Netgear HDX101 Powerline HD Ethernet Adapter Review

redniels 12 januari 2010, 8.390 views

Netgear HDX101 Powerline HD Ethernet Adapter

Pluspunten

• Rock solid
  • Snel, zover Powerline snel kan zijn!
  • Qos
  • geen merkbare lag

Minpunten

• Prijs (tegenwoordig valt dit wel mee)
  • niet compatible met andere types/merken
  • zeik categorie:
  • felle ledjes
  • wordt enigzins warm
  • groot. blokkeert gemakkelijk het gehele stopcontact.

de HDX101. Tot 200Mbits ethernet over power. Klinkt leuk, maar werkt het ook?

Ik heb ze in gebruik om mijn ADSL verbinding naar mijn PC's te brengen, zonder Wifi ellende of kabels trekken. En ik moet zeggen: heerlijk. vanaf dag 1 probleemloos gefunctioneerd. Installatie was een eitje, en de performance is zeer behoorlijk te noemen. natuurlijk haal je de 200 mbits nooit, en daar is Netgear ook wel eerlijk over, maar hetgeen waar ik gemiddeld op zit is
100 Mbit "down" en 89 Mbit "up", en dat is iets wat ik geen een ander powerline product tot nu toe heb zien doen. Zeker niet als 1 van de 2 naast de groepenkast zit! (en daar zit ie bij mij: op 20 CM van de aardlek schakelaars..)
Natuurlijk hebben ze "last" op het moment dat een zwaar apparaat inschakeld op de zelfde groep (wasmachine, stofzuiger e.d.) maar dan nog zweven ze rond de 70 Mbit!

punts gewijs:

Installatie: makkelijk
Snelheid: boven verwachting
Lag: Niks merkbaars.
QOS: werkt!!!! handig dus
prijs: duur..... rond de 100 euries per stuk..

conclusie:
Ondanks de forse prijs ben ik er heel blij mee: geen Wifi gezeur wat vaak omvalt, niet mijn hele huis overhoop hoeven halen om kabels te trekken, en het werkt boven verwachting.

belangrijk puntje:
HDX101's zijn ALLEEN te gebruiken met andere HDX101's! dus andere powerline apparaten (alle merken, alle types) zijn een no fly zone..
da's wel een minpuntje als je er al hebt... voor mij was/is dit een non issue, maar misschien voor anderen....?

Update: (een paar jaar later)
Ik ben verhuisd naar een nieuwbouw wijk. daar ik nogal lui ben dacht ik wederom deze 2 gemakkelijk te kunnen gebruiken, echter op mijn spiksplinternieuwe groepenkast & bedrading kwam ik niet boven de ....

4 Mbit

uit. de reden is voor mij tot op heden nog steeds compleet onduidelijk, waardoor ik toch maar mijn huis ben gaan bekabelen (er zitten nogal wat lozen leidingen in mijn nieuwe huis).
Ondanks dit, moet ik zeggen dat ik nog steeds redelijk positief over deze en ander lan over 220V oplossingen ben. DE HDX101 en de nieuwere HomeplugAV (200Mbit en daarboven) hebben voor mij redelijk wat lastige problemen opgelost.

voorbeeld: een klant had tijdelijk een zeer oud pand betrokken, in dit pand stond precies in het midden een gigantische oude kluis. Kabels trekken daar was geen optie. door deze kluis was de Wifi dekking binnen waardeloos. van alles geprobeerd, tot en met 3 access points op verschillende locaties in het pand als relays, maar het bleef bal. uiteindelijk de 3 access point via homeplugAV's gekoppeld en toen werkte alles naar behoren.

en nee, de HDX101's kunnen vanwege de gebruikte chipset NIET communiceren met andere HomeplugAV compliant apparaten. ze kunnen wel naast elkaar bestaan (als zijnde 2 aparte netwerken)

Heb jij ook een Netgear HDX101 Powerline HD Ethernet Adapter?

Ik heb er ook twee in huis, en vindt ze aanzienlijk sneller dan mijn experiabox , die moet door twee verdiepingen heen.
Nu wil uitbreiden; zijn deze dingen nog ergens te koop ?
Zijn ze echt niet te gebruiken met een andere Homeplug AV standaard ?
"Als je geinteresseerd bent in dit soort oplossingen let dan op dat je ALTIJD de 200 Mbit of hoger varianten aanschaft. nog steeds worden de 85 Mbit's aangeboden maar dat is echt rommel."

Beetje oneerlijke opmerking vind ik. Ik heb 2 Netgear XE104's in gebruik en ben UITERMATE tevreden met die dingen. Installatie en gebruik zijn identiek aan wat je beschrijft hierboven, enkel de snelheid ligt lager, maar dat is dan ook te verwachten aangezien ze idd als 85Mbit worden gespecificeerd.

