Panasonic Viera TX-P50VT30 Review

330d 2 juni 2011, 7.210 views

Panasonic Viera TX-P50VT30

Pluspunten

• Verbluffende beeld kwaliteit
  • Strak design
  • Uitgebreide beeld instelmogelijkheden
  • Veel features

Minpunten

• Menu/functies kunnen beter/logischer ingedeeld worden
  • Gezoem kan storend zijn
  • Waarom geen vga/dvi aansluiting?

Inleiding:
Ik woon met mijn vrouw en ons 1,5 jaar oude zoontje samen met mijn ouders wat waarschijnlijk niet vaak voorkomt. Beneden in de woonkamer staat er een LG60PS8000 plasma die ik een 1,5 jaar geleden had gekocht voor 2200euro. Boven hebben wij een 'eigen' woonkamertje en daar staat een 10jaar oude 100Hz 32" Sony Trinitron. Doordat ik veel sd contents bekeek, was ik eigenlijk tot voor kort tevreden met de trinitron.

Vorig jaar had ik een ps3 gekocht waarbij ik 'gedwongen' was om mijn tft monitor ook te vervangen voor een groter exemplaar met hdmi aansluiting. Dus ik zat vaak achter de pc op het bureau te gamen. Maar dat werd op gegeven moment zeer vermoeiend, ik was duidelijk gewend op de bank te gaan gamen (toen ik een ps2 had). Plus het feit dat ik steeds meer HD contents in mijn collectie had wat eigenlijk zonde is om op de oude tv te gaan kijken. Dus het was hoogtijd om naar een nieuwe tv te gaan kijken…

Welke tv?
Vorig jaar was ik al aan het rondkijken en een vriend van mij had toevallig een 50” Philips Ambilight gekocht met 200Hz en led. De kleuren waren heel levendig en het hoge contrast sprak me best wel aan. Totdat ik daarna thuis een paar keer op onze LG plasma ging kijken viel me pas op dat de LG veel rustiger beeld had, weliswaar kwam het beeld wat ‘doffer’ over, maar het is natuurlijker en minder springend in de ogen. Toen wist ik eigenlijk zeker dat ik ook voor een plasma moest gaan (keuze van de LG Plasma was de aantrekkelijke prijs in die grootte). Ik had nog naar de Pioneer Kuro gekeken, maar die was gewoon veel te duur. Zelfs toen de winkels al hun laatste voorraden gingen verkopen vond ik het nog te duur. Rond diezelfde tijd las ik dat Pioneer ermee ging stoppen en hun techniek aan Panasonic ging verkopen, was eigenlijk een logisch nieuwe richtpunt van mij: ik moet voor een Panasonic gaan…

Ik volg regelmatig de Panasonic Plasma draadje en toevallig was ik net op tijd om de oproep te kunnen lezen voor een gezamelijke inkoop voor de nieuwe lijnen van Panasonic (deze berichten werden heel snel weggehaald omdat het niet mocht). In eerste instantie wilde ik voor de VT20 gaan die momenteel heel aantrekkelijk geprijsd is door de komst van de 2011 modellen. Maar het was heel verleidelijk om ‘iets’ meer te betalen en gelijk voor een nieuwe model te gaan. Recente reviews toonden ook aan dat de VT30 duidelijk beter is dan de VT20, ondanks dat er geen sprake was van grote stappen verbetering, was voor mij eigenlijk reden genoeg om toch voor de VT30 te gaan.

Welke maat?
Tja, mijn kamer is slechts 3,2meter breed waar mijn bankstel en plek van de trinitron staat. Een andere opstelling was niet mogelijk, dus dat betekent dat mijn kijkafstand netto op 2,8meter zal uitkomen (zitpositie tot daadwerkelijke tv-positie). De 42” vond ik eigenlijk net iets te klein (mijn ouders hebben ook nog een 42” Samsung lcd in hun slaapkamer die exact dezelfde afmeting had als ons ‘woonkamer’). De volgende stap is gelijk 50” bij de VT30. De VT20 had nog een 46” variant, maar de VT30 niet. Al moet ik zeggen dat het prijsverschil tussen 46” en 50” bij de VT20 erg klein is, had ik des te meer redenen om voor de 50” te gaan. Er zijn vele meningen over hoe je moet gaan uitrekenen van diameter vs kijkafstand. Ik nam het met een korreltje zout maar had ondertussen wel stiekum op ong 3,3meter afstand gezeten achter de 60” LG en dat viel gewoon mee.

