Specificaties Socket 1155 met Intel H67 chipset - Bekijk alle specificaties

Asus P8H67-I Review

OzzieMann 25 mei 2011, laatste update op 25 mei 2011, 2.957 views

Asus P8H67-I

Pluspunten

• Veel aansluitmogelijkheden, goede onboard video, goede onboard geluid. Mooi overzichtelijk maar toch klein!

Minpunten

• last van 24P bug icm Intel Core i3, maar dit is natuurlijk niet de schuld van het moederbord maar van de IGP op de processor.
  • Geen IDE aansluiting op moederbord.

Layout Score: 4
Mooi compact moederbord van Asus. Past mooi in elke mITX behuizing, logisch want het is ook de vormfactor. 2 Slots voor DDR3 geheugen waarin ik 2x2GB Kingston Valueram 1333 geprikt heb.
Socket 1155 is geschikt voor de 2e generatie Core i3, i5 en i7 processors. Ik heb voor de bouw van deze PC gekozen voor een Core i3 2100T, de zuinige 35W variant van de Core i3 2100.
Op het moederbord zitten 6 Sata aansluitingen en 2 eSata aansluitingen. Op de backpanel zitten 8 usd 2.0 aansluitingen en 2 USB 3.0 aansluitingen. Daarnaast natuurlijk een HDMI uitgang en een S/p-dif uitgang.

De onChip video van Intel doet het naar behoren, HD materiaal kan je makkelijk draaien zonder extra videokaart. Wel heeft deze chipset last van de beruchte 24P bug. Hiervan heb ik sinds afgelopen week echter pas iets gemerkt, en dan is deze inderdaad een beetje vervelend. Echter kan je dit makkelijk oplossen door er een goedkoop dedicated viedokaart aan toe te voegen. Dit heeft natuurlijk niets te maken met het moederbord maar puur met de processor die gebruikt is.

Geluid via het moederbord werkt zoals het hoort, via HDMI aangesloten op de receiver, en het geluid is super!!! Beeld wordt via receiver weer doorgestuurd naar de TV.

Tot nu toe erg positief over dit moederbord. Veel mogelijkheden tot aansluiten van alles wat je maar kan bedenken.

Enige nadeel dat ik tot nu toe ben tegengekomen is dat er geen ATA (serieel) aansluiting op het moederbord zit. Maar dit had ik van te voren kunnen weten als ik goed had opgelet. Nu moet ik een verloopstukje vinden of een nieuwe optische drive aanschaffen.

Heb jij ook een Asus P8H67-I?

Geen IDE?
Ik zie er anders 6 zitten op het bord in de vorm van SATAconnectoren.
Verder heeft het bord geen onboard video, dat is integrated en zit in de CPU, niet in het bord zelf.
Hij bedoelt natuurlijk (parallel) ATA. Wat vroeger IDE genoemd werd. Dat nou intussen de aansluiting serieel is geworden...
Iets met klok en klepel...

Het feit dat de IGP van de I3-2100T Een 24p bug bevat, heeft natuurlijk niets te maken met dit moederboard. Stop je er namelijk een andere processor in zonder IGP, dan heb je ook geen bug.

Laten we ook helder hebben dat dit boardje geen onboard video heeft. Het heeft wel aansluitingen om beeld uit te sturen. Dat is een groot verschil...
Volgens mij zit de fout niet in de IGP maar in de chipset zelf waar de SB's op draaien.
Daarmee is het alsnog van toepassing op alle borden dus daar verandert niks aan.

Het bord heeft geen onboard video, maar iedere CPU die je er op zet wel.
Ik ken vooralsnog geen SB's zonder IGP, ook de onlangs geintroduceerde pentiums zijn voorzien. Daarmee kun je stellen dat er WEL onboard video op zit.

De aansluitingen EN type chipset (H61-H67-Z68) zijn dus (vooralsnog) de enige criteria hiervoor.

Klok en klepel dingetjes ;)
Ik heb dit aangepast.
geluidskwaliteit heeft weinig te maken met het bordje als je het digitaal op je versterker aansluit.
ik heb het even anders neergezet.
Aardige review, je noemt de belangrijkste punten wel.

Ik begrijp alleen je sterrenbeoordelingen niet. In je verhaal eigenlijk niets dan lof over het moederbord, op een paar nadelen na. Maar toch geef je voor bijna alles maar 3 sterren. Ik zou zeggen: als je iets gewoon goed vindt zonder echte nadelen, dan geef je dat onderdeel 4 sterren. Nu lijkt het alsof je maar net tevreden bent over het moederbord, terwijl je in het verhaal juist laat blijken dat alles wel goed is :)
:) ja dat is wel een beetje krom ja. Ik heb wat sterretjes aangepast.
Heb je de mogelijkheid om te kijken wat het stroomverbruik van jouw setup is?
Beetje laat maar ik heb momenteel niet de mogelijkheid om het stroomverbruik te meten. Ik zal eens kijken of iemand in mijn kennissen kring zo'n apparaatje heeft liggen.
Ik ben ook wel erg ge´nteresseerd in het stroomverbruik van je set-up! Dit is een van de weinige m-itx borden met intern 6 sata aansluitingen (vaak zie je 4, met 1/2 eSATA) en wil hem daarom gaan gebruiken voor mijn server/nas thuis. Omdat die 24/7 zal draaien ben ik benieuwd naar het verbruik. Wil hem zelf combineren met de G620, maar als jij een verbruikstest doet kan ik dat weer vergelijken met test met dezelfde processor op een ander bord om zo te zien hoe zuinig of onzuinig dit bord is.
nog steeds geen mogelijkheid gehad voor een stroomtestje? Ik ben ook wel benieuwd wat deze setup doet. Ben net als Patatjemet op zoek naar een dergelijke setup voor home server.
Heeft dit bord nou SO-DIMMS nodig? Op de Asus site staat de Asus P8H67-I Deluxe aangegeven als SO-DIMM benodigd.
Volgens de afbeeldingen is het gewoon DDR3.
Het gaat hier dan ook niet om de "deluxe" versie maar om de gewone.
Kan je 6 schijven in RAID 5 hangen bij dit bordje of zijn alleen de SATA2 controllers (4x) geschikt voor RAID5?
Waarschijnlijk wel; in de handleiding staat:
These connectors are set to [IDE Mode] by default. In IDE mode, you can connect Serial ATA boot/data hard disk drives to these connectors. If you intend to create a Serial ATA RAID set using these connectors, set the SATA Mode item in the BIOS to [RAID Mode]. See section 2.5.4 SATA Configuration for details.
Sorry wegens omstandigheden (werk) de laatste maanden helemaal niet thuis geweest om maar ook iets te testen.
Spijtig genoeg weet ik ook even niet wanneer ik weer lang genoeg thuis ben om dit te gaan bekijken...