Specificaties 120GB 2.5" (SATA-600) @ 550/500MB/s - Bekijk alle specificaties

OCZ Vertex 3 Max IOPS 120GB Review

Frozen 14 augustus 2012, laatste update op 14 augustus 2012, 19.898 views

OCZ Vertex 3 Max IOPS 120GB

Pluspunten

• Snel
  • Stil
  • Makkelijk aan te sluiten
  • Makkelijk te gebruiken
  • Hij kan nog sneller door gebruik te maken van: http://nl.hardware.info/reviews/1635/workshop-tune-je-ssd!

Minpunten

• Je kan er eindeloze reviews over schrijven, ik ben met deze minstens 3 uur bezig geweest!
  • Je moet niet vergeten AHCI mode in je bios aan te zetten.
  • De degradatie is wat hoger dan normaal.

Reden van koop
Ik wilde een nieuw snel systeem kopen. Mijn budget was ongeveer 1200 euro. Naar mijn mening kon ik niet meer prestaties uit mijn computer halen door middel van een betere cpu, gpu, of iets dergelijks dus koos ik voor de http://tweakers.net/price...sd-c300-25-inch-64gb.html . Na een kort overleg met Ed_L zijn wij tot de conclusie gekomen dat een 64GB al heel erg snel vol zit. Des te voller je SSD des te trager hij gaat. Dus ik koos toch maar voor een 120GB SSD, het was toch binnen mijn budget! Ik wilde graag een van de snelste voor +- 200 euro. Toen zag ik de vertex 3 en was ik helemaal verkocht totdat...
De rest staat hieronder vermeld.

Op 17 april heb ik mijn computer bij Azerty besteld, nadat een medewerker had aangegeven dat de Vertex 3 120GB (normale versie dus), bij hen aan het eind van de week was. Toen heb ik gemaild naar hen, en kreeg een mailtje van een accountmanager van hen terug waarin stond dat ik verkeerd geļnformeerd ben en dat het minstens 4 weken ging duren voordat de vertex 3 bij ze was.

Dus die heb ik gecanceld en pas na 1,5 week (en een klachtenmail) mijn 241 euro op mijn rekening gekregen. Toch wilde ik graag een goede ssd, want zo werd deze op het forum omschreven. Dus ik ben verder gaan kijken voor de vertex 3. Ik heb elke dag naar alternate en mycom gebeld. Ook heb ik vaak in de pricewatch gekeken, totdat ik ineens: http://tweakers.net/price...ii-25-inch-ssd-120gb.html in de pricewatch zag staan. Deze was voor 235 euro te koop bij 4allshop! Deze heb ik daar dus ook besteld omdat ze er daar nog 8 hadden. Helaas lag hij niet na 3 dagen bij mij op de mat en heb ik ook naar hen een boze email gestuurd. Hierna kwam ik op het idee om het eens via hun livechat te gaan proberen en dit vond ik een zeer goede ervaring. Helaas was de eerste persoon die ik sprak net nieuw en kon mij daarom niet goed helpen. Dus heb ik het de volgende dag weer geprobeerd en werd mij verteld dat ze net uitverkocht waren toen ik hem had besteld. Deze meneer wilde mij echter wel op prioriteit 1 zetten en de vertex werd 4 dagen daarna (4 mei) bij mij afgeleverd.

Sata-600 OCZ-SSD's
Deze SSD is van de SSD's die OCZ op dit moment heeft uitgebracht de snelste.
Op volgorde van snelheden (120GB):
http://tweakers.net/price...ii-25-inch-ssd-120gb.html (R = 550MB/s : W = 500MB/s maar met random write 4KB (Aligned) 75k IOPS)
http://tweakers.net/price...6/ocz-vertex-3-120gb.html (R = 550MB/s : W = 500MB/s maar met random write 4KB (Aligned) 60k IOPS)
http://tweakers.net/price...ii-25-inch-ssd-120gb.html (R = 525MB/s : W = 500MB/s maar met random write 4KB (Aligned) 50k IOPS)
http://tweakers.net/price...ii-25-inch-ssd-120gb.html (R = 500MB/s : W = 450MB/s maar met random write 4KB (Aligned) 20k IOPS)
IOPS staat voor Input/Output Operations Per Second

