Yamaha YHT-394 Review

Fast-Forward 3 juni 2011, laatste update op 10 april 2012, 3.463 views

Yamaha YHT-394

Pluspunten

• Zeer goede receiver/versterker
  • YPAO Automatic System Calibration module
  • Helder en diep geluid, ook bij hoog volume
  • Hij kan hard
  • Design is niet wild maar netjes (persoonlijk)
  • Degelijke indruk

Minpunten

• Geen HD Audio decoders aan boord
  • Relatief tijdrovende installatie
  • Ouderwets ogende afstandsbediening
  • Mogelijk niet toereikend genoeg voor grote woonkamers (>60m2)

Geluidskwaliteit Score: 5
Ik heb deze Home Cinemaset nu 5 dagen in bezit. Over de degelijkheid kan ik nog niet veel vertellen maar een eerste indruk is vaak wel de juiste O-) Dit is mijn eerste review op Tweakers, suggesties zijn welkom.

Gebruikt i.c.m.
LG 50PK250
LG50PK250

Playstation 3

Specs - Yamaha YHT-394

Reden van aanschaf:
Ik was een poosje geleden bij een vriend op visite. Hij was in het bezit van een oude, analoge Home Cinemaset. Toch klonk de set zoveel beter dan de speakers uit een standaard TV. Aangezien mijn TV een heerlijk ding is (50 Inch Plasma) besloot ik om met een deel van mijn vakantiegeld de 'Home Cinema Ervaring' thuis compleet te maken en zo`n ding aan te schaffen.

Ik heb gelezen dat een set boxen met subwoofer en afzonderlijke versterker/receiver vaak betere kwaliteit levert dan een standaard geïntegreerd Home Cinema systeem. Dit laatste is wel handig (alles is op elkaar ingesteld en makkelijk te bedienen) maar voor kwaliteit kan je beter losse en kwalitatief hoogwaardige componenten samenstellen van gerenommeerde merken (Yamaha, Harman Kardon, B&W, Onkyo etc).

Mijn oog viel in eerste instantie naast de Yamaha YHT-394 op de LG HB45E. De LG variant bleek een prijs te hebben gewonnen van "Beste Europese compacte Home Cinema set" bij de EISA AWards. (zie: http://www.homecinemamaga...rds-2010-2011-uitgereikt/). Toch kon het design en de hoeveelheid geluidsproductie mij niet bekoren. Ik wilde meer power en design voor niet al te veel geld. De Yamaha YHT-394 bood naar mijn inzien meer.

Features
Een belangrijke reden voor de keuze van deze set is dat er géén Blue-Ray speler bij zit (heb zelf al een PS3) en dat de receiver een zeer goede prijs/kwaliteit verhouding kent. Ondanks dat het een 'instapmodel' is, is deze receiver vele malen beter dan die van een geïntegreerd pakket. Een ander voordeel is dat het systeem modulair is en je componenten kunt toevoegen of vervangen. Je hoeft dus niet de gehele set te vervangen als 1 onderdeel stuk is |:(

De belangrijkste features voor mij zijn Dolby Digital, Dolby Pro Logic II en Surround HDMI. Ik ben geen audiofiel en heb niet veel verstand van audio maar ik denk dat deze set één van de betere in zijn klasse is. De set is 3D ready, mocht je in de toekomst een 3D-TV gaan aanschaffen :P Het is mogelijk om 40 verschillende geluidsprofielen aan te maken. Standaard zijn er profielen voor games (action, RPG, adventure) en films (action, drama, spectacle). Je kunt zelf aanvullende profielen aanmaken voor situaties waarin een andere instelling wenselijk is.

Een mogelijk nadeel van deze set is dat de receiver geen scart aansluitingen heeft. Tevens zijn er standaard geen HD Audio decoders aan boord voor Dolby True HDMI. Het verschil tussen Dolby True HDMI en Dolby Pro Logic II is naar mijn indruk erg klein en geen reden om voor een andere, veel duurdere set te kiezen.

