Specificaties 3,6" display, 3G-support, met geheugenslot - Bekijk alle specificaties

Acer Liquid MT Metal S120 Zilver Review

dvdheiden 18 november 2011, laatste update op 18 november 2011, 21.604 views

Acer Liquid MT Metal S120 Zilver

Pluspunten

• prijs/prestaties
  • kwaliteit scherm
  • beschermhoes
  • Acer-UI is best aardig + eenvoudig te schakelen

Minpunten

• acer software niet te verwijderen
  • afwerking (bijv. missende randjes, snel krassende achterkant) had iets beter gemogen
  • headset is niveau "blikken-met-touwtje"

Ondanks dat ik tevreden was over de HTC Legend heb ik de Acer Liquid Metal S120 gekocht. Dit was helaas nodig aangezien een onverlaat op een onbewaakt moment het huis binnen geslopen is en mijn HTC Legend mee te nemen. Van de inboedelverzekering kreeg ik een gedeelte terug, echter niet de 120 euro telefoonkosten naar Algerije waarop ik besloot om op zoek te gaan naar een goedkope Android telefoon.

Op de site van de buren kwam toen een Android smartphones test, waarin ook de Acer Liquid Metal S120 getest is. Hierin bestempelden ze de Acer als een mooie tussenstap en vooral de prijs/prestatie verhouding was een groot pluspunt. Hierop besloten de telefoon aan te schaffen voor een mooie prijs van Ą 256,03 euro.

De verwachtingen over deze telefoon waren hooggespannen, maar dan vooral in de trent van: “zou deze telefoon net zo prettig zijn als de HTC Legend”. In deze review zal ik dan ook veelal de vergelijking met de HTC Legend maken.

De telefoon wordt geleverd in een vierkant doos, waarbij je twee delen uit elkaar schuift. Vervolgens zie je gelijk de telefoon in het plastic liggen en kan je deze uitklappen waardoor de rest van de accessoires te zien krijgt.

De inhoud van de doos:
  • Acer Liquid Metal S120 Zilver
  • microSD van 2GB inclusief adapter naar SD formaat
  • beschermhoes
  • USB-kabel en net-adapter
  • accu (Li-ion 3.7VDC 1500mAh 5.55Wh)
  • headset
  • boekjes
Ik wil nog even de beschermhoes uitlichten: was namelijk blij verrast om bij deze, toch wel tot de budget categorie behorende, telefoon zo’n vrij compleet pakket te krijgen. De beschermhoes was zelfs verrassend netjes, vrij hard aan de voor- en achterkant, met aan de binnenkant een zachte (niet harige) stof en een geborsteld leatherlook buitenkant. De hoes is aan de boven en onderkant open, zij het dat aan de ondankt een soort riempje zit die de telefoon op z’n plek houdt.

De boekjes was het gebruikelijke prut, waar ik verder niet naar gekeken heb. De rest komt ik later nog op terug.

Om de telefoon te gaan gebruiken moet de SIM kaart, microSD en accu geplaatst worden. Dit gaat vrij eenvoudig door aan de achterkant het klepje omhoog te schuiven. Dit klepje voelt redelijk stevig, zij het wel plastic-achtig. De SIM kaart kan er volgens in worden geschoven, evenals de microSD kaart. De vrije grote accu kan er daarna in worden geklikt. Na het klepje er weer op hebben geschoven is het tijd voor het opstarten van de telefoon.

Specificaties
De telefoon bevat een single-core Qualcomm MSM7230 processor die zijn werk doet op 800MHz en gebruik maakt van de ARMv7 architectuur. Deze heb ik door de benchmark van CPUBenchmark gehaald. De resultaten zijn als volgt:

Als grafische chip wordt gebruik gemaakt van een Adreno 205. Het werkgeheugen van 512MB is wat aan de krappe kant. De resolutie van het 3,6” grootte capacitieve multitouch scherm is daarintegen niet krap, namelijk maar liefst 800x480. De grafische chip heb ik getest met GPUbench, de resultaten zijn als volgt:

Ook is er een 5 megapixel camera ingebouwd die beschikt over een flitser en autofocus. Video’s kunnen opgenomen worden met een resolutie van 1280x720. Om de kwaliteit te bepalen heb ik een aantal foto’s gemaakt in de buurt. De kwaliteit is niet al te best in vergelijking met de HTC Legend. De foto’s zijn weinig scherp, bevatten veel ruis (en daardoor weinig detail) en de kleurweergave is niet best. Hieronder een aantal voorbeelden waarin dat te zien is. Let vooral op de rozige kleur van de lucht (foto 2) en de wazige bakstenen (foto 1).

Verder bevat de telefoon natuurlijk alle mogelijke verbindingen, zoals UMTS, GPS, WiFi en Bluetooth.

