Specificaties MP3 speler met 4GB opslag - Bekijk alle specificaties

Cowon iAudio D2 4GB Zwart Review

MooDyBLueS 30 juli 2007, 7.102 views

Cowon iAudio D2 4GB Zwart

Pluspunten

• erg lange accutijd
  • compact en lichtgewicht
  • hoog gadgetgehalte
  • speelt videos zeer soepel en goed af
  • zeer hoge beeldkwaliteit
  • zeer hoge geluidskwaliteit
  • groot touchscreen
  • makkelijk in gebruik
  • AC adapter bijgeleverd
  • in de toekomst SDHC compatible

Minpunten

• videos dienen eerste omgezet te worden
  • geen nekkoord bijgeleverd
  • geen TV-out kabel bijgeleverd
  • geen tasje/beschermhoes bijgeleverd
  • enkele instellingen zitten op erg rare plekkken
  • ondersteunt alleen JPEG voor foto's
  • stylus niet optimaal

Geluidskwaliteit Score: 5
Introductie
Nadat mijn iRiver H320SE 20GB de geest had gegeven na ruim anderhalf jaar, werd het tijd om op zoek te gaan naar een waardige opvolger. Inmiddels had ik op mijn werk een Creative Zen V 1GB gewonnen die als tijdelijke invulling gebruikt werd. Zo had ik alle tijd om op mijn gemak te gaan zoeken en vergelijken.

Na veel zoeken en het noteren en vergelijken van een dozijn aan MP3-spelers of PMP's ben ik gaan kijken welke minpunten ik bij mijn huidige en vorige MP3-spelers ben tegengekomen. Op die manier kon ik uitzoeken of er in dat dozijn aan MP3-spelers modellen bij zaten die dezelfde minpunten deelden. Na het wegfilteren van die modellen kwam ik uit op de Cowon iAudio X5L 30GB en de Cowon iAudio D2 4GB. Het PMP gedeelte van de D2 sprak mij wel aan, wat vooral de doorslag gaf was de opgegeven accutijd van 52 uur bij muziek, 10 uur bij video's en het grote touchscreen.

Het beperkte formaat, lage gewicht en uitbreidbaarheid door middel van SD(HC) geheugenkaarten gaven de uiteindelijke doorslag. Belangrijk om nog te vermelden is dat voor mij geluidskwaliteit de hoogste prioriteit had bij het selecteren. Laat Cowon nu juist hier een naam mee hoog te houden hebben.

Featureset
Aan ondersteuning voor audio- en videoformaten geen gebrek. Out-of-the-box speelt de D2 namelijk MP3, OGG Vorbis, WMA, FLAC, WAV en als extra JPEG en TXT.

De eerste teleurstelling kwam toen bleek dat geen enkele muziek video of aflevering van een TV serie het direct deed. Gelukkig blijkt Cowon een handig programma hiervoor bij te leveren die zo goed als elk video formaat om kan zetten naar voor Cowon D2 begrijpbare bestanden, genaamd JetAudio. JetAudio zet hierbij alle formaten video's om naar AVI of WMV, op voorwaarde dat je op de PC wel de juiste codec geinstalleerd hebt staan (DivX, XviD, etc...). Het omzetten van de video's gaat op ongeveer 4-5x, wat ervoor zorgt dat een aflevering van Family Guy (21 minuten) ongeveer 4-5 minuten nodig heeft om omgezet te worden. Het omzetten van een complete DivX film van 2 uur zou dus niet langer hoeven te duren dan een half uur. Dit is natuurlijk wel afhankelijk van de rekenkracht van de processor. Ter info: ik gebruik een Intel Core 2 Duo E6300.

Naast de mogelijkheid om muziek en video af te spelen, zijn ook TXT bestanden te bekijken. Standaard wordt een kleine user guide als TXT bestand meegeleverd op het geheugen van de Cowon, om gelijk te testen zullen we maar zeggen. Wie leest immers de user guides? Het is veel leuker om zelf alles uit te zoeken.