Europees model:
1,5 week geleden bestelde ik de TX-P50VTE (toevoeging E betekend europese model). Afgelopen week kreeg ik al bericht dat de tv maandag zal binnenkomen en op dinsdag was de tv al bij mij thuis afgeleverd. Toen ik dezelfde avond thuis kwam kon ik bijna niet meer wachten om gelijk de doos naar boven mee te nemen. Maar toen ik een korte inspectie deed rondom de doos, zag ik een sticker waarop staat ‘Panasonic Deutschland eine division der marketing Europe. Huh, de webshop verzekerde ons dat NLse modellen geleverd zullen worden. Het was al laat, dus bellen kon niet meer. Ik liet de doos maar staan want wilde de garantie niet op het spel zetten.

De volgende ochtend gelijk mailtje richting webshop en Panasonic NL, werd toen pas duidelijk dat de tv vanuit de centrale magazijn in Duitsland geleverd was door Panasonic NL. En ondanks dat op hun site stond vermeld dat de home service garantie alleen van toepassing was op NL modellen, geldt dit nu voor alle EU modellen. Dus gisteravond ging ik pas de doos samen met mijn vrouw naar boven sjouwen en na veel moeite had ik de scherm op de standaard gemonteerd. Ophangen hoefde niet van mij, ik had geen zin om te boren en grootste punt is dat we waarschijnlijk niet eeuwing in die kamer zullen blijven.

Verpakking:
De verpakking vond ik een beetje ondermaats. Het paneel is slechts 37mm, maar de doos en piepschuim mochten wel iets breder/dikker zijn. Al met al, de tv mankeerde niks. Het had ons wel veel moeite gekost om de paneel uit de doos te halen. Mede doordat je eigenlijk nergens goed kan vastpakken en gewoon voorzichtig te werk gaat met zo’n nieuwe aanschaf. Het paneel was zelf slechts verpakt in dunne plastic, voor het scherm zelf geen transparante sheet ofzo. Wel zaten er spacers aan L/R net tussen de zilvere rand en het glasplaat. Waarschijnlijk als je het scherm optilt duw je die rand tegen het glasplaat aan, zitten deze plastic spacers ertussen.

Accessoires:
Er zitten een stapel handleidingen erbij, dat bijelkaar nog dikker dan een telefoonboek is (elke taal een apart boekje). Een klein briefje voor het monteren van de standaard, 2 A4tjes op het paneel geplakt eveneens met nodige quickstart instructies. Een cdtje met de uitgebreide handleiding. Verder nog de afstandsbediening met batterijtjes wat overigens standaard is bij elke tv. 2 kabelklemmen voor zover ik het had kunnen ontdekken. Een paar ferrletklemmen voor o.a. de usb/ethernet kabel. 2 oplaadbare 3d brillen type TY-EW3D10E met opbergkokers. Draadloze wifi usb adapter met usb verlengstuk. En tenslotte 7 ‘adapters’ voor de antenne, satelliet, scart, component, composiet, audio en optische audio.

Model:
De design van de VT30 ziet er mooi uit, de one-sheet-of-glass vind ik persoonlijk het mooist uitzien. Alles gewoon in donker (zwart) wat veel beter uitziet dan de VT20 met de bronsachtige kleur. Zoals boven vermeld zijn de buitenranden rondom het paneel zilver/aluminium. Ziet er niet ietsje luxer uit, wat niet stoort in iedergeval. Daarentegen is het bij de kleine broertje GT30 de rand op het scherm ook aluminum kleurig, dat wel storend is tijdens het kijken door reflecties.