De binnenkant
Deze Vertex 3 Max IOPS is beschikbaar in de 120GB en 240GB versies. De 120GB versie heeft 128GB NAND, met 13% die ondergepartioneerd is (helemaal leeg) om degradatie tegen te gaan.
Hier is een fotootje: (bron: Anandtech.com)

Specs van de Vertex 3 Max IOPS 120 GB
  • Random Write 4KB (Aligned): 75,000 IOPS
Part Numbers
120GB: VTX3MI-25SAT3-120G

unboxing

Ik kan het niet duidelijker uitleggen dan dat het in dit filmpje is beschreven:

Wat wordt er bij de SSD geleverd:
  • De SSD (ingepakt in anti-statisch folie)
  • Het doosje
  • Een sticker waarop staat: ''My SSD is faster than your HDD.''
  • De 2,5 inch bracket.
  • 4 schroefjes om je SSD in de 2,5 inch bracket te monteren.
Hoe maak je de vertex 3 Max IOPS klaar voor gebruik
Mijn moederboard is de Asrock p67 extreme4 (B3)
  • 1) Je zet je PC uit
  • 2) je sluit je nieuwe SSD aan op poort 0 van je chipset SATA poorten, je HDD op poort 2 (het liefst). Je CD/DVDdrive maakt niet uit.
  • 3) je doet je PC aan
  • 4) je gaat het BIOS in
  • 5) zoekt naar SATA mode en stelt dit in op AHCI, save & exit (Als dit niet al automatisch staat ingesteld)
  • 6) je doet de Windows DVD erin en boot hiervan
  • 7) je installeert Windows op je SSD
Je moet dus niet met AHCI van je huidige HDD booten, dan krijg je waarschijnlijk een blauw scherm. Boot volgorde zou standaard goed moeten zijn met SSD op poort 0, maar kun je inderdaad ook controleren. Ik doe meestal:
  • 1) CDROM (dvd)
  • 2) SSD (waar je windows op zet)
  • 3) disabled
door CiPHER in mijn thread: http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1456561

Ook moet je het defragmenteren van je SSD uitzetten (als dit al niet door windows 7 automatisch is gedaan), dit is heel makkelijk als je de volgende stappen volgt:
  • 1) Computer
  • 2) rechtermuisknop
  • 3) eigenschappen
  • 4) extra
  • 5) nu defragmenteren
  • 6) zet C uit, ook bij het schema, en zorg ervoor dat hij je harde schijf wel defragmenteert. Dit is namelijk erg slecht voor de SSD, maar goed voor de HDD.

De benchmarks op 4 mei en op 23 mei 2011 en betrouwbaarheid
Ik heb gebruikt gemaakt van: AS-SSD, CMD, en ATTO.
De bovenste is de benchmark op 4 mei en de onderste is de benchmark op 23 mei 2011, deze heb ik niet gesplitst om ze zo makkelijk vergelijkbaar te maken.

De ''performance degradatie'' van mijn vertex 3 Max IOPS 120gb (111,79Gb volgens windows).
Benchmarks 1: 4 mei 2011 | 29GB gebruikt
Benchmarks 2: 23 mei 2011 | 46GB gebruikt
Getest met: Sata 3 slot 0 van mijn: pricewatch: Asrock P67 Extreme4 (B3)

AS-SSD
Dit is een benchmark die ongeveer 3-5GB random data naar je schijf toe gooit. Random data moet je zien als bochten in een weg. Het is voor SSD's lastiger om door de bocht te gaan dan op een recht stuk te rijden. Daarom halen ze hier bijna altijd lager dan bij bijv. ATTO.

Crystal Disk Mark
Dit is een benchmark die ongeveer 19GB aan data naar je schijf toe gooit. Het meet de performance van je sequential (rechte weg)- en random read/writes van verschillende grote. Het kan random read/write snelheden meten van 512KB, 4KB, 4KB (Queue Depth=32). Ook ondersteunt het verschillende soorten data, bijvoorbeeld: Random, 0Fill en 1Fill.