Installatie
Nadat ik de grote doos in de woonkamer had geplaatst bleek er een behoorlijk bouwpakket in te zitten. Alles was degelijk verpakt en er was niet bespaard op de hoeveelheid verpakkingsmateriaal. Het installeren van de hardware is best tijdrovend, voor iemand die redelijk handig is met hardware :) maar het een beetje op zijn gemakje doet, kostte het toch een krappe 3 uur om alles op te bouwen en aan te sluiten.

Voor het 'optimaal' instellen van de geluid-settings wordt een YPAO Automatic System Calibration module meegeleverd. Als je alle systemen hebt aangezet plug je deze microfoon-module in de receiver en doe je een test. De speakers geven een signaal af en de microfoon detecteert de contouren van je meubels en de akoestiek van je kamer waarna het systeem zelf de juiste instellingen aanmaakt. Voor een echte kenner zal een beetje Tweaken alsnog noodzakelijk zijn maar het is wel erg handig :P

Geluidsprestaties
Het geluid is helder, ruimtelijk en mooi in balans. Als je de volumeknop vol open draait is er geen sprake van vervorming, ruis of gekraak. Hij kan behoorlijk hard (700 wat) en dat is voor mij hard genoeg. Voor degene met een hele grote woonkamer (>60m2) die knalhard en helder geluid willen horen kàn deze set ontoereikend zijn. Mijn woonkamer is >40m2 en dit is geen enkel probleem.

Gisteren heb ik Transformers gekeken met Dolby Digital 5.1. Een geweldige ervaring! Het bioscoopgevoel komt zo wel heel dichtbij en maakt films intensiever en spannender. Ook gamen is er op vooruit gegaan. Het geluid van games klinkt veel dieper dan ik gewend ben. Ik heb ook even de (digitale) radio geprobeerd en dit was fantastisch. Helder, ruimtelijk en bij een lekker nummer, (bijna) vol open :9

Design & Kwaliteitsindruk
Design is erg persoonlijk en ik hou van een strak (niet té kill) modern huis. Deze set misstaat zeker niet in de woonkamer. De receiver is wel redelijk groot (LxBxH 43-27-15), de subwoofer oogt normaal en de boxen zijn relatief klein. De standaarden zijn degelijk en hebben een soort gietijzeren voet die wordt afgedekt door een plastic cover. De receiver heeft geen kleur in het display (wit) en dat vindt ik wel prettig. Kortom, niks op aan te merken.

Tijdens het installeren ben ik geen onderdelen tegen gekomen die naar mijn inzien enigszins gammel of niet duurzaam genoeg zouden zijn. Het invoegen van kabels in de receiver voelt degelijk aan en de boxen en subwoofer zitten kwalitatief goed in elkaar. De afstandbediening is naar mijn idee wel een beetje 2010 :X maar werkt prima.

Ik ben tevreden met deze set. Er zit geen DVD / Blue-ray speler en suf versterkertje bij maar een volwaardige receiver van een gerenommeerd merk. Het geluid van deze set is helder en diep en blijft dit ook wanneer je de volumeknop opschroeft. Ik denk dat je voor +/- 350 EUR weinig beters kan kopen.

Heb jij ook een Yamaha YHT-394?

Toch kon het design en de hoeveelheid geluidsproductie met niet bekoren...
Specificaties moet je altijd met een korrel zout nemen. Dat de LG minder goed is dan de Yamaha zal zeker waar zijn. Maar staar je niet blind op het opgegeven vermogen, want die opgegeven 120W x 5 gaat die Yamaha bij lange na niet leveren. Dat zijn ook maar piekvermogens welke maar milliseconden hoeven te duren om op papier te mogen worden gezet. Denk dat je blij mag zijn als zo'n set de 40, wellicht 50 Watt haalt met alle kanalen aangedreven ;)

