Tweakers zegt: 9,5

Nikon D7000 Zwart Review

ReneDD 29 mei 2011, laatste update op 29 mei 2011, 5.951 views

Nikon D7000 Zwart

Pluspunten

• Snelheid processor
  • Beeldkwaliteit
  • Gebruiksgemak
  • Mogelijkheden/Features

Minpunten

• HD filmen maximaal 24 fps

Uitbreidbaarheid Score: 4
Batterijduur Score: 4
Snelheid en automatiek Score: 5
2 3 jaar terug heb ik een Nikon D40 gekocht om te zien of ik fotografie echt zo leuk vond als ik dacht. Dat is inmiddels wel gebleken, dus was het tijd om het materieel eens te gaan upgraden; tijd dus voor een Nikon D7000. Mijn referentiemateriaal is dus een echte basic DSLR, hoewel ik ook ervaring heb met de D300s van een vriend van mij.

Wat meteen opvalt is de snelheid van de processor. Ik hou mij graag bezig met avond/nachtfotografie. Met mijn D40 was de regel ongeveer '15 seconden sluitertijd, is 15 seconden nadenken'. In totaal kost het dus een goede 30 seconden voordat de foto op het scherm komt. Zodra je met nog langere sluitertijden gaat werken wordt dat dus erg vervelend. Dit zelfde fenomeen had zelfs de D300s van Nikon. Ik weet niet of het ook 1:1 was, maar het duurde in ieder geval even. Met de D7000 krijg ik (praktisch) direct het resultaat op mijn scherm; ongekend!

Daarnaast bevat de camera natuurlijk veel meer features dan mijn vorige camera, dus eigenlijk is het lastig voor mij om precies te kwaliteiten van deze camera aan te wijzen ten opzichte van zijn concurrenten. Via het menu kun je ontzettend veel voorkeursinstellingen kiezen die voorheen op mijn vorige camera standaard waren gekozen door Nikon. Erg prettig dus om alles aan je eigen voorkeur aan te kunnen passen.

Voor een compleet overzicht van alle mogelijkheden en handigheden kan je het beste de onderstaande video's bekijken. Deze hebben mij in ieder geval geholpen bij het maken van de keuze;
- http://www.youtube.com/watch?v=3bZ0z5nRxkw
- http://www.youtube.com/watch?v=_qx3XyiWYyc

Heb jij ook een Nikon D7000 Zwart?

Reviews door de redactie

Meer advertenties

Dat 'nadenken' ligt niet aan de snelheid van de processor. Bij lange sluitertijden kunnen 'hot pixels' optreden. Na de belichting van de foto gaat de sluiter dicht en gaat de camera een foto nemen zonder licht. Daarmee weet de camera waar de hot pixels zitten en kan deze weghalen. Meestal is dit een optie die je aan of uit kan zetten in de camera.
Dat is niet per se waar. Het nadenken is de ruisreductiefunctie, en de snelheid daarvan wordt bepaald door een combinatie van de processor en het aantal pixels dat wordt bekeken. En natuurlijk ook nog de kwaliteit van het ruisreductiealgoritme.

Ik herken het bezwaar niet helemaal trouwens. Ik heb een Nikon D50 gehad, en die deed inderdaad vrij lang over de ruisreductie. Op het scherm zie je dan staatn "Job nr". Dus "nois reduction". Met vrij lang bedoel ik ongeveer 15 seconden, wat onafhankelijk is van de sluitertijd. Of die nou 15 seconden is, of 2 minuten, dat maakt niets uit. En mijn nieuwe D90 doet het wel iets beter, maar 10 seconden is nog steeds lang. Bedenk wel dat de D50 "maar" 6 megapixels heeft, en de D90 heeft er 12. Dat zijn er dus twee keer zoveel. De processor van de D90 is dus veel sneller dan die van de D50, iets meer dan 2 keer zo snel (reken maar uit).
Het is goed mogelijk dat je gelijk hebt. Ik heb in de D7000 de ruisreductie inderdaad niet aan staan. Helaas kan ik dat bij de D40 niet nagaan, aangezien ik die reeds heb verkocht. Ik heb gelezen dat het verstandiger zou zijn om ruisreductie niet door de camera te laten doen, maar om dit zelf achteraf te doen met de pc. Ik kan me in ieder geval voorstellen dat de reductie van de camera minder geavanceerd is dan die van bepaalde software op de pc. Sowieso scheelt het natuurlijk een hoop batterij.

(Op de D40 kreeg ik inderdaad "Job nr" in beeld, dus het zal wel aan hebben gestaan)
Die lange extra tijd is bij de D300s in ieder geval wel de ruisreductie d.m.v. een foto met gelijke belichtingstijd en gesloten sluiter ;)

Nieuwe Nikon Expeeds doen hun "standaard" ruisreductie-algoritme net zo snel als je pc: split-second.
Kan niet in m'n vorige bericht toevoegen om de een of andere reden, dus ik plaats maar even een nieuwe:

Als het goed is komt die in-camera ruisreductie ook alleen terecht in je JPEG (dat kan de JPEG in je NEF zijn, die wordt gebruikt voor histogram/preview enz., of de JPEG die je direct opslaat, of beide). M.a.w.: Schiet je raw (NEF) dan heeft ruisreductie geen enkele zin ;)
Als je met RAW fotografeerd dan heeft die ruisreductie geen functie, deze werkt alleen in de JPG formaten. En de Hot-Pixel functie zit als het goed is niet op de D40-50-60 camera's.
Heb zelf de D60 en ga volgend jaar ook over op de D7000 omdat deze betere resultaten toont als zelfs de D300 modellen in de fijne details, onder de ISO 3200 zijn de redelijk gelijk maar daarboven haalt deze de D300 flink in.

grt. Bamboleo