De photo viewer blijkt beperkt tot het JPEG formaat. Nu zal ik zeker niet gaan roepen dat ik ondersteuning voor bestandsformaten als TIFF, BMP en RAW mis. Het is echter wel erg jammer dat GIF en PNG niet worden ondersteund. Dit zijn namelijk veelgebruikte formaten die ieder zo hun eigen voordelen bieden. Voor mij persoonlijk is dit geen minpunt, aangezien ik de foto functie alleen voor wallpapers zal gebruiken. Maar eerlijk is eerlijk, als je een photo viewer inbouwt doe het dan gelijk goed en niet op zo'n halfbakken manier zoals nu gebeurd.

Als laatste kwam ik nog een aantal functies tegen die een leuke aanvulling zijn. Zo zit er een voice recorder ingebouwd, kan je via de line-in opnemen en de ingebouwde FM-radio valt eveneens in MP3-formaat op te nemen. Een deels zeer leuke, maar anderzijds nutteloze functie is de wekker. Aangezien mijn huidige home cinema set deze functie niet meer heeft, werd ik in eerste instantie blij verrast hiermee. Als ik vervolgens na ga dat ik dan elke avond de D2 aan mijn home cinema set moet koppelen en deze aan moet laten staan gedurende de hele nacht, vind ik dit toch een beetje omslachtig. Een speakerset die direct op de 3.5mm jack aangesloten kan worden is dan nog wel een optie en waarschijnlijk ga ik puur voor deze functie dan ook een speakerset aanschaffen. Maar dat terzijde.

Zoals in de ontroductie al kort genoemd, beschikt de D2 over een Secure Digital uitbreidingsslot. Hiermee is het mogelijk om op dit moment tot 4 GB (ook hi-speed) geheugenkaarten te gebruiken. Met een toekomstige firmware update gaat het ook mogelijk worden om SDHC kaarten te gebruiken die in de toekomst tot 32GB zullen gaan. Dit is een zeer groot pluspunt in mijn ogen.

Als accessoires krijg je een stylus bijgeleverd die tevens als kickstand zijn dienst doet. Het gaat hierbij om een driehoekig pennetje wat op twee manieren aan de achterkant in de D2 gestoken kan worden om hem zo onder 50° of 75° neer te kunnen zetten op een vlakke ondergrond. Nadeel is dat er geen opbergplek is voor de stylus, daarentegen zit er een elastisch koordje aan wat net lang genoeg is om zonder uit te rekken het hele scherm te halen. Hoewel het een fijn pennetje is om mee te werken, vind ik het vervelend dat deze constant aan het apparaat bungelt en niet op te bergen is. Ik had liever een pennetje gezien, zoals bekend van PDA's, die in de D2 zelf te schuiven is.

Waar ik eerlijkheidshalve niet op heb gelet bij aanschaf, maar wat tegenwoordig bijna nooit meer gebeurd is het bijleveren van een AC adapter. Als een apparaat langer dan 2 uur nodig heeft om op te laden, heeft het voor mij al geen nut meer om zonder AC adapter te werken. Dat Cowon deze er bij levert vind ik dan ook meer dan netjes.

Het gewicht van de D2 maakt hem licht genoeg om hem om je nek te hangen. Toch wordt er helaas geen nekkoord bijgeleverd.

Al met al dus een zeer uitgebreide featureset, met enkele kleine gebreken.

Beeldkwaliteit
Het 2.5 inch grote TFT scherm met 320x240 pixels is werkelijk fantastisch te noemen. Cowon weet te vermelden dat het om een 24-bit paneeltje gaat die 16 miljoen kleuren kan weergeven. Dit blijkt verre van grootspraak, de video's spatten werkelijk van het scherm af. Qua reactietijd zit het ook erg goed. Ik heb een muziek video vergeleken met mijn Dell 24" TFT die 16ms als reactietijd heeft en ik kan, hoe goed ik ook kijk, totaal geen verschil ontdekken. Beide hebben geen last van ghosting.