Dus "power" in combinatie met zo'n set ga je niet vinden, dan moet je toch echt het budget een stuk verhogen en naar versterkers van een paar klassen hoger kijken. En zeker ook naar speakers die dat vermogen in goed geluid om weten te zetten. Want sattelieten van dit soort hebben zeker wat nadelen. Denk onder andere aan het niet weer kunnen geven van lage en mid-laag. Dus alles onder de 150 - 200 Hz zal door de subwoofer worden gedaan. Door dat soort dingen heb je kans dat de subwoofer te veel laat horen. Dan krijg je fenomenen als bij de Z-5500 van Logitech, dat de subwoofer ook mee gaat doen als een vrouw aan het praten is.
Het is mogelijk om 40 verschillende geluidsprofielen aan te maken.
Bedoelen ze met "40 voorkeuze zenders" niet dat je tot 40 radiokanalen in een receiver op kan slaan? Ik heb nog nooit gehoord van een receiver waar je tot 40 EQ-profielen op kan slaan namelijk. :?
Er is geen receiver op de markt welke echt SCART in heeft, op die kant-en-klare setjes van merken als LG en dergelijke na. SCART is namelijk ook niet echt een losse input zoals S-Video, Composiet en RCA stereo. Oudere analoge apparaten moet je op deze Yamaha los aansluiten: dus beeld los in de vorm van composiet en dan geluid in de vorm van twee maal RCA.
Tevens kan er geen Dolby True HDMI geluid worden afgespeeld.
Dat kan wel: de receiver zelf heeft geen decoders voor HD Audio, maar het kan zeker wel worden afgespeeld. Je moet alleen de bron zo instellen dat deze al de HD Audio decodeert en niet de receiver. De PS3 kan dit zo voor je doen. In plaats van het geluid bitstream te versturen en dat de receiver decodeert zal de PS3 de audio decoderen en het geluid als LPCM versturen. Je zal op de receiver geen DTS HD of Dolby TrueHD zien staan, maar iets als "LPCM" of "Multi. Ch. In". Echter heb je gewoon HD Audio. Of de audio in de receiver of bron wordt gedecodeerd maakt overigens niets uit, geluid is en blijft hetzelfde. Dus op die manier zal je gewoon HD Audio hebben.

Het negatieve punt van "Geen Dolby True HDMI" klopt dus ook niet echt. Daar zou je iets als "geen HD Audio decoders aan boord" van moeten maken. Want HD Audio kan wel over HDMI worden verzonden, alleen wel als LPCM :)
...het verschil tussen Dolby True HDMI en Dolby Pro Logic II is erg klein..
Zeker weten van niet. Dolby TrueHD en DTS HD Master Audio zijn de HD formaten van de gewone DTS en Dolby Digital. Statement was je hier maakt klopt dus niet :o

De HD varianten zijn niet gecomprimeerd maar lossless. De gewone versies van DTS en DD zijn wel gecomprimeerd waardoor je tonen kan missen.

Dolby Pro Logic II(x of z) is geen lossless codec en past dus niet in je vergelijking. Dolby Pro Logic is de tegenhangen van DTS Neo 6: een stukje software om van stereogeluid meerkanaals geluid te maken. Dit gebeurt door onder andere samenvoegen van het linker en rechter kanaal en het een en ander spiegelen.

Maar zeggen dat het verschil tussen TrueHD en Pro Logic klein is, is zeker een understatment. Je vergelijkt een lossless formaat met een stukje gemaakt 5.1 uit stereo. Twee heel andere dingen die 100% zeker hoorbaar verschi hebben.
Hij kan behoorlijk hard (700 wat)
Zoals gezegd gaat die set dat van zijn leven nooit halen. zoals gezegd zit er bij deze set de Yamaha HTR-3063 welke hooguit een paar honderd Watt uit je stopcontact trekt. En aangezien er geen Klasse D voeding in zit is het niet mogelijk meer te leveren dan er in de receiver gaat.

Als je een set wilt hebben met 700 echte Watts dan ben je overigens een stuk duurder uit, dat ga je niet redden voor iets meer dan driehonderd euro.

