Nikon D5000 + AF-S DX NIKKOR 18-55mm VR Zwart - Reviews

Specificaties Kit met 1 lens • 12,3MP sensor - Bekijk alle specificaties

Nikon D5000 + AF-S DX NIKKOR 18-55mm VR Zwart Review

SchaapjeNL 3 juni 2011, laatste update op 3 juni 2011, 1.140 views

Nikon D5000 + AF-S DX NIKKOR 18-55mm VR Zwart

Pluspunten

• HDMI aansluiting, gewicht, snelheid, goede beeldkwaliteit, veel accessoires, stevige camera, kantelbaar scherm, veel uitbreidingsmogelijkheden, niet duur, film mogelijkheid.

Minpunten

• knoppen zijn anders dan bij Nikon die ik gewend was. , auto diafragma kiezer niet geweldig,

Uitbreidbaarheid Score: 4
Batterijduur Score: 4
Snelheid en automatiek Score: 4
Omdat ik al een tijdje met het verlangen liep om een spiegelreflex camera te kopen. Besloot ik toch maar de knoop door te hakken. Ik bracht een bezoekje aan mijn oom en opa. Ze zijn beide altijd zeer tevreden over Nikon. Ook Ken Rockwell. (www.kenrockwell.com) was wel te spreken over de Nikon D5000.
Dat deze lenskit ook nog Beeldstabilisatie heeft, heeft me over gehaald om dit te kopen.

Featureset.
Voor zijn prijs heeft deze camera heel veel mogelijkheden. Wat als eerste zeer handig is, is het kantelbare LCD scherm. Hij heeft ook een mogelijkheid tot filmen. 11 autofocus punten. ISO gevoeligheid tot 3200. Natuurlijk een ingebouwde flitser, maar ook een klein lampje (handig voor close-ups/macro foto's)
Verder heeft hij nog rode ogen reductie. Er moet een een SD kaart in. Met een 2 GB geheugenkaart kun je 600 foto's maken op normale JPG kwaliteit. op RAW formaat maar 150.
Als aansluit mogelijkheden heeft hij een kabel naar de televisie (AV kabel ofzo, kweet niet hoe je het noemt :D) . en een HDMI aansluitmogelijkheid. En natuurlijk USB.

What's in da Box?
Voor allen die nieuwsgierig zijn wat je er nu allemaal bij krijgt;
Camera, Objectief +lens doppen, USB Kabel, Av kabel, Accu + oplader, Handleiding, garantie (1 jaar)
software CD, Bandje om hem om je nek te hangen,

Ergonomie & Bedieningsmogelijkheid
De camera is ''maar'' 600 gram. Daar komt natuurlijk de lens nog wel bij op. Ik vind hem wel lekker in de hand liggen. Wel moet ik nog even wennen aan het gewicht (omdat dit dus mijn eerste spiegelreflex is). Ik heb wel eens met die van mijn oom gefotografeerd die woog zonder lens 1,5 kilo en de lens zelf woog ook 1,5 kilo. Dus in vergelijking daarmee valt het zeker mee.
Waar ik wel aan moest wennen was dat draaiwieltje; die zat niet links van de zoeker maar rechts. En het draaiwieltje voor diafragma en/of sluitertijd zat niet bij mijn rechterwijsfinger (handgrip) maar rechts voorop de camera.

Snelheid en accuratesse van automatiek
Opstarttijd (met stopwatch gemeten): 2.6 sec :) Hij is ook heel snel scherpgesteld/gefocust.
De responstijd van de sluiter is bijna te verwaarlozen en natuurlijk niet meetbaar.
Ook als je naar een ander menu gaat is hij er in mum van tijd. Het overzetten van foto's naar computer is ook 1,2,3 gebeurt. Snelheid is dus perfect! (ook met RAW foto's).

Auto focus is zeer goed. Gaat sneller (en denk ook beter) als je het met auto doet. Met hand hoeft echt niet. Alles van van vanzelfsprekend handmatig in te stellen, maar voor alle functies is ook een AUTO mogelijkheid. Ik raad overigens wel aan om de diafragma waarde zelf in te stellen. Persoonlijk vind ik dat je dan net iets betere foto's maakt dan als je alles op AUTO zet.
Het flitsertje dat er op zit is natuurlijk niet heel erg geweldig. Maar als je echt iets goeds wil hebben dan moet je natuurlijk zo'n grote kopen. Er zijn veel programma's (16) bijv. Sneeuw, kaarslicht, portret, macro opname enz. Ik heb ze nog niet veel gebruikt, maar ze werken wel goed.

