Specificaties Game-accessoire voor de Xbox 360 - Bekijk alle specificaties

Nyko Charge Base 360 Review

thobe 21 mei 2011, laatste update op 2 juni 2011, 600 views

Nyko Charge Base 360

Pluspunten

• uitstekende prijs/kwaliteit verhouding;
  • Charge Base voelt stevig aan en staat stevig op oppervlak door rubberen vlakken;
  • makkelijk in gebruik;
  • accu's klikken goed vast in de controller en blijven goed zitten.

Minpunten

• heeft stopcontact nodig en kan dus niet laden via Xbox;
  • om op te laden moet je de controller terug plaatsen, je kunt dus niet doorspelen als de accu's leeg zijn.

Kwaliteit Score: 5
Nyko Charge Base review

Reden van aanschaf
Eigenlijk was dit een impulsaankoop. Ik kwam langs bij de Media Markt in Arnhem, en daar zag ik deze set liggen in een bak vol met andere afgeprijsde PS3/X360 en Wii accesoires. Voor slechts ¤15 kon ik hem meenemen, op internet kom je hem daar niet voor tegen. Een compleet nieuwe verpakking die er keurig uitzag en geseald was. Aangezien ik voor dit bedrag normaal voor maar 1 controller een set heb, vond ik het een goede reden om deze set aan te schaffen. Het was overigens wel de laatste die er was. Voor de geintresseerden: er zijn nog wel losse batterypacks te krijgen voor ¤5,- (alleen wit).

Uitpakken en eerste indruk
De Nyko Charger Base 360 wordt geleverd in een doorzichtige plastic verpakking. Als je de verpakking aan de bovenkant openmaakt komt meteen de installatiegids eruit. Deze handleiding legt in 6 simpele stappen uit hoe je het apparaat in gebruik moet nemen. De handleiding is onder andere in het Nederlands.

Daarnaast treffen wij aan:
- De Charge Base;
- 2 accu's (capaciteit 1800mAh).

De Charge Base moet op een stopcontact worden aangesloten. Het snoer is ongeveer 2 meter lang en kan niet los worden gemaakt.
De verpakking

De Charge Base voelt stevig aan. Hij is wel vrij licht, maar er zitten geen losse onderdelen aan. Aan de onderzijde zitten twee rubberen vlakken zodat de Charge Base meer grip heeft. Aan de voorzijde zitten twee lichtjes die de status weergeven (daarover later meer). De accu's voelen iets zwaarder aan dan de originele Microsoft accu's.
De Charger Base

Gebruik
Eerst heb ik één accu opgeladen. Het opladen werkt alleen als je de accu in een controller plaatst. De accu's klikken vast met een duidelijke klik en zitten ook erg stevig vast. Ze zitten zelfs beter vast dan de originele accu's van Microsoft. Als je de accu los in de Charge Base zet, dan is het gewicht niet genoeg om contact te maken. Dit is dus een nadeel ten opzichte van de originele Play & Charge set van Microsoft. Als de accu leeg is dan moet je controller op de base plaatsen. Bij de Play & Charge van Microsoft zit een kabel zodat je altijd door kunt spelen.

Het linkerlampje geeft de status aan van de onderste controller, het rechterlampje van de controller daarboven. Als je de stekker in het stopcontact steekt en een controller hebt geplaatst dan zal het lampje gaan branden. De kleur geeft de status aan:
rood - aan het opladen;
groen - klaar met laden (lampje gaat vanzelf uit);
Uit- klaar met laden

De laadtijd bedraagt 150 minuten voor 1 controller, en 280 minuten voor als er twee controllers geplaatst zijn. De eerste batterij was overigens na 90 minuten al opgeladen nadat ik hem voor het eerst in gebruik heb genomen.

Speelduur en vergelijking met Microsoft Charger Kit
Heb de eerste accu nu goed getest. Heb er ruim 22 uur mee gespeeld, met standaard headset aangesloten. Wat mij betreft een knappe prestatie. En een stuk beter dan de Microsoft accu's. Die gingen bij mij vaak maar 8 uur mee.

In de toekomst zal ik meer info toevoegen over de accuduur.

Links een Microsoft accu, rechts één van de meegeleverde Nyko accu's. Die van Nyko voelt iets zwaarder aan, maar het verschil is minimaal.

Voor ¤15,- haal je veel voor weinig in huis. Een Charge Base die stevig aanvoelt en doet wat het moet doen. Nadeel is dat hij alleen kan opladen als de controller geplaatst is, en dat je een stopcontact nodig hebt om hem aan te kunnen sluiten. Je kunt dus niet doorspelen als de accu leeg is. Je zult de hele controller op de base moeten plaatsen. Alleen de accu plaatsen gaat ook niet. Het gewicht is niet genoeg om de accu contact te laten maken met de Charger Base. Desondanks is deze Nyko Charge Base iedere cent waard, want de gemiddelde Xbox gamer (die nog met gewone batterijen werkt) haalt dit bedrag er ontzettend snel uit.

Overige foto's:
onderkant

Microsoft accu vs. Nyko accu

Wijzigingen:
20-05-2011: review geplaatst
21-05-2011: kleine foutjes weggehaald, 'batterypack' vervangen door 'accu', en 'Chargerbase' vervangen door 'Charge Base'.
02-06-2011: info toegevoegd over batterijduur.

Heb jij ook een Nyko Charge Base 360?