Design
De telefoon is in het zwart/zilver uitgevoerd. Er zijn varianten beschikbaar, echter verschilt enkel de kleur van het klepje aan de achterkant.

Onder het scherm is het gebruikelijke viertal knoppen terug te vinden, deze zijn uitgevoerd in touch vorm. Aan de glimmende zilveren bovenkant is de aan/uit knop te vinden evenals de 3.5mm jack voor je headset of willekeurige koptelefoon. Dat laatste vind ik erg prettig aangezien ik m’n telefoon ook vaak als mp3-speler gebruik en de meegeleverde headset vaak niet al te best zijn. Dat laatste geldt ook voor deze meegeleverde headset.

Aan de, eveneens zilver glimmende, onderkant is de USB aansluiting te vinden.

De achterkant is ook zilver uitgevoerd. Hier is het Acer logo terug te vinden evenals de camera met flitser en de speaker.

Wat verder al vrij snel opvalt is het ietwat bolle scherm, het daadwerkelijke beeld ligt iets dieper. Dit voelt zeker bij het eerste gebruik een beetje vreemd aangezien je het gevoel hebt dat je vinger er “nog niet bij is”, maar je wel al je touch commando hebt uitgevoerd. Dit went echter snel.

Helaas is er nog wel een minpunt bij het scherm wat niet echt went. Doordat het daadwerkelijke beeld iets dieper ligt, kijk je door een soort window. Dit window is precies even groot als het daadwerkelijk beeld. Wanneer je dan een beetje schuin naar het scherm kijkt, mis je al snel een streepje beeld. Dit stoort best wel, ondanks dat je niet snel iets essentieels mist. Helaas krijg ik dat niet goed op het beeld.

De accu doet het aardig, helaas heb ik geen mogelijkheid tot een mooie test maar ik kan rustig op m’n werk en fiets naar muziek luisteren zonder dat de accu problemen geeft. De accuduur bij normaal gebruik is zo’n 2 a 3 dagen, echter controleert die geregeld op nieuwe e-mail en neerslag maar gebruik ik alleen thuis WiFi. Dit komt overeen met de accuduur bij mijn HTC Legend. Bij het gebruik van GPS voor bijvoorbeeld Google Maps navigatie gaat de accuduur drastisch omlaag, voor mijn gevoel iets meer dan bij de HTC Legend. Dit is helaas puur een gevoelsbevinding en niet onderbouwd door enige bruikbare metingen.

Het geheel voelt wat plastic, maar redelijk stevig aan. De bollende voorkant druk je niet in en krast niet snel. Vieze vingers zie je er echter wel snel op, eerder genoemde kenmerken gelden ook voor de in zilver spiegelglimmend uitgevoerde boven- en onderkant. De achterklep daarentegen is wel krasgevoelig, deze bevat vrij snel kleine krasjes. Die krasjes vallen niet direct op, maar het is toch wel zonde.

Voor Android heeft Acer haar eigen shell ontwikkeld. Acer heeft het mogelijk gemaakt om deze uit te schakelen. Deze optie zit onder toepassingen en dan gebruikersinterface. Hier kan je kiezen tussen Acer-UI en Android-UI. Na een wijziging moet die wel herstarten.

Acer-UI
Dat Acer graag zijn logo laat zien, zie je al snel bij het opstarten.

De Acer-UI is zeker niet onprettig. Het lock-screen bevat het weer, datum en tijd, de gemiste oproepen en het aantal nieuwe berichten. Door van linksonder te schuiven “blader” je door naar het normale scherm. Opvallend is dat de statusbar onderaan staat i.p.v. bovenaan zoals gebruikelijk is.

Na het lock-screen komt het home scherm naar voren. Hierin staat ook weer de datum en tijd, de statusbar en daaronder een aantal zelf in te stellen shortcuts.

Door naar links te schuiven zie je de geopende applicaties. Hier kan je gemakkelijk schakelen tussen applicaties maar je kunt ze ook sluiten door erop te drukken en deze naar het prullenbakje te slepen.

Het menu is te openen via de menu-knop of door de shortcuts omhoog te schuiven. Deze shortcuts blijven altijd zichtbaar, waardoor er maar 4x4 ruimte is voor applicaties. Hier kan je op de gebruikelijke manier doorheen schuiven.

De Acer-UI werkt zonder problemen en doet zijn werk flot.