ATTO
Dit is een benchmark waarvan ik niet weet hoeveel data die schrijft naar je schijf, zelf denk ik ongeveer 10GB. Deze kan verschillende groottes naar je schijfje toegooien en schrijf en lees snelheden meten. Extra opties zijn: queue dept, overlapped I/O en het heeft een vergelijking modus waarmee je continue je snelheden kan meten. Dit laatste zou ik echter niet proberen zie ''Let op!''

De Samsung Spinpoint F3 103SJ in ATTO:

Windows Prestatie Index

Computer start op in:
12 seconden, deze tijd is vanaf dat mn case zn fanleds aan gaan tot en met dat ik voor het eerst het bureaublad zie.
Computer sluit af in:
9 seconden

Er zijn mensen die niet voor OCZ SSD's kiezen omdat deze zogenaamd onbetrouwbaar zijn. Dit was toevallig zo met de vertex 2's. Dit betekent niet dat de vertex 3 (Max IOPS) onbetrouwbaar zijn. OCZ zal hier heus wel van geleerd hebben. En zou er iets stuk gaan, jammer maar er zit 3 jaar garantie op. Dus gewoon terugsturen! :)

Overige informatie
Ik heb mijn SSD niet extra ondergepartioneerd, maar natuurlijk wel wat windows 7 uit zichzelf doet.

Voor optimaal gebruik (volgens OCZ) kan je het best gebruik maken van de normale SATA3 aansluiting op de http://tweakers.net/price...ck-p67-extreme4-(b3).html
Ook heb ik gelezen dat je om nog meer uit je SSD te halen, je beter je SSD op sata aansluting 0 kan zetten, en je HDD niet op 1, maar op 2 moet zetten.

Mijn systeem
Importeer producten
Totaal¤ 1.163,07

Andere reviews en benchmarks http://img189.yfrog.com/img189/4431/writes.jpg

Let op!
Een wijs man zij eens: ''Dat wordt door Sandforce gebaseerde SSD's 'opgelost' door life cycle write throttling, d.w.z. de firmware verlaagt de schrijfsnelheid drastisch zodat je wel de garantieperiode haalt.. Op zo'n moment blijft de controller geen normale schrijfacties toelaten voor enkele uren tot dagen, hoeveel precies is afhankelijk van je laatste schrijf hoeveelheid en firmwarerevisie. OCZ refereert naar deze toestand als 'hammered state', je kan het vrij snel oproepen door een aantal keren achter elkaar CrystalDiskMark op maximale settings te draaien. Voor SF-1200 controller gebaseerde SSD's geldt dat dit verder niet te duiden is, vanaf SF-1500 is er schijnbaar een SMART value die uitgelezen kan worden of je apparaat zich in dit toestand bevindt, dus vermoedelijk ook voor SF-2500. Je weet niet voor hoe lang, of wanneer dit op gaat treden, behalve dat het waarschijnlijker is als je meer dan een paar GB per dag schrijft (licht consument gebruik dus).'' Credits to: http://tweakers.net/gallery/36174
Dat is dus de reden waarom mijn vertex 3 Max IOPS bij die laatste benchmarks een beetje stom deed...
Overigens kan je beter niet je firmware gaan upgraden(behalve als er een belangrijker update is) van je SSD als hij naar behoren werkt. Hiermee vergroot je alleen maar de kans dat je SSD niet meer goed werkt.

Nawoord
De vertex 3 Max IOPS 120GB vind ik zelf een erg mooi ding en zeer snel. Bij het loaden van maps bij Call of Duty Modern Warfare 2, ben ik altijd veel sneller klaar dan bij mijn broertje (zeg 1,5x zo snel). Hij gebruikt de http://tweakers.net/price...point-f3-hd103sj-1tb.html.
Zoals je in de Anandtech review hebt gezien, is er qua scores een wereld van verschil, en volgens mij zou dit bij real life performance ook wel een beetje gaan uitmaken. De installatie is makkelijk, zelfs voor een noob als ik. Ik dacht eerst dat het zeer lastig zou gaan worden maar het is: Sata-stroom kabel in zn kont, Sata3 kabel in zn kont en gassen maar.
De vertex 3 Max Iops vind ik dus die paar euro vergeleken met zijn broertje de normale vertex, meer dan waard.

Hardware heavens:
http://www.hardwareheaven.com/awards/2010/thumbs/gold.png http://www.hardwareheaven.com/awards/2010/thumbs/performance.png

Bedankt voor het lezen van deze review en hopelijk hebben jullie er wat van geleerd!