Beeldkwaliteit
in één woord: uitmuntend. Kleuren zijn goed, geen ruis (behalve op grote ISO waarden, maar zelfs dan valt het mee). Foto's zijn zeer scherp. Zelf als ik mijn zusje van 11 foto's laat maken. Geen overbelichte troep. gewoon perfect.
Het objectief dat er bij zit is ook goed. Met beeldstabilisatie zelfs, al heb ik dat niet heel erg nodig. Maar goed altijd handig als je trillende handen hebt, of niet stabiel staat/zit.
Groot hoeklens is zeker goed en weegt ook niet zo heel veel.
Om te kijken voeg ik zo nog even wat foto's toe, zodat jullie het kunnen zien.
Let wel: Fotokwaliteit ligt natuurlijk voornamelijk aan fotograaf.
Al koop je nog zo'n goede camera, als je geen goede fotograaf bent, blijft het natuurlijk niet 100%

Bouwkwaliteit
Zoals je van Nikon kunt verwachten is hij zeer stevig en kwalitatief goed gebouwd.
Zelf het schermpje dat kantelbaar is, durf ik met een gerust hart alle kanten op te draaien.
Wel ben ik bang voor krassen op mijn lens en voor het vallen van de camera. Maar goed, daar kun je niks tegen doen.

Batterijduur
In het boekje staat dat je minimaal 500 foto's kunt maken met een volle batterij. Mijne was echter naar 398 al leeg. Maar dat komt ook denk ik omdat ik hem een tijd op de computer heb aangesloten en instellingen verandert heb. En ben natuurlijk intensief bezig geweest met het ontdekken van de camera.
Woensdag ben ik vanaf 18u met de camera bezig geweest. Hij was donderdag rond 21u leeg, Dus het valt mee.
Bovendien duurt het opladen niet heel erg lang. 1 uur en 40 minuten om precies te zijn. :P

UItbreidingsmogelijkheden
Er zijn ontzettend veel flitsers, objectieven, afstandsbedieningen, GPS apparaten (!), polarisatiefilters enz. enz.
één Nadeel, maar dat geldt voor bijna alle merken camera's; lenzen van andere merken passen er niet op.
De hele oude lenzen van Nikon passen er geloof ik ook op (correct me if I'm wrong.) Ik heb het nog niet uitgeprobeerd.

¤407, (bij Redcoon) daar valt natuurlijk niks over te zeggen!
Alleen dat het heel goedkoop is voor een camera met zoveel functies.
De handleiding (geheel in het Nederlands) is 289 pagina dik!
Om maar even aan te geven wat je er allemaal wel mee kunt.
bijv. stop motion filmpjes maken, en weet ik veel wat nog meer.

Foto's zijn JPG, met RAW heb je een nog betere kwaliteit.
LET WEL: Dit is mijn eerste camera, ben nog maar 15 jaar oud (al weet ik er veel vanaf).
Ook moet je natuurlijk bedenken dat het vooral aan de fotograaf ligt wat voor foto's er worden gemaakt.

VOOR DE BEGINNENDE FOTOGRAAF ECHT EEN AANRADER!

edit:/ 1/ toegevoegd: whats in da box & positieve eigenschappen aangepast.

Heb jij ook een Nikon D5000 + AF-S DX NIKKOR 18-55mm VR Zwart?

Wat de uitbreidingsmogelijkheden betreft: er passen wel degelijk lenzen van andere (3rd party) merken op. Denk aan Sigma, Tokina, Tamron... Dat maakt het assortiment een heel stuk groter en vaak is een objectief van die merken helemaal geen slechte keus, zeker als je budgetgebonden bent. Neem bijvoorbeeld de 70-200. Nikon heeft 'm alleen in de f/2.8 VR variant, Canon ook in f/4 en zonder en met IS. Wil je dus wat anders kopen dan een 1800 euro kostende VR2, of 1200 euro tweedehands VR1, kun je een Sigma of Tamron 70-200 f/2.8 overwegen. Die kosten een aanzienlijk stuk minder. En zo gaat dat ook bij andere lengtes, denk aan de 17-55 f/2.8 (17-50 van Tamron), 50/1.4 (Sigma) en 24-70 f/2.8 (zelfde lengte van Sigma, 28-75 van Tamron). En zo kun je nog wel een tijdje doorgaan. ;)

