Microsoft Windows Vista Home Premium Review

Microsoft Windows Vista Home Premium

Pluspunten

• Bling factor (Aero etc.)
  • Scala aan features
  • Gadget sidebar
  • Taalkbalk thumbnails (zie afbeelding)
  • 3D Flip modus (nutteloos, maar leuk!)
  • Mogelijkheid om compatibiliteitsmodus in te stellen
  • Inclusief Media Center

Minpunten

• Tekort aan (goede) drivers
  • Sommige games werken niet in Vista compatibiliteit (of nogal sloom)
  • Installatie soms redelijk sloom

Gebruiksvriendelijkheid Score: 5
Systeemeisen Score: 4
Stabiliteit Score: 5
Ben sinds het weekend de trotse eigenaar van Windows Vista Home Premium NL 64-bit. Ondanks alle berichten dat Vista slomer zou zijn in vergelijking met XP heb ik toch besloten te upgraden.

De reden hiervan was dat mijn XP corrupt was en alles binnen 't kwartier crashte. Ik moest dus hoe dan ook een nieuwe windows aanschaffen (heb geen zin meer om uren lang te downloaden en vervolgens de haren van je hoofd te trekken vanwege al die cracks met spy-ware en dergelijke. Ik wou het eens makkelijk doen. Dus heb ik besloten een OEM versie van Vista aan te schaffen.

Stabiliteit

Tot nu toe nog geen crashed van Vista gehad (op één enkele keer uitgezonderd maar dat kwam door m'n CPU OC :9 die zullen we maar niet meetellen.)

Functionaliteit / prestaties / gebruiksvriendelijkheid

Functionaliteit zit wel snor, er zijn functies in overvloed. Je kan alles fine tunen (iets wat mij erg aanspreekt) en je kan 't zo gek niet bedenken of de functie zit er al in. Zo kan je zelfs 't standaard OS lettertype instellen (iets dat niet kon bij XP... voor zover ik mij dat kan herinneren althans). Er is een uitgebreid scala aan ditjes en datjes dat dit OS zeer aantrekkelijk maakt voor de veeleisende gebruiker. Natuurlijk is Windows Vista nog een erg jong besturingssysteem, al ben ik wel van mening dat er nog wat te wensen over laat. Zeker gezien het feit dat ik de 64-bit (met oog op de toekomst) heb aangeschaft.

Gelukkig werken de meeste 32-bit applicaties (ook die zijn ontworpen voor XP en jonger) gewoon op Vista. Echter heb ik wel wat problemen ondervonden met de game Call of Duty 2. Het draaide wel, maar het opstarten van het spel duurde langer dan een minuut. Daarna werkte alles gewoon zoals in XP maar die ruime minuut is toch erg vervelend uiteraard. Uiteindelijk wel een oplossing voor dit probleem gevonden: de comptibiliteitsmodus.

Rechter muisknop op CoD2MP_s.exe > Eigenschappen > Compatibiliteit > "Dit programma in deze compatibiliteitsmodus uitvoeren: Windows XP (Service Pack 2)" + "Dit programma als administrator uitvoeren".

Na dit gedaan te hebben werkte 't als een zonnetje.

En dan over de drivers nog niet te spreken. Allereerst ben ik een nVidia gebruiker; je raadt 't al. Driver problemen. Opzicht werkt de standaard WHQL driver voor Vista 64-bit wel maar wat mij erg tegenvalt is dat nTune niet werkt. Op de site staat vermeld dat de nTune software ook zou moeten werken op Visat x64. Echter heb ik vernomen dat dit niet het geval is. Na verschillende her-installaties ben ik tot de conclusie gekomen dat de nTune software maar half werkt. Soms start het CP van nVidia helemaal niet meer op, de andere keer weer wel. Dan kan ik wél alle nTune opties zien maar ik kan bijvoorbeeld mijn videokaart niet overklokken. Erg vreemd allemaal, ik denk dat ik maar even moet wachten op een nieuwe versie van nTune die wél volledige Vista x64 ondersteuning heeft.

Verder is er dan nog de UAC (Gebruikersaccount beheer in het Nederlands, User account control in het engels). In het begin vond ik het nogal een irritante feature maar na verloop van tijd is het toch wel een fijn geval. Ik kan me voorstellen dat de UAC zeker voor de "casual users" (de mensen die van PC's niet al te veel verstand hebben) dit een erg fijne feature is. Het geeft toch enige vorm van beveiliging. Je krijg zo bij elke install een vraag of je de .exe wil uitvoeren of niet. En er word ook gewaarschuwd als de ontwikkelaars van de .exe niet bekend zijn, zodat de kans op fake .exe files kleiner is. Hierdoor neemt ook de beveiliging tegen spy-ware toe. Er zijn nog meer beveiligings features inbegrepen in Vista. Denk hierbij aan:
- Windows Firewall (beveiliging tegen hackers/vreemde software)
- Windows Defender (beveiliging tegen spy-ware)

