Specificaties Kit met 1 lens, 16,2MP sensor, GPS - Bekijk alle specificaties

Sony A SLT-A55L + DT 18-55mm SAM Zwart Review

NIMIC 16 juni 2011, laatste update op 21 juli 2014, 1.012 views

Sony A SLT-A55L + DT 18-55mm SAM Zwart

Prima spiegelcamera, die eigenlijk nergens tegenvalt. Vooral het draaibare scherm is voor mij echt een pluspunt. Er zitten veel leuke functies op die je niet meer gebruikt als je er echt mee leert werken en de voordelen van RAW benut.

Pluspunten

• GPS
  • 1080P filmen
  • bedieningsgemak
  • draaibaar scherm
  • geen viewfinder nodig

Minpunten

• Draaibaar scherm aan de zijkant zou beter zijn
  • Microfoon kan een stuk beter (zoals Panasonic GH2)
  • Volgt onderwerpen niet bij scherpstellen
  • Extra softwarefuncties voegen niets meer toe voor mij. Maar dat zal voor overige camera's ook het geval zijn.
  • Mis de functie om iedere seconde een foto te laten maken. Daarvoor is een afstandbediening nodig.

Uitbreidbaarheid Score: 4
Batterijduur Score: 4
Snelheid en automatiek Score: 4
Featureset
De featureset is erg goed. Hieronder wat functies die ik gebruik.
  • Auto HDR, levert soms verbazend goede foto's op. En je kunt altijd nog het origineel gebruiken. (gebruik ik inmiddels niet meer, bewerken van RAW levert over het algemeen betere plaatjes op.)
  • 1080P filmen. Erg goed beeld.
  • de GPS is heel erg makkelijk, ik gebruikte hiervoor een aparte GPS apparaat en zette op die manier de foto's op de goede plek. Dit spaart nog meer tijd. Let er wel op dat het 10 seconden duurt voordat de camera een fix heeft na het aanzetten. Dus even wachten met foto's maken op een nieuwe locatie.
De panorama functie valt me wat tegen. Deze gebuikt niet de volledige sensor, dus daar moet je rekening mee houden. Bovendien geeft Microsoft ICE een beter resultaat. Een hogere resolutie en minder snel fouten. De 3D functie is wel interessant, maar het resultaat daarvan moet ik nog bekijken op mijn 3D tv.

Ergonomie & bedienings- mogelijkheden
Goed, ik kan alles goed bedienen en via de fn knop is het meeste zo aangepast. Alleen voor het aan en uit zetten van steadyshot moet ik naar het menu. En die heb ik nodig omdat een van mijn lenzen optische stabilisatie bevat, dat werkt niet samen met steadyshot.
En een groot voordeel, niet 20 verschillende knoppen die je niet uit elkaar kunt houden. De evf heb ik nog niet gebruikt, dus daar kan ik niets over zeggen. Ik houd altijd graag mijn omgeving in de gaten als ik foto's maak. En door zo'n gat kijken met een bril vind ik ook niet praktisch. Dit is direct een van de grote pluspunten van deze camera.

Beeldkwaliteit
Beeldkwaliteit is een van de redenen van aankoop en het heeft me niet teleurgesteld. In filmen zou de kwaliteit van het geluid wel beter kunnen.
Zie eventueel http://youtu.be/l7ykxTS2lwA voor een film die ik laatst in Monaco maakte met de A55.

Batterijduur
Na alle slechte verhalen over de batterij viel me dit reuze mee. Ik heb binnen 1 dag nog niet met een lege accu gestaan. Maar elke dag opladen is wel aan te raden. Ik heb ook altijd een 2de accu bij me.

Mijn afweging ging tussen de Panasonic GH1 en GH2 en deze Sony A55. Ik wilde namelijk ook graag in HD kunnen filmen. Voor film is de GH2 wel beter qua beeld, maar zeker wat betreft het geluid. Voor foto's vind ik de A55 beter en fijner.
En om dan op de prijs te komen, de A55 is stukken goedkoper dan de GH2. Zelfs als je net zoals ik een Sigma 18-250 erbij koopt om dezelfde functionaliteit als de 14-140 kit van Panasonic te evenaren.

Foto's met A55 op je favoriete site

Heb jij ook een Sony A SLT-A55L + DT 18-55mm SAM Zwart?

Leuk overzicht!

Ik mis alleen auto HDR bij de positieve punten. En de redenen voor 3 lenzen (de kitlens, de Sigma megazoom en de Sigma groothoekzoom) zou ik ook graag willen weten.

En bij een camera ben ik altijd benieuwd naar foto's!
De redenen voor de 3 lenzen zijn.
  • Superzoom voor groot bereik zodat je niet vaak van lens moet wisselen.
  • Groothoek, voor als het er niet op past met mijn superzoom. Zoals in kerken e.d.
  • Kitlens, was 20 euro duurder dan de body alleen, en ik dacht dat het op die manier makkelijker was de body een keer te kunnen verkopen. Verder gebruik ik deze binnen bij feestjes, omdat de flits met mijn superzoom niet werkt. (lensschaduw)
Overige opmerkingen heb ik toegevoegd.
De kitlens is inderdaad duidelijk, voor zo weinig neem je die er gewoon bij!

En ik weet dat een superzoom handig is, maar waarom deze, met ingebouwde stabilisatie, en niet bv de niet gestabiliseerde Sony DT 18-250 of de optisch vrijwel identieke Tamron 18-250. Stabilisatie zit al in de body, en dan vervalt één van je nadelen.

Heb je de Sony, de Sigma en de Tamron getest, en kwam de Sigma als beste uit de bus? Was hij de meest degelijke van het trio? Of was deze het goedkoopst? Of was hij toevallig gewoon beschikbaar in de winkel waar je je camera hebt gekocht?

Eenzelfde verhaal voor je keuze voor de groothoekzoom.

En als flitser kan ik je de Sony HVL-F42AM aanraden. Dat is een superflitser! Dan kun je binnenshuis ook met je superzoom flitsfoto's maken.
Ik heb reviews opgezocht op internet, en daarbij kwam de Sigma er voor mij als beste uit. Ik weet eerlijk gezegd niet precies meer waarom.
Verder las ik dat optische stabilisatie beter werkt. De optische stabilisatie is ook voordelig als je veel filmt, je hebt dan minder snel last van een te heet wordende sensor.

Voor de groothoek zoom geldt eigenlijk hetzelfde. Ik twijfelde tussen de Tokina en de Sigma. Uiteindelijk gekozen voor de Sigma met de redenen:
Meer groothoek
Scherper
Ook een Sigma
Wel minder lichtsterk.
Ik heb dit besloten nadat ik deze review had gelezen:
Review van the digital picture

Dankjewel voor de tip. Daar zal ik over nadenken.