Specificaties GF GTX 460 (675MHz), 768MB GDDR5 - Bekijk alle specificaties

Asus ENGTX460/2DI/768MD5 Review

A.M.H 17 mei 2011, laatste update op 21 mei 2011, 858 views

Asus ENGTX460/2DI/768MD5

Pluspunten

• stil
  • prijs/prestatie
  • overklokbaarheid

Minpunten

• geen mini hdmi>hdmi omvormer mee geleverd

Drivers en compatibiliteit Score: 5
Deze review gaat over de ASUS ENGTX460 DirectCU TOP/2DI/768MD5. Deze is in Maart 2011 aangeschaft bij Azerty.nl.

Graag alleen Ontopic reageren, Voor spelfouten graag even een PM sturen.

Update 21-5-2011: benchmarks nogmaals gedaan met een flinke (tot nu toe hoogste) overklok van 880/1000/1760

Beeldkwaliteit

De beeldkwaliteit kan ik bij deze kaart goed noemen. Ik heb voorheen een club 3d 5770 van ATI/AMD gehad, hier was ik ook gewoon tevreden over de beeldkwaliteit maar ik kan wel merken dat het beeld er beter uit ziet met de ASUS ENGTX460 DirectCU TOP/2DI/768MD5. (natuurlijk getest op het zelfde beeldscherm om een eerlijke vergelijking te geven). Lijnen lijken vloeiender en grote letters lijken scherper. Ik gebruik op deze kaart 2 monitoren alle 2 aangesloten op de 2 DVI connectoren van de kaart.

De 2 monitoren zien alle 2 van een andere merk/type. De beeld weergave verschilt dus tussen deze 2 monitoren, Nu zit er gelukkig bij de drivers van Nvidia een handig stukje software waarmee je onder andere de beeld weergave per scherm individueel kan instellen.

Geluidsproductie

Geluidsproductie is bij deze kaart eigenlijk redelijk goed te noemen. In idle hoor ik de kaart vrijwel niet omdat mijn andere fan’s de fan van de GPU met gemak overstemmen. Onder load is de kaart hellaas wat luidruchtiger en overstemt de fan van de GPU de andere fan’s in mijn systeem. Nou heeft ASUS Smart doctor gelukkig een fancontrol element in gebouwd. Hiermee kan je de draaisnelheid van de fan instellen bij een bepaalde temperatuur. Het is dus mogelijk om de fan iets minder hard te laten draaien onder full load. De temperatuur van de GPU zal iets hoger liggen, je wordt dan alleen niet geÔrriteerd door een luidruchtige videokaart.

Een nadeel vind ik wel dat je de draaisnelheid van de fan niet kan instellen in een lijn grafiek. Dit heeft MSI Afterburner wel waardoor mijn voorkeur uitgaat naar MSI Afterburner i.p.v ASUS Smartdoctor.

Hier een screenshot waarin je de verschillen kan zien tussen de fancontrol van Smartdoctor en Afterburner:

Overklokbaarheid

Het referentie model van de Nvidia 460 768MB heeft een kloksnelheid van 675/900/1350. ASUS doet daar met de ENGTX460 DirectCU TOP/2DI/768MD5 nog een klein schepje bovenop. Deze loopt namelijk standaard op kloksnelheden van 700/920/1400.

Op de site van ASUS kan je een programma downloaden wat ASUS Smart doctor heet. Hiermee kan je je GPU nog verder overklokken en je draaisnelheid van de fan regelen. Hieronder heb ik een paar screenshot’s van het programma

Hieronder nog een screenshot van ASUS Smartdoctor met een overklok van 800/950/1600

Zoals je misschien al zag op de plaatjes kan je zien dat voltage control bij deze kaart mogelijk is. Standaard heeft de GPU een voltage van 1.037 V. Doormiddel van voltage control is het mogelijk om een vcore in te stellen tussen de 1v en 1,1 v.

Ik heb bij de overklok van 800/950/1600 een voltage van 1,1V op de GPU gezet. Dit kan zeker weten minder, het was alleen een snelle overclock om te kijken of de kaart nog makkelijk en extra overklok kan hebben en het antwoord is dus ja.

Prestaties

Ik vind de prestaties aan de goede kant voor een kaart van rond de §130. Hij speelt de meeste games op de hoogste settings vloeiend af. Nou moet ik er wel bij zeggen dat de resolutie waarmee ik de benchmarks heb gedraaid 1440x900 is (mijn beeldscherm is aan vervanging toe). Ik heb een benchmark van Crysis 2 op Direct X 9 op de hoogste settings, DX11 was helaas niet mogelijk. Ook heb ik 3D Mark 2011 gedraaid op de Preformance instellingen. En als laatste heb ik de DX11 benchmark Heaven van Unigine gedraaid. Ik heb Alle benchmarks op 2 verschillende kloksnelheden gedraaid

Shaders: high
Textures: high
Filter: trilinear
Anisotropy: 4x
Tesselation: normal