Overigens zegt alleen 700 Watt ook niets, hoe die 700 Watt klinken hangt namelijk voor het grootste deel van je speakers af. Als die een hoog rendement hebben dan zullen deze met xx Watt harder klinken dan speakers met een lager rendement.
De receiver is wel redelijk groot (LxBxH 43-27-15)
Die 43 zal je in 99% van de gevallen hebben aangezien dat een standaardbreedte is voor dit soort apparatuur. Groot deel van de receivers, DVD- en Blu-rayspelers zijn deze breedte. Qua hoogte valt de receiver wel bij het gemiddelde. Maar qua diepte is het echt een kleintje! Als je naar andere receivers gaat kijken dan zit je al snel aan een centimeter of 40 diepte. Dus mocht deze Yamaha ooit kapot gaan dan weet je dat een paar van die waarden redelijk standaard zijn ;)

[Reactie gewijzigd door FeaR op 3 juni 2011 23:53]

Zeker te weten van niet. Er zijn - vooral in de hogere segmenten - genoeg merken die eerlijk de vermogens opgeven. Dus dan loop je naar huis met een versterker van 3000 - 5000 euro welke "maar" 5 x 125 Watt levert. Echter zijn dat wel echter vermogens welke echt geleverd worden. Dus specificaties moeten niet de basis zijn voor een eerste indruk. Want juist dan ga je op specificaties lopen geilen en gaat het mis. Met die redenatie had je net zo goed een Z-5500 kunnen kopen aangezien die nog meer piekvermogen heeft. Specificaties kan je naar kijken, maar je moet meteen de prijs er naast leggen om te zien of de opgegeven specificaties kunnen kloppen. In dit geval - en in nog veel meer gevallen - is dat gewoon niet zo.
De Z-5500 kan die tonen wel weergeven, maar dat gebeurt allemaal door de subwoofer. Dit omdat de satellieten van de Z-5500 dit niet weer kunnen geven. Een normale subwoofer kapt af van een Hz of 80, die van de Z-5500 doet veelal 150 - 200 Hz. Oftewel alles onder de 200 Hz wordt door de subwoofer gedaan. Dat is extreem veel. Zo veel dat geluid niet meer kan kloppen. Mooiste voorbeeld zijn soms de vrouwenstemmen die door de subwoofer worden meegedaan.
had het idee dat deze set nèt wat meer waar voor zijn geld bood.
Dat is zeker. Er zit een groot verschil tussen de (high-end) PC-markt waar de Z-5500 onder zou moeten vallen en een set als de Yamaha die jij hebt gekocht. Op dat vlak heb je ook gewoon de betere keuze gemaakt :)
SCART kan je op deze receiver ook aansluiten. Kwestie van een losse scart-adapter kopen en die in de Digitale TV-Decoder doen. Vanaf daar dan werken met de losse kabels voor beeld en geluid. Zoals gezegd moet dit bij 99% van de receivers. Alleen hebben hogere modellen receivers veelal ook nog S-Video, een ingang voor beeld welke net iets hogere kwaliteit heeft dan composiet (gele RCA stekker).
...dat ik Dolby True HDMI kan onderscheiden van Dolby Pro Logic II
Als je geen verschil kan maken tussen Dolby TrueHD en Pro Logic dan zijn er echt maar twee mogelijkheden: of je set is niet goed afgesteld of je bent op het gebied van audio echt niets gewend. Zoals gezegd is Dolby TrueHD samen met DTS HD Master Audio op dit moment het beste geluid wat je kan krijgen: lossless en met de hoogste bitrate tot nu toe. Pro Logic maakt van stereo 5.1 en hoe goed ze dat ook doen dat zal nooit zo goed worden als een native TrueHD (dan wel DTS HD) track.
Het is prettig te weten dat mijn PS3 ook Dolby True HDMI ondersteund
De PS3 kan gewoon zelf alle audio decoderen en zo doorsturen. Op de afbeelding staat er als PCM op het display dus grote kans dat je het al werkend hebt gehad. Vroeger was het nog niet zo normaal dat bronnen (Blu-rayspeler) zelf de audio konden decoderen en moest de receiver dat echt doen. Nu komen er meer en meer receivers én bronnen die het beide kunnen. Toch kiezen veel mensen om de receiver alles te laten decoderen aangezien de receiver veelal betere DAC's heeft. En.. dan staat er heel leuk TrueHD op de display van de receiver :P
2 sterren lijkt mij een beetje aan de magere kant niet?
Ik heb (nog) geen beoordeling gegeven. Dus ik ben niet de persoon die jou twee sterren heeft gegeven :>
moet bij negatieve eigenschappen "Mogelijk niet toereikend genoeg voor grote woonkamers (<60m2)"

het niet >60m2 zijn?

nu zeg je namelijk dat het niet toereikend is voor woonkamers kleiner dan 60 meter.

verder, mooie korte review
"De afstandbediening is naar mijn idee wel een beetje 2010"..."Ouderwets ogende afstandsbediening"

Als jij een 2010-uiterlijk ouderwets noemt... :o het is eerder 1990-ouderwets :P

Verder mooie review, de prijs voor deze set is ook niet mis dus gecombineerd met je positieve review moet het dan wel een koopje zijn. Yamaha surround receivers starten pas bij 300 euro dus 350 voor receiver met luidsprekers klinkt me toch niet echt kwalitatief.