Iets nieuws dat ik gezien heb is het "Ouderlijk toezicht"-feature. Dit is erg handig als je een gezin hebt met (jonge) kinderen die allemaal gebruik maken van één openbare computer. Je kan hiermee bijvoorbeeld spelletjes en webpagina's blokkeren. Windows Vista heeft zich, naar mijn mening, erg goed bezig gehouden met de gebruiksvriendelijkheid. Elke stap die je maakt (van windows installiteit tot het gebruik ervan) word uitgelegd en je kan overal details bij opvragen (via Windows Help en ondersteuning). Je wordt erg gemakkelijk door het installatie proces geleid zodat elke "brooky" Vista kan installeren. Echter vond ik de installatie wel erg tegenvallen. Soms duurde 't inladen van nieuwe stappen en/of een nieuw scherm een aantal minuten zonder dat ik het idee had dat er wat gebeurde. Na die aantal minuten ging de HD weer draaien en ging de installatie vrolijk verder. Ik weet niet in hoeverre dit te maken heeft met mijn systeem (al is dit redelijk nieuw), vanwege het feit dat het de 64-bit versie is of dat het gewoon met alle versies van Vista is.

Dan de nieuwe Vista interface met het Aero effect. Ziet er allemaal erg mooi en fancy uit. Ik hou wel van eye-candy. Ik heb ook niet echt het idee dat het Aero effect ervoor zorgt dat het geheel slomer wordt... ik heb eigenlijk helemaal niet het idee dat mijn PC slomer draait dan 't deed in XP. Verschillende benchmarks laten wel zien dat XP sneller is dan Vista. Maar dat is dan zo veer specifieke applicaties. De applicaties die ik gebruik zijn nagenoeg hetzelfde gebleven qua snelheid, of misschien een enkeling zelfs sneller.

Ik zal even een kort lijstje samenstellen van de applicaties die ik gebruik:

- Medal of Honor (Allied Assault & Spearhead)
- Call of Duty serie (CoD + CoD:UO + CoD2)
- Adobe Photoshop CS2 (heb 't idee dat 't opstarten sneller gaat)
- Adobe ImageReady
- Macromedia Dreamweaver (tegenwoordig ook van Adobe)
- Macromedia Flash (tegenwoordig ook van Adobe)
- Sony Vegas 6.0b
- iuVCR (video capture programmaatje)
En verder nog wat kleine applicaties.

In Vista zit een "gadget" sidebar waarmee je allerlei handige gadgets op je bureaublad kan zetten. Denk hierbij aan een klok, een kalender en een 2 metertjes die aangeven wat je CPU-usage is en het gebruik van je geheugen. Er zijn er nog veel meer te downloaden op 't internet. Ook heb je de 3D Flip feature. Hiermee kan je, net zoals met Alt+tab, door je verschillende geopende applicaties bladeren. Zie ook de afbeelding. Wat ik binnenkort nog wel even moet testen is of mijn TV kaart en geluidskaart (ik gebruik nu onboard) gaan werken op Windows Vista (ivm drivers, zijn namelijk allebei al aardig oude PCI kaartjes)

Edit @ paar minuten later :9

Nog bijna vergeten: de Home Premium versie van Vista komt met Windows Media Center. Ik zelf gebruik 't alleen niet.

Systeemeisen

De minimale systeemeisen die gegeven worden zijn als volgt.

Een Vista-capable PC (dwz: voor Vista Home Basic):
* Een recente processor (minimaal 800 MHz).
* 512 MB systeemgeheugen.
* Een grafische processor die geschikt is voor DirectX 9.

Een Vista-premium ready PC (dwz: voor Vista Home Premium, Business & Ultimate):
* 1-GHz, 32-bits (x86) of 64-bits (x64) processor).
* 1 GB systeemgeheugen
* Ondersteuning voor grafische weergave met DirectX 9 met een WDDM-stuurprogramma, 128 MB grafisch geheugen (minimaal), Pixel Shader 2.0 en 32 bits per pixel.
* harde schijf van 40 GB met 15 GB vrije schijfruimte.
* Dvd-romstation.
* Audio-uitgang.
* Internettoegang.

Ik schat dat het meerendeel van de tweakers hier een Vista-premium ready PC zullen hebben. Ik vind het geen overdreven zware systeemeisen (muv het geheugen).

Installatiegemak

Ik had het al even kort over de Windows Vista installatie gehad. Je wordt netjes door het gehele proces geleid zonder dat je al te veel kennis van computers moet hebben.