Updates:
14-08-2012: De prijs/prestatie ligt momenteel bij de http://tweakers.net/price.../ocz-agility-3-120gb.html
Zoals je hebt gezien in mijn review is het prestatie verschil tussen de agility en de vertex 3 MI niet echt heel erg groot. Het prijs verschil is dat daarentegen wel. De agility is met zijn 85 euro, 35 euro goedkoper dan de Max Iops. Het verschil in de praktijk zal je vast niet merken en daarom zou ik iedereen aanraden om die SSD boven deze te kiezen.

Heb jij ook een OCZ Vertex 3 Max IOPS 120GB?

Reviews door de redactie

Mooie review. Voor mensen die overwegen deze te nemen wil ik ze mijn ervaring ook mee geven, want die zijn wat minder.Ik heb namelijk veel problemen met deze schijf gehad.

Het probleem wat ik ondervond was dat mijn systeem hing voor 2 min. Dit deed zich rond de 10 keer per dag voor. Soms hing hij definitief en moest ik hem resetten.

Na wat googlen ben ik er achter gekomen dat veel mensen hier last van hebben. 2 weken geleden is er een nieuwe firmware uitgekomen dus heb ik die geļnstalleerd. Dit zou de problemen verhelpen. Ook al was het na de firmware update beter me systeem blijft soms gewoon hangen.

Heb nu weer een gewone HD en ik heb geen last meer gehad van hangers. Heb de schijf voor retour verzonden, ook al is deze schijf razend snel, wacht ik toch wel even met een nieuwe ssd kopen. Heb liever een betrouwbare schijf dan een sneller onbetrouwbare.
Zeg wat je wil, maar die van mij is tot nu toe (bijna 2 maanden) gewoon betrouwbaar hoor? Zodra ik ook maar 1 artefact ontdek post ik dat gelijk, en gaat hij onmiddelijk terug.

Dit soort verhalen hoor je waarschijnlijk ook bij de crucial, maar weet je wat het probleem is?
Van de tevreden mensen hoor je bijna nooit iets, want ze hebben gewoon niets om over te klagen. Dit geeft dus een vertekend beeld van de werkelijkheid.

Maar de degradatie is bij de m4 wat minder, maar daar krijg je ook wel een wat mindere schrijfsnelheid voor terug. Kiezen of delen
Met de zin "Van tevreden mensen hoor je bijna nooit iets, want ze hebben gewoon niets om over te klagen. Dat geeft dus een vertekend beeld van de werkelijkheid" is een argument wat je over alles kan zeggen. Kort om, met deze stelling hoef je nooit meer revieuws te lezen omdat alle negatieve reacties door die stelling meteen ongedaan worden gemaakt.

Natuurlijk zit er een kern van waarheid in, maar dat doet niks af van de gebruikservaring die ik (en vele met mij) er mee hebben gehad. Ik probeer alleen mensen een vollediger beeld te geven van dit product.

Sterker nog, als ik een product wil kopen zoek ik vaak ook naar negatieve berichten dan weet ik wat er niet goed aan is. Geeft mij een beter beeld.
Voor optimaal gebruik (volgens OCZ) kan je het best gebruik maken van de normale SATA3 aansluiting op de pricewatch: Asrock P67 Extreme4 (B3)
heb je dat ook getest?
edit, was een quote

[Reactie gewijzigd door mrc4nl op 24 mei 2011 23:38]

Waarom zou je een SATA-600 schijf aan een SATA-300 poort aansluiten??
Sata 3 = Sata 600. Anders zou ie ook niet 500MB+ halen.
Ik heb de asrock en hij staat op de normale sata 3 :)
en ook staat mijn HDD op 2 en mijn ssd (dus) op 0.
Helaas wil ik geen nieuwe benchmarks meer runnen tot over een flinke tijd, omdat dit best wel je SSD screwed. Hij maakt zo extra writes en daardoor gaat zn performance naar beneden. Dus nu gun ik mn ssd'tje lekker rust en is hij binnenkort weer helemaal de oude.
Door garbage collection etc :D

[Reactie gewijzigd door Frozen op 23 mei 2011 23:38]

Ik zie dat je je tests gedaan hebt met FW versie 2.02...
Inmiddels is FW 2.06 beschikbaar...
ben benieuwd of dat wat zou uitmaken qua snelheden...