De bouwkwaliteit is ook van degelijke kwaliteit, alhoewel omdat ik de standaard gebruik, wiebelt deze nogal bij het draaien. Maar vergeleken met onze LG en Samsung is de VT30 de meest stabiele.

Aansluitingen:
Wat mij gelijk opviel waren de 4 hdmi aansluitingen (waarvan 1 ARC ondersteund) die dwars aangesloten kan worden via de zijkant ipv recht op de achterpaneel. Dit is een groot voordeel voor mensen die de tv willen ophangen. Voor mij maakt het niet zoveel uit, omdat ik genoeg ruimte heb tussen de muur en het scherm. Wel mis ik een vga en dvi aansluiting, wat als je een pc wilt aansluiten met slechts die 2 uitgangen? Als dat erop zat dan had het je een extra verloop kabeltje kunnen besparen. Maar in mijn geval heeft mijn videokaart gelukkig een hdmi uitgang.

Verder zit er een ethernet aansluiting op en 3-tal usb poorten, dit voor o.a. het opladen van je 3d brillen en contents vanaf je usbstick afspelen. Voor het laatste kan je ook nog een sdkaartje gebruiken. Wat ook handig kan zijn is de ondersteuning voor een CI+ module. Mogelijk ga ik dit later nog aanschaffen via mijn kabelleverancier.

Verder nog zoals bovengenoemde speciale adapters voor audio, scart, component etc. Ik heb de antenne adapter stuk niet gebruikt, weet eigenlijk ook niet waarvoor het nodig is. Ik heb de coaxkabel gewoon rechtstreeks aangesloten en het werkt goed.

1e keer aanzetten:
Bij het aanzetten kreeg ik een menu van talen/land instellen, daarna de mogelijkheid om je zenders te zoeken. Aangezien ik momenteel nog alleen analoge kabel heb, was het slechts automatisch kanalen zoeken voor analoog. Dit duurde een enkele minuten en daarna kon je instellen of je tv via vaste ethernet kabel is verbonden of middels de wifi adapter. Door poorten tekort op mijn router heb ik de wifi toch maar gebruikt en na het ingeven van de ssid en pw was de installatie binnen een minuut klaar. Tenslotte moest je de keuze maken of het voor thuis gebruik is of in de showroom.

Ik hoorde wel een duidelijke gezoem vanuit de achterkant van het paneel uitkomen. Dit is overigens niet storend wanneer je iets aan het kijken bent. Maar het is wel aanwezig en luider dan op de LG.

Afstandsbediening en menu:
Allereerst zag en las ik ook dat Panasonic voorheen lelijke afstandsbediening hebben met grote knoppen. Gelukkig hebben ze bij de VT30 (wellicht voor alle 2011 modellen) de design van de afstandsbediening verandert. Deze oogt een stuk professioneler uit, niet teveel knoppen waarbij je alle symbolen bij elke knop uit je hoofd moet leren. Voelt solide aan en je kan zelfs een rode verlichting rondom de knoppen aanzetten. Totaal overbodig naar mijn idee, maar ziet er wel luxe en prof uit.

Het menu vind ik eigenlijk wel ok. Is niet te ingewikkeld, maar kan zeker wat beter (zie verder voor commentaar op sommige functie’s en knoppen op de afstandsbediening) De indeling en functie’s spreekt voorzicht, bij elke functie komt er een korte beschrijving op het scherm, kan misschien net iets uitgebreider.

Beeldinstellingen:
Bij de beeldinstellingen heb ik het langst naar gekeken. Zoals velen zeggen is de THX beeld mode een van de beste out-of-the-box instelling. Deze heb ik ook ingesteld (je kan overigens bij elke input kanaal een andere beeldmode instellen), maar doordat ik de eerste 100-200 uren de toestel rustig wilt laten ‘inspelen’ heb ik verder niet meer aangepast naar mijn smaak. Er zit bijvoorbeeld een ecomode op, welke je brightness regelt naar lichtopbrengst in de omgeving. Als ik deze uitzet is het beeld een stuk feller, wat meer mijn smaak is (ik kijk vrijwel altijd s’avonds laat pas). Dat ga ik zeker doen na de inspeel periode.

