Asus P5B Review

MooDyBLueS 25 februari 2007, 5.380 views

Asus P5B

Pluspunten

• zeer stabiel
  • hoge kwaliteit
  • compleet
  • hoge prestaties
  • goede featureset

Minpunten

• incompatibel met SLI Memory instellingen
  • enkele kleine missers in de layout
  • geen bord voor overklokkers

Layout Score: 3
Featureset
Ondanks dat dit de meest eenvoudige versie is uit de P5B reeks van ASUS, mag er niet geklaagd worden over de features. Een zestal Serial-ATA II aansluitingen, waarvan één als SATA-on-the-Go (ook wel bekend eSATA) terug te vinden is tussen de USB- en audio-poorten aan de achterkant. Een klein minpunt vind ik het feit dat er geen RAID mogelijkheden aanwezig zijn, terwijl dit nauwelijks iets extra's kost. Al is het natuurlijk het idee van ASUS om je dan een luxere versie aan te laten schaffen.
Wat zeker fijn te noemen is, zijn de drie 'ouderwetse' PCI-sloten én de drie PCI-Express x1 sloten. Zo heeft vrijwel iedereen nu en in de toekomst genoeg uitbreidingsmogelijkheden. Daarnaast is er uiteraard nog een PCI-Express x16 slot terug te vinden.
Met één Gigabit netwerkaansluiting, vier USB 2.0 aansluitingen, 7.1 analoge audio aansluitingen en een S/PDIF poort voor het digtaal uitsturen van geluid mag je van een standaard reeks aansluitingen spreken. Niks mis mee, ware het niet dat ik persoonlijk de eveneens aanwezige parallelle poort liever opgeofferd zie voor een tweetal extra USB 2.0 aansluitingen. Met een toetsenbord, muis, all-in-one printer en USB hub zit hij immers al vol.

Layout
ASUS is duidelijk toekomstgericht bezig geweest bij het ontwerpen van dit moederbord. Zo verlies je bij het gebruik van een dual-slot videokaart een PCI-slot en geen PCI-Express x1 slot. Met het oog op de toekomst een fijn detail. Probleem is echter dat er op dit moment zeer weinig uitbreidingsmogelijkheden ervoor te vinden zijn, wat ervoor zorgt dat PCI voorlopig nog de dienst uit zal maken in menig systeem.
De positionering van processor en geheugen zijn prima te noemen, al had de processorsocket iets verder van de rand af mogen zitten om zo makkelijker plaats te bieden aan de grootste processorkoelers.
Waar ik stukken minder over te spreken ben, zijn de disk drive aansluitingen. De IDE-aansluiting zit onder de SATA-aansluitingen, waardoor deze (zeker met een rounded IDE cable) moeilijk te bereiken zijn. Wat ASUS' redenering is om de nog amper gebruikte floppy aansluiting zijwaarts aan de rand te positioneren, ontgaat mij volledig. Dit hadden ze beter met de IDE-aansluitingen kunnen omwisselen. Als het eenmaal zit, dan levert het voor de rest echter totaal geen problemen meer op.
Wat mij ook een doorn in het oog is, is de 24-pin ATX stekker. Deze zit naast de geheugensloten, wat met flinke modules uit Corsair's Dominator serie of watergekoelde modules weleens lastig zou kunnen worden. Beter was het geweest als deze bovenaan terug te vinden was.
Zowel north- als southbridge zijn dusdanig geplaatst dat ze in geen geval hinderlijk kunnen zijn voor utibreidingskaarten. Mede doordat de koelblokken laag gehouden zijn.

Prestaties
Intel's P965 chipset is de meest recente uit de serie voor Core 2 Duo geschikte chipsets. Dit zorgt ervoor dat de prestaties akelig dicht bij de Intel 975X in de buurt liggen. Alleen op het gebied van mogelijkheden moet de P965 het afleggen. Dat neemt niet weg dat dit een zeer goed presterend platform is en eigenlijk de beste keuze voor wie geld ook nog een rol speelt.

Stabiliteit & betrouwbaarheid
Hier staat ASUS bij veel mensen om bekend. Hoge kwaliteit onderdelen zorgen daar klaarblijkelijk elke keer weer voor, aangezien ook dit een zeer stabiel en betrouwbaar moederbord blijkt te zijn. Helaas bleek het niet mogelijk om mijn Corsair TWIN2X2048-6400C4 geheugen daadwerkelijk op CAS4 (2.1V) te laten lopen. Of dit aan het feit ligt dat dit zogeheten SLI Memory instellingen zijn of dat het voltage gewoon te hoog is voor dit moederbord, durf ik niet te zeggen. Ik ga er echter van uit dat een compatibiliteitsissue tussen beide is, aangezien het moederbord niet specifieke ondersteuning biedt aan SLI Memory geheugen en/of bijbehorende instellingen en zo dus de normale SPD instellingen pakt.

Overklokbaarheid
Dit moederbord is duidelijk niet gemaakt om over te klokken. Het BIOS bied erg weinig instelmogelijkheden. Elke poging om mijn Core 2 Duo E6300 processor op 2.13 GHz te laten lopen in plaats van de standaard 1.86 GHz liep op een fiasco uit. Blue screens of simpelweg niet POST-en waren het resultaat. Aangezien dit niet de doelgroep van dit moederbord is, geef ik het toch 2/5.

