Specificaties Radiogestuurde muis en 1.500dpi sensor - Bekijk alle specificaties

Logitech Performance Mouse MX Review

natasdiamon 12 oktober 2011, 9.777 views

Logitech Performance Mouse MX

Pluspunten

• Ligging in de hand
  • makkelijke manier van opladen
  • te gebruiken op elk oppervlak
  • accustatus af te lezen op de muis
  • veel extra knoppen
  • smooth scrollen, en dit ook uit kunnen schakelen op de muis
  • afwerking
  • materialen

Minpunten

• moeilijk in te drukken van het scrollwieltje
  • prijs

Ik heb nadat ik mijn examens had gehad, voor mezelf een leuk cadeautje gekocht.
De Logitech Performance MX, ik ben voor de Performance MX gegaan omdat dit vrijwel de grootste muis van Logitech is, en daarom een stuk beter in mijn handen lag.
Ook de makkelijke manier van opladen en de mooie afwerking hebben mij besloten de Performance MX aan te schaffen.
In deze review wil ik de functies en eigenschappen van de Performance MX bespreken, houd er rekening mee, dat dit mijn eigen mening is, en een tip voor aanschaf is om de muis die je op oog hebt even in je hand te houden, zodat je weet dat hij lekker vasthoud.

De doos
De muis word geleverd in een grote doos, helaas was die van mij beschadigd, met een foto van de MX revolution op de voorkant, en een uitleg van de features op de achterkant.

In de doos zitten 2 kabels, een lader en een hoesje.
Het hoesje is voor de kabels, oplader en de unifying ontvanger, de muis past er niet in.
In tegenstelling tot veel logitech muizen met een unifying ontvanger, kan deze ontvanger niet in de muis geplaatst worden, de reden waarom weet ik niet, want er lijkt wel plek voor te zijn.

Ook zitten er in de doos 3 boekjes, niet alles is vertaald in het nederlands, ook is er geen Nederlandse tekst aanwezig op de doos, maar de Quick start guide en de Important information boekjes zijn wel in het nederlands.
Evenals de CD waarop Logitech Setpoint 4.80H voor windows XP, vista en 7 op staat.
Ook staat er op de CD een Mac versie van Setpoint, genaamd: "Logitech Control Center 3.0" wat voor Mac OS X 10.4 of 10.5 geschikt is.

Als je de muis uit de doos haalt, hoef je alleen maar een batterijlipje weg te halen en de muis aan te zetten, daarna is de muis geschikt voor gebruik, de batterij was in mijn geval bijna helemaal leeg, dus de muis moest direct opgeladen worden.

Specificaties en toelichting
De specificaties van deze muis zijn niet heel imposant, het is een 1500 DPI sensor.
De muis is draadloos, ik merk ook geen vertraging op. mede door dat er gebruikt word van de draadloze techniek die Logitech “Unifying” noemt, dit bestaat uit een kleine usb-ontvanger:
Deze is standaard gekoppeld met de muis of het toetsenbord waar je deze ontvanger bij krijgt.
Met de Logitech software is het mogelijk meerdere apparaten aan 1 ontvanger te koppelen, zodat je met meerdere verschillende Logitech apparaten maar 1 ontvanger per computer nodig hebt.

De muis heeft 8 knoppen, links en rechtsklikken, de middelste knop, en daar een instelknopje van, navigatietoetsen (vorige en volgende), zoomen, en een toepassingschakelaarknop.
De navigatietoetsen werken met Windows zo out-of-the box, maar ik raad aan de meegeleverde software te downloaden.
Uiterlijk en ligging
De Perfomance MX is een van de mooiste muizen die ik heb gezien, het materiaalgebruik is heel mooi, er loopt een stalen rand om het duim-gedeelte, en de scrollknop is ook van staal.
In de palm van je hand, en de muisknoppen zijn van het standaard logitech plastic, wat niet verkleurd, en ook bijna niet slijt, alleen het geprinte Logitech logo heeft een kans op slijten als je de muis jaren intensief gaat gebruiken.
Het duimgedeelte is afgewerkt met een zacht rubber, wat zelfs na een poos niet plakkerig aan gaat voelen, het rubber is ook niet textuurloos, en geeft je duim een beetje grip, ook het scrollknopje is afgewerkt met hetzelde soort rubber, hierdoor ligt de muis heel fijn in de hand, en is deze fijn te bedienen.
Ook heeft de muis 3 ledjes, die de accuduur laat zien, en ook de ingestelde DPI waarde kan laten zien, het instellen van de DPI kan niet met de muis zelf gedaan worden, dit moet met de driver.
De kleuren en materiaalcombinaties zijn redelijk saai, op de ijzeren rand na, ik vind dit mooi, zonder al te veel poespas, maar wel mooi gecombineerde materialen die er stuk voor stuk netjes uit zien.