Verder moet je de geadvanceerde ifsccc functie ingeschakeld hebben wil je in de Professional Mode 1 en 2 willen komen waar je nog meer beeldinstellingen kan finetunen.

Analoge SD kwaliteit:
Ik schrok toch enorm toen ik als eerste de analoge kanalen ging bekijken. Dit is een serieuze verschil met mijn oude trinitron. Uiteraard had ik al verwacht dat het niet best is op zo’n grote scherm, maar het is eigenlijk slecht voor je ogen om analoge uitzendingen te kijken op deze scherm. Waarbij als kanttekening dat de Panasonic Viera plasma’s als één van de beste zijn in sd-kwaliteit. Daarin hebben de reviews gelijk, de kwaliteit is wel beter dan mijn LG Plasma/Samsung LCD. Kennelijk moet ik het gewoon niet met de trinitron gaan vergelijken….

Weergave externe bron PS3:
De ps3 middels hdmi aangesloten heb ik gelijk een dvdtje geprobeerd, deze zal geupscaled worden. Heb wat instellingen nagelopen van de videosettings en hdmi settings op de ps3. Wat mij opviel was dat de signaal 60Hz is. Dit geeft de tv aan bij elke verandering van signaal. Bij de modellen van 2010 was het een bekend bug dat bij snelle camera pans irritante lijnen/artefacts optreden bij 50Hz uitzendingen. Alle tv Pal uitzendingen en dvd’s zenden in 50Hz uit. Maar kennelijk pakt de ps3 standaard 60Hz (hdmi uitgang settings staat op auto). Dus ik heb eigenlijk niks van de 50Hz bug ontdekt, wat wel was waargenomen door iemand op de VT30.

Dvd weergave is stukken beter en minder blokkering dan wat ik gewend ben op de LG met een gewone dvdspeler. Alhoewel, heb ik de ps3 nog nooit op de LG aangesloten, dus kan geen eerlijke conclusie trekken.

Games en (3d) bluray had ik nog niet getest.

Weergave (3d)PC:
Ik heb mijn i7 systeem via de Sapphire ATI 6570 kaartje welke ik speciaal had aangeschaft om 3d contents te kunnen afspelen, op de hdmi poort aangesloten met een hdmi 1.4 (aka high speed with ethernet) kabel. Beeldinstellingen op klonen gezet en verschillende video files afgespeeld met MPC-HC.

De 3d sbs mkv files doen het goed, moet je wel op de tv eerst de 3d mode veranderen naar sbs (3d autodetect mode werkte niet). Als kantekening heb je op de afstandsbediening een 3d knop. Helaas is dit in eerste instantie alleen een weergave modus tussen 2d en 3d. Je kan weliswaar wel in de 3d weergave modus komen door op een andere knop te drukken, maar soms ben je te traag en verdwijnt het eerste menu gauw.

Brillen hoefde ik niet eerst op te laden, dus kon het gelijk testen. De 3d weergave is mooi, maar kennelijk niet voor mij weggelegd om een hele film te gaan afkijken. Ik kan er kennelijk niet te lang naar kijken. En zoals bekend bij de active shutter systeem wat Panasonic gebruikt, is het beeld erg donker. Maar de weergave is echt mooi om te noemen. Brillen zijn niet te zwaar en het design is net zo gemaakt dat ik zonder problemen voor mijn eigen bril kan zetten.

Maar toen ik een full 3d bluray in frame sequential wilde proberen kreeg ik dit niet aan de praat. Autodetect of manual selecteren voor FS werkte beide niet. Kennelijk kan MPC-HC dit niet juist weergeven. Powerdvd en Total Media Theatre moeten dit wel kunnen oplossen. Dit ga ik ook later installeren en proberen.