Daarnaast: oude lenzen van Nikon passen er niet op. Het ligt er echter aan hoe je "passen" definieert. De F-mount is gelijkgebleven en ik weet bijna zeker dat je elke lens van na 1977 op de D5000 krijgt, maar je hebt geen autofocusmogelijkheden en met AI-lenzen krijg je niet eens informatie binnen van het objectief, aangezien er geen eigen chip in zit die daar bij AF-D en AF-S lenzen voor zorgt. De enige geschikte lenzen voor body's zonder eigen motor, dus ook de D5000, zijn van de AF-S reeks. :)

Enne... Ken Rockwell kun je beter niet als "bron" neerzetten. :P Die man heeft vaak een nogal aparte kijk op camera-apparatuur. Apart van dat: leuk dat je je ervaring met ons deelt en succes met het goed leren hoe je je camera gebruikt en volledig kunt benutten!

@Hieronder:
Goed, ik zal het nuanceren: ik zou nooit neerzetten "ik vind deze camera goed, want dat vindt Ken Rockwell ook". Het is in fotoforumland redelijk bekend dat "ome Ken" inderdaad veel op gevoel doet. Zo vindt hij bijvoorbeeld de 18-200 Life Changing. Zie dat kopje, ik quote: "No more camera bag!" en "No more tripod! VR obsoletes tripods." Nee, dat is objectief bekeken. Ik kan niet serieus met een 18-200 rondlopen en denken dat ik alles kan schieten wat ik maar wil. Ik bedoel maar even: sportfotografie, in welk opzicht is de 18-200 daar optimaal voor? Voor de amateur die dat niet doet en ook nooit in het donker schiet (< 2% van de mensen) is het inderdaad een lekkere lens. Maar all-round? Nee. Als je verstand hebt van foto-apparatuur dan wel moeite doet om er verstand van te krijgen voordat je een lens koopt, weet je dat je voor die doeleinden en dat geld beter wat anders kunt kopen. Ik doel dan op een 18-105 plus prime, of een flitser.

Maar goed, dat neemt niet weg dat ik ook vaak even kijk op Ken z'n site wat hij van bepaalde producten vindt. Zo is zijn kijk op de 16-35 VR veel waardevoller dan die van Photozone, die eerst een maandagochtendkopie in handen hadden en 'm volledig afkraakten. Anyway, ik heb niks tegen die man, je maakt er waarschijnlijk een groter punt van dan ik bedoelde. ;)

[Reactie gewijzigd door Krylinck op 3 juni 2011 23:58]

Korte maar goede weergave van hoe jij de camera ervaart!
Enne... Ken Rockwell kun je beter niet als "bron" neerzetten. Die man heeft vaak een nogal aparte kijk op camera-apparatuur.

Waarom niet ? Geef daar is wat voorbeelden van ? Hij is in ieder geval minder subjectief over wat jij hier over hem neerzet. Ik geef toe dat een deel van zijn reviews op gevoel zijn maar de kopjes onder Performance:

Distoration / Ghosts / Lens Flare / Bookeh / Lateral Color Fringes zijn niet op gevoel verzonnen en keurig onderbouwd.

Wat wil je dan een wetenschappelijk technisch onderbouwde review van een lens ? Kan ook maar dan nog kan een technisch mindere lens voor het gevoel mooiere fotos neerzetten.

@hierboven,

Ook Ken Rockwell. (www.kenrockwell.com) was wel te spreken over de Nikon D5000.
is iets anders dan : "ik vind deze camera goed, want dat vindt Ken Rockwell ook"

Je argument hierboven over de beweringen van Ome Ken de 18-200 geldt voor 90% van de mensen. Die zullen wel niet zo kritisch zijn dan wij denk ik. Tipisch dat je het voorbeeld van de 18-200 aanhaalt want ook ik moet ook toegeven dat ik de 18-200 direct hebt verrolen voor een 16-85 waatbij iedereen mij voor gek verklaarde maar ik ben er veel contenter mee dan de 18-200. Ik weet overigens wel dat de nieuwe versie van de 18-200 veel beter is dan de oude door VRII.

[Reactie gewijzigd door InsanelyHack op 4 juni 2011 00:06]