Intel Core 2 Duo E6600 Boxed Review
De Intel Core 2 Duo E6600 is de goedkoopste in de reeks met 4 MB cache en heeft de beste prijs/prestatieverhouding. Ook klokt deze processor zeer goed over. Dit waren voor mij een paar van de redenen om deze processor aan te schaffen. Prestaties De processor kan alles prima draaien. Ik heb nog geen enkele situatie meegemaakt dat ik hem te langzaam vond. Prestaties zijn in vergelijking met andere processoren ook zeer goed. Featureset Er zijn al quad-cores op de markt, maar omdat dual-core nog lang niet overal mee gebruikt kan worden vind ik dit voorlopig meer dan genoeg. Processor ondersteund x64 instructies en draait prima onder Windows Vista x64. Alleen 16-bits programma's worden niet meer ondersteund en zijn niet meer uit te...
Pluspunten
Goede prestaties Goed overklokbaar Dual core Variabele kloksnelheid TDP
Minpunten
Boxed koeler is bagger
Eindoordeel
Prestaties
De processor kan alles prima draaien. Ik heb nog geen enkele situatie meegemaakt dat ik hem te langzaam vond. Prestaties zijn in vergelijking met andere processoren ook zeer goed.
Featureset
Er zijn al quad-cores op de markt, maar omdat dual-core nog lang niet overal mee gebruikt kan worden vind ik dit voorlopig meer dan genoeg. Processor ondersteund x64 instructies en draait prima onder Windows Vista x64. Alleen 16-bits programma's worden niet meer ondersteund en zijn niet meer uit te voeren, wat met mijn oude 32-bits AMD processor nog wel prima kon. Ik kan daar niet echt wakker van liggen, mocht je het nodig hebben dan heb je er emulators voor als DOSBox.
De processor heeft een variabele kloksnelheid. Idle staat de multiplier op 6x dus de kloksnelheid op 1600MHz. Als er gerekend moet worden springt de multiplier gelijk op 9x zodat de kloksnelheid 2400MHz bedraagt. Op internet is het programma TAT (Thermal Analysis Tool) van Intel te vinden. Met dit programma kun je ook de kloksnelheid verlagen. Zo kun je de processor bijvoorbeeld op 700Mhz laten lopen. Verder kun je met het programma stresstesten en de temperatuur van elke core apart uitlezen.
Stabiliteit & betrouwbaarheid
Op de standaard snelheid doet de processor wat hij moet doen zonder problemen. Gezien het feit dat deze processor veel hogere snelheden makkelijk aan kan, kan het bijna niet anders dat hij op de standaard snelheid dan verschrikkelijk stabiel moet zijn.
Overklokbaarheid
Hoe ver die van mij gaat weet ik niet, het geheugen is de bottleneck.
Op 3GHz loopt hij prima. Voltage heb ik daarbij zelfs nog iets verlaagd van 1,25V naar 1,20V. Alleen 3GHz met voltage op de laagste stand van 1,10V loopt niet helemaal stabiel.
Overklokken vind ik eigenlijk nu nog zinloos. De processor is op 2,4GHz al snel genoeg.
Warmteproductie
De warmteproductie leek eerst erg hoog, zo rond de 55 graden. Deze waarde klopt niet. TAT laat een temperatuur zijn van idle 25-30 graden en stressed 50-55 graden met de boxed koeler.
Normaal is de kamertemperatuur in de winter bij mij meestal rond de 16 graden. De fan van de boxed koeler liep daarbij rond de 1800rpm. Fan is daarbij hoorbaar, maar geluidsproductie valt erg mee. De boxed koeler deed toen nog prima zijn werk.
Op een dag had ik even te lang de kachel aan zodat de kamertemperatuur rond de 22 graden lag. Na een tijdje hoorde ik een stofzuigergeluid, lag de temperatuur een stuk hoger en draaide de fan 3500rpm. De boxed koeler had er behoorlijk moeite mee.
De kamertemperatuur kan bij mij in de zomer soms oplopen tot 35 graden. Ik wil niet weten hoe ik die boxed koeler dan nog presteert.
Nu heb ik de boxed koeler vervangen door de Arctic Freezer 7 Pro. Deze heeft heel veel minder last van een hogere kamertemperatuur.
Prijs
Van de Core 2 Duo reeks biedt de E6600 de meeste prestaties voor je geld. Toch vind ik deze processor vrij prijzig, het is het duurste onderdeel van mijn computer.
Heb jij ook een Intel Core 2 Duo E6600 Boxed?
Deel je ervaringen en help andere tweakers!
Reacties (9)
64-bit versies van Windows hebben namelijk geen 16-bit emulatie meer.
Dat geeft het iets meer waarde, aangezien je dan pas zeker weet of de problemen idd bij je geheugen liggen, of bij de cpu. Het is immers wel een survey, en die horen informatief te zijn
Verder kan ik me helemaal vinden in deze survey.
Brrr, 16graden??? Wat zal jij het koud hebben zeg
Je kachel iets te lang aan laten staan
Dan leef jij wel koud net als ik
Als ik de verwarming nu uit laat (wat ik ook heb) dan word het hier 18 a19c binnen.
Daarbij is het wel koel maar je zei dat je hem iets te lang hebt aangehad en 22c binnen was..
Das toch ook nog een normale temp (22c) ?
Ik heb nu een mobo dat m'n temps verkeerd uit leest en als het hier binnen 16c is dan heb ik een CPU temp van 8c
Met kamertemp van 22 is m'n CPU rond de 19 a 21c.
Dit is met een Stock koeller en met een Thermaltake Silent 775. ( niet dat hij silent is maargoed, maakt een hoop kabaal al op 2400rpm):P
P.s wat voor temp zou een Q6600 hebben met stock koeller op bijv 3 Ghz en niet clocked weet iemand dat ? dit als idle en stressed liefst..
Gaat hard veels te hard heb hem dus maar op 3.0ghz laten draaien. zoals je als zelf zegt 2.4ghz is al snel genoeg. maar 3.0ghz is sneller
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
:strip_exif()/u/63834/MeAngry-NewSmall.gif?f=community)
/u/158148/crop5d2f87b2c1740_cropped.png?f=community)