Verder wat zitten stoeien met de beeld aspectratio van MPC-HC en van de tv zelf. Het is en blijft lastig als je 16:9 en 4:3 formaten hebt. Je moet elke keer het anders instellen. Op de afstandsbediening kan je de beeldverhouding snel veranderen. Je kan kiezen uit een 6-tal modussen. Maar daarnaast heb je ook nog een instelling van 16:9 beeldscan waarbij je kan instellen dat je de 16:9 formaat gaat vergroten om de randen te verbergen. Deze instelling kan je niet middels de beeldverhouding knop veranderen, maar wel in het menu onder beeld. Ik vind het een beetje omslachtig en verwarrend.

Weergave Asus O!Play HDP-R1:
Ik heb ook de O!Play geprobeerd, deze is aangesloten op het netwerk van mijn pc, dus kon dezelfde contents afspelen. Helaas ondersteund de O!Play geen 3d, dus het bleef bij ‘gewone’ 1080p contents.

Hierbij ook wat nodige instellingen vereist bij verschillende aspectratio formaten, gelukkig heeft de O!Play wat wel minder instellingen dan de MPC-HC. Weergave van o.a. Planet Earth en Avatar zien er echt heel mooi uit. Mooi scherp tot in de details, natuurlijke maar toch ‘volle’ kleuren. Het zal nog beter zijn (naar mijn smaak) als ik in de THX mode ga sleutelen. Ondanks dat de contrast niet hoog staat, ziet het beeld heel ‘clean’ uit.

Viera Connect:
Dit is een gateway voor internetservices waar je toegang krijgt tot een aantal websites. Aanbod is beperkt, maar o.a. Skype, Facebook en Youtube stonden erbij. Ik heb slechts alleen youtube geprobeerd. Snelheid is goed, alleen kon ik de kwaliteit van de filmpjes niet veranderen van 360 naar 720p bijv waar het wel mogelijk is als je vanuit pc gaat kijken.

Verder had ik de mediaserver, opname functie en contents via usb/sdkaart nog niet uitgeprobeerd.

De bekende bugs:
Zoals hierboven vermeld over de 50Hz bugs, hebben de 2010 modellen nog te kampen met de floating blacks en fluctuating brightness. Ik ben nog geenéén tegengekomen, wellicht heb ik slechte ogen, maar na paar uur naar gekeken te hebben met verschillende contents, heb ik niks kunnen ontdekken.

Conclusie:
Ondanks dat ik gisteravond maar paar uur mee zat te stoeien en nog niet alle functies en mogelijkheden heb uitgeprobeerd is dit een van mijn beste koop momenteel. Ik ben zeer tevreden met deze aanschaf. De bekende bugs waren de grootste obstakel voor mij. Maar voordat ik de tv ging bestellen had ik de GT30 uitvoerig bekeken en getest in de showroom en toen vond ik die al prachtig en zag toen de bugs ook niet. De beeldkwaliteit is echt prachtig en daar gaat het mij vooral om ondanks de paar minpuntjes.

-Dit is mijn eerste review, commentaar voor verbeteringen zijn welkom
-Foto’s volgen nog
-Overige testen worden bijgezet indien deze zijn uitgevoerd
-Ik heb steeds vergelijking gemaakt met onze Samsung LCD en LG Plasma.

Heb jij ook een Panasonic Viera TX-P50VT30?

Reviews door de redactie

Analoog beeld is geen SD-kwaliteit. Zit nog dik onder SD zelfs.
Als ik het zo lees heb je het toestel op een nogal moeilijke manier uit de doos gehaald. Je hebt er nu niks meer aan maar aan de buitenkant van de doos zitten meestal 4 plastic units welke je los kan maken. Zodra je dit hebt gedaan til je de doos omhoog terwijl het toestel blijft rusten op de bodem. Misschien nog een tip voor nieuwe eigenaars. ;)
Hallo,

Ik vind deze review niet objectief.
Hoe kan je in gods naam het beeld beoordelen in de THX stand.
Ik snap al helemaal niet dat iemand de THX stand goed vind, het beeld is veelte donker, de kleuren zijn niet mooi en wit is grijs.
Ook na 1 avond kan al geen oordeel hebben, na 200 uur misschien wel als je het toestel instelt zoals jij het wilt.
Ik heb zelf de 55VT30 maar ben er echt niet over te spreken, en dan vooral over de kleuren.
Heb altijd wel een wow gevoel gehad bij Plasma maar dat is bij de 55VT30 zeker.