Tja, wat kan ik hierover zeggen. Ik heb ¤90,50 betaald voor mijn versie van Windows Vista. Let wel: dit was de OEM versie. De retail prijzen vind ik echt absurd. Dat je zoveel moet vragen voor een "simpel" besturingssysteem dat vooral een eye-candy-opvolger is van Windows XP en ook nog eens een aantal leuke trekjes van Mac OS heeft. Ik vind niet dat dit "aftreksel" (zo kan ik het best noemen) van Windows XP / Mac OS zo veel geld waard is. Gelukkig zijn er dan nog de goedkopere OEM versies, waar ik mezelf dus blij mee heb gemaakt :).

Al met al denk ik dat dit OS een leuke opvolger is van Windows XP en ik denk dat 't meer is dan alléén maar eye-candy. En al die adviezen dat je beter nog niet naar Vista kan gaan? Wat mij betreft kan je die aan je laars lappen... Enige nadeel dat ik ondervonden heb zijn enkele drivers. Die óf nog niet goed werken óf nog in ontwikkeling zijn. Maar ik verwacht dat over een maand, hooguit 2 maanden al deze driver problemen zullen zijn opgelost. Zeker van nVidia verwacht ik dat ze de komende tijd flink aan de gang zullen gaan aangezien ze er al zoveel klachten over gehad hebben.

Trouwens:

Een leuke voetnoot. En ik citeer:
Platformen
Onder welke besturingssystemen heb je de Microsoft Windows Vista gebruikt?

Heb jij ook een Microsoft Windows Vista Home Premium?

Erg uitgebreid, goed geschreven kerel!
dankje, ik heb mijn best erop gedaan ;)

/makafacka is verbaasd over de lengtes van de surveys die afgelopen week langs zijn gekomen
Je hebt een mooie survey getypt.

Ik zou zelf nooit home premium/basic willen hebben, omdat er geen groups policies inzitten (userbeheer ed...)

Dat mis ik echt.

Over drivers, welja, dat komt wel goed :)
basic was voor mij ook geen mogelijkheid (meer uit persoonlijke overwegingen)

verder is home premium voor mij, als enige gebruiker van dit systeem, voldoende. Ik kan hier mijn games op spelen en photoshoppen en dergelijke. Meer heb ik ook niet echt nodig.

Windows Media Center ga ik echter wel in de toekomst gebruiken (zodra ik een LCD TV heb aangeschaft)

Verder heb ik niet zo veel verstand van die group policies maar ik mis 't niet... (anders zou ik 't wel weten ;))
eindelijk eens een redelijk positief verslag en goed gemaakt.
Geloof het of niet; de 3D flip feature vind ik nergens terug bij mijn vista ultimate x64 :?
Moet wel.

hier staat ook een vinkje bij 3D flip ;)
Misschien is het zo dat jij gewoon alt+tab indrukt. Ik deed dat in het begin ook en dacht toen dat ik het ergens in moest stellen. Echter is het zo dat je je Windows-knop ingedrukt moet houden en per klik op je tab-knop scroll je door je 3D flip.
Dit bedoel ik uiteraard met de Windows-knop:
in orde, dank je wel; het noemt infeite "tussen vensters schakelen" ;)
Prima survey, hier word je tenminste wat wijzer van.

Vraagje, aangezien ik ook overweeg bij mijn volgende systeem over te stappen op 64 bit: werken 32 bits aps net zo snel als onder een 32 bits OS of merk je toch wat vertraging?
met de applicaties die in mijn survey staan heb ik géén vertraging gemerkt... photoshop is zelfs sneller gaan werken...

alleen met call of duty 2 had ik een probleempje zoals je kan lezen. Maar als je applicaties op de 64-bit slomer draaien dan kan je altijd de compatibiliteits modus instellen (zie afbeelding) en de applicatie als moderator uitvoeren. Dan werkt 't hoogstwaarschijnlijk gewoon zoals XP (op enkele uitzondering na)

Ik hoop dat je hiermee voldoende geïnformeerd bent :9
Heb net als jou sinds zaterdag de 64-bits OEM Home Premium NL versie.

Ben het met je review helemaal eens!
Goede review. Heb zelf de 32 bits variant en kan me helemaal vinden in wat jij verteld!
Zat nog druk te twijfelen maar aangezien jij alles wel aan de praat krijgt onder de 64bit versie ga ik toch ook maar voor 64bit. (Wel de UK versie, da's m'n eigen voorkeur: Ik hou niet van slecht vertaalde teksten)

Uitstekende review trouwens! _/-\o_
Eindelijk iemand die zich ook echt verdiept in het OS ipv lopen blaten dat het niks meer is dan een leuke shell!

Jij verdient een pluim! :9
Dat kan wel, het zit alleen niet makkelijk verborgen zoals zo vaak met instellingen :)
Voor mensen die de 32-bit versie hebben:
Je kunt tegen verzendkosten bij Microsoft de DVD met de 64-bit versie aanvragen:

Ik meen dat het ook andersom werkt... Dus als je een 64-bit versie hebt, dat je de 32-bit versie toegestuurd kunt krijgen.
Dit gaat helaas niet op voor mensen die de OEM-versie hebben, alleen retails.