Abit IB9 Review

Luxx 8 juli 2007, 1.304 views

Abit IB9

Pluspunten

• complete drivers
  • veel kabels/extra's
  • erg betaalbaar
  • breed inzetbaar (van celerondD tot Core2 duo

Minpunten

• kleine problemen windows installatie
  • handleiding erg beknopt
  • géen usb brackets aanwezig, met 6 'interne' usb poorten had dat wel gemogen... Maar in mijn geval niet echt een probleem.

Layout Score: 4
De keuze voor dit bord was omdat het goedkoop was, daarnaast zowel nu mijn CeleronD ondersteunt, en in de toekomst simpel naar een Core2 duo/quad kan gaan. De brede ondersteuning, en lage prijs hebben dus mijn keuze bepaald, het bord voldoet aan deze verwachtingen perfect!

Sinds dien niks dan hule, draait stabiel, snel en goed. Gewoon een simpel betaalbaar bord dat op alle fronten voldoet!

De kabels en driver-CD wordt keurig bijgeleverd, en werkt ook allemaal goed, het maken van een floppy-driver-diskette kan simpel met bijgeleverd boot-cdtje, en daarna pakt windows 2k/xp hem snel op.
Al met al dus eeTijdens windows installatie liep ik alleen tegen een raar 'probleempje' aan, ik kreeg steeds stop-errors. Dit bleek te voorkomen door zowel m'n IDE als m'n SATA driver tijdens windows installatie op floppy aan te geven.
Sinds dien niks dan hule, draait stabiel, snel en goed. Installatie was simpel, layout werkt logisch en zonder me in onmogelijke bochten te hoeven wringen kon ik alles makkelijk en logisch aansluiten.
Al met al is het, gewoon een simpel betaalbaar bord dat op alle fronten voldoet!

update: 08-07-07, Ik heb dit bord nu al een paar maanden, en kan dus wel wat zeggen over de stabiliteit. Het draait bij mij 24/7, en doet eigenlijk nooit raar.
Vandaag wat lopen spelen met m'n systeemkoeling. Door m'n processor met een waterblokje uit te rusten, dacht ik véel fans uit m'n syteem te kunenn verwijderen. Met alle fan's uit blijkt echter m'n northbridge, ondanks een redelijk koelblokje dat er standaard op zit, oververhit te raken. Het systeem had allerlei kuren. na het aanzetten van m'n casefans (voeding +1) verdwenen de problemen als sneeuw voor de zon.

Ik zie ook een reactie over de overklokbaarheid van dit bord. Tot nu toe kom ik er minstens zo ver mee als met de vorige versie. Voeding van fsb, PCIe, CPU en DDR zijn apart instelbaar, en het frequentiebetreik is enorm (mail voor specs)
Omdat ik een hekel aan rebooten heb, zocht ik eigenlijk een manier om dit via software te kunnen over/onderklokken. Na wat gemail met de maker van de setFSB bleek dat ook werkend te krijgen.
Als ik té grote stappen in een keer maak (50hz fsb omhoog in een keer) dan krijg ik soms een freeze, maar dat is nou eenmaal het risico van software-overklokken.

Heb jij ook een Abit IB9?

Er staat een heel stuk dubbel :)
Dus er blijft nog minder over :+
Het mag natuurlijk wel iets uitgebreider... stabiliteit, BIOS opties, overclocken, etc...
Heb je nu weer tijd voor dit soort ongein sinds je gestopt bent bij Ogame? Lolz.

Lijkt me ook een best mooi plankje. Was vroeger altijd enorme fan van Abit maar heb er sinds het condensatordrama in 2000 niet zoveel meer gehad.
idd zie nieuwe id voor GoT faiplay contest :P
Helaas is dit mooie plankje tijdens een onhandigheidje van *moi* overleden.... Omdat't niet netjes was om nog garantei te gaan halen, ndat ik het zelf gesloopt had, en ze de zelfde niet meer op vooraad hadden, ben ik nu de trots eigenaar van een P5E-VM-DO...