Android-UI
Zelf heb ik gekozen voor de Android-UI en vervolgens LauncherPro erop gezet. De reden hiervoor is het beperkte menu in de Acer UI en ik vind het om niet verklaarbare redenen toch prettiger de statusbar aan de bovenkant te hebben. Met LauncherPro ziet het er als volgt uit:

Acer software
Uiteraard heeft Acer ook het een en ander aan eigen software meegeleverd. Deze software is niet verwijderbaar!
  • Acer instellingen (applicatie waarmee o.a. WiFi en Bluetooth te beheren is)
  • Acer registratie
  • Acer Sync (synchroniseer je telefoon met Outlook)
Ook levert Acer een aantal niet-Acer programma’s mee. Ook deze software heb ik nog niet kunnen verwijderen, de telefoon zegt dan altijd: verwijderen mislukt. De software die wordt meegeleverd:
  • Documents To Go
  • Mediaserver
  • nemoPlayer
  • SocialJogger
  • Spinlets
  • urFooz
Dit blijft toch wel een kwalijke zaak, er staat software op de telefoon die ik niet wil maar ook niet kan verwijderen. Andere applicaties (bijv. van Android zelf en later geinstalleerde) kunnen wel gewoon verwijderd worden.

Het grootste pluspunt vind ik de prijs/prestaties. Het is een heerlijk vlotte telefoon, voor mijn gevoel wat vlotter dan de HTC Legend. Het scherm doet zijn werk goed met de hogere resolutie, zij het dat de “missende randjes” soms toch wel wat storen.

Een groot nadeel vind ik de niet verwijderbare software. Dat slaat nergens op en zou gewoon verwijderbaar moeten kunnen zijn. De Acer-UI daarentegen doet zijn werk best aardig en als ik minder applicaties zou gebruiken zou ik niet eens voor de Android-UI hebben gekozen. Een kleiner nadeel is de krasgevoelige achterkant, je legt ‘m toch snel even op de achterkant neer om wat op te zoeken bijvoorbeeld.

Wat me dan wel weer verbaasde was het net afgewerkte beschermhoesje wat prima zijn werk doet en er netjes uit ziet.

Verder zijn er nog wat kleine plusjes en minnetjes echter bepalen die niet direct de conclusie: “Prima telefoon, zeker voor de prijs die ik ervoor betaald heb. Het is jammer dat de door Acer meegeleverde software niet te verwijderen is, terwijl tussen de best prettige Acer-UI en Android-UI eenvoudig te schakelen. Dat de achterkant snel krast is iets wat ik i.v.m. de lage prijs nog wel voor lief wil nemen. Echter voor de huidige prijs (+/- 320 euro) zou ik echter wel nog even goed rondkijken, want wellicht zijn er toch betere alternatieven. Kortom, deze telefoon zou ik een 7 geven”

Mochten er nog vragen en/of aanvulling zijn, hoor ik het graag!

Update 18-11-2011:
Sinds 06-11-2011 heeft Acer een nieuwe firmware update. Deze werkte bij mij enkel via de computer en update de telefoon naar GingerBread. Het was even zoeken om de telefoon weer te rooten (hint: recovery mode) zodat overbodige, opnieuw ge´nstalleerde, Acer software verwijderd kon worden. De nieuwe firmware werkt prima, al is de Acer UI nu eigenlijk niet zoveel bijzonders meer behalve een afwijkende melding. Ik raad iedereen met deze telefoon aan te upgraden.

Heb jij ook een Acer Liquid MT Metal S120 Zilver?

Leuke review. Ik heb zelf de oude voorganger (Liquid S100) van deze telefoon. :)
Wat je zeker nog eens moet controleren is dat je de laatste versie van de software via de Acer-site gedownload hebt! ( http://www.acer.be/ac/nl/BE/content/drivers ), want in de nieuwste versie worden een groot aantal problemen opgelost, zoals ook de onscherpe camera (->software probleem), en een FM radio is toegevoegd. Ook is er een update naar Gingerbread in de maak (er zijn al paar maanden leaks van op Modaco, dus de final versie zal binnenkort wel komen), en deze zal de performance nog verhogen.

De Acer-troep-Apps zijn alleen te verwijderen via Titanium Backup als je telefoon geroot is :(
De firmware upgrade werkt alleen via de Acer website, via de telefoon zelf wil dat niet lukken. Dw.z. ik krijg de nodige foutmeldingen.

De laatste update is grappig genoeg op 10-06-2011 uitgekomen, dus de dag van de review. Die update vind ik gek genoeg niet via jouw link, maar wel via de NL variant: http://www.acer.nl/ac/nl/NL/content/drivers
ROM - EN/FR/IT/DE/ES/PT/NL/RU
OS support:
Windows XP 32bit (Service Pack 2 or above), Windows Vista (32/64-bit), Windows 7 (32/64-bit)

Key changes:
1. Fixes the bug where no ringback tone is played on some network environments.
2. Fixes the problem where firmware updates cannot be implemented through AcerSync.
3. Reduces power consumption when in Airplane mode.
4. Fixes the problem where a new APN cannot be created after installing Lotus Notes Traveller.
5. Email application UI errors fixed.

