Specificaties Tower, 6 interne + 4 externe bays - Bekijk alle specificaties

Corsair Graphite 600T Special Edition Review

Vraaag 25 mei 2011, laatste update op 26 mei 2011, 5.456 views

Corsair Graphite 600T Special Edition

Pluspunten

• Looks
  • Kabelmanagement
  • Bouwkwaliteit
  • Ruimtelijk
  • Installatiegemak
  • Koeling & Temperaturen

Minpunten

• Geen LED on/off switch

Waarom deze behuizing?
De twee jaar heb ik een hoop behuizingen gehad die het net niet waren. Sinds zes maanden heb ik nu de CM 690 II Advanced, wat opzich een prima behuzing is alleen zat ik ermee dat ik de behuizing net niet ruim genoeg vind (6970 met Accelero past niet in me PCIe x16 slot) en dat ik de ruimte achter het moederbord-tray niet genoeg vind (voor goed kabelmanagement). Afgelopen januari ging ik dus opzoek naar een kwaliteitsbehuizing en kwam ik al gauw de Corsair 600T tegen, heel wat reviews gelezen, daaruit geconcludeerd dat de behuizing volledig aan mijn eisen voldeed (clean-look, goed kabelmanagement, veel ruimte), enig minpunt was geen Windowed-Side-Panel, maar dat wilde ik zelf gaan modden. Ik was klaar om de behuizing te bestellen totdat het volgende CES-2011-nieuws-item op de frontpage van Tweakers werd gepost:
CES: Corsair toont 650D-behuizing en witte 600T-kast
Behalve de 650D heeft Corsair ook een witte uitvoering van de 600T aangekondigd. De behuizing is identiek aan de grijs uitgevoerde 600T, maar is uiteraard wit gespoten en voorzien van enkele zwart glimmende accenten. De binnenkant bleef overigens wel gewoon zwart en is nu enigszins zichtbaar door het zwarte rooster in het zijpaneel. De 650D is in april te koop, voor een prijs van 200 dollar. De witte 600T krijgt een adviesprijs van 160 dollar.
Ik was meteen verkocht en ging opzoek naar meer verbeteringen en kwam er al gauw achter dat de fans waren geupgrade (800 -> 1000rpm) en dat er een Windowed-Side-Panel en Mesh-Side-Panel bij zat. Toen besloten om te wachten totdat de Special Edition te krijgen was in Nederland, dit zou in eerste instantie eind februari zijn, maar dat is half mei geworden! Anyways hij is er nu en ik kon het niet laten er een review over te schrijven. :)

Feitjes m.b.t de behuizing:
Specificaties van de behuizing:
Garantie: Twee jaar
Afmetingen: 507mm (H) x 592mm (L) x 265mm (W)
Moederbordformaat: ATX, mATX
Uitbreidingsloten: 8
Formfactor: Mid-tower
Materialen: Stalen structuur met gegoten ABS kunststof accenten
Gewicht: 11.2kg
5.25" Drive Bay: 4
3.5" Drive Bay: 6
Koeling: 2x 200mm (Front & Top) & 1x 120mm (Rear) & 2x 120mm (Top)
Frontpanel: 4x USB 2.0, 1x USB 3.0, 1x IEEE1394, 1x Hoofdtelefoon, 1x Microfoon, 1x 4-channel Fan Controller
Voedingsformaat: ATX

Features van de behuizing:
Features for Builders:
Corsair innovated cable routing with the Obsidian Series™ cases, and the Graphite Series features the same ingenious design. Pre-cut holes in the motherboard tray with rubber grommets and plenty of room behind the motherboard to route cables for a clean, uncluttered interior. The optical drive bays are tool-free, the side panels easily detach with the built-in latch mechanisms, and the integrated fan controller allows you to choose between quiet operation or maximum cooling performance.