Warmteproductie

Het is natuurlijk interessant om te weten hoe deze alternatieve koeler van ASUS presteert. De ASUS ENGTX460 TOP 768 MB heeft twee 8 mm heatpipes. De aangepaste DirectCU-technologie biedt volgens ASUS 20 procent betere koeling dan het referentie model van de GTX460. Dit zou moeten betekenen dat er aanzienlijk hogere kloksnelheden gehaald mee kunnen worden en de levensduur van de kaart langer zou moeten zijn dan bij het referentie model van de GTX460
Toen ik de koeler van de kaart demonteerde trof ik een flinke hoeveelheid koelpasta aan. Naar mijn weten heeft ASUS er iets te veel op gedaan.
Heb even de koelpasta van de Koeler en de GPU afgehaald zodat je goed de DirectCU-technologie kan zien van de koeler

Nadat ik nieuwe koelpasta op de koeler had gedaan heb ik met OCCT de GPU gestrest. Ik heb dit weer op de standaard snelheid en voltage van 700/920/1400 op 1,037v en daarna ook met een overclock van 800/950/1600 op een voltage van 1,1V. Hieronder zijn de grafieken van de temperaturen bij 5 min op 100% load.

700/920/1400 op 1,037v, maximaal 63 graden Celsius. (22 graden kamer temperatuur)
800/950/1600 op 1,100V, maximaal 68 graden Celsius. (22 graden kamer temperatuur)

verpakking

De doos waarin de Geforce 460 768MB zit verpakt is een mooie blauw/zwarte doos waarop met grote letters staat geschreven: 700MHz overclocked. Zoals we in de review hebben gezien is die 700 MHz nog lang niet het limiet. Maar daar gaat het nu niet om, het gaat om de inhoud van de doos.
In de blauwe doos vind je een zwarte stevige doos.

Als we deze opendoen zien we daar waar het allemaal om gaat: De ASUS ENGTX460 DirectCU TOP/2DI/768MD5

Verder zit er nog een CD, handleiding, 2x 4pin naar 6 pin omvormer, een DVI naar VGA connector en een DVI naar HDMI connector.

Wat ik miste in de verpakking is een Mini hdmi naar normale hdmi omvormer. Hierdoor was het voor mij niet mogelijk om een 3e monitor aan te sluiten. Dit vind ik echt een minpunt. Het kost ze bijna niks om een dergelijke connector mee te leveren.

[b]Conclusie

Asus heeft met de De ASUS ENGTX460 DirectCU TOP/2DI/768MD5 een heel mooi kaartje op de markt gebracht. De kaart van is de fabriek af al heel licht over geklokt. Echter kan de kaart door zijn Voltage tweak en DirectCU technologieŽn nog veel verder overgeklokt worden. We hebben in deze review nog niet eens de maximum opgezocht en konden toch al een flinke winst boeken. Ook de koeling op deze kaart is goed verzorgt. De kaart wordt bij een kamer temperatuur van 22 graden zo’n 63 graden onder load, persoonlijk vind ik dit een nette temperatuur. Het enige minpuntje vind ik dat er geen mini hdmi>hdmi omvormer wordt mee geleverd. Maar voor de rest een top kaart! Dus als je een goede videokaart wilt en niet te veel wilt uitgeven. Dan is deze kaart misschien wel voor jou de oplossing…

Heb jij ook een Asus ENGTX460/2DI/768MD5?

Misschien wel handig om even je foto's te resizen, want nu valt er een deel weg, en dat is jammer.

Heb je ook screenshots gemaakt van de oude en de nieuwe kaart? In principe zou ik verwachten dat er geen verschil in beeldkwaliteit zou zijn, op het moment dat je de schermen digitaal aansluit.
blijkt toch verschil in beeldkwaliteit te zitten tussen verschillende kaarten.
hw.info had hier een paar maanden terug nog een review over, het zal je verassen dat het verschil er daadwerkelijk is, ik wist het eerst ook niet. :)

OT: nette review, goede foto's, ik zeg 4 sterren.
Ik heb laatst gelezen ergens op de forums dat er verschillen zijn in kleurweergave. Dat heeft te maken met de standaard driver instellingen van AMD en Nvidia. Ik ben laatst ook geswitcht van AMD naar Nvidia, maar ik heb eerlijk gezegd geen kleurverschil geconstateerd :).
Ik heb deze kaart ook nog gehad, maar het valt me dus op dat je 3 sterren geeft aan warmte en geluid. Ik vond de kaart in vergelijking met andere high-end kaarten namelijk vrij stil. Ook een temperatuur die nog niet boven de 70 graden uitkomt is in dit segment redelijk netjes te noemen.

Toebehoren was inderdaad een beetje karig bij deze kaart.
De 3 sterren voor warmte is een foutje. Heb het al aangepast naar 4 sterren.
Je zou misschien denken waarom geen 5 sterren. Nou omdat bijvoorbeeld de MSI Hawk de kaart nog veel koeler houdt. Maar zoals je al zei, een temperatuur die nog niet boven de 70 graden uitkomt is in dit segment redelijk netjes te noemen
Was er een verschil te merken in tempratuur nadat je de koelpasta had vervangen?
Er was misschien 2 graden Celsius verschil. Maar dat gaat het niet alleen om, het gaat er ook om dat de componenten rondom de chip nu ook minder warm worden omdat daar nu geen overbodige koelpasta meer zit.

[Reactie gewijzigd door A.M.H op 21 mei 2011 13:27]

mooie review man zit er ook over te denken om gtx 460 te kopen na deze review gelezen te hebben