Nog een tip: Die PS3 op je receiver is geen goed idee. De receiver wordt langs boven verlucht terwijl je dat afdekt met een warme PS3 die ook nog eens warmte naar beneden afgeeft.
@ Chris

De A.B. is idd meer 90s maar goed :)

De Yamaha sound receiver bij dit pakket betreft de AV Receiver HTR-3063. Deze is los verkrijgbaar voor 200-230 EUR.

Ik heb nagedacht over de opstelling van de PS3 en de receiver. Ik heb extra meubelkussentjes onder de voeten van de PS3 gezet om de lucht beter te laten circuleren. Misschien moet ik er nog een extra kussentje(s) onder doen maar de receiver werd niet erg warm. Er zitten ook ventilatiegaten aan de linkerkant van de receiver, denk dat dit genoeg is...

[Reactie gewijzigd door Fast-Forward op 3 juni 2011 21:25]

Ik heb de PS3 op zijn kant gezet. Na een film van 2,5 uur wilde ik het zekere voor het onzekere nemen.

@ Fear
Specificaties geven een eerste indruk, ware het dat de fabrikant zijn naam waar wil/kan maken. Ik denk ook niet dat deze set de volledige 700 wat kan leveren, desondanks maakt het gecombineerd een degelijke indruk, zeker voor een niet audiofiel :9 Een set van +/- 350 EUR is voor menig mens een instap in de Home Cinema wereld, het aantal Hz en bepaalde specifiek tonen kan ik dus niet beoordelen.

Je hebt idd 40 voorkeurzender voor de Radio maar je hebt ook de mogelijkheid om geluidsprofielen aan te maken. Ik heb dit verkeerd opgeschreven 8)7 Desondanks kun je wel degelijk geluidsprofielen aanmaken, al weet ik niet hoeveel het er precies zijn (+/-10).

Ik heb gelezen dat de Z-5500 relatief veel last heeft van mindere lage en middelhoge tonen. Dit is mede de reden waarom ik voor deze set heb gekozen. Ik verwachtte geen wereld van verschil maar wilde meer future proof zijn (o.a. 3D) en had het idee dat deze set nèt wat meer waar voor zijn geld bood.

Betreffende Scart aansluitingen & Dolby True HDMI, het eerste was voor mij enigszins een probleem aangezien mijn digitale TV-decoder geen HDMI uitgang heeft. Tevens ben ik niet dusdanig gevorderd/ervaren dat ik Dolby True HDMI kan onderscheiden van Dolby Pro Logic II. Deze set klink klinkt wel dusdanig beter t.o.v. mijn vergelijkingsmateriaal. Het is prettig te weten dat mijn PS3 ook Dolby True HDMI ondersteund ;) Ik zal de review hierop aanpassen _/-\o_

D.m.v. deze review proveer ik anderen een goede indruk te geven van dit product, 2 sterren lijkt mij een beetje aan de magere kant niet? ;)

[Reactie gewijzigd door Fast-Forward op 4 juni 2011 01:16]

Ik zal het meteen even aanpassen, bedankt.
Ik ben idd weinig gewend op het gebied van audio. Ben nu wel benieuwd naar het verschil tussen Dolby True HD en overige standaarden. Bedankt voor de info, ik zal dit meenemen in mijn toekomstige aankopen _/-\o_

Ik wist niet wie een beoordeling heeft gegeven en ging ervan uit dat de meeste dat wel doen. Ben toch benieuwd naar de mening van anderen om het schrijven/reviewen te verbeteren O-)
Hahahahahahahaha, die poes _/-\o_