Crucial m4 CT128M4SSD2 128GB Review

hosnor 25 juni 2011, laatste update op 25 juni 2011, 7.880 views

Crucial m4 CT128M4SSD2 128GB

Pluspunten

• Uitstekende prijs/kwaliteit verhouding
  • Betere prestaties dan aangegeven (onderspecced)

Minpunten

• Ontbreken van schroefjes zorgen voor halfslachtig knutselwerk
  • Ontbreken van 2,5"-3,5" brug

Vandaag mijn Crucial M4 128GB SSD binnen gekregen. Enige aanwezige onderdeel was de SSD zelf dus het ontbrak aan een SATA kabel en een 2,5" to 3,5" bridge. De SSD was antistatisch verpakt, gelegd in een plastic doosje zodat het niet heen en weer kon schuiven in de kartonnen verpakking. Grootste minpunt en tevens eerste slechte indruk was het ontbreken van schroefjes die in de SSD passen. Bijna elke fabrikant levert schoefjes mee met de HDD (zoals Samsung, want bij mijn bestelling zat een Spinpoint F3 1TB en die leverde gewoon schroefjes mee). Ik heb toch een paar speciale schroefjes gevonden in mijn doos met computertroep die je altijd overhoudt na een nieuw systeem. Deze schroefjes pastten er maar tot de helft in, maar omdat mijn 2,5" er nog omheen moest ging het net. Dit alles kwam toch wat goedkoop over.

Over naar de installatie. Ik had op tweakers gelezen dat je eerst allerlei dingen moest instellen in je BIOS van je mobo en in windows 7 x64 dus heb ik deze tutorial afgelopen met de beste tweaks. Zeer aan te raden voor eenieder die een SSD heeft gekocht en de grootste performance wil halen.

Na de BIOS check uit bovengenoemde tutorial windows 7 geinstalleerd. Deze verliep voor mijn gevoel niet heel vlot, maar dat kan ook zijn omdat ik een beetje haast had. Hierna in Win7 alle aanpassingen van de tutorial afgelopen en ik was klaar om te benchen!

De resultaten zijn hieronder te vinden.

De scores vallen hier daar wat lager en hoger uit dan in de review van Philflow, dus ik zit wat dat betreft wel goed. Daarnaast zijn deze scores hoger dan door Crucial wordt aangegeven. Underspeccing, daar houd ik wel van :P . Stabiliteit en betrouwbaarheid weet ik nog niets van, anders dan dat ik nu nog geen problemen ben tegen gekomen.

Al met al een zeer nette schijf en de gouden middenweg in het 100-150GB segment.

Heb jij ook een Crucial m4 CT128M4SSD2 128GB?

Zoals ik al inleidde; ik had haast vanmiddag, zeker na dat geknutsel met schroefjes. Ik heb daarom niet de tijd genomen om foto's te nemen. De SSD is een standaard grijs bakkie met een foeilelijke sticker van Crucial erop. Ze mogen wat dat betreft wel iets aan hun image doen :P. Real life scores ben ik niet mee bekend; waar vind ik die?
'Real Life' vertalen, echte leven ofwel, hoe werkt het ding in praktijk? Opstarten van programma's, opstarten van windows etc etc. En dan ook graag een vergelijk erbij met een normale hardeschijf. Dat is immers de reden waarom men een ssd koopt niet waar?!

Review mag nog iets uitgebreider, succes!
Vergelijken met een normale hdd lijkt me zinloos, iedereen weet dat een ssd sneller is. Onderling vergelijken met een vertex3 bijvoorbeeld zou nuttig zijn. Omdat ik met tentamens druk bezig ben gaat me dit soort dingen niet lukken.
Dat is juist waarvoor mensen overstappen van een hdd naar een ssd. Ga me nou niet vertellen dat jij het verschil in opstarttijd van een programma kunt zien tussen jou ssd en een OCz vertex 3 oid.

En over je negatieve eigenschappen, laten we voor het gemak ook daar de vertex 3 erbij halen, jou ssd is per GB goedkoper als een Vertex 3, totaal scheelt het iets van 25 euro en dan krijg jij nog 8GB meer geheugen ook! Ze moeten dus wel ergens op besparen bij crucial om de ssd's goedkoper te maken dan andere fabrikanten.

