Specificaties HTPC, 1 interne bays - Bekijk alle specificaties

Thermaltake Element Q Review

OzzieMann 25 mei 2011, laatste update op 25 mei 2011, 2.019 views

Thermaltake Element Q

Pluspunten

• Klein, mooi, stevig, eenvoudig te monteren en demonteren. 5.25 bay voor optische drive. STIL!!

Minpunten

• Weinig ruimte tussen processor en voeding. (max 45mm)
  • Niet geschikt voor mensen die later meer harde schijven in de behuizing willen.

Kwaliteit voeding Score: 4
Na het openen van de doos komt de kast er in 1 geheel uit. Alle benodigdheden zitten in de kast, vastgeplakt met wat tape. Waarschijnlijk om de doos zo klein mogelijk te houden.
Erg beknopte maar duidelijke (de)montage handleiding.

De kast uit elkaar schoeven is erg simpel, 4 schoefjes aan de achterkant los halen en je schuift hem zo uit elkaar. Daarna 4 schoefjes los draaien om de voeding te verwijderen en men kan beginnen met het monteren van het moederbord en dergelijke.

Als eerste heb ik de forntplate losgemaakt om de optische drive en de harde schijf voor het OS te plaatsen. Dit is een eitje en spreekt dan ook voor zich. Moest alleen wel even kijken welke gaatjes ik moest gebruiken om de lade van de optisch drive perfect gelijk met de frontplate te krijgen.
Hierna het moederbord gemonteerd. 4 schoefjes vast draaien, wat overigens heel simpel is daar Thermaltake op de juiste plekken de juiste inkepingen gemaakt hebben in het skelet van de kast. Zodat je er ook met een lange schoevendraaier makkelijk bij kan.
Hierna de 2e harde schijf geplaatst, hiervoor zitten bij de kast 2 plastic staafjes die je eerst op de harde schijf vast zet. Daarna schuif je deze in de rails aan de zijkant van de kast en zet je deze vast met 2 schoefjes aan het skelet.
Dan het geheugen plaatsen en de processor. Allebei zeer simpel en snel te plaatsen. Boxed koeler van Intel erop en we zijn bijna klaar. Na het plaatsen van deze koeler van Intel heb je ongeveer nog 15mm ruimte tussen koeler en voeding.
De juiste draadjes van de frontplate op de juiste connectors plaatsen.
Nu de voeding terugplaatsen en de 4 schoefjes vast zetten. Aan de voeding zitten voldoende stekkers om alles aan te sluiten. En na het aansluiten van alle stekkers kunnen we de buitenkant er weer op schuiven.
4 schoefjes vast draaien, aansluiten op de TV en versterker, windows installeren en gaan met die banaan.

De kast (dus ook de voeding) is lekker stil en heeft een goede airflow zonder dat je er extra fans aan toe hoeft te voegen. Het meeste geluid komt van mijn harde schijven.

Ik kan deze kast van harte aanbevelen aan iedereen die een compacte kast zoekt die ook nog een mooi uiterlijk heeft (alhoewel smaak natuurlijk valt te betwisten).

Heb jij ook een Thermaltake Element Q?

Heb er ook 2 van. Wel de voeding van de psu fan naar het moederbord gebracht. PSU fan vind ik anders nog te lawaaierig. Nu kan ie via speedfan geregeld worden. Wel een heel mooi kastje.

[Reactie gewijzigd door bgttje op 21 augustus 2011 11:32]

Ik heb er nu ook een staan, maar het geluid valt me vies tegen. Er zit een scythe koeler in, met een SSD, maar hij suist als een gek. Als het goed is, zit de fan van de koeler ook op het mobo aangesloten (montage door Salland) dus dan zou ik het in de bios moeten kunnen regelen? Waar zit dat ergens of is het ontzettend obvious?