter beter verwacht van iOS. Zo kan ik mijn Gmail en Google Agenda wil syncen via Gmail, maar mijn contacten moet ik via Exchange doen? Verder is iOS ontzettend gesloten, bijvoorbeeld op een Android tablet had ik Whatsapp kunnen zetten en bijvoorbeeld als ik een pdf'je wil lezen met perfectreader, moet ik eerst verbinden met iTunes. (Gebruik hier nu dus ook Goodreader voor) Ook een goede app als VLC media player is niet meer in de App store te vinden.

De App store is ook niet de meest intu´tieve plaats van iOS. Vaak is het lastig om de juiste apps te vinden, gebruik hier dan ook andere apps voor. Aan de andere kant, werkt Click and Buy wel een stuk beter dan Google Checkout voor Android. Veel apps zijn echter wel veel te hoog geprijsd. Apps van 8 euro of meer zijn geen uitzondering.

Apps
Een groot minpunt van het Android Honeycomb platform is de beperkte beschikbaarheid van (kwaliteits)-apps. Voor de iPad zijn er echter sommige apps beschikbaar die echt van extreme kwaliteit zijn. Ik noem een Flipboard, QWiki en Goodreader. Ook zijn sommige apps die echt zuigen op Android wel goed op de iPad; bijvoorbeeld de Telegraaf, Nu.nl en VITablet. Je krijgt het gevoel dat de API's die Apple beschikbaar stelt, ook daadwerkelijk worden gebruikt door de ontwikkelaars (iets wat bij Android nog wel eens ontbreekt). Voorbeelden zijn dat er veel aandacht wordt besteed aan animaties en bijna elke app ondersteunt op dit moment multitasking.

Wel kom je erachter dat de iPad nog maar in beperkte mate volwassen is. Er zijn nog geen officiŰle apps voor Facebook, Skype en Spotify bijvoorbeeld (ook al zijn ze allemaal aangekondigd). Dit brengt me op een volgend punt. Waar op Android apps geneigd zijn om mee te schalen, om zich aan te passen aan een andere schermformaat of resolutie, gebeurt dit op iOS totaal niet. Dit betekent dus dat apps die niet voor de iPad geschreven zijn ook echt niet werkbaar zijn. Spotify blijft bijvoorbeeld lekker in portrait-mode staan en ook het toestenbord is gewoon van de iPhone. Ook vinden er redelijk veel Force Closes plaats in grafisch intensieve apps. Verder heb ik Flash niet gemist op de iPad. Ik vind juist dat hij de meeste filmpjes heel vloeiend afspeelt.

Customizability
Speerpunt van Android ten opzichte van iOS is toch de customizability. Ik ben toch eigenlijk op zoek naar een beetje meer eyecandy dan wat ik nu krijg bij iOS. Veel verder dan wat apps verslepen op het springboard kom ik niet. Aan de andere kant moet ik zeggen dat ik vind dat dit wel resulteert in een heel stabiel systeem. Regelmatig kom ik wel wat Force Closes tegen, maar dat is niet heel erg storend.
Bij de iPad 2 wordt standaard het iOS toetsenbord gebruikt. Dit valt ook echt niet te veranderen en dat is jammer, aangezien de autocorrect functie echt dramatisch is. Dit werkt op Android echt stukken beter en dat resulteert er ook in dat ik op mijn HTC Desire met Swiftkey keyboard accurater kan typen dan op mijn iPad.

Camera's
De camera's van de iPad 2 zijn echt om te huilen. Ik kan niet begrijpen dat een bedrijf dat er zoveel aandoet om een product perfect te maken, zulke bedroevend slechte camera's in zijn product verwerkt. In de review zijn nu foto's toegevoegd. De eerste is gemaakt met Front-Facing camera en de twee met de camera achter.

Geluidskwaliteit
Ik luister op mijn iPad veel naar Spotify en het geluid dat uit dit apparaatje komt is een stuk beter dan gedacht (320 kbps). Eigenlijk luister ik er veel liever naar dan op mijn laptop. Ook bij filmpjes is het geluid luid genoeg om de hele familie bezig te houden.

Batterijduur en mobility
De batterijduur van mijn iPad is uitstekend. Hij staat eigenlijk de hele dag aan, en wordt veel gebruikt om pdf'jes te lezen. Dit houdt hij zonder moeite vol. Ook is hij samen met de smartcover makkelijk te vervoeren in een tas naar college en dergelijke. Ook iets laten zien aan een docent of op de bank werkt echt perfect.

The future; iOS5?
iOS5 is inmiddels aangekondigd en waar ik bij Android altijd opgewonden raak van updates is dit met iOS5 niet het geval. Ik zal uitleggen waarom:
Notification center, niet nodig aangezien een iPad niet iets is waar veel notificaties op binnenkomen (i.t.t. op een telefoon); iMessage is niet crossplatform; Newsstand heb ik geen abonnement bij, Reminders; een boodschappenlijstje lijkt me niet echt revolutionair, Twitter integratie doen apps al vaak zelf, Camera button is niet echt magisch, Foto's bewerken is ook niet echt belangrijk voor op de iPad aangezien hij bagger foto's maakt.

Verder zijn optimalisaties voor Safari en het updaten OTA natuurlijk welkome aanvullingen.

Conclusies
Ik ben blij dat ik op dit moment een iPad heb gekocht. Wat hij voor mij doet, doet hij echt perfect en ik denk dat er op dit moment geen tablet in de buurt komt bij de mogelijkheden van de iPad. Aangezien ik toch meer liefhebber van het open systeem dat Android heeft, sluit ik echter niet uit dat ik eind van dit jaar mijn iPad inlever voor een Android tablet.