Ik vind je review nog niet af en hoop dat je na je tentamens nog verder gaat zodat toekomstige kopers daar ook wat aan hebben. Punten die beter kunnen:

- maak een logische opbouw met inleiding etc.
- werk met kopjes (dikgedrukt) zodat men weet wat we lezen
- het mag allemaal wat uitgebreider
- foto's van de ssd en hoe die er nu bij staat zouden leuk zijn
- zoals ik hierboven al aangaf, opstarten den van oa Windows.

Ik hoop dat je er wat mee doet en succes met je tentamens!
Met dit soort "opmerkingen", en ongetwijfeld heel erg goed bedoeld, zou je bijna bang worden om een review te schrijven.

De een doet het zo en en de ander weer anders, i.m.o. niets mis mee.

Als je echt "diepere" info wilt is er meer dan genoeg te vinden met een five seconds Google.
Ik vind de negatieve eigenschappen nogal van laag nivo , puur om iets op te schrijven. Schroefjes hoort de pc kast leverancier te leveren, anders hoor je bij Cd spelers, moederborden enzo ook schroefjes bij te krijgen.
Overigens vond ik de verpakking van Crucial wel goed.
Schroefjes worden heel vaak meegeleverd, net als met mijn Samsung spinpoint. Het maakt het allemaal een stukje eenvoudiger, want het zijn niet de standaard schroefjes die overal inpassen. Je kan natuurlijk je eigen conclusies trekken uit mijn positieve en negatieve punten. In jouw geval betekent dat deze SSD dus geen negatieve punten heeft.
Ik heb anders meerdere SSD's en HDD's van verschillende merken in diverse PC's draaien, en ik heb nog nooit schroefjes er bij gekregen.
Heb je ook nog foto's van je ssd? en atta scores en real life scores, zoals pc opstarten?
3 sterren voor nu :)
Die SSD schroefjes zijn inderdaad niet de standaard dingen die iedereen wel heeft liggen, dus ben het eens dat dat een minpunt is.
Zijn gewoon schroefjes die je bij elke case meekrijgt. Met dezelfde schroefjes schroef je namelijk je CD/DVD/BLU Speler of diskettestation (lol) vast.
Dat is dus niet waar, anders noemde ik het namelijk niet.
Waarom gebruik je de standaard MS AHCI driver en niet die van AMD? SSD performance op AMD borden info en handleiding
Ook ik ben het eens met de reviewer dat het ontbreken van schroefjes een minpunt is, ik heb bijvoorbeeld geen losse schroeven meer over en ging er tot nu altijd van uit dat het bij de harde schijven in zat.

Wat ik me afvraag, voor mijn studie moet ik nogal vaak renderen. Maakt het overstappen van een HDD naar een SSD ook een wezelijk verschil in verband met renderen? Of is dit echt puur op rekenkracht gebaseerd?
renderen is puur rekenkracht en daar gaat een ssd niets aan versnellen
caching zal wel sneller wezen, het kan een voordeel hebben. (het kan geen kwaad om het te proberen, als je het geld ervoor over hebt)

maar voor langdurig bestand opslag ga je geen SSD's gebruiken (is gewoon zonde van je geld)
Leuk die benchmarks maar kan je geen real-life resultaten posten? Bijvoorbeeld de opstartsnelheid met- en zonder- post tijd meegerekend.
En het kopiŽren van een bestand in Windows verkenner. Of het opstarten van verschillende applicaties en/of games.
Ik heb deze SSD sinds vorige week maandag, gebruik de laatste Intel RST drivers geeft
bij mijn gb z68x ud4 met Intel I7 2600K onderstaande benchmark.

heb deze SSD vandaag besteld, voor in me Desktop. Heb nu nog een de Vertex 1.
Ben benieuwd of het nog wat verschil maakt.
zit er ook een Sata600 kabel bij? Bedankt voor de review!
als je een sata600 moederbord hebt dan zit er bij je moederbord een kabel ;)