Het scherm heeft af en toe een klein beetje last van reflecties, maar ik moet erbij zeggen dat ik tot op heden nog niet zonder screen protector heb gewerkt. Dit zal uiteraard (in negatieve zin) bijdragen aan de reflectie. Hinderlijk is het verder nooit. De helderheid is erg hoog en met het contrast is ook niks mis. Bij het verkennen van het settings menu kwam ik erachter dat hij standaard afgesteld stond op een helderheid van 6 en nog opgeschroefd kon worden naar 10. Hiermee krijg je zelfs bij daglicht een zeer helder en kwalitatief prachtig beeld.

Geluidskwaliteit
Mijn gesloten Creative EP-630 IEM's (In-Ear Monitors) zorgden er in het verleden voor dat ik het verschil in geluidskwaliteit tussen verschillende MP3-spelers goed kon horen. De Cowon D2 zorgt er voor dat juist de door mij zo gewaardeerde EP-630's de beperking vormen. Met een output van 74mW behoort de D2 tot de absolute top, mits je allerlei ingebouwde frutsels uit zet. Dit helpt zeker niet mee.

De Cowon iAudio D2 heeft maar liefst 5 zogeheten JetEffect geluidsverbeterende functies. Te weten BBE, Mach3Bass, 3D Surround, Stereo Enhance en MP Enhance. Ik weet niet wat ze allemaal precies doen, maar ik weet wel dat ze voor mij afbreuk doen aan de kwaliteit. Het zijn allemaal leuke opties om oordopjes van ¤ 10 beter te laten klinken, maar iedereen die met kwalitatief goede oordopjes of dito full-sized hoofdtelefoons gaat luisteren merkt meteen dat deze functies beter uitgezet kunnen worden.

Desondanks ben ik zeer tevreden met hetgeen de D2 uit mijn EP-630's weet te halen. Nu is het alleen nog afwachten wat ze uit mijn pas bestelde Shure E500 PTH IEM's weten te halen. Zodra ik die binnen heb, zal ik hier een update doen.

Bouwkwaliteit en afwerking
Het gehele apparaat is opgetrokken uit kunststof, hoogwaardig kunststof dat wel. Er is dan ook niks aan te merken op de kwaliteit hiervan. Hoewel ik het mooi had gevonden als het apparaat van bijvoorbeeld magnesium was gemaakt, is het gebruikte kunststof in ieder geval een betere keus dan de vaak gebruikte spiegelende kunststoffen.

Knoppen voelen degelijk aan waarbij een duidelijke klik voelbaar is. De aan/uit- en holdknop is een schuifje wat er tevens voor kan zorgen dat je direct het scherm uitschakelt door even snel naar de aan/uit stand te schuiven.

Het scherm is aanraakgevoelig, wat er wel eens voor zou kunnen zorgen dat een flinke tik het aanraakgestuurde deel zou kunnen uitschakelen. In hoeverre Cowon dit in heeft kunnen perken, kan ik nu nog niet zeggen. Het voelt echter degelijk aan, met genoeg bescherming om lang mee te gaan.

Ergonomie
Dankzij het touchscreen is de PMP-speler erg makkelijk in gebruik. Alles zit op een logische plek en bovenop zijn makkelijk te bereiken volumeknoppen en een menuknop te vinden. Vanuit het hoofdmenu kan je direct selecteren wat je wilt doen: music, video, picture, text, FM radio, record en settings. Dit werk intuitief en eenmaal in een bepaalde functie zorgt het aanraken van het scherm ervoor dat je een menubalk aan de onderkant te zien krijgt. Vanuit dit menu valt de browser te openen, zijn settings direct aan te passen en kan je naar het hoofdmenu of alleen de huidige (sub)functie sluiten.

Hoewel ik bij het voor de eerste keer opstarten van de D2 de keuze kreeg om een taal te selecteren, wou ik toch van Nederlands naar Engels toe. Dit met als voornaamste reden dat de terminologie in het Nederlands vaak erg gebrekkig of knullig vertaald wordt. Dat Cowon dit denkt op te lossen door sommige woorden (o.a. settings) gewoon in het Engels te laten staan, ondanks het feit dat je aan hebt gegeven in het Nederlands te willen werken is een grote misser. Als je Nederlands als optie toevoegd, doe het dan goed, of laat het terwege. Hier heeft iemand die weinig tot geen Engels kan alsnog geen moer aan.