Features include:
- Twin 200mm cooling fans with white LEDs for excellent cooling
- Side panel with cutout for window AND mesh with room for four 120mm fans — both included!
- Eight expansion slots provides you flexibility for multiple graphics card solutions
- Unique cable routing holes guarantees you a clean and clutter-free installation
- Integrated fan controller, for up to four fans, gives you the choice of noise vs. performance
- Tool-free optical drive installation makes building your system faster than ever
- CPU backplate cutout makes upgrading your CPU heatsink easy
2.5” and 3.5” hard drive compatibility for up to 6 drives — straight out of the box!
- Two year warranty with Corsair’s world-class customer service and technical support

About The Graphite Series:
The Graphite Series provides full-tower features in a mid-tower sized case, with an emphasis on performance and style. Whether you are an expert or on your first build, the Graphite Series is designed from the ground up to provide you with an incredible building experience. The Graphite Series proves that a high-performance case can be highly functional and look good doing it.
Productpagina op Corsair.com

First impressions:
Een klein mannetje van TNT belt aan dat er een groot pakket voor mij is en of ik hem even kan helpen deze uit de auto te halen. Wat kan dat nou zijn? :) Het was inderdaad een redelijk formaat doos waarin de 600T vervoerd wordt! Uitpakken die handel! :D
Voorkant doos:

Achterkant doos:

Behuizing uit de doos in zijn piepschuimjas:

Alle kanten van de case:

Side-panel eraf:

Side-panel nummer twee eraf:

CPU-hole:

Als je hier niet in kan kabelmanagen dan weet ik het ook niet meer!

Front-panel (4x USB2.0, 1x USB3.0, 1x 1394, 1x MIC, 1x HP, 1x HD-activity-led) met de "volume-knop-4-channel-fan-controller":

Top eraf:

Accesoires:
Zodra je de behuizing open maakt kom je het zakje met accesoires tegen, hier zit het volgende in:

Notice dat je de kast niet terug moet sturen naar de winkel maar direct contact op moet nemen met Corsair bij eventuele defecten & de Quick Start Guide:

Bijgeleverde accesoires:
- 8 rubberen ringetjes.
- 8 dikke fan-schroefjes.
- 20 moederbord & voeding schroefjes.
- 20 kleine schroefjes waarvan ik niet weet waar ze voor zijn, niet gebruikt tijdens build.
- Sleutels om je kast te locken.
- 8 mini tie-raps.
- Corsair Solutions Guide.
Geen afstandsbusjes dacht ik, maar die zitten al in de het moederbord-tray. :)

Over het moederbord-tray zat een kartonnen doosje, hier zit het mesh-panel (+ schroefjes) in waar je 4x 120mm fan op kunt monteren en vervolgens in plaats van het window kunt gebruiken:

Bouwkwaliteit:
Het frame van de behuizing is van staal, zelfde geld voor de zij-panelen en de overige witte gedeeltes zijn allen van stevig plastic. Het geheel voelt stevig aan en je kan zonder problemen een gevulde 600T optillen aan het plastic. De zij-panelen zijn van goede kwaliteit, de paneel met het window erin voelt wel een beetje "flimsy" aan, maar dat is verder geen probleem. Zeker te spreken over de bouwkwaliteit van de behuizing!

Inbouwmogelijkheden:
De behuizing kan het ATX en mATX formaat huisvesten. De voeding wordt onderin gemonteerd met de fan naar beneden. Je hebt de mogelijkheid om vier 5.25inch apparaten (denk aan een optical drive) te plaatsen en daarnaast is er ruimte voor zes 3.5inch harde schijven. De HD-cages kan je zelf heel makkelijk los halen (twee thumbscrews) en verplaatsen. De HD-brackets zijn van goede kwaliteit en zijn tool-less, beetje buigen, harde schijf erin en klaar. Je hebt aan de achterkant acht "normale" sloten. Er past een gigantische videokaart in (je kan namelijk de HD-cage weghalen waardoor je zeen van ruimte hebt), een HD6990 is dus echt geen enkel probleem!

Koelingsmogelijkheden:
De behuizing bied de volgende koelingsmogelijkheden:
- 1x 200mm fan aan de voorkant.
- 1x 200mm fan aan de bovenkant.
- 1x 120mm fan aan de achterkant.

