Netgear SC101 Storage Central Review

Solgry1 19 november 2009, 958 views

Netgear SC101 Storage Central

Pluspunten

• Snel toegankelijk direct vanuit de applicatie
  • Makkelijk databeheer dmv de Windows-explorer
  • Stil

Minpunten

• Erg langzaam
  • Verbinding valt soms weg
  • Geen Windows 7 support!

5 maanden geleden gekocht via Zercom,
Inclusief 1* 300 MB Seagate drive.
Het is eenvoudig om de drive in de (kleine) behuizing te plaatsen.
Het is al eens gezegd; het is net een broodrooster.

Installatie verliep bij mij probleemloos op dell-notebook en dell-desktop (onder windows-XP)
De drive is gewoon vanuit alle applicaties vindbaar en te gebruiken. Volledige integratie dus.
De bijgeleverde Smartsync software maakt een eenvoudige backup mogelijk. Bronfolder en targetfolder definieeren en het pakketje synchroniseert beiden
Koelingsproblemen ken ik niet.
Ook heb nog geen ervaring met het bijplaatsen van een tweede drive.

Enig nadeel is de snelheid waarme de data wordt weggeschreven of opgehaald; daar scoort hij wat mij betreft ondermaats; 4 GB Mp3's of foto's copieren duur een klein half uurtje....
Ik heb ook een Western Digitial HD met USB aansluiting en die is vele malen sneller.
Je kan dus rustig koffie drinken.

Gezien de prijs ben ik bottom line tevreden.

Update per 19 nov 2009
Na aanschaf van Windows 7 blijkt Netgear W7 niet te supporten.
Ook de ATA drive is niet langer standaard; dat is nu SATA
Kortom: dit was geen goede "investering"

Heb jij ook een Netgear SC101 Storage Central?

Het is jammer dat je de snelheid negatief beoordeelt door de 'm af te zetten tegen een harde schijf die verbonden is via usb (usb-2 mogleijk zelfs).

De Netgear Storage kan alleen aangesloten via netwerk dus wat je doet is in mijn ogen appels met peren vergelijken.
Wat zijn dan de snelheden die je haalt op een 100Mbit netwerk?
Mee eens kuuke. 100Mbps is in de praktijk toch maximaal 7-8 Megabyte/s. Intern lukt een snelheid van 20 Megabyte/s meestal nog makkelijk. (Van RAID0 naar losse SATA schijf bij mij in de praktijk)

(4*1024) / (25*60) = 2,7 Megabyte/s

Niet echt optimaal, ligt dit aan de schijf of aan je netwerk (switch?) Dat het losse bestanden zijn draagt natuurlijk ook niet in positieve zin bij aan de snelheid.
Probeer is met een tooltje als KillCopy of TotalCopy om de snelheid te meten, of wellicht via FTP.
Wat is de snelheid die je over je net werk haalt dan?
Ik heb van de week een SC101 overgenomen van een mede tweaker. Bij mij gaat het als foto opslag dienen (2x160GB seagate)
Ik haal snelheden tussen de 2.5 en 3 Mb/sec.

Mijn schijven zijn in raid-1 gehangen. dus alle data moet over twee schijven worden verdeeld.

Het kan in principe sneller maar de Netgear maakt gebruik van een eigen file-protocol, nestelt zich als een harde schijf in je netwerk enzo. In de DHCP-tabel van de router pikt de Netgear twee ip-adressen in. Voor iedere schijf eentje. Het ding moet wat vertaalslagen maken en dat is niet bevorderlijk voor de snelheid.

Als backupmedium vind ik het echter een probleemloze oplossing.

Het ding is passief gekoeld en maakt dus geen herrie (wat een verschil met mijn Freecom FSG). Bij backuppen wordt het ding warm maar niet te warm (de Maxtors die ik er in heb zitten zijn niet bepaald de koelste schijven). De harde schijven worden na een 10 minuut of tien uitgeschakeld wat het stroomverbruik en de levensduur van de schijven ten goede komt (bij mij althans want het ding hoeft slechts eenmaal per 24 uur een backup-actie uit te voeren).
Ik heb zo'n SC101 gehad en heb 'm weggedaan vanwege W7. Maar de snelheid was prima. Hij deed bij mij tussen de 40 - 50MB/s. Dit kwam door het protocol (een soort iSCSI). Dit protocol (de driver) vreet echter ook behoorlijk wat CPU van de client, waardoor installatie op een netbook niet fijn is.

[Reactie gewijzigd door buzzbuzz68 op 20 november 2009 09:36]