Volgens het meegeleverde encryption/diagnostic programma haal ik 53Mbit tussen beide plugs, in realiteit kopieer ik (grote) bestanden aan ca 1100 k/s wat bijlange na geen 53Mbit is, maar alleszins meer dan wat ik haal met wifi tussen die twee punten.
Specifiek bijkomend voor die XE104 is dan nog eens dat de geïntegreerde switch FANTASTISCH goed werkt... enkel oppassen dat je bij veel lokaal traffiek het ding wel netjes rechtop 'staan' hebt. Ik had 'm ooit liggend in een stopcontacten-blok zitten en in die positie werd ie te warm en begon ie "raar" te doen.

Als ik lees dat je 4Mbit haalt op een 200Mbit toestel, dan zou ik sneller geneigd zijn DAT toestel als 'rommel' te omschrijven... Nuja, wil absoluut geen flame-war starten hoor, integendeel, als ik de reviews lees van die XE104 hier op Tweakers, dan is de ene laaiend enthousiast en de andere verbolgen.... veel lijkt af te hangen van de leidingen in je huis... Mijn buur heeft er van een ander merk (Diavolo?) en die werken ook perfect zolang er geen verliesstroom-schakelaar tussen de verschillende plug zit, als hij probeert daar 'door' te gaan, dan valt het signaal volledig weg.

Waar iedereen het schijnbaar wel over eens is : die dingen zijn veel te duur ! ;)
Welke afstand (over het elektriciteitsnet) overbrug je?
Bij mij werkte ze helaas niet optimaal. Heb ze daarom terug moeten brengen. Tussen twee groepen haalde ik maar 8 mbit.
Ik heb er ook twee geprobeert (tussen g-router en een xbox-360) in de hoop een eenvoudige oplossing te hebben gevonden om full-HD te kunnen streamen van PC naar xbox zonder gelijk een kabel te hoeven trekken.

"Inprikken en draaien maar" is geen probleem, het werkt echt meteen zonder ook maar iets te hoeven instellen. Maar (daar is 'ie dan) de doorvoersnelheid was erg laag, niet hoger dan 20Mbit. Het leverde mij alleen maar schokkend HD beeld op terwijl de "oude" wireless usb antenne van Microsoft hier beter mee omging (helaas ook niet optimaal). XBL werkt prima, ook normale video/divx is geen probleem. Toch maar teruggebracht omdat het helaas niet een verbetering is ten opzichte van mijn oude opstelling.
Goeie review! Heb nu zelf een setje van twee stuks in gebruik om vanaf mijn kabelmodem naar de vaste pc opstelling te gaan. Hiervoor had ik de verbinding een tijd lang via WiFi (Pre-N van Belkin) lopen, maar niet stabiel genoeg naar mijn mening. Ik mag namelijk graag een potje COD4 spelen, maar bij tijd en wijlen was de verbinding zo slecht dat er geen lol meer aan was. Vanalles geprobeerd qua kanalen en snelheid terugbrengen, maar geen succes. Inmiddels naar volle tevredenheid overgestapt op deze Powerline oplossing.

Met installeren liep ik tegen een klein probleem aan waarvan ik in eerste instantie dacht dat het met de adapters te maken had. Ik kreeg op de pc geen ip adres toegewezen. Pas nadat ik de UPC modem 1 minuut zonder stroom had gezet werd er een ip adres aan m'n pc toegekend. Dit heeft me wel anderhalf uur klooien gekost, dus bij deze: voor alle gebruikers van deze apparaatjes met een UPC modem. Aan beide zijden inpluggen en vervolgens je modem even een minuutje uitzetten. Aanzetten, en het werkt.
Goeie review.
Maar nu ze in je nieuwe huis niet meer werken.... Verkoop je ze nu toevallig niet?
Ik gebruik sinds een aantal maanden Netgear XAV101 en ben daar tevreden over. Ik heb een set van twee, dus één output.

Nu wil ik in een andere kamer ook gebruik maken van dit systeem. Kan ik dan volstaan met het kopen van één Netgear XAV101 en die in de tweede kamer in de muur pluggen?

In totaal heb ik dan 3 apparaten: één bij de bron, waar de connectie het huis binnenkomt en twee in twee andere kamers waar gebruik wordt gemaakt van de verbinding.

Ik kan me voorstellen dat deze opstelling ten koste gaat van de kwaliteit/snelheid. Maar mijn vraag is dit technisch werkt zo.
Antwoord op mijn eigen vraag (via Netgear helpdesk):

Het kan, mits de derde adapter identiek type is als andere twee.