Standaard worden er ook 2x 200mm en 1x 120mm fan meegeleverd. Je kan eventueel ook 2x 120mm aan de bovenkant plaatsen (als je een 240 RAD gebruikt bijvoorbeeld). Het kabelmanagement systeem in deze kast is van zeer goede kwaliteit waardoor je de airflow in je behuizing niet gauw zult belemmeren doordat het een zooi van kabels is in de behuizing.
Daarnaast heb je ook nog de mogelijkheid om het window uit het linkerzijpaneel te halen en die te vervangen met een mesh-panel waarop je maar liefst 4x 120mm fans kan installeren, dit ga ik nog testen, resultaten daarvan komen later.

Geluidsproductie:
In de behuizing zit standaard een fan controller waarmee je vier ventilatoren kunt regelen, ik heb zelf maar twee ventilatoren hierop aangesloten, de 200mm ventilatoren van Corsair zelf. De Scythe Gentle Typhoons 1450RPM van mijn H70 hoor ik namelijk sowieso nooit en die hoeven dus absoluut niet op een lager RPM te lopen. De standaard meegeleverde 200mm fans zijn op Full Speed wel aanwezig (te aanwezig voor mij), ik heb ze zelf op de laagste snelheid lopen, dan zijn ze stil maar verplaatsen ze niet heel erg veel lucht. Ik zal in de toekomst waarschijnlijk de fans vervangen voor andere (NZXT FS 200RB of misschien dat ik iets verzin om 2x 140mm in de voorkant vast te zetten).

Temperaturen:
Mijn vorige behuizing was dus een CM 690 II Advanced, ik heb voordat ik de hardware overzette de temperaturen bijgehouden in de CM 690 II Advanced. De temperaturen zijn op verschillende momenten bekeken, namelijk wanneer de hardware IDLED, wanneer de hardware gebruikt wordt voor GAMEN en wanneer de hardware 100% gestressed wordt.
Nadat ik al mijn hardware had overgezet naar de 600T heb ik dezelfde metingen gedaan in deze behuizing. Maar in de 600T heb ik het twee keer gedaan, n keer met de 200mm fans op de laagste snelheid en n keer met de 200mm fans op de hoogste snelheid. Ik heb de resultaten in drie grafieken gezet.
Voor de duidelijkheid mijn hardware:
- Core i5 2500k @ 4200MHz
- ATi HD6970 + Accelero @ Stock

Grafiek 1 - Idle:

Grafiek 2 - Gaming:

Grafiek 3 - Stressed:

De resultaten spreken voor zich, ik ben nog steeds erg tevreden met de temperaturen, het was even de vraag of ze niet heel erg omhoog zouden gaan in de 600T omdat het aantal ventilatoren in de CM 690 II Advanced veel hoger was, maar dat valt dus helemaal niet tegen. :)

Uiterlijk:
Dit is een van de redenen dat ik de behuizing heb gekocht. De behuizing heeft een beetje een "rond" uiterlijk, wat mij erg aantrok. De kleurstelling trok mij ook erg aan, ik probeerde in mijn CM 690 II Advanced ook al een zwart/wit-thema aan te houden en daar sluit de nieuwe 600T helemaal op aan.

Voorkant:

Achterkant:

Rechterzijpaneel:

Linkerzijpnaal met window:

Ready to go #1:

Ready to go #2:

Oude behuizing er naast, de 600T is wel een stuk breder, wat op de foto nog wel meevalt:

Installatiegemak:
De installatie van de hardware in de behuizing is echt appeltje eitje. Ik heb wel eens langer gedaan over het inbouwen van de hardware. Ik heb eerst de HD-cage verplaatst zodat deze de airflow van de front 200mm fan niet zoveel belemmerd meer wordt. Vervolgens ben ik aan de gang gegaan met het inbouwen van de hardware.
1) Harde schijf en SSD geplaatst.
2) Optical drive geplaatst, dit systeem werkt echt perfect, je schuift hem erin en op een gegeven moment zegt ie klik en dan zit ie vast, in de CM 690 II moest je dat zelf allignen.
3) I/O-shield geplaatst.
4) Moederbord geplaatst.
5) H70 gemonteerd.
6) Voeding geplaatst.
7) Kabels door de rubberen-holes gedaan en netjes aangesloten op het moederbord.
8) Front-panel kabeltjes aangesloten.
9) Videokaart geplaatst.
10) Alles gecontroleerd.
Dit alles verliep zonder enige problemen, dat heb ik nog nooit gehad, met al mijn vorige behuizing was er wel een "WTF" moment. :p Bij de 600T is blijkbaar overal over nagedacht, helemaal perfect dus!