Update 25-02-07: Na wat reactie's (zie onder) van mensen die zelf een P5B bezitten en wél kunnen overklokken, ben ik tot de conclusie gekomen dat het waarschijnlijk een compatiblity issue is met het door mij gebruikte geheugen. Laat mijn resultaten je dus niet afschrikken bij een eventuele aanschaf van dit moederbord. Dit toont echter wel aan dat het altijd nog van veel factoren afhankelijk is in hoeverre er overklokt kan worden.

Compatibliteit
Zoals ik eerder al meldde werkt dit moederbord niet goed in combinatie met Corsair TWIN2X2048-6400C4 geheugen als de CAS latency op 4 en het voltage op 2.1V gezet wordt. Dit is waarschijnlijk niet aan het moederbord te wijten, maar meer aan het feit dat het geen nVidia chipset met SLI Memory ondersteuning heeft. Dit valt ASUS dus niet kwalijk te nemen. Zeker aangezien alle andere componenten zonder enig probleem werken.

Ondersteuning door fabrikant
Vanuit het verleden heb ik al goede ervaringen met ASUS' ondersteuning. Regelmatig een nieuw BIOS en drivers houden je altijd up-to-date. Zo heb ik gelijk een nieuw BIOS geflasht om het toerental van de processorkoeler lager in te kunnen stellen. Dit werkte perfect en sindsdien heb ik geen update meer nodig gehad, maar het zal me niks verbazen als ik alweer minimaal één versie achter loop.

Voor het gebodene lijkt het in eerste instantie ietwat aan de hoge kant. Zeker als je bedenkt dat je voor circa ¤ 30 meer een luxere versie aan kan schaffen met RAID en CrossFire ondersteuning. Als je dat niet nodig hebt en je wilt kwaliteit, dan is de ASUS P5B elke cent waard. De kleine minpuntjes die ik tegen ben gekomen wegen daar niet tegen op.

Voor net iets meer dan ¤ 100 krijg je een stabiel en betrouwbaar kwaliteitsmoederbord in handen van in mijn ogen de beste moederbordfabrikant. Natuurlijk zijn er genoeg vergelijkbare producten te vinden voor net wat minder geld, maar die missen toch vaak net de kleine details die ASUS wel biedt.

Heb jij ook een Asus P5B?

Ik weet wel degelijk hoe ik moet overklokken, hoor. ;) Hiervoor heb ik Athlon 64's en Pentium 4's naar torenhoge snelheden weten te brengen en mijn Core 2 Duo E6300 ging op een EVGA nForce 680i moederbord wel tot bijna 3 GHz.

Aangezien jullie aangeven dat het wel degelijk mogelijk is om met een P5B te overklokken, zal het eerder aan de combinatie met het geheugen liggen, wat niet mee wil werken. Desondanks krijg ik het met geen mogelijkheid overgeklokt. Daarom krijgt mijn exemplaar van de P5B toch een 2/5.
Dan geef je niet overklokbaarheid maar compatibiliteit 2/5
Op zich ben ik dat met je eens, maar het probleem is dus alleen bij overklokken. Bij normaal werken heb ik totaal geen compatibility issues, dus kan ik moeilijk daar puntenaftrek voor geven. Bij het kopje overklokken zal ik even aangeven dat het overklokken waarschijnlijk een compatibility issue is, zodat het wat gerelativeerd kan worden.
Vaag dat in de layout een S-ata poort achter een pci-e 1x poort zit.. met een beetje netwerk/geluidskaart zal je S-ata poort al snel niet meer te gebruiken zijn..
Er zitten 2 haakse sata kabels bij. En als je die gebruikt is dat geen probleem meer.
Ik denk toch dat je iets verkeerds doet met het overclocken, ik zit nou stabiel op 3,1 ghz, maar mijn geheugen wil niet verder. Dus met jouw geheugen moet je nog wel verder kunnen komen dan 3,1 ghz.

Ik weet dat elke chip anders is, maar dit is eigenlijk geen uitzondering voor de C2D.
ghehe, ach sommige mensen snappen het oc'en in het begin nog niet helemaal he :P maar met een beetje hulp kom je echt wel hoger dan 1.86ghz met dit bordje hoor ;) draai nu zelf ook met een E6300 @ 2.94 ghz (maar kom niet verder door slecht geheugen :( )
De P5B leent zich juist uiterst goed voor overclocken. Denk dat je maar wat verder onderzoek moet doen door hoe je kan overklokken, het is niet enkel de freqeuntie van de CPU omhoog gooien. Daarbij wel een nette review!
ik heb even in de QVL van de P5B gekeken... jezus, wat staan daar weinig soorten geheugen bij.

dus zou goed kunnen dat 't idd 't geheugen is die de bottleneck vormt. maar kan natuurlijk ook zijn dat asus lui is en geen zin heeft de QVL te updaten ;)
In je review heb je het over 4 USB poorten.

Op de ASUS site staat bij de specs vermeld dat er 10 zijn. Zijn de 6 USB poorten die in het midden van het bord zitten volgens jou onbruikbaar (of onbereikbaar) of heb je ze gewoon over het hoofd gezien?
Dit bord is perfect voor overclocken! Verklaar dit anders een, een E6400@2.13Ghz stock incm 4Gb OZC Reaper geheugen DDR-800 geclocked naar 3.2Ghz en geheugen strak op 4-4-4-12 2.1v.