Specificaties 380W (80 Plus), niet-modulair - Bekijk alle specificaties

Antec Earthwatts EA 380 Review

rokas 20 februari 2007, 3.110 views

Antec Earthwatts EA 380

Pluspunten

• Zeer, zeer energiezuinig (efficient) tot wel 85%.

Minpunten

• Niet echt... ok, één dan. Een ventilator die nóg minder geluid maakt. Voor de goede orde: een normale pc gebruiker ervaart deze voeding als gewoon "stil" een echte HTC bouwer vindt de ventilator nét iets teveel geluid produceren (net zoals een 7200 rpm schijf want die maakt in mijn systeem evenveel geluid -voor mijn gevoel-) .

Prestaties en stabiliteit Score: 5
Aansluitingen Score: 4
Koelvermogen Score: 3
Een no-brainer.
Nederlanders: "koopt" deze voeding! En je hebt jouw bijdrage geleverd aan een beter milieu. De ventilator is ook nog eens heel stil. Natuurlijk kan het nóg stiller.

Voor het milieu?
Een energiezuinigere voeding vindt je op dit moment (2007-02) niet. Zie deze pagina omtrent het 80+ programma. Dit is een programma wat de industry stimuleert apparaten te leveren die 80% rendement of meer halen. Jouw voordeel: minder warmte in de voeding, dus minder snelle ventilator nodig en op de koop toe, en daar doen we het voor, een beter voor het milieu, niet?

Superzuinig HTC systeem?
Ik ben reuze blij dat ik deze voeding heb gekocht. Deze voeding heeft een bijdrage geleverd aan mijn superzuinige pc. Lees de beoordeling bij de NF6G-DVI.

Ventilator tweaken?
Naar mijn mening kan je deze voeding goed toepassen in een HTC systeem. Alleen de echte geluidsfreaks willen het nog stiller. Dan moet je de ventilator nog langzamer laten draaien (moet je wat tweaken niet?) of een deze ventilator uitschakelen en in de kast een zeer geluidsarme ventilator plaatsen. Hierdoor zal, in tegengestelde richting van normaal, ook een beetje lucht van buiten de kast door de voeding gaan en dan via de ventilator in de achterkant van de kast in iets opgewarmde vorm weer verlaten.

Niet bruikbaar als fohn
In mijn systeem, met een NF6G-DVI moederbord van Asrock en een energiezuinige versie van de AM2 Athlon 64 3500+ (de ADD versie) vraagt het totale systeem (zonder monitor) maar 35,5 Watt in rust en 43,5 Watt bij vollast (100% processorbelasting en video stress test). Dan heb je haast geen ventilator nodig in je voeding. Immers het rendement van deze voeding is met dit vermogen ongeveer 80%. Stel gemiddeld 40 Watt consumptie. 20% gaat dan verloren in de voeding, dat is dus 8 Watt, nou dat kan dus wel zonder ventilator (nou een heel klein zuchtje wind van een andere ventilator is altijd net even beter). De voeding in dit systeem (met NF6G-DVI) leverde na twee uur geen voelbare warme lucht. Logisch natuurlijk met deze geringe vermogensopname en een relatief snelle draaiende ventilator. Volgens mij past de ventilator zijn snelheid aan de warmteproductie in de voeding. Ik hoor hem alleen maar op de laagste stand draaien dus ik kan niet zeggen of het inderdaad werkt.

Stekers
Voor mij meer dan zat i.c.m. een modern moderbordje.
4xSATA
1xPCI-E
Dubbele 12 Volt rails (1 voor moederbord, 1 voor processor)
24 pins ATX connector waarbij je de connector kan splitsen waardoor je twee connectors overhoudt (een 20 pins connector en een 4 pins connector).
Aparte 12 V 4 pins processor voedingsconnector.

Ook leuk
Als een pc uit staat, staat de voeding toch nog "aan". Deze voeding verbruikt in samenwerking met het NF6G moederbord maar 3 Watt in de "uit stand", en dat is heel netjes. Vele voedingen vragen in de uitstand veel meer energie en dat is natuurlijk slecht. Een klein rekensommetje: stel je huidige voeding vraagt in de "uitstand" 8 Watt. Stel je pc staat per dag gemiddeld 2 uur aan. Dan staat hij 22 uur dus "uit". Dat kost je "het uit staan van je pc" dus: 22 uur x 8 Watt x 365 dagen = 64240 Watt.uur dat is dus 64,2 kWu. Dat is ongeveer 20% van de totale jaarlijkse energieconsumptie van een gemiddeld Nederlands gezin (=3250 kWu)! Echt uitzetten (steker uit de muur of schakelaar) is natuurlijk helemaal goed: 0 Watt... (achter op de voeding zit een schakelaar en die is heel afdoende in dit kader).

Review
Kijk ook eens hier voor een uitgebreid review. Weliswaar niet de 380 W versie maar met een iets zwaarder broertje.

Als je deze voeding wilt kopen en je bent ook nog op zoek naar een kast kijk dan eens naar de Antec New Solution NSK4400. Deze heeft -volgens mij- deze voeding standaard (die kast heb ik overigens niet gekocht het moest een iets gestyleerdere Thermaltake Swing VB6000BNS kast worden. Het verschil tussen de voeding en de kast met voeding is maar 20 euro! Een koopje naar mijn mening.

Heb jij ook een Antec Earthwatts EA 380?

Thanx voor de survey :)

Ik heb deze voeding sinds een paar dagen in een thuisservertje zitten, waar eerst een oude lawaaierige no-name voeding in zat. Deze survey klinkt me dus als muziek in de oren! Verder kan ik er ook weinig aan toevoegen - 't ding is een stuk stiller dan de ouwe voeding en ik neem aan dat m'n energierekening wel ietsje naar beneden kan zo. Toch weer mooi.
Duidelijke review.

Vraagje: Kan deze voeding ook een Celeron 500 + 2 HDD + Brander + Cdrom van stroom voorzien?
Ben namelijk op zoek naar vervanging van mijn Aopen voeding vanwege een ratelende fan.
O+
Makkelijk! 2 vingers in de neus.
Dat is ongeveer 20% van de totale jaarlijkse energieconsumptie...
64.2 kWu is 2% van 3250 kWu... maar daarom nog niet onbelangrijk.

Daarnaast heb ik deze voeding ook en hij is inderdaad boven verwachting stil. Ook ik heb een AMD64 3500 (45W) en een Asus M2A VM bordje en zit rond hetzelfde verbruik (tegen de 36W).

[Reactie gewijzigd door antonboonstra op 2 juli 2007 13:10]

Sluipverbruik kun je natuurlijk volledig voorkomen door de boel achter een schakelaar te zetten. Stekkerdozen met schakelaar kosten maar een paar euro, met een terugverdientijd van een half jaar of minder. :)