Scrollen
De Performance MX heeft als 1 van de features de zogenaamde “hyper-fast scrolling”, het scrollwieltje is van ijzer, en afgewerkt met rubber, ook kan deze naar links en rechts scrollen.
Het fijne aan deze muis is dat het wieltje vrij ligt, dus als je een zetje geeft, stopt het wieltje niet direct, zodat je heel soepel door bijvoorbeeld webpagina’s rolt.
Dit is over het algemeen heel fijn, maar het heeft ook nadelen, zo is bijvoorbeeld het volume instellen in VLC-mediaplayer heel irritant, en als je de muis optilt, beweegt het wieltje, en scroll je verder, of veranderd het volume, nu zit er een knop onder de muis, wat een hardwarematige knop is, dus niets doorgeeft aan de muis zelf, die het wieltje vastzet, zodat het scrollt als een normale muis, maar, dit werkt niet ideaal, omdat met het indrukken van dit knopje het scrollwieltje een beetje beweegt, wat enorm irritant is.
Maar, als je op een gegeven moment hiermee om kunt gaan, dan werkt dit smooth scrollen heel fijn, en ik wil niet meer zonder, op 1 ding na, en dat is dat je onmogelijk de scrollknop in kunt drukken, dit kost oefening, en gaat veel minder makkelijk als een normale muis, gelukkig kan je bijvoorbeeld de pauze knop hermappen naar deze knop.