Misschien en idee om die testen evt. te herhalen met de nieuwe FW?
Hoeft niet, mag wel... :P
Ik heb op de ocz forums gelezen dat dit freezes kan veroorzaken, met andere woorden: doe mij maar 2.02 Ook sloop je door die benchmarks je ssd, dus sowieso pas over een maand weer een benchmark :)
ok ik begrijp je helemaal :)
Duidelijk antwoord dank!

En nu bevalt je de disk nog altijd goed, nu dat je je disk meer in real-world day 2 day gebruik hebt na een paar dagen?

Ik ben idd benieuwd wat je disk aan performance "nog over" heeft in een maand tijd, om het zo maar te omschrijven ;)
Tuurlijk! :) ik heb in het dagelijks gebruik 0,00 verschil gemerkt!
Ook heb ik in mijn review nu toegevoegd waarom mijn SSD wat minder scoorde

[Reactie gewijzigd door Frozen op 24 mei 2011 15:49]

Ik heb juist gelezen op het OCZ Forum dat de FW versie 2.02 Freeze gaven met de Intel RST drivers als je die geinstaleerd hebt, op win7 64 bits
En dat het met FW 2.06 over is
Vreemd, ik heb juist gelezen dat mensen eerst geen problemen hadden en toen wel ineens. En mijn vertex werkt lekker nu, dus ik zie geen reden om de fw aan te passen. De kans is groter dat dit mijn ssd negatief beinvloedt dan positief
Ik ben niet overtuigd van het feit dat je 'meer' uit je SSD haalt door 'm op poort0 te zetten en een andere schijf op poortX. Welke theorie zit hier achter?
Verder nette review, veel info, duidelijke plaatjes en taal.
Model-specifieke tips

Bij systemen met een Intel chipset met Intel raid-controller (Intel Matrix Storage): let op de manier van aansluiten op je SATA poorten op het moederbord.
Er is een geconstateerd dat booten van Windows (niet tijdens gebruik van Windows) erg traag gaat wanneer bijvoorbeeld SATA1 en SATA2 voor resp. de ssd en hdd gebruikt werden.
Wanneer de ssd op SATA 1, hdd op SATA3 en dvd op SATA5 wordt aangesloten is het probleem niet aanwezig.
Het grote SSD topic ~ Deel 8

En meerdere mensen raadde het mij aan :)
Vraagje hoe zit het dan met 2x HDD in raid0 een ssd en een 1,5tb backup disk ??
sorry, maar ik heb nog nooit raid gedraaid :o
ik denk dat je daarvoor het best hier kan zijn: Het grote SSD topic ~ Deel 8 :)
Is die bootup tijd met posten of zonder?
die bootuptijd = pc aan -> bureaublad
(dat ik hem als eerst zie)
ff aanpassen

[Reactie gewijzigd door Frozen op 23 mei 2011 23:14]

even een vraagje, gaan tijdens het posten je fans dan al aan? of pas daarna?
want ik zit zelf op 26 seconde, dus ik denk dat je dan een beetje een andere meting gebruikt.
mijn fans gaan na ongeveer 3 secs aan wanner ik mn pc knop heb ingedrukt
Nice! bij mij duurt POST alleen al iets van 10 sec. En met de HDD duurt booten verder nog een ruim een minuut :| Ik heb in de bios alle settings die ik niet gebruik op disable gezet (bv. COM / eSATA / overige ongebruikte SATA aansluitingen). Zou ik iets fout doen? Of is het gewoon Gigabyte?
staat hij op een marvell controller?
Zet hem op je gewone sata3 (0) aansluiting, en je hdd op gewone sata aansluiting 2, en je hdd op aansluiting 4.
Zet hem op AHCI(bios), automatische defragmentatie voor de C schrijf uit, en voor de rest moet je met niets klooien.
(hoe dit moet, zie mijn review)

Als dit niet help kan je het beste upgraden naar een nieuwe versie firmware.
Waarom heb je ahci standaard niet aanstaan ?
Je pc uitzetten om je dvddrive even eraf te halen is zo 2006 :D
Bij mij stond hij automatisch al op AHCI, maar voor de zekerheid toch even checken he :)
Speciaal voor jou heb ik er een zinnetje bij geschreven :) bedankt!
Jij kreeg trouwens ook zo'n geniale sticker erbij zo te zien aan je avatar. Das wel een leuk extraatje dat het net wat leuker maakt.