Aansluitend op het probleem met de Nederlandse taalinstelling, probeerde ik het terug te zetten naar Engels. Dit bleek een regelrechte ramp. Na een zoektocht van zeker een kwartier onder alle logische menu's, ben ik vloekend en tierend maar alle menu's langsgelopen. Tevens heb ik alle verschillende manieren om dezelfde menu's te benaderen geprobeerd in de hoop toch een keer die ene extra optie te vinden (het wijzigen van de taal). Uiteindelijk bleek de taalinstelling niet onder Settings => Algemeen (General) te staan, maar onder Settings => Scherm (Display). Tussen instelling voor de wallpaper, scroll speed, LCD auto off, brightness en tv-out methods stond daar ineens de mogelijkheid om naar een andere taal te schakelen. Hier dus een minpunt voor Cowon.

Het al eerder behandelde stylus pennetje krijgt ook een minpunt, aangezien een echte stylus pen (waar ongetwijfeld ruimte voor is in het apparaat) toch stukken beter werkt.

Uitbreidbaarheid en veelzijdigheid
Zoals gezegd is de D2 uit te breiden met een Secure Digital card. Aangezien Cowon heeft aangegeven met een volgende firmware update ook SDHC kaarten te ondersteunen, was dit voor mij een van de belangrijkste aanschafredenen. Het feit dat Cowon naar hun klanten luistert en op die manier de firmware updates maakt, is ook iets wat een pluim verdiend.

De ingebouwde 4GB aan flashgeheugen is zonder problemen als USB opslagmedium te gebruiken. Je kan zelfs normale bestanden bij de muziek in de mappen gooien, geen enkel probleem. De D2 zelf zal ze gewoonweg negeren als hij er niks mee kan.

Een TV-out ontbreekt ook niet, wat erg handig kan zijn om bij iemand je MP3-speler op de TV aan te sluiten en zo een muziek video, aflevering van een serie of een complete film te bekijken. De kwaliteit van de videos zijn van dermate hoge kwaliteit dat ze moeilijk van de originele DivX zijn te onderscheiden. Alleen echte DVD's zullen dus duidelijk beter zijn. Wat wel weer jammer is, is dat de TV-out kabel niet bijgeleverd wordt.

Mobiliteit en accuduur
Slechts 91 gram weegt de D2. Ter vergelijk: een gemiddelde 20GB (of grotere) harddisk speler zit al snel op 200~250 gram en biedt vaak nog niet eens de mogelijkheden die met de D2 geboden worden.

De ingebouwde accu (helaas niet vervangbaar) gaat volgens zeggen van Cowon 52 uur mee bij muziek en 10 uur bij video's. Het feit dat ik hem ondanks het bekijken van zeker 3 uur aan video nog niet onder de 3 van de 4 streepjes heb zien gaan, zegt genoeg. Ik twijfel er dan ook niet aan dat 40 uur muziek en 7,5 uur video zeker mogelijk is.

Voor al het gebodene wil ik hem zelfs goedkoop noemen. Vergelijk hem eens met de (overhypte) iPod Nano 4 GB: ¤ 199 voor de iPod, ¤ 249 voor de Cowon iAudio D2 4 GB. Wat je extra krijgt is duidelijk: dubbele accutijd (52 vs. 24 uur), 2.5 inch touchscreen met video mogelijkheid vs. 1.5 inch normaal scherm die alleen foto's kan weergeven en een betere geluidskwaliteit. Ik heb hier allerminst de bedoeling om de iPod de grond in te trappen, want ook die heeft zijn sterke punten. Maar juist omdat de Nano een zeer populaire speler is, heb ik de vergelijking daarmee gemaakt.

Zeer scherp geprijsde, multifunctionele Portable Media Player met genoeg uitbreidingsmogelijkheden om in de toekomst nog interessant te blijven. Enkele kleine minpunten mogen het plezier dat aan deze speler te beleven valt niet bederven en dat doen ze dan ook niet.