Willen jullie nog dingen toegevoegd hebben aan de review, laat het even weten

Heb jij ook een Apple iPad 2 Wi-Fi 32GB Wit?

Meer advertenties

Welke telefoon gebruik je voor Wifi Tethering? Goede review!
ik gok op zijn desire die die mogelijkheid standaard in android heeft zitten ;)
Ik ben het volledig met je eens.

Kwaliteit camera's is verschrikkelijk, mijn gsm trekt betere foto's.
En de 720p filmkwaliteit? Niet geloven hoor de resolutie is misschien 720p maar daar blijft het bij, foto 2 van de review hierboven toont mooi wat het voorstelt...

En de autocorrectie vind ik ook om te huilen :) bij mijn weten niet uit te zetten (optie daarvoor toch nog niet gevonden). In plaats van een spellingssuggestie te geven waarop je kan toestemmen corrigeert het gewoon automatisch! Erg vervelend omdat je het het meestal juist bedoelt en de spellingscorrectie je het verkeerde woord geeft. Even niet opletten tijdens het typen en je opeens een heel andere tekst dan je eigenlijk typte. Vooral in Google zeer vervelend omdat je dan weer opnieuw kunt beginnen.

Mooie review weliswaar. Simpel met slechts een paar foto's, kan beter, maar hangt er ook vanaf hoeveel zin of tijd je vrijmaakt voor een review te schrijven nietwaar. :)
Denk dat ik niet alle basisdingen van de iPad hoef op te noemen. Die zijn wel te vinden in reviews als in die van tweakers of engadget. Ik vind de kant belichten van android vs. IOS belichten bijvoorbeeld wel interessant, aangezien veel mensen op dit moment daartussen twijfelen.
Autocorrect is gelukkig wel uit te zetten: settings, general, keyboard, auto-correction.
Aardige review. Wat ik mooi vind is dat je zo objectief blijft. De plus en minpunten vind ik overeen komen met de realiteit. Bedankt daarvoor.
Nette review idd. Misschien wil je met OpenIBoot aan de gang om er Android op te zetten? :)
Grootste voordeel van iOS 5 vind ik persoonlijk iCloud, die dan dus backups van al je bestanden online maakt. Laatst gooide ik zo bijvoorbeeld m'n telefoon perongeluk leeg zonder een iTunes backup vanwege een restore, waarmee ik normaal gesproken alles kwijt geweest zou zijn. Ik kon echter zo restoren vanaf een iCloud backup die een paar uur eerder gemaakt was, waarmee ik netjes weer alles op m'n telefoon had staan zoals het was :) Ideaal!
Ook een goede app als VLC media player is niet meer in de App store te vinden.
kerol wat is dit? je eerste punt snap ik echt niet. waarom zou je eerst met iTunes moeten verbinden? als ik op mijn iPod een pdfje binnenkrijg via mail oid, dan kan ik die gewoon met iBook openen.

VLC is er niet meer, omdat de makers van de app de app uit de store hebben gehaald, omdat de appstore niet via de GPLv2 zou handelen. ik snap waarom ze het weg hebben gehaald, maar niet waarom ze daar niet eerder over nagedacht hebben. het is namelijk een hele goede App ja.

verder heb je in je review een paar punten die getuigen van een die hard android fan:
twitter integratie doen apps al vaak zelf
nee hoor helemaal niet. de integratie is er wel, maar je moet iedere keer steeds een wachtwoord invullen en dat hoeft straks dus niet meer. iedere app die je twitter gegevens nodig heeft kan gewoon een aanvraag indienen.

en dat je geen newsstand abbonement hebt kan ik me voorstellen, want dat is pas verkrijgbaar als iOS 5 uitkomt.

De camera’s zijn ook helemaal niet gemaakt om foto’s mee te maken, maar zijn er echt voor video’s vandaar de lage kwaliteit. het zijn 720P camera’s

[Reactie gewijzigd door supersnathan94 op 26 juni 2011 11:13]

Fijn dat je ze met iBook kunt openen, maar dus dan niet gelijk met perfect reader. Verder hoeven we hier ook geen ruzie over te krijgen, er staat al dat ik de oplossing heb gevonden (goodreader).

Ik ben op de hoogte van de redenen waarom VLC uit de app store is gehaald, maar dit neemt niet weg dat dit komt door Apple's gesloten beleid.

Over die twitter integratie heb ik inderdaad niet zo bekeken. Wel jammer dat ze hier dan niet een open API maken zoals bij android wel het geval is..

Verder over die camera's, dit neemt niet weg dat het gewoon heel erg slechte camera's zijn. En newsstand moet ik nog maar even kijken of ik daar ooit iets mee ga doen.
Dat eerste kan de applicatie-maker invullen, een applicatie kan aangeven 'dit en dit kan ik openen' en dan kan je vanuit safari bijvoorbeeld die pdf direct in die applicatie openen.

En over het VLC, dat is imho meer azijnpissen van de makers dan dat het aan Apple ligt, maar dat terzijde.
Wat een onzin dat er geen filesysteem op ios zit, gewoon patchen die hap.
Jammer dat je niet objectief bent, duidelijk komt naar voren dat je liever Andriod had gehad en dus net als al die andere een Apple hater!
Als je negatieve punten slaan dan ook nergens op, helaas is er nog steeds geen betere tablet dan de iPad 2 ;)
gast zeg dan gewoon niets.
Heb zeker niet de indruk dat jij objectief bent, zoals jij hier reageerd ben jij overduidelijk een Apple fan.