Specificaties 12MP, 15x optische zoom - Bekijk alle specificaties

Samsung WB600 Zwart Review

spreading 24 mei 2011, laatste update op 24 mei 2011, 1.112 views

Samsung WB600 Zwart

Pluspunten

• de A-S-M stand
  • 15x optische zoom
  • Mooie Bokeh
  • Goede Macro functie

Minpunten

• geen RAW
  • Draaiwieltje voor de standen draait soms in je broekzak

Uitbreidbaarheid Score: 3
Batterijduur Score: 5
Snelheid en automatiek Score: 4
Nadat mijn vorige Samsung compact camera was overleden (de lens ging er na een plens bier niet meer in), was het tijd voor een nieuwe camera.

Ik zocht voor onder de 200,- een goede compact camera die een goede zoom had (10x of meer) en redelijke foto`s kon maken. Mijn keuze was eigenlijk gevallen op de iets duurdere WB650, maar een kennis die bij de Mediamarkt werkte (waar ik mijn WB600 vandaan heb) rade mij deze aan. Er zit geen AMOLED scherm op en geen GPS maar verder is hij qua kwaliteit vergelijkbaar.

Featureset
Zoals ik al aangaf was ik opzoek naar een camera met meer dan 10x optische zoom. De WB600 heeft een zoom bereik van 15x en valt dus ruim binnen mijn eis. Het zoomen gaat snel, maar ik merk wel dat je bij 15x zoom meestal beter een statief kan gebruiken.
Op een heldere dag hoeft dit niet, omdat je dan de sluitertijd korter kan houden, maar foto`s zijn wel snel bewogen over het algemeen.
De beeldstabilisatie is over het algemeen goed te noemen, maar hoe verder je zoomt hoe meer trillingen gaan opvallen, wat in combinatie met 15x optische zoom soms een probleem kan worden.

De resolutie van 12 megapixels is meer dan voldoende, hij kon wel meer zijn, maar wanneer maak je hier gebruik van? Een foto op poster formaat is namelijk geen enkel probleem met de huidige resolutie.
Wel heb ik het gevoel dat de camera in een donkere omgeving veel ruis geeft(hogere ISO). Maar als je veel minder ruis wilt hebben moet je denken aan een dSLR in plaats van een compact.

Uploaded with ImageShack.us

In de A-S-M stand kan je handmatig de sluitertijden en de diafragmawaarde ingeven, hierdoor heb je soms het gevoel om met een compacte spiegel reflex rond te lopen, iets wat in mijn ogen een pluspunt is van deze camera!

Ergonomie & bedienings- mogelijkheden
De WB600 ligt voor een compact camera goed in de hand, hij is wel iets dik, dus hij past iets moeilijker in sommige broekzakken. Maar aangezien ik naast deze camera ook een u-tough heb maakt dat mij niet zo veel uit(hij gaat niet meer mee naar de stad oid.).
De "power" knop aan de bovenkant zit waar je hem verwacht, in het midden van de camera, daarnaast zit het draaiwiel om functies te kiezen zoals "auto", "p", "video", "scene" en de hierboven al genoemde "A-S-M" stand.
Dit wiel draait soepel, soms iets te soepel. Als ik de camera toch in mijn broek heb gedaan draait dit wieltje nog wel eens door de "inham" die boven het scherm is gemaakt om het wieltje fijn te kunnen bedienen. Als je de camera vast hebt werkt deze geweldig, als je hem in je broek doet draait dit wieltje dus wel eens uit "zichzelf".

De sluiterknop zit rechtsboven waar je hem verwacht, deze mocht van mij iets schuiner zitten om het gebruiksgemak te vergroten, maar hij zit nu al wel op een goede plek. Om de sluiterknop zit een soort wiel om mee te zoomen, dit werkt makkelijker dan knopjes en je raakt er snel aan gewend.
Onder de zoom knop zit een wilveren knop met een rode punt om de videomodus te activeren, heel vreemd van op het draaiwiel aan de bovenkant zit deze functie ook al. Hij werkt wel lekker snel, maar om uit deze modus te komen moet je weer aan het draaiwiel draaien, niet heel handig.

De navigatie knoppen, de delete knop en de menu knop zitten links naast het scherm, deze hebben alle een eigen functie en zijn snel te begrijpen.

Snelheid en accuratesse van automatiek
De camera is binnen anderhalf a twee seconden gebruiksklaar op de auto stand, zeer fijn om een leuk moment vast te leggen die je ziet aankomen. Voor een echt spontaan moment is hij wel iets te langzaam, maar heel veel sneller zal je ze in deze prijscategorie niet vinden denk ik.

Als het een vrij contrastrijke plaat is is de autofocus redelijk snel, verwacht er wonderen van, maar je kan er snel een leuk plaatje mee schieten. Al focust de auto focus soms wel op net een ander stukje dan de bedoeling was, omdat je zelf wat trilt. De track functie of een keuze AF maken het makkelijk om zelf een punt te kiezen in je scherm of om je focuspunt te volgen.

De automatische ISO zit meestal wel vrij goed, maar omdat het een what you see is what you get camera is, speel ik hier liever zelf mee.
De Diafragma en de sluitertijd kiest hij zelf ook goed, al kies ik er zelf soms voor om een foto net iets over of onder te belichten.
Verder kan je met deze camera ook een redelijke "bokeh" krijgen, door een kleinde diafragma en een grote zoom afstand (10 tot 15).

De Macro stand is zeer goed, deze gebruik ik dan ook veelvuldig. Al moet je soms wel tot een centimeter voor je object zijn met je lens. De achtergrond word net zoals hierboven mooi vaag en je onderwerp staat goed beeldvullend in beeld.

Bouwkwaliteit
De camera is van plastic en ziet der ietswat goedkoop uit, maar als je hem vasthoud voelt hij solide aan. Voor mij maakt dit niks uit, maar ik kan me voorstellen dat er mensen zijn die dat liever niet hebben. Of de camera tegen een stootje kan weet ik niet, hij is nog niet gevallen en ik ben ook nog niet van plan om hem te laten vallen.

Batterijduur
Over de accuduur kan ik maar een ding zeggen en dat is dat die goed is, een tweede accu is aan te raden voor als je veel foto`s wilt maken, maar ik heb hem alleen nog maar nodig gehad toen ik 2 dagen vol aan het fotograferen was (zo`n 400 to 500 foto`s per accu gok ik met terug kijken, de slechte verwijderen en een schoonzusje die der haar wel 30x gefotografeerd heeft met flits om te zien hoe haar haar zat).

Uitbreidings- mogelijkhede
Er zijn bijna geen uitbreidings- mogelijkheden, maar dat is niet zo erg want een nieuwe lens oid heb je voor deze camera dus niet nodig.
Een nieuwe batterij is wel verkrijgbaar, orgineel en namaak. Ik heb zelf een namaak en deze werkt perfect.
verder heb je nog allerlei bescherm hoesjes en stickers voor het display, maar daar geef ik niet zoveel om.

Voor dit geld krijg je een zeer goede camera die veel plezier gaat geven als je al wat "verder" bent met fotografie.
Ben je een beginner of wil je hem gebruiken als point and shoot, is deze ook geweldig. De auto stand heeft het vrijwel altijd bij het juiste eind en hij maakt mooie foto`s.

Hier zijn nog wat meer voorbeeld foto`s:

Heb jij ook een Samsung WB600 Zwart?

Wat heb je ervoor betaald bij MediaMarkt? Ik zie 'm namelijk niet in hun webshop.