Groetjes J@n
Hoe kan je in gods naam het beeld beoordelen in de THX stand.
De THX stand is bedoeld om kleuren beter/accurater weer te geven. Of de kleuren mooi zijn doet niet ter zake, het gaat erom dat de kleuren zo dicht mogelijk bij de originele kleuren komen. Helderheid wordt meestal opgeofferd om dit voor elkaar te krijgen.

Let wel dat veel beeldschermen kleuren kunstmatig oppompen, waardoor kleuren "fel/mooi" worden, maar niet realistisch of correct.
Objectief heeft niets te maken met de argumenten die je noemt.

De review kan subjectief zijn als de reviewer een vooringenomen instelling heeft over de tv. Ik kan nergens uit afleiden dat dit het geval is.

Dat hij nog niet alle mogelijkheden heeft getest, prima, ben ik het helemaal mee eens. Maar om het niet objectief te noemen is niet correct.
Gefeliciteerd met je nieuwe aankoop, ik heb ook meegedaan aan die actie en heb hem nu thuis staan :D

Alle problemen die genoemd zijn heb ik ook niet kunnen ontdekken en het beeldkwaliteit is erg goed. Ben ook zeer tevreden met mijn aankoop en vooral als je met de PS3 een bluray bekijkt :)
Even een vraag...

Hoe zit het met de weerspiegeling van het beeld?
Ik sta op het punt een nieuwe TV aan te schaffen, maar ik wil niet constant met de gordijnen dicht TV kijken.. vaak wel een probleem met plasma

Verder een review die mij heeft overtuigd! Bedankt

m@rnix
Om de review nog wat completer te maken maak wat sfeer foto's;)!
Goede review verder!
Gebruik nu al jaren (2009) een Plasma van Panasonic, nooit last gehad van inbranden als je maar het advies volgt van de importeur, ook jullie verhalen betreffende het geluid, koopt toch nooit zo'n scherm voor zijn geluidskwaliteit toch lijkt mij zo, een goede surround receiver van de betere merken, Yamaha, Denon, en Onkyo waar ik mij altijd aan erger dat de jonge garde, ik ben 61 jaar en heel audio jaren verder dan de mensen die op deze site zitten, dat klinkt misschien arrogant, maar hebben jullie ooit stil gestaan bij bijvoorbeeld een goede voedingsgroep, dan bedoel ik een aparte netwerkgroep voor het dure Plasma speeltje, ik als oude goeroe ben er niet op uit om geld te verdienen maar om mede Tweakers gebruikers er nu eens op te wijzen over wat je kan doen qua netgroep, bekabeling richting Tv, ga daar maar eens wat energie in steken, en je zult merken dat een hdmi kabel bijvoorbeeld van 100 Euro, ik weet het, het is veel geld maar zo'n kabel gaat in principe 20 jaar mee, maar het luistergenot en de beeldkwaliteit is zoveel beter dan de standard troep die wordt meegeleverd, je hoeft mijn info niet te gebruiken want dat doe zelf al, maar ga maar eens goed nadenken in deze snelle wereld van elektronica.

Als nog vragen hebt kan je mij altijd bellen: 070-3220838
"maar ga maar eens goed nadenken in deze snelle wereld van elektronica."

Met alle respect, maar dat zou ik zelf eerst even gaan doen aangezien je (of sorry, u) voornamelijk onzin uitkraamt.

Aparte netwerkgroep voor een plasma, really? Een dure HDMI kabel wordt het beeld beter van, really?

"Als nog vragen hebt kan je mij altijd bellen"

Nee, dank je/u.