Uitleg draadloos/ kabel opladen accuduur
De Performance MX heeft in tegenstelling tot veel draadloze muizen van Logitech geen lange accuduur.
Logitech beweert bij sommige muizen een batterijduur van 3 jaar, maar deze muis heeft een batterijduur van ongeveer 3 weken, aan het begin was dit 1 week, maar dit lijkt toegenomen te zijn.
Er zit 1 AA batterij in de muis, die werkt op 1,2v, en heeft een capaciteit van 180mA:
De accuduur is dus 3 weken, maar dit is niet storend, zo gaat deze muis nooit in stand-by, zodat je niet die kleine vertraging hebt, als je de muis na een pauze weer gaat gebruiken, en je kunt de muis opladen, terwijl je deze gebruikt, dit is uniek, want zelfs veel duurdere muizen moeten vaak in een dockingstation of voorzien worden van (speciale) nieuwe batterijen, dit is een absoluut pluspunt van deze muis.
Er word geen data door deze kabel gestuurd, dit is hardwarematig niet mogelijk, en ook niet nuttig, omdat het vrijwel geen voordelen heeft om een niet-gamers muis aan een kabel te gebruiken, dus je hebt geen voordeel op het opladen van de accu na, als je de muis aangesloten via USB gebruikt.
Darkfield
Deze muis is uitgerust met een zogenaamde Darkfield sensor, dit staat ook 2 keer op de muis, aan de onderkant, en onder het Logitech logo, aan de zijkant, deze sensor heeft als groot voordeel op alle oppervlakken te werken.
Zo werkt de muis perfect op een gelakt bureau, en dit schijnt ook zo op glas te zijn, ik heb het geprobeerd op een glazen plaatje, maar, deze moet minstens 4 millimeter dik zijn, en niet schoon, maar, als het glas te schoon is, moet je even je hand over het oppervlak halen, zodat het glas een klein beetje textuur krijgt, en je kunt dan gewoon je Performance MX op glas gebruiken, wat mij wel opvalt is dat de gevoeligheid omlaag gaat, dus op glas moet je de muis meer bewegen voor dezelfde beweging op het scherm dan bijvoorbeeld op een muismat.
Ook moet er niet te veel afstand zitten tussen de muis en het oppervlak waar de muis op staat, dus het gebruik van pads (stickertjes onder je muis) is af te raden, mits je de orginele pads eraf haalt. als het gebeurt dat de afstand tussen de muis en het oppervlak waar de muis op staat te groot word, dan is de Performance MX onbruikbaar.
Drivers
De meegeleverde Logitech driver die zichzelf kan updaten, wat wel handig is, je hoeft dus niet handmatig naar een nieuwe driver te zoeken.
De driver is geen teleurstelling, maar ook niet echt verrasend, zo staat er standaard een icoon in je taakbalk, en dit icoontje laat een andere muis zien dan de Performance MX.
deze laat waarschijnlijk de Logitech M305 klik! zien:
ook de driver zelf geeft je niet de indruk een van de duurste logitech muizen gekocht te hebben, alles is instelbaar, en goed te vinden, maar er zijn geen speciale functies, of gedetailleerde uitleg.
Ook ziet de driver er niet zo luxe uit, zeker niet vergeleken met de verpakking of de meegeleverde foldertjes.
Wat wel handig is, is dat je ook de accustaat in de driver kan zien, en het heel makkelijk is om een 2e apparaat te koppelen, in het bovenstaande screenshot zie je ook dat je veel knoppen een andere functie kunt geven, wat wel makkelijk werkt.
het is niet heel makkelijk de DPI in te stellen, omdat dit in de driver de ‘aanwijzersnelheid’ heet, voor de rest is het ook niet duidelijk dat je hardwarematig iets instelt, of dat het een softwaretrucje is.
De knop Toepassingschakelaar werkt niet als je meer dan 1 scherm aangesloten hebt, de toepassingen worden dan in het midden geplaatst, wat heel storend is als je 2 schermen gebruikt, omdat je toepassingen halverwege staan, ik vermoed dat dit in een volgende update verholpen is.
in de driver is er een mogelijkheid om een knop op je muis in te stellen als DPI-switch, hierbij kun je kiezen uit 2 standen tussen 100 en 1500 DPI, de ledjes lichten ook op als je een andere stand instelt.

Als je een gamer bent zou ik deze muis overslaan, de muis is niet heel gevoelig, maar 1600 DPI, en kan niet ingame ingesteld worden, dus als je dit budget hebt om een muis te kopen, en je speelt fanatiek shooters, raad ik je een gevoeligere muis aan met een DPI knop, ook als je een laptopgebruiker bent, en vaak op verschillende locaties bezig bent, raad ik je deze muis niet aan, omdat de ontvanger niet in de muis is op te bergen, de accu niet heel lang meegaat, en dat de muis erg groot is, dus moeilijker mee te nemen, zeker omdat het handig is de lader mee te nemen, ik raad de mobiele gebruiker dus iets als een Logitech Anywhere Mouse MX aan, omdat die ook een darkfield sensor heeft, dus op alle oppervlakken te gebruiken is, en makkelijker mee te nemen is.
heb je kleine handen, dab is deze muis waarschijnlijk te groot voor je, zie hier een vergelijkingsfoto tussen een OEM muis, en de Performance MX:

Ik gebruik mijn muis vrijwel altijd in combinatie met mijn desktop, op een gelakt bureau en ik speel niet heel fanatiek games, ik heb wel grote handen, goedkopere muizen zijn vaak ook een stuk kleiner, dus met het mooie uiterlijk, en de fijne ligging, maakt de Performance MX het tot een perfecte muis voor mij.

update: wat informatie over de DPI instelling en accuduur toegevoegd. (en wat onlopende zinnen verbeterd)

Heb jij ook een Logitech Performance Mouse MX?