Wie op zoek is naar een MP3-speler die lang meegaat op de accu, makkelijk mee te nemen is, video's kan afspelen en dat alles met hoge geluids- en beeldkwaliteit heeft aan de Cowon iAudio D2 een zeer goede koop. Ik weet zeker dat ik hier weer jaren mee ga doen.

Ik moet wel even de kanttekening maken dat ik soms erg mierenneukend ben bij de negatieve punten. Dat komt omdat ik veeleisend ben en verwacht dat als iets als functie op een apparaat zit, het ook perfect moet werken. Als dat niet zo is, kraak ik het vaak al af. Dus bij sommige minpunten kan je je afvragen of je net zo veeleisend bent als ik. ;-)

Heb jij ook een Cowon iAudio D2 4GB Zwart?

Mooi review.
Ik heb nog wel een vraag: steekt een SD-kaartje dat je erin nog wat uit (vaak steken deze nog een mm of 2 uit, wat imo erg irritant kan zijn), of past deze geheel in het apparaat?
De SD-card steekt gelukkig niet uit, dat zou inderdaad erg irritant zijn. Sterker nog: de SD-card zit ongeveer een halve mm verzonken t.o.v. de zilveren rand (zie de eerste foto). Klein nadeel is dan wel dat hij er lastig uit te halen is, ik gebruik daarvoor de stylus aangezien het met mijn vingers zonder nagels niet lukt. :P
Ik zag in je review dat je iriver de geest had gegeven. Nu heb ik zelf nog dezelfde iriver die nog leeft, en mijn vraag is, of je je iriver wilt bewaren of dat je hem anders toch niet meer gebruikt. In dat geval neem ik hem graag over.

D2 werkt met ID3-tags. Kun je ook gewoon door mappen browsen?
De iRiver viel nog binnen garantie, die heb ik dus ook geclaimt. Aangezien de winkel echter tot 3x toe een enorm bekrast oud RMA-apparaat leverde en de laatste onbekrast was maar ook helemaal dood was, net als de door mij ingeleverde H320SE, heb ik hem laten crediteren. Ik heb er dus de dagwaarde voor gekregen, maar moest uiteraard wel de MP3-speler inleveren.

Om antwoord te geven op je tweede vraag: Je kan in de D2 instellen of hij ID3-tags uit moet lezen of niet. Als je dat uitzet toont hij gewoon de bestandsnaam. Dit geldt overigens alleen voor het "Now Playing" venster. Voor de rest (het bladeren en playlists) worden de mapnaam en bestandsnaam gebruikt. Je kan dus gewoon door mappen bladeren.

Ik heb het nu grofweg zo ingedeeld:

=> D2
.........- 01. Time Travellin'
......=> Artiest - jaartal - Album titel
...=> Films
...=> etc...

Sorry voor de lange lijst, maar ik kon het niet korter maken en begrijpelijk houden. :P
Ik vind het trouwens een nadeel dat er geen play/previous/next-knoppen e.d. op zitten, een remote in de snoer zou ook wel handig zijn.
Nu moet je steeds dat ding uit je zak halen..van de "hold" af etc
Die knoppen zitten er wel op. Met de nieuwe firmware zijn de volume up/down knoppen zo in te stellen dat ze met de hold-functie aan f als volumeknoppen werken f als previous en next.
Mmm die functies zitten wel op heel logische plekken op het scherm hoor. Je kunt de D2 in je zak bedienen. Links op het scherm tikken is previous, rechts op het scherm tikken is next. Geen knopjes nodig dus ;) En er is nog wel kans dat Cowon een remote aan gaat bieden, er is een poort voor uitbreidingen.

btw @ alle mensen die hier vragen stellen,
in mijn review heb ik ook een aantal van die dingen vermeld.
Deze review is ook wel goed hoor, daar niet om :)
wat vindt je dan van de media bibliotheek? die van ipod/phone is makkelijk en snel. nadeel van ipod/phone is dat je moet sycroniseren niet gewoon een los bestandje knippen en plakken.