Hercules HWNRi-300 Review

Eypo 7 april 2012, 1.222 views

Hercules HWNRi-300

Pluspunten

• Mooi design
  • Stabiel
  • Simpel

Minpunten

• Nog geen echte nadelen gevonden

Beheerbaarheid Score: 4
WLAN-bereik Score: 4
De Hercules Hercules HWNRi-300,

Keuze
Ik heb deze router tijdens de Hunt van Ibood gekocht(03-2011). Ik was al op zoek naar een draadloze router, omdat hier in het (studenten)huis nog steeds gewerkt werd met kabels, waar je soms zelfs overheen viel. Ik wilde een niet te dure router(blijf toch student), maar ik wist wel dat een goedkope draadloze router niet zo'n goed idee is mbt het draadloze signaal. Daarom heb ik deze tijdens de hunt voor ongeveer 50% van de prijs gekocht.

Instalatie
De instalatie is heel simpel, voor iedereen. Er zit een snelle guide bij en het is ook gewoon heel simpel om hem in te stellen. Zodra je hem instaleert en je stopt de CD in je drive krijg je een instalatie aangeboden van Wifi manager N. Nadat je deze geinstaleerd hebt krijg je een simpel stappenplan(eigenlijk de quick start guide) en vraagt hij dingen zoals het SSID, wachtwoord en draadloos wachtwoord om in te stellen. (niet om het standaard te houden iig)

Gebruik
Ik heb hem nu dus zo'n 2 maanden en hij werkt eigenlijk wel goed. Nu staat hij ook maar 3-4 meter van mijn laptop/wii af, maar we hebben er nog geen echte problemen mee gehad. Ik kan geen snelheids testen enz laten zien, want ik heb niet echt shares binnen het huis. De verbinding naar buiten gaat iig met zo'n 20 mbit naar buiten(ja, dat zou een 54mbit router dus ook al moeten trekken...), dus ik maak niet echt gebruik van de 300 mbit.
De software die er bij komt is lekker simpel en alles is goed instelbaar. Ik heb zelf even gebruik gemaakt van de websoftware, maar "wifi manager N" werkt gewoon lekker makkelijk en simpel.

Problemen
Ik ondervond op een gegeven moment problemen met de router, Het signaal was zwak of eigenlijk niks. Ik heb die router toen ongeveer 10x gereset en opnieuw ingesteld, maar het ging maar de hele tijd niet heel goed. (soms zonder wachtwoord wel) Ik heb toen contact opgenomen met de NL klantenservice, maar kreeg toen te horen dat de NLse contactpersoon ziek was tot het einde van de week... Naja toen maar in het engels, maar het was gewoon een student, oftewel iemand die me alleen kon vertellen of de stekker er in zat en of ik de juiste drivers had. (het duurde een tijd voordat hij antwoord gaf aan de telefoon, dus hij zal het wel zelf op internet op zijn wezen zoeken...) dat was dus compleet nutteloos. Het bleek later te maken te hebben met het kanaalnummer, dat heb ik nu wat veranderd en nu doet hij weer naar behoren. Tevens had ik een mail gestuurd en daar kreeg ik in het nederlands een dag later antwoord op(ook gewoon resetten enz), toch nog redelijk snel antwoord.

Ik heb nog niks gemeld over het uiterlijk, en dat zit helemaal goed. Hij staat hier welliswaar in de kast, maar het is de mooiste router die ik tot nu toe gezien heb. (een linksys en een sitecom, met bijbehorende attenes...) Mijn conclusie is kort maar krachtig: Een mooie router, die zijn werk goed doet. (als je kanaalnummer klopt ;) )

Verder bevat de router nog WPS functionaliteit, maar daar heb ik verder niks over te melden, want dat gebruik ik totaal niet, gewoon WPA/WPA2. Ook het instellen van de geagendeerde WIFIverbinding doe ik ook niet aan.

Ik vind het verder niet interessant om afbeeldingen toe te voegen, naar mijn idee niet veel interessants op te zien. Mocht iemand dat wel graag willen dan reageer maar even en dan schiet ik wat foto's :)

Update 07-04-2012
Ik ben reeds verhuist en ben aangesloten op een 100mbit glasvezelverbinding, nu ook primair via kabel verbonden. De router herstart zich best vaak icm Wifi WPA2 beveiliging. Dat was heel irritant. Ik kon hem terugsturen volgens de klantenservice, maar daar heb ik niet zo'n zin in. (via Ibood...) Ik heb het simpelweg opgelost door WEP te gebruiken, wellicht dat ik nog een extra netwerkkaart koop en internet deel via mijn bedraade verbinding.

• Windows Vista
  • Android 2.3.4
  • Nintendo Wii
  • Hp Touchpad
  • Windows 7

Heb jij ook een Hercules HWNRi-300?

Ik heb hem ook via de ibood hunt gekocht voor een buurjongen :+
Werkt daar ook naar volle tevredenheid (laatste keer dat ik vroeg iig)

[Reactie gewijzigd door hjs op 18 mei 2011 08:34]

Ik heb al sinds ik dit ding heb problemen met de dhcp-server, iemand die daar ervaring mee heeft?
Beschrijf je probleem wat meer, dan kan ik wellicht je een antwoord geven.
helaas, veel vooral dns gerelateerde problemen en matige verbinding.
DE RTL8196B chipset heeeft helaas geen dd-wrt ondersteuning en de firmware wordt niet meer bijgewerkt sinds 2.1 die vol met problemen zit.
Ik heb er eerlijk gezegd totaal geen problemen mee. De beveiliging zit er op en de router is goed te vinden. Heel af en toe moet hij gereset worden omdat er dan geen nieuwe verbinding gemaakt kan worden, dat is niet echt het probleem.