Is het bij deze muis nou ook zo dat je niet op het scrollwieltje kunt drukken om ermee te klikken?
Ik heb ooit eens met zo'n logitech ding gewerkt waarbij je het ding als het ware in kon stellen als een vliegwiel door erop te klikken., waarbij het ding dus amper weerstand had.
Dat was heel vervelend, want daar kon je dus niet op klikken om bijvoorbeeld een tab te openen of te sluiten.
Dit is inderdaad moeilijker dan normaal, ik heb de zoom knop die onder de navigatieknoppen zit ook deze functie gegeven, ik heb dit ook in in de negatieve eigenschappen gezet. :)
Dat was waarschijnlijk de MX Revolution. Deze kon je instellen of die dat moest doen.

Maar die middle mouse button blijft lastig bij Logitechs met deze wiel-tech. Ik heb de mijne ook op de zoom knop zitten...
Bij de muis die ik heb, de G500, werkt dat wl goed. Ik kan het muiswiel inderdaad 'los' zetten, maar ook het indrukken van het wiel werkt zoals het zou moeten.
die heb ik ook in mijn handen gehad, en het scrollwheel verhaal klopt ja, alleen vond ik dit probleem niet opwegen tegen de rest van de voordelen.
Ik heb hem ook, en ik vind hem echt top. Ik gebruik hem altijd bij me laptop en zou geen andere muis meer willen, de oplaadkabel zit gewoon in me laptoptas, en de usb dongle is zo klein dat je hem er nooit uit hoeft te halen.
Maar wat is er met dat scrollwiel dan? Bij mij geeft hij echt een duidelijke klik. Een klasgenoot van me heeft de g700, en daar is het scrollwieltje pas moeilijk in te drukken, daar krijg je altijd een scroll naar rechts of links.
En dat gedeelte over de software ben ik het totaal eens! Ik heb ook een g500 voor me desktop, en die software daarvoor is echt vele malen strakker, terwijl die muis veel goedkoper was
Via de logitech software kan je een knop instellen om tussen 2 standen van gevoeligheid te switchen. Deze kan je zelf instellen bij 1000 dpi en 1600 dpi.
Dit kan je vervolgens wel via de muis instellen.
Overigens gebruik ik deze muis wel om te gamen, mijn XBMC/Gamebak is op mijn plasma aangesloten en deze muis werkt als enige op mijn bank zonder aparte muismat.
De darkfield technologie werkt op vrijwel elk oppervlak goed, dat is het voordeel van deze muis.
Werkt deze muis ook lekker met de fingertip grip?
Mooie review met nette gedetaileerde info en goede fotos :)
heb de muis nu zelf 2,5 jaar en het rubber is door zeer veel gebruik bijna helemaal weg gesleten.
Ook het chroom van het wieltje is rood plastic geworden, en de chrome rand deels zwart. dus ik zit er over na te denken een nieuwe te halen ^^
(is wel elke dag zeer intensief gebruikt, originele batterij doet het wel nog steeds gaat al vanaf het begin ongeveer 4-5 dagen mee)

wel nog even 2 puntjes van kritiek mbt de review,

de muis heeft een batterij van 2000 of de latere versies 2200mA de 180 vermeldt op de muis is het verbruik :)

Daarnaast nog een ander puntje
Die van mij gaat wel degelijk in standby.
als ik ga slapen en ik kom terug moet ik perse een knop indrukken om de muis uit standby te halen,
als je alleen de muis beweegt doet hij niets.

[Reactie gewijzigd door xenn99 op 31 mei 2012 00:18]

Ik heb deze muis nu 2 jaar en ik moet zeggen ik heb geen betere muis tot nu toe gehad. Ik zou ook geen andere willen hebben, ik heb redelijk grote handen en het is echt zo super fijn werken met deze muis, ligt echt super in de hand.
Jammer dat ik daar niet over mee kan praten. Mijn muispijltje springt namelijk regelmatig alle kanten op behalve de goede. Heb al verschillende dingen geprobeerd om het op te lossen, maar niks helpt.
Ik ben klaar met Logitech... nu al de 4e muis die hetzelfde probleem heeft (linkermuisknop switch lam).
Eerst een MX1000, een nu 3 keer een Performance MX... allemaal de switch lam.
Nu maar eens een ander merk proberen.