Behuizing naar eigen wens ingericht:

Harde schijf en SSD in houder:

Beide de HD-cage in.

Optical-drive erin:

Moederbord en H70 erin:

Moederbord vastgezet, tijd om de kabels erbij te pakken:

Dan hebben we het dus over de voeding. :) Welke op erg veel plaatsen vast te zetten is:

Kabelmanagement:
Een apart kopje voor kabelmanagement, wat dit is echt top notch. Je hebt achter het moederbord tray ongeveer 5 centimeter speling voor je kabels, dit is erg fijn (je hebt zoveel ruimte doordat het zij-paneel bol is). Ik heb in geen enkele andere behuizing het voor elkaar gekregen om de kabels zo netjes weg te werken en ben er erg blij mee!

Het eindresultaat:

(Ik heb de videokaart nu zelf al een beetje ondersteuning gegeven d.m.v. een stukje plexi wat ik nog had, moet even kijken wat ik hier mee ga doen, hangt een beetje door die koeler).

Modbaarheid:
Natuurlijk ga ik niet meteen dingen lopen aanpassen maar ik heb wel al even gekeken of er een 120mm fan in de drie niet gebruikte 5.25inch bays past, dit past dus dit zal ik waarschijnlijk wel een keer doen, om nog net wat meer flow te creren. Voor de rest zou ik niet meteen wat aan willen passen, de "echte" modders weten vast wel dingen die ze aan zouden passen, maar ik vind het huidige ontwerp al prima. :)

Prijs:
Deze behuizing heeft een behoorlijk prijskaartje. Ik heb er zelf 154,95 voor betaald bij Highflow. Je krijgt er natuurlijk wel een kwaliteitsbehuizing voor terug.

Conclusie:
Al met al ben ik op het moment al zeer tevreden en ik denk dat ik alleen nog maar tevredener ga worden (zie to-do-lijstje). Het enige minpunt wat ik kon bedenken is de prijs, zelf vind ik de prijs wel rechtvaardig, maar met een prijs als deze is de behuizing niet voor iedereen weggelegd.

To-do-lijstje:
1) Window verwisselen met het mesh, daar dan 4x 120mm Nexus 1000RPM fans op monteren (intake) en vervolgens het temperatuur verschil uitwerken in een grafiekje.
2) In de bovenkant van de behuizing 2x 120mm monteren in plaats van de 1x 200mm.
3) In de voorkant 2x 120mm of 2x140mm zien te plaatsen.

Heb jij ook een Corsair Graphite 600T Special Edition?

Thanks guys, conclusie is inderdaad een beetje karig, zal er straks nog even naar kijken. :)

De 4x 120mm die ik heb hier zijn wel echt stil, maar ik zie wel, gewoon even proberen, is het niks dan gaat het er weer af. :D
Als je de ventilatoren toch al in je bezit hebt is het zeker het proberen waard ;)
Een goede review van een goede behuizing! Je hebt jezelf echt een droomsysteem gebouwd - alleen al het matzwart moederbord icm de AX850 voeding (ik heb de AX750) in een zwart gespoten kast maakt het prachtig!

Je hebt zo te zien de meeste aspecten goed behandeld, met duidelijke tussenkopjes en een flinke hoeveelheid foto's. Ook vind ik de tabellen met temperaturen een goede toevoeging! Het enige datik je kan aanraden om te verbeteren is een uitgebreidere conclusie: noem eens de hoofdpunten van je review en geef dan de conclusie.

Edit: misschien is dit mierengecopuleer, maar het is logischer als je de temperaturen NA de foto's van de build zet.