[Reactie gewijzigd door dvdheiden op 11 juni 2011 11:55]

Over de Acer Liquid mt s 120. Hoe kan ik ipv op het telefoongeheugen apps e.d. opslaan op mijn sd-card?
Di lukt mij nog steeds niet, het telefoongeheugen zegt niet voldoende geheugen meer te hebben, maar opslaan op de sd-card gaat ook niet, althans ik weet niet hoe dat te doen!
Bij voorbaat dank voor uw antwoord......Han Veldkamp
Mooie review. Ben nog wel benieuwd hoe het browsen op (Flash) sites gaat. Kan je daar iets over vertellen? Thanks

[Reactie gewijzigd door temp00 op 30 juli 2011 18:27]

edit:
Voor de mensen die hier voorbij komen en benieuwd zijn: Flash gaat soepel en normaal browsen ook. Het is een heel fijn telefoontje voor deze prijs. Lekker rap, goeie UI en op het moment de enige telefoon in deze prijsklasse die HSDPA 14.4 Mbps heeft (al is dat met de huidige mobiele dataabonnementen en datalimieten niet zo heel relevant).

Ik moet helaas wel zeggen dat ik muziek via de koptelefoons, het maximale volume daarvan en in mindere mate het algemene geluid via de luidspreker tegen vond vallen. Omdat ik best kritisch ben wat audio betreft heb ik de tel. geruild voor een ander merk. Heel jammer om zo'n goede tel. met een aanschafprijs van maar 249,-- terug te brengen.
Ik ben ook op zoek hoe ik ringtones kan overzetten
Hallo lezers,
Uit de berichten haal ik dat er veel ervaring is met de S120.
Ik krijg al na twee weken een melding (cirkel links boven bij meldingen) Weinig ruimte Opslagruimte telefoon raakt op.
Foto's en documenten heb ik al verwijderd. Is er een methode om de melding te verwijderen?

Ik zie jullie reactie gaarne tegemoet en met dank
JAU
Bij de S120 heb je helaas niet erg veel ruimte voor apps, maar er is genoeg ruimte voor een basis installatie.

Er zijn een aantal mogelijkheden waardoor dit komt:
1. je hebt veel apps ge´nstalleerd
2. veel app cache
3. een volle Dalvik's cache met daarin overbodige items (van bijv. verwijderde apps)

De oplossingen daarvoor (per probleem):
1. apps verwijderen
2. met bijv. app2sd de app cache voor alle app's leegmaken
3. kan bijv. met titanium backup pro (moet je wel root toegang hebben, weet niet of het ook met de gratis variant kan), hier zijn nog veel meer methodes voor, Google maar eens op "wipe dalviks cache".

Als je telefoon geroot is, kan je bijv. met titanium backup ook de standaard Acer apps verwijderen die je toch niet gebruikt (op eigen risico!).

Daarnaast heb ik als Launcher nu ook de GO Launcher. Deze heeft standaard al veel features (agenda widget, taskkiller widget) waardoor losse widgets of apps niet nodig zijn. Dit scheelt uiteindelijk ook weer wat mb's, maar alleen als je dus veel losse widgets of apps voor zulke zaken hebt ge´nstalleerd.

[Reactie gewijzigd door dvdheiden op 23 februari 2012 14:35]

Vanochtend heb ik mijn Liquid MT (in het bijgeleverde hoesje) laten vallen.
resultaat: Klik en Klik
Een soort van 'wolk' van allemaal zwarte spikkels (dode pixels?)

De val was niet heel hoog of hard, maar wel plat op het scherm.
Natuurlijk niet handig, maargoed dat gebeurt wel eens, ik ben alleen erg verbaasd over dit resultaat. Nij N97mini viel ook wel eens, maar nooit zoiets ervaren.
Mogelijk goedkope LCD schermpjes gebruikt door ACER?

Iemand ook ervaring hiermee? of tips om weg te krijgen? dead pixel fix haalt niets uit.
Hallo HackZois,

Gelukt, heb een hoop rommel van acer gedumpt, maar ben mijn Gmail kwijt.
Kan geen account meer aanmaken, kan dus ook niks van de market downloaden.

Enig idee waar dat aan kan liggen.

Norman
Dan heb je denk ik iets teveel verwijderd.
Hallo HackZois,

Ik heb de telefoon een factory reset gegeven en nu blijft hij hangen op het punt dat ik de android moet aanklikken om te beginnen.
Hij gaat gewoon niet verder.
Heb je enig idee hoe ik dit kan oplossen.

Al vast bedankt,

Norman
Mooie review. Jammer dat de GPS zoveel batterij lijkt te vreten.
Weet je ook of het mogelijk is om de GPS offline (zonder data verbruik) te gebruiken? Dit ivm wandeltochten in bergen.

Alvast bedankt voor je antwoord,
Johanna
Dat weet ik eerlijk gezegd niet, ik ervaar wel hetzelfde: gps vreet batterij. Bij mijn HTC Legend leek dit toch een stuk minder.