Zou crucial en Intel ook moeten doen. Dat maakt het leuk namelijk.
Intel heeft ook een sticker, tenminste wel bij mijn 160GB G2..
"My SSD Rocks" is het geloof ik.
haha ik zie het http://www.google.nl/sear...l&tab=wi&biw=1920&bih=979 grappig! maar toch is de OCZ sticker + slogan mooier vind ik :D
perfecte review man het leest makkelijk in plaats van zo een nerd review waar je niks van begrijpt met al die cijfers :P Oh en die negatieve eigenschap van dat AHCI is meer een tip/info.

[Reactie gewijzigd door Prophacy op 23 mei 2011 21:25]

Ik was hem bijna vergeten, dus daarom :)
Sommigen hebben geen zin om de hele review te lezen en skimmen hem dan. En dan vallen die positieve en negatieve eigenschappen altijd wel op. Zodat iedereen die sowieso gaat lezen, en niemand de AHCI mode over het hoofd ziet :)
bedankt jongens :D, ik voel me vereerd met al 350 views!

[Reactie gewijzigd door Frozen op 23 mei 2011 21:32]

3 uur werk maar inmiddels 11.267 views das wel geinig toch?
Prima review!
:) Ik ben zeer vereerd.
Stiekum vond ik het schrijven van deze review heel erg leuk! :D
En ik hoop vooral dat meerdere mensen mijn voorbeeld volgen.

Eigenlijk is het een review en een guide ineen :)
Gewoon ssd op je sata 6gbps poort en de rest op sata 3gbps.werkt prima bij mij.of je gebruikt de marvell controller als je die hebt voor je ssd en je intel voor de rest
Je kan hem het best niet op je marvell zetten ;) dan krijg je slechtere prestaties bij booten :o (staat in mn bios :) )
Bij mij werkt het beter juist als ik ssd op mn sata 6gbps marvell doe en de overige apparaten op intel ich.tenminste bootracer scheelt 3 seconden .dus real life meer winst
Vreemd, want mijn bios zegt dat je hem beter niet op de marvell kan zetten ;)
het moet geschreven worden; een puike review!
Hartelijk bedankt :) hopelijk heb je er veel aan :)
Ik in ieder geval wel! Alleen jammer dat deze schijf nog zo slecht leverbaar is. Ben ondertussen zelf ook alweer 2 weken aan het wachten..

Geduld is een schone zaak :)
Gewoon een heel lulverhaal ophangen dat je binnenkort op vakantie gaat en daarom die ssd snel nodig hebt en of ze je op prioriteit 1 kunnen zetten want er stond toen je het product kocht dat het binnen ... dagen geleverd zou moeten zijn maar dat is het niet ;)
Die vlieger gaat helaas niet op. Eigenlijk vanaf het punt dat de disk beschikbaar is was de levertijd bij elke leverancier al onbekend, dus ook toen ik de bestelling plaatste. Tel daarbij op dat er geen euro aanbetaald hoeft te worden en je hebt geen poot om op te staan.

De vraag is momenteel vele malen groter dan het aanbod waardoor er weinig opzit dan wachten. Het is verder ook geen ramp natuurlijk, maar na het lezen van de reviews jeukt het gewoon ;)
Da's echt erg! allemaal rood! :o
bij mycom zeiden ze tegen mij dat de volgende levering pas in december komt... :S
Ik zou mycom even bellen met de vraag wanneer de volgende vertex 3 MI's geleverd worden :). Mycom is niet alleen een winkel maar ook leverancier :)

[Reactie gewijzigd door Frozen op 27 mei 2011 17:26]

Apart, mij kunnen ze niet vertellen hoe of wat.. Ben zaterdag nog langs geweest (andere cpu cooler halen) en het order stond de levertijd nog op onbekend.. Als het december wordt dan rij ik wel naar duitsland o.i.d., zo lang ga ik niet wachten.