Verder ook nog een tip: met een Accelero koeler op de GPU en een Corsair H70 op de processor is het echt niet nodig om 4 ventilatoren op de zijkant te zetten. Dit maakt de pc een enorm stuk luider maar hij wordt niet per se beter gekoeld. Je plan om voor en boven 2x 120/140 mm fans te zetten is een betere oplossing!

Ik geef je 5 sterren voor de review, 4.5 voor de inhoud ervan, en nog een half sterretje extra voor het prachtige eindresultaat :P

[Reactie gewijzigd door TheGreatAtuin op 25 mei 2011 12:41]

Mooie review en dito behuizing :)
Mooie review die een goed beeld geeft van wat deze kast is en kan.
De thumbnails zijn misschien een beetje klein omdat je niet echt kan zien wat er op staat en er dan altijd op moet klikken. Anderzijds BRAVO voor je cable management wat natuurlijk gemakkelijker gaat met zo een mooie voeding :).
Ik zou persoonlijk wel de sticker van Accelero XTREME Plus af je videokaartkoeler halen omdat je heb te hard ziet door het window. Maar aangzien je de window toch gaat wisselen met mesh is dat niet nodig.
Mooie review, dus een mooie waardering waard ;)

Na veel kasten bekeken te hebben, was dit de enige die me kon overhalen om geen prettige Dell XPS meer te nemen. Ben er heel blij mee!

Overigens ga ik de 200mm fans eruit halen en alleen bovenin 2 140mm fans van BeQuiet erin zetten. Tevens komt er een Corsair H60 in. Dat allemaal nadat mijn P67 B2 bordje vervangen is voor een B3.

Wat ook wel prettig bevalt: http://www.be-quiet.net/b...oductID=62&websiteLang=en
waarom probeer je niet de radiator aan de bovenkant vast te maken ? laat het lucht naar boven te blazen en de rear fan laat je gewoon lucht in zuigen.

Ben benieuwd of het werkt. Of is het radiator te zwaar
Mooie review en lekker veel foto's!
Ik heb hem ook besteld, het is ook gewoon zo een ontzettend mooie kast! :)
Ik heb de kast inmiddels in gebruik en ben er erg tevreden mee. Hij is wel veel groter dan ik dacht. Vooral de breedte en diepte zijn fors.

Een aantal punten die mij opvielen:
Het zijpaneel met window is mooi, maar kraakt heel af en toe als het systeem warmer of kouder wordt.
Koeling is goed hoorbaar op de hoogste stand, maar vooral door windgeruis, geen "jankende" fan motortjes dus. Ik vind het een acceptabel gesuis en zet hem alleen voluit bij gamen (met headset). Dan hoor je vooral de videokaart, dus bijgeluid van de behuizing is dan ook niet erg.
Ik heb inmiddels de achterste fan vervangen door een Scythe SlipStream 1600rpm. De luchtverplaatsing is duidelijk toegenomen en het geluidsniveau hetzelfde gebleven. (Ik heb geen dB's gemeten).
Ook de twee 200mm fans zouden naar mijn gevoel iets beter moeten kunnen presteren qua luchtverplaatsing. Maar ik ga die niet vervangen omdat er geen warmteprobleem is.
Cablemanagement is geweldig (voor mij de eerste kast ermee). Wel even wat werk in het begin.
Een modulaire voeding is aan te raden, dan hoef je geen onnodige kabels weg te werken.
Ik heb een Coolermaster Hyper 212 Plus vervangen door een Mugen 2 rev b met het mobo nog in de kast, dat ging goed. (CPU is gelijk een stuk koeler.)

Het was de bedoeling dat hij onder m'n bureau kwam te staan, maar voorlopig laat ik hem er nog even op staan, dan kan ik er nog naar kijken. :)
Wouw, wat een pracht van een kast :9~
5 sterren vind ik dan ook op z'n plaats!
Wist niet dat 2x140mm ook in de bovenkant past? Zal eens bekijken.

Wel nog een klein puntje gevonden en dat is dat je de leds van de fans niet kan uitschakelen.

Bij mij komt er een H100 zodra die te koop is. ;)
Ik weet wel een manier om die leds uit te schakelen hoor O+ }>

*pakt kniptangetje*
Super, nette review, goed voorzien. Rate up ;).

Thanks